Hoeveel ARP AVATAR's zijn er gemaakt?

demian

Ojee
Ik las op het forum ergens iets van 300 stuks..

Iemand die daar meer over weet? 300 lijkt me wel erg weinig..

Dat aantal wordt ook hier genoemd: http://www.vintagesynth.com/arp/avatar.php

Wikipedia komt op hetzelfde uit: http://en.wikipedia.org/wiki/ARP_Avatar

Wellicht weet St. Eric er meer over. Als het er 300 zijn dan heeft -ie ze bijna allemaal wel eens gezien.

Ik zag er ooit een slordig op een berg bierkratten liggen in een punkhol in Maastricht waar we optraden. Verleidelijk maar uiteindelijk hebben we maar een krat bier meegenomen en de Avatar laten staan. Keurige jongens.

Ja, dit bevestigt wat ik ook al las..

Bizar weinig dus, en dan te bedenken dat er in heel veel Avatars geboord en gehakt is.
Er zijn er dus nog veel minder over die nog helemaal origineel zijn. Mooi. :W

Kan natuurlijk ook zijn dat de Avatar met name in NL verkocht is (weet ik niet maar gevoelsmatig lijken er meer voorbij te komen dan een wereldwijde distributie van 300 suggereert).

Ik heb er ook nog een, niet werkend en er moeten denk ik wel wat schuifjes worden vervangen.
Zit er een beetje tegen aan te hikken, 2x naar Dordt heen en weer rijden, schuifjes misschien niet meer te krijgen weet ik het, wel of niet signaal pad aanpassen, misschien toch mods erin knallen, je bent zo 700 euro verder denk ik.

Kan natuurlijk ook zijn dat de Avatar met name in NL verkocht is (weet ik niet maar gevoelsmatig lijken er meer voorbij te komen dan een wereldwijde distributie van 300 suggereert).

vind ik ook

Soms lijkt het ook of er veel meer zijn dan werkelijk het geval is. Omdat bv de verspreiding niet echt hoog was. Als de meeste Avatars in West Europa zitten en een relatief groot deel daarvan in NL, dan kunnen er al rap bv 30 in NL zitten. Veel Avatar bezitters zullen ook wel op SF zitten. Dan zit je al snel aan bv 15 Avatar bezitters op SF, en dat lijkt dan gigantisch veel voor iets waar er maar 300 van gemaakt zijn. En toch klopt het sommetje.

Andere voorbeelden: van een model auto waar er maar 7000 van gemaakt zijn, bezitten wij er 4. Dan zou je ook vermoeden dat er tig miljard van gebouwd zijn. Maar ze zijn nu eenmaal vooral in onze landjes gekocht/terecht gekomen. Er zijn wereldwijd minder dan 1000 Boeing 747 in dienst, en je ziet ze elke dag vliegen.

Dat gezegd zijnde: 300 blijft in absolute getallen weinig, het is zeker een aardig zeldzame synth. Maar 300 is nog wel hoog genoeg om hem niet in de categorie "onvindbaar" te plaatsen.

Dus 300 zou gewoon best kunnen kloppen eigenlijk, misschien dat de doorschuifsnelheid gewoon heel hoog is waardoor het totale aantal ook hoog lijkt.

Vraag ik me alleen af waarom er zoveel wordt doorgeschoven, maar misschien lijkt dat ook maar zo.

Omdat toetsenisten niet kunnen gitaarspelen en omdat gitaristen niks van synthesizers begrijpen. Ik heb nog zo'n hexafonisch element van ARP met kabel liggen. In de hoop dat er ooit nog een Avatar bijkomt.....

Haha, de enige gitarist die ik ken die ook goed synths kan spelen en andersom, die heeft een Supernova II, of inmiddels een Nova 2 want die is kleiner.. :D

OZRICED1.jpg

(Op de vraag wie is dat, Ed Wynne - Ozric Tentacles)

Er stond ooit een stuk over de Arp avatar in future music/ SoS / Interface. Door of iig tijdens de productie van de avatar is ARP destijds failliet gegaan. Volgens mij stond in dat stuk ook hoeveel er gemaakt zijn. Ik weet niet meer hoeveel er stond...

Haha, de enige gitarist die ik ken die ook goed synths kan spelen en andersom

Er zijn er nog wel, hoewel meestal 1 van beide instrumenten toch meer beheerst wordt dan het andere. Moby bv speelt vooral synths maar ook elektrische gitaar. Wim Mertens speelt piano, maar af en toe ook synths en akoestische gitaar. Mike Oldfield speelt al heel zijn carriĆØre synths, maar niet zo virtuoos als gitaren. Uptempo werk moest hij aan half speed inspelen. :) Etc etc.

Ikzelf val in de categorie dat ik gitaren bijna net zo goed kan bespelen als synths. Beiden niet bepaald goed helaas...Mijn skills op synths zijn basic, op gitaar helemaal zielig. Maar gitaar op synth spelen heeft me ook nog geen hoopvolle resultaten opgeleverd, tenzij eens een baslijntje misschien.

Wat dacht je van Prince.
Of onze eigenste Jetje Rebel, godverdorie hier als puber nog veel op SF aanwezig geweest.

Er stond ooit een stuk over de Arp avatar in future music/ SoS / Interface. Door of iig tijdens de productie van de avatar is ARP destijds failliet gegaan. Volgens mij stond in dat stuk ook hoeveel er gemaakt zijn. Ik weet niet meer hoeveel er stond...

Volgens mij was dat in het boek "Vintage synths" van Mark vail of hoe heet die gast (wat artikelen waren uit het amerikaanse keyboard mag?)

Ik heb het boek van mark vail er even op nageslagen en er staan helaas geen aantallen in, ze zijn rond 1978/ 1979 2 jaar verkocht en hebben "maar" 1 miljoen dollar opgeleverd, dus mischien kan iemand daar een kleine rekensom van maken, als je de verkoop prijs destijds weet?

1 mlj / 300 = 3.333 USD
Simpel ;-)
Wikipedia heeft het over 3000 USD:
http://en.wikipedia.org/wiki/ARP_Avatar
Dit is natuurlijk wel de winkelprijs. Als het ARP 1 mlj heeft opgeleverd moeten er meer dan 300 gemaakt zijn.
Ze hadde 4 mlj er aan besteedt volgens Wikipedia.

Back