Ik zoek een vintage sampler...

Die Roland samplers worden altijd een beetje onderschat, die hebben echt een waanzinnig mooie warme sound (vooral de 12 bitters) maar je moet er wel een scherm bij hebben enzo anders is het priegelen dus dat schiet dan ook niet echt op ivm ruimte. Alhoewel de S550 12 bit sampler van Roland heeft nog veel knoppjes dat is nog wel te doen

EMAXen zijn fantastisch imo

Prophet 2002 rack versie van de 2000 is ook een dikke ruige sampler met mooie analoge filters en VCA's en synth waveforms die je ook als een basic hybdride analoge synth kunt gebruiken

en een USB floppy emulator erin en je hoeft niet met diskettes meer te werken

en deze nog is wel software maar klinkt fantastisch ook
http://tal-software.com/products/tal-sampler

Ik heb een Roland S550 met monitor, muis en een berg diskettes voor je.
Interesse?

De Prophet is een heeeeel gaaf ding.
(nog) Niet erg duur, maar wel boven het budget wat je noemde.
Als je er eentje kan scoren voor weinig: doen!
Ga je geen spijt van krijgen.
(behalve dat de manual nogal omslachtig is geschreven)

Die Roland S-series lijken me ook wel interessant ja... 12 bit is lekker gritty en warm, en dat heeft die Prophet ook weer. Emaxen zijn helaas niet vaak te koop...

W30
Leest s50, 330,550 en w30 library

Doet de s760 ook, maar die 16 bit converters klinken anders
De rack versies en de s50 kan je dan weer een beeldscherm aanhangen, maar op zich is de w30vlot te bedienen en spotgoedkoop

ik zou bij die 'vintage' sampler ook op gebruiksgemak letten.. een 'sound' is tof, maar als zo'n ding aan nachtmerrie is om te programmeren heb je daar ook niet veel aan. Tenzij de hem enkel als bron gebruikt om enkel de sound te samplen in een softsampler ofzo. Een mpc60 of sp1200 zijn mede populair onder hiphop producers omdat ze makkelijk en snel te bedienen zijn.

hetzelfde geld voor een s950. Veel kan hij niet.. maar hij is redelijk snel te bedienen.. Maar ook dat ding heeft z'n nadelen: weinig geheugen. Wil je bijvoorbeeld iets timestretchen, dan maakt hij een copy en daar moet je dan net genoeg geheugen voor vrij hebben..en dat heb je dan net weer niet. Dus dan noet je moeilijk gaan doen met hier en daarn 1 seconde wegknippen, een andere sample sample rate halveren, weer ergens anders een halve seconde afknippen... Moeilijk, moeilijk...

Uiteindelijk is het het handigst als je dus de 'sound' sample't in een softsampler ofzo..

S3200XL

Ik vind dit een goede mix tussen old school sound (MPC3000/S3000) en bedieningsgemak (S3000XL).
Multi's vind ik echt iets toevoegen t.o.v. de oudere Akai samplers. De S3200XL heeft tevens de EB16 effect kaart en de IB304f filterkaart (chip) standaard aan boord en heeft gebalanceerde in- en uitgangen (uitgezonderd het 8-out board) en heeft verder fatsoenlijke SCSI ondersteuning met OS v2.0
Strakke midi timing, SMPT chip, digitale in/uitgangen etc. etc.

Je komt ze alleen niet zo vaak 2e hands tegen.

Zoek er 1 met scsi !
125-175euro afhankelijk van de extra's
(W30)

Ik heb nog een w-30 staan . Laatst aangeweest 5 jaar geleden, sindsdien in doos in de kast gestaan. geen benul of ie nog werkt. Ook geen disks meer denk ik. zal ik hem voor je uitpakken en kijken of het nog wat is ?

Qua het prettige, crunchy lo-fi karakter (zoals een Emax) zijn er niet zoveel compacte samplers die deze eigenschap delen.
Het behouden van cruchy hoog na downpitchen is ook iets wat de DSS1 heeft. Zelf heb ik daar een module versie van maar die is toch stukken complexer om mee te werken tov een EMAX.
De module is wel uitgerust met 16 individuele uitgangen, wat em meer geschikt maakt voor drums als een DSS1.

EMAX module versie is vrijwel onvindbaar of voor veel te koop. Zelf heb ik de keyboard versie voor 300 gescoord een tijdje terug en dat is volgens mij al behoorlijk mazzel.. maar met dit soort dingen wel een beetje wat de gek ervoor geeft.

Een Casio FZ10m is ook een leuke bak (module versie van de FZ1). En bij bepaalde instellingen krijgt ie ook iets van die typische EMU SP 'ring'

Hieronder is ie aan het eind te horen samen met een SP en Emax :)
https://soundcloud.com/macgyvergear/casio-crossfade-ring-effect/s-tLOLL

Misschien scheelt het dat ik er ooit (25 jaar terug) als eerste sampler mee werkte. Het grafisch display op de Casio is wel een redelijke verrijking :)

Vond een s330 ook wel leuk maar juist door het nodig hebben van een extra scherm een beetje onhandelbaar.. of misschien was mijn scherm wel te groot.. dat kan ook :D

attachment.php

Misschien scheelt het dat ik er ooit (25 jaar terug) als eerste sampler mee werkte. Het grafisch display op de Casio is wel een redelijke verrijking :)

Dat zal misschien veel uitmaken ja.
Ik had een S2000 als eerste sampler en kon daar ook snel mee werken terwijl dat ook geen sampler is die bekend staat om zijn gebruiksgemak.
De FZ10m was mijn derde sampler (Prophet 2002 zat daar nog tussen) maar met deze heb ik nooit dermate leren werken dat hij volledig tot zijn recht is gekomen. Dus verkocht..
De FZ10m klinkt overigens wel erg gaaf! Tof filter :)

S2000 heb ik ook verkocht en de Prophet 2002 heb ik nog steeds.
Dat is een BEEST van een sampler :D

Heb van de S2000 begrepen dat die ook redelijk karakter (crunchy hoog) houdt na het downpitchen.. of dat er een degradatieoptie is uit te zetten.

De Prophet lijkt me ook wel oke. :)
Met de Casio heb ik idd leren lezen en schrijven zegmaar.. vond het ook tof dat je samples kon kopiƫren zonder dat het geheugen kostte, dan kon je er gewoon weer nieuwe loops of startpunten aan meegeven.
Filters hadden idd behoorlijk veel karakter.. vooral als je de reso openzette. 'n Singlewave en dan met de velocity het filter controllen was instant fun. :)

Back