Key contacts polysix cleanen

exel

Ouwe rot
Ik heb een polysix op de kop getikt met, wat ik vermoed, wat roet op de toetscontacten. Gaat het schoonmaken daarvan goed met 96% drogisterij-alcohol, of moet ik aan de IPA?

IPA is alcohol. Maar alleen iets zuiverder. Ik kan me niet voorstellen dat die kleine onzuiverheid voor toetscontacten zal uitmaken.

Met alcohol wordt doorgaans ethanol bedoeld, CH3-CH2-OH. 96% is prima. 100% wil nog wel eens zuurresten bevatten en is niet aan te raden voor schoonmaken van synths.

IPA staat voor isopropylalcohol, een verouderde naam voor isopropanol CH3-CH-(-CH3)-OH. 100% is prima voor de schoonmaak maar niet om op te drinken. Daarom is het ook makkelijker verkrijgbaar in zuivere vorm.

Ik had begrepen dat je geen alcohol moet gebruiken om dat het carbon daarvan uitdroogt.
Gewoon met een wattestaafje schoonmaken, of met een gum heb ik gehoord.

Je hebt Polysixen met vergulde ondercontacten en met carbon ondercontacten. Die zijn beiden prima schoon te maken met normale reinigingsalcohol. Maar, niet te lang wrijven met een wattestaafje - gewoon kort. Wat wel een probleem is, zijn de rubber contactstrips. De carboncontacten die daar in zitten kunnen het beste met een HF-reiniger behandeld worden alvorens ze met alcohol op een wattestaafje even zijn afeveegd.

Ok, alles netjes schoongemaakt. Kwam redelijk wat zwarte troep vooral uit de rubbertjes.

Helaas heeft het geen poot geholpen. Sommige toetsen kan ik 'losspelen' door er herhaaldelijk op te rammen tot ze het doen. Maar een aantal (met een grote nadruk op C en F# toetsen) doet uberhaupt helemaal niets.

Die bias op twee verschillende noten doet me vermoeden dat er misschien iets niet goed zit in en/of naar de flatcable tussen keybed en mainboard? Het kwaakt en waggelt als een missende poot op een matrix-scanner (behalve dat er een paar C en F# zijn die wel werken).

Ok, mijn matrix-theorie is denk ik een canard. De toetsen die het consequent niet doen (gemeten vanaf C0):

F#0, C-1, C-5

laat ik het anders vragen, heeft deze polysix lekkende batterij gehad ?
En zo ja is dit hersteld ?

Hij is technisch in orde, alle PCB's zien er clean uit, geen sporen van leakage.

Ik heb inmiddels de bak weer een keer opgengehad. Het probleem zit hem niet in de rubber key contacts. Als ik die PCB losmaak van het toetsenmechaniek en direct op de rubbertjes speel, zijn er geen haperende toetsen. Het probleem lijkt hem te zitten in de overbrenging – de toets raakt het rubbertje op sommige plekken niet goed genoeg. Gek genoeg heeft de actie van dat pcb losschroeven en hem weer vastzetten nu het probleem verplaats naar 3 toetsen in het hoge octaaf die alleen nog haperen.

Vervanging voor die rubbertjes is neem ik aan unobtainium? Ik neig naar stukje kauwgum erbovenop plakken ofzo.

Hij is technisch in orde, alle PCB's zien er clean uit, geen sporen van leakage.

Ok beter dat er geen schade is door batterij, er zijn van die ronde carbonstickers te koop.
Zelf nog niet gebruikt, maar is misschien een oplossing
Ik had het zelfde probleem. Veel op spelen helpt ook :)
Zou geen kauwgom gebruiken als ik jou was.
Maar laat maar weten of het werkt.
Ik ben ook bezig met mijn Polysix, lang traject maar hij werkt nu gelukkig goed.
Ga er binnenkort midi retrofit inbouwen van Tubbutec Modysix
https://tubbutec.de/modysix/
Hoe bevalt de sound ?

Om zeker te weten dat het niet de electronica is, kan je de keyboardstekkers lostrekken en met een draadbrug tussen de twee headers even een sluiting maken. Je kan ieder combinatie maken tussen een contact van de ene header naar een contact van de andere header.
Als dat in orde is en ook het direct de rubbercontacten indrukken werkt, dan zijn toch de rubbercontacten niet meer goed. Die moeten bij een zeer lichtelijke indrukking reeds werken.
Het is een bekend fenomeen van gewoon door en door versleten contactrubbers. Nieuwe rubbers erin dus of anders de contactoppevlakten van de carbon contacten erin verzilveren dan wel met die speciale pads beplakken.

Om zeker te weten dat het niet de electronica is, kan je de keyboardstekkers lostrekken en met een draadbrug tussen de twee headers even een sluiting maken. Je kan ieder combinatie maken tussen een contact van de ene header naar een contact van de andere header.
Als dat in orde is en ook het direct de rubbercontacten indrukken werkt, dan zijn toch de rubbercontacten niet meer goed. Die moeten bij een zeer lichtelijke indrukking reeds werken.
Het is een bekend fenomeen van gewoon door en door versleren contactrubbers. Nieuwe rubbers erin dus of anders de contactoppevlakten van de carbon contact erin verzilveren dan wel met die speciale pads beplakken.

Bedankt, marc. Weet jij waar ik nieuwe rubbers zou kunnen vinden? Is dit een polysix-specifiek mechaniek of had iedere man en zijn kameel deze?

Heb in ieder geval iemand op ebay gevonden die er een paar reguliere (voor 6 toetsen) heeft voor een tientje per stuk.

Voor het vervangen ervan moet je op Ebay zijn. Ik meen dat een aantal Roland keyboards dezelfde contacten hebben en dat Roland die ook nog nieuw kan leveren. Juno 106 en JX-3P als ik het me wel herinner.

Het klinkt wellicht gek: ik krijg Korg en Roland veelvuldig binnen voor reparatie met o.a. dit probleem maar heb nooit goed vastgelegd wat compatible is met elkaar aangaande die contactrubbers. Omdat ik zoveel binnen krijg gooi is soms dingen door elkaar als ik ze niet expliciet vastleg.

Op dit moment kan ik je wel door verwijzen naar het reperateurs item:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=120932&page=8

Daar wordt gesproken over het behandelen van de contacten met silveremulsie. Een techniek die ik succesvol heb gedaan.

Ik heb de ebay-seller even via de achterdeur benaderd en hij kan leveren. Dat zal ik nu dus maar doen. Wel goed om te weten dat zilver een oplossing kan zijn als vervangende onderdelen schaars worden.

zilver gaat niet werken gewoon alles in warm water met afwas middel en en sponsje (print+rubbers) schoonmaken,goed laten drogen .
als bepaalde toetsen niet werken met en heel plat plastic spatel het gubber op zijn plek duwen
en en ander vraagje weet je zeker dat er en Dtronics MIDI-kitje in zit?

zilver gaat niet werken gewoon alles in warm water met afwas middel en en sponsje (print+rubbers) schoonmaken,goed laten drogen .
als bepaalde toetsen niet werken met en heel plat plastic spatel het gubber op zijn plek duwen
en en ander vraagje weet je zeker dat er en Dtronics MIDI-kitje in zit?

Ik heb al wat nieuwe rubbertjes in bestelling. Ik zal de oude niet weggooien.

Ja, het is een Dtronics MIDI-kit die oorspronkelijk bedoeld is voor de poly61. Ik heb een query naar dtronics uitstaan om uit te vogelen of dat officieel de bedoeling is, of dat er iemand creatief bezig geweest is.

Back