Ik zoek een vintage sampler...

Ben je trouwens op de hoogte van het feit dat de meeste 'vintage' samplers maar 10 of 20 seconden mono sampletijd hebben? Volgens mij weet je niet echt veel van die dingen af...

De Emu ESI-32 is ook een aanradertje. Heb 'm sinds kort, kost geen drol, en klinkt echt goed. Net nieuwe OS binnen en aan mn pc gehangen, SCSI sample transmit, hopla, net zo makkelijk (koste wel een poosje om dit voor elkaar te krijgen maar het werkt!)
Filters vind beter klinken dan de S760. Alleen die klinkt weer iets beter met zwaar omlaag pitchen.
De EPS16+ wint het nog steeds kwa karakter en bijzondere sound, das ook logisch ;) , maar ben dik tevreden. :)

Trouwens met 32mb, meeeer dan genoeg sample tijd hoor, 5-6 minuten zoiets.

Maakt nogal uit of je digitale of analoge filters wil. Check de filmpjes van Retrosynth op youtube voor Emax Ii.

De emax klinkt net iets mooier dan de eps16+, de eps heeft ook alleen een resonante filter op een diskette, maar die valt wel te regelen.
Wel heeft de eps een superfijne sequencer en een goeie effecten unit aan boord.

Dat de EPS-16 Plus alleen een resonantie filter heeft op diskette (Waveboy Rez Filter bedoel je) dat is niet correct, heb ik ontdekt.

De EPS-16 Plus heeft wel degelijk de mogelijkheid om je samples te voorzien van een resonantie filter, dit moet je alleen niet zoeken in de filter sectie.

Check hier de clip "How to make your EPS-16 Plus Growl' die ik van de week heb gemaakt met de uitleg hoe je dat kan doen.
De sample die ik gebruik is een ongefilterde saw uit de ESQ-1. De filters in de EPS-16 Plus staan helemaal open, op +150. Maar dan..... :D

https://www.facebook.com/The-Soulmade-System-785233431561803/?ref=hl

Lekkere samplers zijn het zeker. Ik zou ook nog wel een EMAX II en/of een FZ1 willen proberen, maar ik ben wel erg gek van de Ensoniq samplers (Mirage en EPS-16 Plus).

Robin.

Mocht iemand ooit een FZ1 gaan kopen. Ik en een maatje van me hadden beiden het probleem met deze sampler dat als we een sample gingen 'truncaten' er irritante, digitale clickjes ontstonden.
Het was ook een bekend probleem met deze sampler (aldus iemand bij Casio). 't Was ook iets met de voeding meen ik me te herinneren..

Als je er 1 gaat kopen eerst even checken op dit punt.. sample inladen (of maken..) en het truncate commando laten uitvoeren.
De FZ10m die ik hier heb had er iig geen last van maar dat zegt nog niets natuurlijk..

Dat de EPS-16 Plus alleen een resonantie filter heeft op diskette (Waveboy Rez Filter bedoel je) dat is niet correct, heb ik ontdekt.

De EPS-16 Plus heeft wel degelijk de mogelijkheid om je samples te voorzien van een resonantie filter, dit moet je alleen niet zoeken in de filter sectie.

Check hier de clip "How to make your EPS-16 Plus Growl' die ik van de week heb gemaakt met de uitleg hoe je dat kan doen.
De sample die ik gebruik is een ongefilterde saw uit de ESQ-1. De filters in de EPS-16 Plus staan helemaal open, op +150. Maar dan..... :D

https://www.facebook.com/The-Soulmade-System-785233431561803/?ref=hl

Lekkere samplers zijn het zeker. Ik zou ook nog wel een EMAX II en/of een FZ1 willen proberen, maar ik ben wel erg gek van de Ensoniq samplers (Mirage en EPS-16 Plus).

Robin.

Leuke filmpjes zeg van de EPS-16+ :okdan: Goede tip ook met die triplet quantizing....

Ik ben ook echt fan van deze bak. Natuurlijk is hij aan alle kanten voorbij gestreefd door nieuwere samplers, maar je kunt er gewoon erg aparte dingen mee doen (vooral op het gebied van samplelooping). En belangrijker nog: hij klinkt gewoon erg lekker karaktervol :halleluja

Hé R.D.

Leuke Thread!
Ben je al geslaagd in je keuze en aanschaf van de vintage sampler?

Ik ben zelf nog steeds heel blij met mijn Roland S-330 12 bitter.
Daarnaast heb ik twee jaar geleden ook nog een Roland S-750 16 bitter gekocht; ook een hele mooie sampler maar wel in tikkeltje complexer wat structuur betreft. De S-330 werkt wel een stuk sneller en eenvoudiger.
Uiteraard wel beide met een monitor en muis in gebruik.

Wat ook een heel leuke optie is, is een Akai S700; dit is de module versie de Akai X7000 sampling keyboard.
Ik heb net van een forumlid een Akai S700 gekocht, die binnenkort wel via de post zal worden afgeleverd.
Ik heb nog steeds de Akai X7000 die ik eerst gebruikte maar te veel ruimte in beslag nam.

Wat mij in het gebruik met de X7000 opviel was dat de automatische loop functie heel goed werkte.
Meestal was de eerste keer sampelen gelijk goed en soms moet een derde keer nodig om een goede loop te krijgen.
Ik gebuikt hem om even snel een clean geluidje uit mijn Yamaha GX module op te nemen voor een wat rauwer geluid te maken.

Voor losse drum samples zijn beide ook heel goed, maar voor complete beat loops hebben ze te weinig geheugen; bij een bandbreedte van 16kHz heb je 6 samples van 0,8 seconde. Bij een bandbreedte van 1,6kHz heb je 6 samples van 8 sec maar uiteraard van zeer lo-fi geluidskwaliteit. Je kan overigens wel bijna traploos elke waarde tussen de 16kHz en 1,6kHz instellen met een bijbehorende kortere of langere sample tijd.

Beide apparaten zijn heel geschikt om even snel "clean" samples op te nemen om daarna "dirty" af te spelen en direct weer op te nemen in een hi-fi of vst sampler en daarin te loopen; om zodoende net even meer karakter aan een geluid te geven.

De Emu ESI-32 is ook een aanradertje. Heb 'm sinds kort, kost geen drol, en klinkt echt goed. Net nieuwe OS binnen en aan mn pc gehangen, SCSI sample transmit, hopla, net zo makkelijk (koste wel een poosje om dit voor elkaar te krijgen maar het werkt!)
Filters vind beter klinken dan de S760. Alleen die klinkt weer iets beter met zwaar omlaag pitchen.
De EPS16+ wint het nog steeds kwa karakter en bijzondere sound, das ook logisch ;) , maar ben dik tevreden. :)

Trouwens met 32mb, meeeer dan genoeg sample tijd hoor, 5-6 minuten zoiets.

@ smokmostus waar heb je die os upgrade vandaan.

De Emu ESI-32 is ook een aanradertje...

..Filters vind beter klinken dan de S760. Alleen die klinkt weer iets beter met zwaar omlaag pitchen.

Interessant.. Over die s760 hoor ik steeds het jubelverhaal qua filters, ik heb hem zelf nooit gehad of live gehoord. Ik heb wel een esi4000 gehad maar vond de filters niet echt indrukwekkend..
Ik wilde eigenlijk eens een s760 kopen maar heb dat tot nu toe niet gedaan omdat hij zo beroerd te editten is zonder monitor...

Hier een gerucht over een nog uit te komen Roland sampler die oude samplers emuleert....
...it is said this machine is made for emulating a plethora of classic samplers (filters, DACs) – well – we don’t really know. maybe based on the ESC2 FPGA chip that is used on most newer Roland synths.

Roland soll Gerüchten zufolge 19 Sampler emulieren, darunter natürlich auch die SP1200 – also einen speziellen Sampler bringen, der möglicherweise auch auf Basis von Component Modeling funktioniert (ESC2 Chip in System 1 / Boutique / JD X-Serie) -> Roland Sampler mit Modelling / Gerücht NAMM 2016

Emu SP-1200
Emu Emax
Emu Emax 2
Emu ESI-32
Emu ESI-4000
Korg SDD-2000
Akai MPC-60
Akai MPC-3000
Ensoniq Mirage
Ensoniq ASR-10
Ensoniq ASR-X
Sequential Circuits Studio 440
Yamaha SU700
Casio SK-1
Casio RZ-1
Casio FZ-1
Roland W-30
Roland SP-808
Roland SP-303
Roland SP-404

Nou, ik ben zeer benieuwd!

Als ze het concept op dezelfde manier uitwerken als de aria en boutique serie, dan kan mij dat niet bekoren.
Net als de Reface serie van Yamaha is het teruggrijpen naar oude thema's leuk, maar ze maken er net geen volledige instrumenten van.

Wat al eerder is gezegd op SF is niet alleen de klank maar ook de user interface bepalend voor de beleving.

Heb een Prophet 2002, een Mirage en een ASR-10 gehad. Alle drie ook als rack te vinden. Prophet 2002 is duidelijk leuker dan de Mirage. Heeft ook MIDI sound dump, werkte erg goed. Veel synth achtige features. De Mirage is meer een soort van Commodore 64 sample cartridge die je moet PEEKen en POKEn. De ASR-10 werkt gewoon lekker en alles wat je er in stopt klinkt gewoon goed, maar niet echt crunchy of zo. Maar je samplet een 909 kick en hij klinkt net zo goed of licht beter zelfs. Blijkbaar zijn de effecten erg goed maar misschien ben ik te verwend of zo. Een losse Lexicon LXP-15 is net zo goed dan wel beter.

Voor mij wordt de ASR-10 (de enige die ik nog heb) het hart van mijn studio vanwege de sequencer, 8 outs, 16MB geheugen en een redelijk keyboard met aftertouch. Ik denk dat de EPS-16 vrij dichtbij komt qua features maar crunchier klinkt.

Nog een die geen drol kost nu en toch veel features en een mooie klank (maar misschien niet vintage genoeg) heeft: Yamaha A3000! Staat een full option met 64mb op marktplaats.nl voor 125 euro

Nog een die geen drol kost nu en toch veel features en een mooie klank (maar misschien niet vintage genoeg) heeft: Yamaha A3000! Staat een full option met 64mb op marktplaats.nl voor 125 euro

da's voor mij geen vintage sampler, is een gewone 16bit sampler. Ze werden altijd al vrij goedkoop aangeboden tweedehands. Ik vond de interface (die draai-druk knoppen) niet lekker werken,,, Ze gaan ook vaak stuk, ze draaien door..

Ze hebben wel veel mogelijkheden.. zelfs resampling van eigen outputs en veel effecten. Daarnaast veel ram, scsi en 8 ouputs..

Laatst gewijzigd:
AKAI s2000 is niet vintage.. gewoon 16bit met goedkope digitale filters kan je net zo goed je geluidskaart gebruiken.
En van de simulties van Roland hoef je volgens mij niet veel meer te verwachten dan de volgende marketing stunt.

ik gebruik overigens ook RD initialen.. klik maar eens op de linkjes in mijn handdtekening ;)

Volgens mij stond Roy ShyftE ook tijden met een A3000 op MP.. vraagprijs iets van 60 euro en werd nauwelijks op geboden.
Ook behoorlijk klein display (als we dan toch iets meer mogen eisen van 'vintagesamplers') ga dan voor een A4000 of 5000.

Toch hobbelen we z'n allen een beetje achter de feiten aan.. verzint de technologie mooie anti-alaising en oversampling technieken, die natuurlijk veel samplers 'beter' liet klinken in de ninetees.. zoeken we nu met z'n allen naar juist die bakken die daar nog niet mee uitgeru(i)st zijn...

Ik vind eigenlijk enkel die oude samplers (12 bit) tot en met de Akai s1000/s1100 'vintage'. Alles daarna is 16 bit.. Modern, met crystal clear cd kwaliteit stereo geluid - niks speciaals aan. Ja die s1000/1100's zijn ook 16 bit, maar ze zijn van de oude Akai lijn...

Back