Ik zoek een vintage sampler...

Ik vind eigenlijk enkel die oude samplers (12 bit) tot en met de Akai s1000/s1100 'vintage'. Alles daarna is 16 bit.. Modern, met crystal clear cd kwaliteit stereo geluid - niks speciaals aan. Ja die s1000/1100's zijn ook 16 bit, maar ze zijn van de oude Akai lijn...

Ik deel deze mening behalve dat ik de Casio FZ10m (16 bit) ook erg gaaf vindt klinken.
Dat komt met name door het toffe filter (digitaal overigens).

Ik deel deze mening behalve dat ik de Casio FZ10m (16 bit) ook erg gaaf vindt klinken.
Dat komt met name door het toffe filter (digitaal overigens).

Klopt.... maar die Casio is uitgebracht voor de s1000.. Perfect vintage dus :)

Casio is wel een gevalletje apart.. maar waren de filters niet analoog??.. met extra veel distortion ook :)
http://www.buchty.net/casio/dcf.html

En natuurlijk de X-fade loop functie die in een loop totaal niet het resultaat gaf als beschreven maar een soort de-grade gaf in de richting van een lo-fi 'ring'.. (bij zowel single shots als loops) :)

Ik vind eigenlijk enkel die oude samplers (12 bit) tot en met de Akai s1000/s1100 'vintage'. Alles daarna is 16 bit.. Modern, met crystal clear cd kwaliteit stereo geluid - niks speciaals aan. Ja die s1000/1100's zijn ook 16 bit, maar ze zijn van de oude Akai lijn...

Niet mee eens. Ik heb net een Akai S2800 op de kop getikt voor een leuk bedrag, en die klinkt toch echt wel gruiziger en met meer punch dan een modernere sampler, laat staan een hedendaagse software sampler. Zo "crystal clear" is het (gelukkig) niet. Dezelfde drumsample in Kontakt of in de S2800 klinkt echt flink anders.

Op Gearslutz.com zijn ook hele discussies over oude Akai samplers. Daar zijn er veel van mening dat de klank minder werd na de S3200/S3000/S2800 lijn, dus met de S3200XL/S3000XL/S2000. Geen idee of dit zo is, ik wil nog wel eens een S3000XL gaan proberen om te vergelijken, aangezien die wel betere features heeft dan de S2800.

https://www.gearslutz.com/board/ele...sexy-ultimate-akai-thread.html?highlight=akai

Ik ben iig best tevreden met de S2800. Een software sampler werkt sneller, maar hardware is wel zo leuk (en klinkt een stuk beter).

Er staat momenteel een Roland S-750 op Marktplaats te koop voor € 200,- (Als de foto van de eigenaar is, is hij compleet met muis).
Dat klinkt mij niet als onredelijk wat prijs betreft.

Als hij voorzien is van het memory expansion board kan hij 18MB aan geheugen hebben en dat is goed voor ruim 200 seconde aan sample tijd op 44,1kHz. Met het expansion board heb je ook gelijk de turbo-kit.
Het voordeel ik ook dat hij SCSI heeft om een harde schijf op aan te sluiten; hierop kan je dan ook de systeem software installeren zodat hij sneller opstart en je je eigen (grote) samples niet op diskettes hoeft te bewaren.
Persoonlijk gebruik ik een Sony MO Disk Drive met 128MB diskettes; deze schijnen betrouwbaarder te zijn als oude SCSI hard disks en ZIP drives.

Dit is wel een 16-bit sampler maar gezien zijn leeftijd vind ik dit toch echt wel een vintage sampler.
Om het geluid nog wat meer vintage te maken is er een sample rate converter in de software ingebouwd en kan je de sample naar 15kHz terugbrengen.

Tijdens het volgen van deze interessante draad kwam ik op het volgende idee...

Zie hier en ik zou het leuk vinden als je meedoet!

Thanks!

Tijdens het volgen van deze interessante draad kwam ik op het volgende idee...

Zie hier en ik zou het leuk vinden als je meedoet!

Thanks!

Hee dit idee had ik ook al eens :-)

Alleen je wav file.. kies liever een wave file met wat meer harmonischen er bij.. Dus drumsounds, en daarna een stukje xylofoon, en wat vocalen ofzo..
En laat mensen gewoon een stuk wav samplen en weer afspelen ipv iets componeren. Ik ben zelf benieuwd naar sound karakter en karakter van de filters...

Ik kan bv samplen met m'n s950. Op 4 verschillende sample rates ofzoiets.. filtertje open en dicht enzo :-)

Laatst gewijzigd:
Leuk idee. Ik zal is de RS7000 zijn sampler gebruiken.. Ik weet dat ie nogal spartaans is en de sound ook rauw, vooral als je 11KHz neemt. :)

Hee dit idee had ik ook al eens :-)

Alleen je wav file.. kies liever een wave file met wat meer harmonischen er bij.. Dus drumsounds, en daarna een stukje xylofoon, en wat vocalen ofzo..
En laat mensen gewoon een stuk wav samplen en weer afspelen ipv iets componeren. Ik ben zelf benieuwd naar sound karakter en karakter van de filters...

Ik kan bv samplen met m'n s950. Op 4 verschillende sample rates ofzoiets.. filtertje open en dicht enzo :-)

Leuk idee. Ik zal is de RS7000 zijn sampler gebruiken.. Ik weet dat ie nogal spartaans is en de sound ook rauw, vooral als je 11KHz neemt. :)

Gaaf, ff jullie bijdragen in deze thread, zodat we de inhoud van TS niet vervuilen met off-topic geneuzel dat on-topic is in een andere thread!

Check ook in de andere thread ff mijn reactie op je aanmerking meer harmonischen te gebruiken, Furious5. Benieuwd naar de 11kHz gecrushte sample van de snare en clap in mijn file.

urious5. Benieuwd naar de 11kHz gecrushte sample van de snare en clap in mijn file.

Ik vind je geluidsvoorbeeldje (20160108_samplertest_SF_MSTR.wav) zo suf klinken.. Er is ook wat raars aan de hand lijkt met snare volume.. Komt dat door een compressor ofzo? Een oude soul drum loop wil ik best samplen.. Maar dat heb ik dus al gedaan en gepost :-) Daar hoor je wat die 950 doet met een sample..

Zo speciaal is het verder niet vind ik, het klinkt wat lomper. Het is geen sp1200 die zo'n 'ring' soundje toevoegd..

Mijn idee was dat de wat eenvoudige (suffe) master juist de onderlinge verschillen goed zouden duidelijk maken... Wellicht is dat een misvatting mijnerzijds?? Een Clyde Stubblefield stukkie beter? Eventueel pas ik de master even aan als daar behoefte aan is.

Mijn idee was dat de wat eenvoudige (suffe) master juist de onderlinge verschillen goed zouden duidelijk maken... Wellicht is dat een misvatting mijnerzijds?? Een Clyde Stubblefield stukkie beter? Eventueel pas ik de master even aan als daar behoefte aan is.

ik heb al wat gepost in die andere thread.. :)

Als je de workflow fijn vindt (ik heb een haat/liefde verhouding er mee) kan ik je de Roland S330/550 aanbevelen. Dikke 12-bitter, die net als bijvoorbeeld de mpc60, een fijn laagje bitjes van je samples afsnoept

@RD-productions:
Heb je al conclusies getrokken uit de posts in deze draad?

Back