live P.A. Underworld??

supahgrass

Stamgast
hallo

op festivals en dergelijke feesten zie je altijd het podium met enkele 10tallen meters voor het poduim de man die die P.A. doet, maar bij bands die live P.A. doen hoe gaat dat dan in zijn werk want dan zijn er 2 live P.A.'s? of zet die ene voor het podium tijdelijk zijn mixer dan af ofzo?

mvg,

Supahgrass

Net als J.Baars snap ik ook niet helemaal wat je bedoelt.

op festivals en dergelijke feesten zie je altijd het podium met enkele 10tallen meters voor het poduim de man die die P.A. doet...

In dat geval noem je het geen P.A. maar FOH (front of house). Deze man kán ook de monitoren regelen, maar (afhankelijk van de grootte van het concert en budget) er kan ook een aparte monitor mixer aan de zijkant van het podium staan.
(is dat wat je bedoelt?)

Underworld heeft altijd een grote SSL mixing console op het podium staan, maar daarnaast ook nog een geluidstechnicus achter in de zaal. Ik denk dat hij dat bedoelt.

Ik neem aan dat de mixing console op het podium gebruik wordt als submixer voor klankkleur (effect sends, gain/distortion, inputs aan/uit etc.) en dat de ander wordt gebruikt voor de uiteindelijke mixdown.

hallo

is toch duidelijk wat ik vraag? :p

karl hyde doet met zijn mixer het werk dat de mixer-kerel van het festival doet (die meestal 10tallen meters voor een podium staan (in zo'n tentje of rond 4 hekken) met hun mega-mixer om het geluid van de andere bands te mixen).

Maar is deze man in kwestie dan niet overbodig omdat karl hyde dit zelf doet met zijn mega-mixer tijdens hun live-shows? Of hoe gaat dat dan in zijn werk?

grtz

OF Karl Hyde het zo doet weet ik niet, maar hij kan met zijn mixer op 't podium uiteraard dan elk geluidje op zijn tijd / manier in laten komen / uitfaden, en zo dus andere / langere / kortere mixen van het nummer te maken - zie het als een MEGA-groovebox :D
Als hij alles aan de gast(en) in de zaal over zou moeten laten mist hij die vrijheid.

Die gasten in de zaal kunnen we vervolgens voor zorgen dat het fatsoenlijk uit de PA komt (daar zijn ze tenslotte voor)

Ik veronderstel dat de console op het podium heel veel subgroepen uitstuurt of zelfs alle kanalen los zodat de FOH inderdaad het nog op de PA kan afregelen, maar zelf kan hij dan alle mixer-als-instrument trucs gebruiken op het podium.

Underworld vind ik in dit genre muziek een zeer goede liveact omdat ze je heel goed het gevoel geven dat ze hun muziek ook echt op dat moment aan het maken zijn.

heb je vaak aan lichtmensen gevraagd of ze een plaatje voor je willen draaien?

hahahahha je moest eens weten waar koek wouse mensen om komen vragen

P.A staat voor public adres , het gelud wat de mensen horen
F.O.H Front of house , bij bandjes komen alle losse mic sporen daar binnen op een mixer de foh man maakt daar de mix voor de pa.

Bij dance festivals staat er vaak ook een foh , om wat de dj of live act doet aangenaam te maken voor het publiek , als dingen heeeel hard gaan kunnen sommige frequenties nog al vervelend worden, 3,k15 ,3k6 6k3 8k
laag is vaak 50/70 hertz 125 ,630

Maar geluid is echt een smaak ding :)

En als de FOH man al ergens eind jaren 80 het hoog in zijn oren is kwijtgeraakt, krijgt het publiek een vreselijk schel geluid te verduren en staat enkel de FOH man te genieten. Héél belangrijke job, maar alleen doen als je oren nog OK zijn.

Underworld vind ik in dit genre muziek een zeer goede liveact omdat ze je heel goed het gevoel geven dat ze hun muziek ook echt op dat moment aan het maken zijn.

En dat klopt ook, want tijdens het laatste concert waar ik was liep Rez volkomen in de soep en kostte het echt wel even voor het weer op de rit was :D

hahahahha je moest eens weten waar koek wouse mensen om komen vragen

P.A staat voor public adres , het gelud wat de mensen horen
F.O.H Front of house , bij bandjes komen alle losse mic sporen daar binnen op een mixer de foh man maakt daar de mix voor de pa.

Bij dance festivals staat er vaak ook een foh , om wat de dj of live act doet aangenaam te maken voor het publiek , als dingen heeeel hard gaan kunnen sommige frequenties nog al vervelend worden, 3,k15 ,3k6 6k3 8k
laag is vaak 50/70 hertz 125 ,630

Maar geluid is echt een smaak ding :)

Precies de tafel die meestal rechts naast het podium staat is de monitor mixer. die is om de monitors van de band in te stellen. niet alle kanalen zijn nodig voor alle bandleden.
anders belangrijk ding tegenwoordig bij dance is het in toom houden van geluid ivm geluidsrestricties.

En dat klopt ook, want tijdens het laatste concert waar ik was liep Rez volkomen in de soep en kostte het echt wel even voor het weer op de rit was :D

Ik heb Rez sowieso 5 keer of meer moeten horen vooraleer ik de sequence echt meehad, in het begin klonk het voor mij steevast als brei. Maar eens ik de klik gemaakt had, lekker trackje hoor. Lijkt me live een hele uitdaging en als de sync even fout gaat sta je er mooi bij, :) De zang doen ze er ook gewoon live bij. Respect, de heren doen moeite. :okdan:

op wat slaat deze belachelijke zin dan? ik heb weinig kennis van zaken, en velen hier hebben enorm kennis van zaken. zo'n totaal offtopic antwoord is zo lam, ik zou zelfs zeggen: eigen dunk kan flink stinken.

keep ontopic please

Ik heb Rez sowieso 5 keer of meer moeten horen vooraleer ik de sequence echt meehad, in het begin klonk het voor mij steevast als brei. Maar eens ik de klik gemaakt had, lekker trackje hoor. Lijkt me live een hele uitdaging en als de sync even fout gaat sta je er mooi bij, :) De zang doen ze er ook gewoon live bij. Respect, de heren doen moeite. :okdan:

Op de RS7000 zitten "scenes". Dit zijn geheugens die *alles* onthouden. Dus als je live aan het
kloten bent en alles 1 grote echo reverb en weetikhet soep wordt, hup 1 druk op de knop en voila! Super.

Maar ze werk(t)en altijd met een paar MPC's, de heren van 'doot doot' Underworld. :)

dat gebeurt al 15 jaar elk concert , ik vind het niets bijzonders. beetje uitvergrote djs. maar als jet het leuk vind dan is het leuk Als jij er blij van wordt hebben ze bereikt wat ze willen. in die stelling kan ik ook zeggen dat ze leuke muziek maken maar ik vind het zelf niet live. beetje tracks open schuiven en weer dicht, en aan een fx knop draaien.

Nou, er wordt gitaar gespeeld en gezongen en weet ik wat allemaal ... verre van een statische DJ show hoor.

Inderdaad. Live zang, gewoon niet lui maar lekker 200 keer na elkaar "I scream Icecream" live inzingen. Live instrumenten erbij spelen, naast natuuuurlijk een heleboel sequences. Ik heb trouwens wel eens een Rez live gehoord die niet in de soep liep.

Je mag het uiteraard kutmuziek vinden en je mag niks aan de liveshows vinden, over smaak wil ik niet eens discussiëren. :) Maar het zijn geen posertjes die alleen maar "beetje tracks open schuiven en weer dicht, en aan een fx knop draaien".

Back