Verschil/Overeenkomst

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik snap ook niet wat voor legenda je gebruikt voor de Y as..

Ik lees van boven naar beneden...

-2.5
-6
-12
-inf
-12
-6
-2.5

Twee keer negatief?

Dit is waarschijnlijk de grootste onzin en ik hoor de klepel maar kan de bel niet vinden thread allertijde! Machtig!

ein mensch von Sonic Foundry...
schaal verdeling klopt idd niet maar we hebben allemaal wel door dat het plus moet zijn... duzze...

Moet je toch maar eens goed in je eigen Wave-editor kijken hoor.
Het is toch logisch dat een schaalverdeling in dB zo loopt? De golfvorm oscilleert om een nulpunt en als het volume -6 dB is zal de golfvorm dus zowel naar boven als naar beneden tot -6 dB gaan. De amplitude (het volume dus) is de totale uitslag van de golfvorm, dus van het hoogste punt tot het laagste punt, niet van het hoogste punt to het nulpunt.
Deze schaalverdeling klopt dus wel degelijk (alsof ze dat bij Sonic Foundry niet zouden weten).

Dit is toch wel een DC offset verschijnsel.

Heren, de deciBell is een logaritmische waarde! En aangezien die waarden, indien het (tiendelige)breuken zijn, met een negatief teken worden aangegeven... Beide zijden geven een waarde tov de 0. Het gaat dus om geluidssterkten en niet om voltages, of zo iets. (Zelfs geen bankrekening, al zou een logaritmische spaarbank voor mij wel een oplossing zijn :)

Wout

grappig dat nu iedereen ineens met antwoorden komt :D

Origineel geplaatst door King of Snake
Deze schaalverdeling klopt dus wel degelijk (alsof ze dat bij Sonic Foundry niet zouden weten).
nee pcies, ik dacht ook al... ...alweer een keer mis gegokt johnny ;)

Origineel geplaatst door ritzi lee
Dit is toch wel een DC offset verschijnsel.
maar het maakt hoorbaar geen verschil...

Origineel geplaatst door 6 trak
grappig dat nu iedereen ineens met antwoorden komt :D

nee pcies, ik dacht ook al... ...alweer een keer mis gegokt johnny ;)

maar het maakt hoorbaar geen verschil...

niet op jouw PC nee.

Maar als je 't op een audio CD'tje zou afspelen, wat denk je wat er gaat gebeuren? :)

In het midden staat overgins geen nul maar - oneindig.. Maar dat terzijde.

Maar volgens jullie is er dus geen verschil tussen -6 dB boven de middelste -inf lijn en -6 dB onder de middelste -inf lijn? Ook geen fase verschil?

En over dat audio CDtje... Een audio CD-tje gaat via een condensator naar je speakers toe en die filtert gelijkspannings element eruit en dan klinkt ie inderdaad hetzelfde.

Maar volgens jullie is er dus geen verschil tussen -6 dB boven de middelste -inf lijn en -6 dB onder de middelste -inf lijn? Ook geen fase verschil?
Deze twee plaatjes zijn dus hetzelfde?

Attachments

• dbs2.jpg
    dbs2.jpg
    16 KB · Bekeken: 116
het verschil in deze is hetzelfde als in die van SixTrack, maar dan ook nog eens met het volume gehalveerd.
Tweede plaatje klopt trouwens sowieso niet, want dat is geneens een golfvorm meer maar een treinrails van bovenaf of zo.

nutuulk nie... de hoogte van de blokgolf moet wel hetzelfde zijn...
de vorm blijft gelijk... hij schuif dus in zijn totaliteit door naar boven
Okee, dus de bovenste -6 is dus niet gelijk aan de onderste -6...

Wat is dan het verschil?

Wat is dan het verschil?
de fase. 180 graden zelfs.

voor je speaker is ie bij de 1 naar buiten geduwd vanaf de ruststand, en bij de ander naar binnen getrokken.

Gezichtsbedrog?

Gezichtsbedrog?

Even iets totaal anders...
Hebben jullie nu ook dat 'tik-tak'gevoel als je naar dat tweede plaatje (treinrails) van Johnny kijkt. Net alsof een wat lichter vlak naast een wat donkerder vlak staat, afwisselend? Ik heb m'n scherm al schoongemaakt, dus daar ligt het niet aan...

Wout

Re: Gezichtsbedrog?

Re: Gezichtsbedrog?

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Even iets totaal anders...
Hebben jullie nu ook dat 'tik-tak'gevoel als je naar dat tweede plaatje (treinrails) van Johnny kijkt. Net alsof een wat lichter vlak naast een wat donkerder vlak staat, afwisselend? Ik heb m'n scherm al schoongemaakt, dus daar ligt het niet aan...

Wout
erm... verrek, nu je het zegt.. idd

Wat is dan het verschil?
HET verschil zit'em in het visuele... maar qua hoorbare audio is dat er dus niet...
en DAT was nou juist de strekking van deze thread ;)

Re: Verschil/Overeenkomst

vraag: aan welke verschillen (en overeenkomsten) moet jij denken bij het zien van de volgende 2 afbeeldingen...? :)

b1.gif
b2.gif

Nou... Volgens mij zijn dit 6trak zijn hersengolven als ie aan het lopen is. De eerste grafiek is voor het optillen van zijn benen en weer neerzetten, de tweede is het kloksignaal van de multiplexer die om en om het linker en rechterbeen voorziet van het 'been omhoog - been omlaag' signaal.

-C-

Re: Re: Verschil/Overeenkomst

Re: Re: Verschil/Overeenkomst

Origineel geplaatst door C738
Nou... Volgens mij zijn dit 6trak zijn hersengolven als ie aan het lopen is. De eerste grafiek is voor het optillen van zijn benen en weer neerzetten, de tweede is het kloksignaal van de multiplexer die om en om het linker en rechterbeen voorziet van het 'been omhoog - been omlaag' signaal.
verdomme C, moet uitgerekend JIJ weer alles voortijdig verklappen!!?? lelijk kind met pinachocolada muil! :frons:

:D

Ok, maar wat is nu eigenlijk het hele doel van deze thread? (behalve bewijzen dat de meeste DSF's-ers nog een hoop te leren hebben over waveforms ;))

Origineel geplaatst door King of Snake
Ok, maar wat is nu eigenlijk het hele doel van deze thread? (behalve bewijzen dat de meeste DSF's-ers nog een hoop te leren hebben over waveforms ;))

een doel? zou een thread überhaupt een doel moeten hebben? anyhow, is wel leerzaam (en heeft bij mij een aantal vermoedens bevestigd:) )

wat mij bedreft mogen er wel meer van dit soort :geslaagd: draadjes komen

Back