Yamaha DX21 lcd scherm

Wallyman

Stamgast
Hallo allemaal,

Ik ben een Yamaha DX21 aan het opknappen. Nu is de lcd display niet echt mooi meer.
Weet iemand waar ik deze kan kopen met de juiste connector of moet ik dan zelf iets fabriceren? Ik heb wel een standaard 16x2 lcd schermpje liggen werkt het als ik de connector oversoldeer?

Grt, Walter

Zo makkelijk als dat het leek is het niet, ik heb de oude er weer opgezet.
Hij is nog leesbaar heeft alleen wat zwarte vlekken aan de randen.
Een nieuw lcd display leek mij mooier maar zonder de technische specs van het oude scherm gaat het niet kunnen :-(

niet elk toestel heeft een contrast regeling intern
onlangs van een alpha juno moeten een weerstand veranderen om de tekst leesbaar te krijgen.. is nu wel heel veel mooier met LED backlight als resultaat :)

Ja dat klopt, maar dan moet je wel weten wat je er aan moet aanpassen.
Ik heb op mijn alpha juno ook werkende backlight, ik heb de EL folie vervangen en het orginele scherm gebruikt. Ook erg mooi ;-)

het is niet echt rocket science.. datasheet kijken, service manual kijken.. meestal zit er voor contrast dan een vaste weerstand op de meest logische plaats ;)

Ik heb het internet afgezocht, maar de info niet kunnen vinden. Ook de service manual helaas niet gevonden.

Heb dit bij een DX100 gedaan, de 14 polige aansluiting van het origineel zit omgekeerd t.o.v. de 1601 LCD uit China (3,95$ incl. verzending) pin 15/16 zijn gewoon voor de backlight
5 volt backlight komt van PCB. Moet er eigenlijk nog een weerstandje tussen gooien want is wel goed leesbaar maar nog net iets te fel licht. Eigenlijk is dit meer een eh..cosmetisch iets.
Gaat overigens ook op voor de TX7 maar die heeft een potmetertje.

Door tijdgebrek heeft het wat langer geduurd maar ik heb het werkend en het is erg mooi.
Ik heb op pin 3 een potmeter gezet, werkt prima. 5 volt voor de backlight heb ik van pin 1 en 2 gehaald.

Attachments

• WP_20151018_003.jpg
    WP_20151018_003.jpg
    38,1 KB · Bekeken: 114
  • WP_20151018_004.jpg
    WP_20151018_004.jpg
    20,5 KB · Bekeken: 108
Aardige bak licht komt eruit zeg :P

Bij mijn DX100 is het nog iets teveel, weer open schroeven? Voorlopig niet, het is eigenlijk wel goed zo, maar geen fatsoenlijke foto van te maken.

Een foto maken is idd lastig, ik heb alleen het contrast met een potmetertje aangepast. Dit kan je met de 5 volt voor de backlight ook doen. Ik vond dit niet echt nodig.

De DX100 heeft van zichzelf al een contrast regelaar achterop. Ik kan de display vanuit een hoek van ongeveer 20 graden al heel goed lezen Is prima zo, een enorm verschil met de originele display. Foto moet met flits, dan lukt het wel na 10x.

Back