roland d 20

dixxy

There are keys to be play
kun je met de floppy drive van een d20 ook midifiles afspelen.
als ik er een floppy instop dan zegt ie illegal disk,waarom?
en wat kan je met de extra kaarten die in de achterkant gaan?

Re: roland d 20

Origineel geplaatst door dixxy
kun je met de floppy drive van een d20 ook midifiles afspelen.
als ik er een floppy instop dan zegt ie illegal disk,waarom?
en wat kan je met de extra kaarten die in de achterkant gaan?

Je kan steeds een floppy gebruiken met songs voor de D20-sequencer. Ik ben niet zeker of hij SMF 0 aankan, ik kan dit vanavond wel eens checken voor je.

Een illegal disk is een disk die jouw D20 niet kent. Je moet je floppy met je D20 formatteren. Een DOS geformatteerde diskette herkent ie niet.

De extra kaarten waarover je het hebt zijn kaarten met extra geluidspresets daarop. Ik heb er zelf zo'n twee, eentje met drumgeluiden en een ander met allerhande synthgeluiden. Zitten soms wel leuke dingetjes tussen. Je kan er ook een RAM-card insteken. Dan kan je geluiden die je zelf hebt gemaakt en de moeite vindt daarop bewaren. Zo hoef je niet steeds naar geluiden op andere diskettes op zoek te gaan.

Ik hoop dat je hier iets mee bent.

Veel plezier met je D20. Ik heb hem zelf in 89 gekocht en gebruik hem nog steeds.

:doei:

bedankt voor je uitleg,hoe kun je aan die ram kaartjes komen.
of zijn die niet meer te krijgen?

want de geluiden die er nu inzitten vind ik niet echt super,een paar extra geluiden zal wel leuk zijn

bedankt voor je uitleg,hoe kun je aan die ram kaartjes komen.
of zijn die niet meer te krijgen?

want de geluiden die er nu inzitten vind ik niet echt super,een paar extra geluiden zal wel leuk zijn

Je kan nog proberen in de muziekwinkel, maar ik denk inderdaad dat ze niet meer te verkrijgen zijn. Je kan ook wel eens op het net googelen, daar vindt je vast wel wat tussen. Als je echt wil, dan kunnen we eventueel wel eens afspreken en dan kan je zo'n kaart in het geheugen laden en dan op floppy wegsaven. Zo heb je die geluiden toch al. Die RAM-kaarten zijn nog steeds gewoon te koop. M256-E als ik het goed voorheb.

is wel aardig aangeboden,maar ik woon zelf een flink end weg.
er zijn zeker geen pc editors voor,want dat zou je gewoon via email de patches kunnen stuuren

is wel aardig aangeboden,maar ik woon zelf een flink end weg.
er zijn zeker geen pc editors voor,want dat zou je gewoon via email de patches kunnen stuuren

Er zullen misschien wel editors voor bestaan hoor, maar ik heb zelf geen PC (ik verstuur m'n mailtjes van op het werk). Ik heb wel eens geverifieerd naar het sequencerformaat en mijn vermoeden werd bevestigd: de D20 kan blijkbaar geen SMF 0 of 1 formaat aan.

De RAM-cards die je kan gebruiken zijn van het type M256-D of M256-E (het verschil tussen beide is mij niet gekend).

Je kan eventueel eens je licht opsteken in de groepen http://groups.yahoo.com/group/the-linear-users-group of http://groups.yahoo.com/group/lugnuts. Dit zijn fora voor bezitters van een D-serie.

Succes !!!

editen is ook een process wat je effe door moet hebben op t apparaat, niet echt gemakkelijk vind ik.
Als je dat eenmaal doorhebt kan je er goede analoog achtige klanken mee maken

Origineel geplaatst door Phase
editen is ook een process wat je effe door moet hebben op t apparaat, niet echt gemakkelijk vind ik.
Als je dat eenmaal doorhebt kan je er goede analoog achtige klanken mee maken

Editen gebeurt in een soort matrixsysteem waarbij je telkens op één knop moet drukken waardoor de andere 8 een nieuwe functie krijgen. Er zijn meerdere synths die zo opgebouwd zijn ... maar je moet het inderdaad doorkrijgen. Je kan ook proberen een programmer aan te schaffen (PG20 dacht ik). Dan heb je meer duidelijkheid over je parameters.

Op het eerste zicht is het een erg beperkte synth, maar eens je hem beter kent kan je er aardige klanken op programmeren ... van analoog, tot FM-achtige emulaties, tot lekkere pads, tot rare bliepjes. De ingebouwde sequencer is very basic, maar toch heeft hij een aantal leuke gadgets, zoals het invoeren van PAN-data via het keyboard, het via de LED's laten zien welk kanaal mididata afspeelt enz.

Ik vind het in ieder geval een synth die dikwijls ten onrechte als nogal tam wordt afgedaan.

Same goes voor z'n broertjes D-10 & D-110.
Kunnen veeeeeeeel beter klinken dan op 't eerste oog lijkt (speciaal de D-110, die kan je lekker 'stacken').
Alleen editen is de pest - IMHO de meest crappy interface ooit.

Mijn geheimtip: SoundDiver (als je geld hebt) of een soorgelijke editor (als je minder geld hebt) die echter wel wat moeiljiker is. Ik bedoel hier: Caged Artist, een D-editor voor de Atari ST. Kan je ook emuleren, zoek even op m'n thread hierover...

Back