Verschil/Overeenkomst

Origineel geplaatst door Pjotr G
tja het rechterplaatje heeft n flinke DC offset....zodanig zelfs dat er geen negatief voltage aan te pas komt....

hoezo geen negatief voltage?:confused: maar goed het zijn decibels he,, das geluidsdruk en niet een voltage dacht ik...
als je de schaalverdeling bekijkt is zijn de waardes ook boven de middellijn (-inf) negatief (-12;-6;-2,5;...)

dus dan ga je denken... de ene golf produceert steeds -6db.. de andere golf produceert afwisselend niks en dan -0,5 db...

de ene is dus continu en de ander pulseert...

maar aangezien lucht trilt... heeft het wellicht te maken met de uitslag van de luidspreker die de golf ten gehore brengt?

een weergave in decibellen ziet er bij mij uit zoals onderstaand...
hier komen niet 2maal negatieve waarden in voor?

Attachments

• db.jpg
    db.jpg
    3,5 KB · Bekeken: 117
Origineel geplaatst door Roel
das geluidsdruk en niet een voltage dacht ik...

Decibel is toch een verhouding, dacht ik. Je kan decibellen overal op los laten, niet alleen op geluid.

Kan zijn dat ik er totaal langs zit, maar dat krijg ik wel te horen.

Origineel geplaatst door 6 trak
de schaalverdeling is, zoals gewoonlijk bij grafische weergaven van geluid, in db's...

6track, vertel het nu eens, waar wil je heen met deze quiz?
De ene golfvorm loopt in amplitudes van -inf tot 0 dB, dus van maximale amplitude (+1) tot 0.
De andere van -6dB tot -6dB, dus amplitude -0.5 tot +0.5 re max amplitude.
De vermogens van het oscillerende deel zijn dus exact gelijk, alleen de rechter heeft een
DC component van 0.5 re maximale amplitude.

Of is dit de route die je loopt als je 's avonds het cafe uit komt? :)
Nieuwe treinrails van de NS?
Krijtstreep motiefje voor het pak van Balkenende?
Skyline van Rotterdam voor en na een overstroming?

de dBu meter van de eerste zal -6 dB aangeven en de andere zal 0 dB aangeven

Bij de blokgolf die alleen boven de x as uitkomt, bewegen je speakers alleen naar voren

Bij de blokgolf die onder en boven de x as uitkomt, bewegen je speakers zowel naar achteren als naar voren...zal dus meer diepte geven..

Origineel geplaatst door Xtractah
Volgens mij zit er geen characteristiek verschil in die 2

of bedoelde je dat niet ?

Eeeh

volgens mij is de x as horizontaal en de y as verticaal hoor

Origineel geplaatst door Bass
Eeeh

volgens mij is de x as horizontaal en de y as verticaal hoor

precies... dus jij wil beweren dat Amplitude over de X-as loopt? ;)

Origineel geplaatst door Bass
...de blokgolf die alleen boven de x as uitkomt
...X=Frq, Y=Amp... zeg maar :D

Laatst gewijzigd:
de laatste van de 3 waves in de mp3 vertegenwoordigt de blokgolf die als middelpunt de -inf as heeft

afgezien van dBv en dBu waardes heeft de manier van representeren tot gevolg dat er vervelende harmoschen vervormingen optreden in eenniet hoorbaar frequentiegebied waarbij een wel enigszins hoorbaar ruisfenomeen optreedt, door o.a. de DA conversie en interpretatie. De blokgolf die zonder onderdruk wordt geproduceert zal door anloge electrische systemen een "zelf"-ontstane onderdruk genereren

6traq: was het antwoord van matt nou de juiste??? :confused:

Back