muziekles???

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Ik probeer nu al een tijd muziek te maken met synths en samplers en doe dit zonder muzikale achtergond. Keyboard spelen kan ik niet en tot voor kort gebruikte ik alleen de witte toetsen.

Mn melodien zijn in mijn ogen simpel en ik weet dat ik dat kan doorbreken door akoorden te gaan gebruiken en/of door keyboard te leren spelen.

Muziekles is vrij prijzig en ik weet niet hoelang het gaat duren voordat ik een melodie die ik in mn hoofd heb kan spelen... (de juiste noten geruiken).

Wat kan ik nu het beste doen:
-een jaartje keyboardles nemen zodat ik keyboard kan spelen en weet welke akoorden er zijn
-gewoon zelf een akoordenboek kopen en zelf thuis oefenen met keyboard spelen
-een andere hobby kiezen bv. modelvliegtuigjes bouwen.

Wie heeft een goed advies?

Er is natuurlijk geen enkele garantie dat als je muziekles neemt, je ook in 1 keer een muzikaal wonder wordt. Met lessen leg je veelal wel de basis voor een instrument, maar als je echt gemotiveerd bent, kan je met een hoop zoekwerk op internet ook een heel eind komen.

Ik zou idd wel een accoordenboekje kopen, hoewel improviseren met accoorden een kwestie van gevoel is.

Neem eens een kijkje op www.harrisonmusic.com en bestel de boeken 'the pop piano book' en contemporary music theory'level 1,2,3 met cd's.Als je engels kent is dat alles wat je nodig hebt.Misschien prijzig maar je leert het van a tot z.van naaldje tot draadje.

Attachments

• pianobook.jpg
    pianobook.jpg
    20,7 KB · Bekeken: 165
muziekles kan natuurlijk geen kwaad...
ik vind het lastig om muziek uit een boekje te leren, ik heb liever dat iemand het even voordoet.

in ieder geval is het handig om iets meer over muziek te weten, dan wordt je creativiteit minder door je gebrek aan kennis/techniek belemmerd.

Akai heeft van die handige accoordencomputertjes, deze kosten volgens mij rond de 10 euro bij feedback. Handig spul:D

En vooral contact maken met anderen. Samenspelen is de basis voor goed en snel muziekonderwijs. Je leert het meeste van elkaar. Er moet natuurlijk wel een vertrouwen zijn, zodat je fouten kan en mag maken. En in je achterhoofd houden dat muziektheorie en zaken als notenschrift alleen maar hulpmiddelen zijn om te beschrijven hoe MENSEN muziek maken, dan neem je alles sneller op. De meeste muziek wordt 'mondeling' overgedragen. De Stones begrijpen nog steeds niets van muziektheorie ;-)

Soms is het zo simpel. Iedere beginnend gitarist zal altijd de linkerhand (de grepen) als het moeilijkst ervaren. Dat deed ik ook, totdat de sologitarist van mijn band me ooit vertelde dat als het waar zou zijn, we de rechterhand daarvoor zouden gebruiken. De linkerhand volgt gewoon wat de rechter aanslaat. En verdomd, die gedachtenverandering werkte op slag.

Wout

wat ik heb gedaan is ik heb genesis songbook gehaald. gewoon nummers uit me kop leren en spelen maar... daarna zelf meer jammen en kijken. als je gewoon simpele en leuke nummers pakt en die leert spelen dan kan je het al. daarna gewoon uitzoeken wat je lekker vind klinken.

heb alleen AMV gedaan toen ik klein was een paar jaar. Moest eraf vanwege me slechte cijfers. maar goed ik kan nu zo snel als tony banks spelen dus lijkt me toch redelijk niveau:)

koop dus akkoordenboekje. er was een lange langwerpige. staan er veel in met foto's en figuren per akkoord. erg handig. en koop of leen wat songboeken met nummers die jeleuk vind... en spele maar :D

Je kan nog zoveel boeken lezen, maar er gaat niks boven iemand die het je gewoon persoonlijk uitlegt. Ik zou zeker geen keyboardles nemen, maar gewoon pianoles, hetzij klassiek of jazz. Dit geeft je absoluut de beste basis voor harmonie & muziektheorie ongeacht wat voor muziek je maakt. Les is niet al te duur, ongeveer 40 Euro voor 4x een half uur per maand.

Ik kan jullie wel 1 hele leuke site aanraden.

www.pianonanny.com

Gratis en voor niks goeie lessen, alhoewel bovenstaande statement ook daarvoor geldt, er gaat niks boven iemand die het je 1 op 1 uitlegt.

ik zou inderdaad als je les neemt pianoles nemen en geen keyboardles. Door klassieke of jazzy nummers te leren, kan je daarna makkelijk improviseren.

Soms heb je op locale muziekscholen klassiekale lessen, dit is meestal een stuk goedkoper. Je krijgt dan goeie begeleiding en je kan redelijk op je eigen tempo leren omdat iedereen op maat advies krijgt.

Wat akkoorden aangaat, stomweg akkoorden uit je kop stampen heb je helemaal niks aan. Je kan beter goed je toonladders oefenen, en letten op de intervallen van de akkoorden.

Ik heb zelf ook nooit muziekles gehad maar ik ben toch een heel eind gekomen door jazz na te spelen en te luisteren naar hoe de grondtoon van de akkoorden progressies veranderen.

Maar muziekles is natuurlijk het beste,,,,

ik heb de "gewone" akkoorden leren kennen (dus major en minor) en vervolgens gewoon heel veel nummers zelf uitzoeken. Toen ik daar eenmaal handig in was geworden heb ik langzaam maar zeker meer akkoorden opgebouwd en dan weet je er echt heel veel van (en ondertussen kan je ook meespelen met nummers die je leuk vindt! twee vliegen in een klap)

tenzij je alleen van aphex twin houdt, want daar valt natuurlijk niet op te spelen :P

ik suggereer qua boek trouwens de beatles compleet :P

oh ja en toonladdertjes zijn lullig, maar als je weet dat de grondtoon E is, E groot... weet je dan welke toetsen zwart zijn en welke wit? dat is ook erg handig om te weten voor het uitzoeken van nummers...

Oh ja en staar je niet blind op te veel in een keer! :D

Als je boeken hebt die rustig stapsgewijs opbouwen van echt simpel naar best ingewikkeld met twee handen, dan heb je niet per se les nodig. Voor sommige dingen is dat echter wel handig, vooral wat betreft de techniek. In zo'n boek staat meestal niet zo veel over vingerzetting, houding e.d. (zoals niet met gestrekte vingers spelen). Maar daar heb je niet echt jarenlang lessen voor nodig, zeker als je niet zo nodig heel goed hoeft te spelen en fanatiek en gedisciplineerd genoeg bent om jezelf door zo'n boek heen te werken. Vooral een zaak van elke stap goed afmaken en niet te snel doorgaan trouwens; anders mis je dingen die je later opbreken. Maar zoals men zegt: al doende leert men. Gewoon veel spelen, dan komt het vanzelf.

De juiste noten en akkoorden vinden is 100% een kwestie van ervaring (en aanleg trouwens; ik speel nu al jaren en kan nog steeds ontzettend slecht noten naspelen, terwijl anderen zonder ervaring en zonder absoluut gehoor het minstens zo goed kunnen... :confused: ). Akkoordentheorie is wel handig, daar niet van, maar wat bij wat past moet je daarna toch zelf uitvinden, zodat je niet blijft steken in steeds hetzelfde (simpel gezegd: op een C hoeft niet per se een C-akkoord). Wat dit betreft: ik heb hier ooit voor iemand een tekstje over gemaakt, misschien dat je daar wat aan hebt? (en misschien anderen ook?)

Intervallen, toonladders en akkoorden.txt (wie dit toevallig leest en fouten vindt (wat voor fouten dan ook): laat het mij even weten via pb of zo, dat zou ik erg op prijs stellen)

Re: muziekles???

Origineel geplaatst door Furious5
-een jaartje keyboardles nemen zodat ik keyboard kan spelen en weet welke akoorden er zijn
-gewoon zelf een akoordenboek kopen en zelf thuis oefenen met keyboard spelen
-een andere hobby kiezen bv. modelvliegtuigjes bouwen.Wie heeft een goed advies?

Het beste is gewoon pianoles nemen van een jongere leraar. Waarom jonger? Omdat die de moderne methoden van lesgeven en theoretische vorming kent en kan toepassen. Ik ben de laatste tijd weer eens begonnen met ophalen van mijn oude kennis (heb pianoles gehad vanaf mijn vijfde jaar - in 1949 - t/m mijn 21-ste jaar - overigens met redelijke tussenpozen). De leraar onderwees mij gaandeweg in de harmonieleer, akkoordenschema's. e.d. Maar nu op mijn 59-ste wil ik die theorie nog eens *ophalen*. Je klimt op de fiets richting centrale biep en je zoekt naar boeken. Ik heb er zo'n kleine 20 in huis gehad. En wezenlijk niets wijzer geworden. AL DIE BOEKEN STAMMEN NAMELIJK UIT DE PREHISTORIE. Het is alsof de tijd heeft stilgestaan. Saai en nog eens saai!!!

Dus neem een moderne leraar met moderne methoden. Oftewel, je improviseert wat, hij luistert ernaar, hij geeft commentaar, hij laat zien wat er anders kan, en laat jou dat ook doen. Zo leer je het meeste. Dus: geen boeken, alleen akkoordenboekjes (altijd nuttig). De mijne komt van RockPalace: Piano Chord Dictionary. Geen tekst: veel akkoorden.

En gebruik eens die zwarte toetsen, die zitten er niet voor de versiering. Het enige dat je ermee kunt versieren (dus niet meissies) zijn je eigen composities (haha).

Raymond
PS. Reken op een doorlooptijd van minstens 1 jaar voordat er iets lekkers uitkomt.

Re: Re: muziekles???

Re: Re: muziekles???

Origineel geplaatst door Raymond
En gebruik eens die zwarte toetsen, die zitten er niet voor de versiering. Het enige dat je ermee kunt versieren (dus niet meissies) zijn je eigen composities (haha).

Rustig, Raymond, rustig... Denk wat de dokter gezegd heeft ;-)

Inderdaad zijn de boeken van de Centrale Bieb wat saai, maar wat wil je ook, m'n ex heeft de leiding over die afdeling, en zij is...
Ik denk dat Sem Dresden daar als erg modern wordt ervaren. En vergeet Willemse alsjeblieft! (Verplicht op het conservatorium - die laat je akkoorden berekenen! Zo vergaat alle lust tot muziek maken)

Dat idee van een Beatles Songboek is erg goed, want de meeste nummers zijn wel bekend. Ook die maffe serie: 'Dat Songbook zocht ik net' doet het goed. Oude en bekende hits, met akkoorden en notenschrift, dan vliegt het eruit. Neem dan ooke en akkoordenboek bij.

Uitdaging: wie durft het kleuterliedje 'Dikkertje Dap' van akkoorden te voorzien (te harmoniseren)? Het is geen gemakkelijke! Grondtoon A majeur.

Trouwens, Raymond, ik zou je wel eens willen ontmoeten. We zitten beide in Den Haag.

Wout
(3 oktober 1951)

Gee.. thanks voor de reacties ppls..

Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen pianoles en keybaordles?

Ik dacht altijd dat piano meer de hardcore stuff was.. moeilijker, jong mee beginnen ivm met straffe handen. De piano is een klassiek instrument, serieuzer
Keyboards is meer voor de gewone man.. dat is les op een wat lager niveau, makkelijker te leren dus...

Tja, of dit klopt weet ik niet maar dat is het idee dat ik heb... Ik dacht altijd dat een keyboard gemaakt is om lekker live te kunnen spelen in je ééntje, en dat je dan automatisch begeleid word en je keyboard dus fonkie de andere tracks vrolijk meespeelde (tot de coole bossanova en conga beats aan toe).

Hmmm....

1.wat ik nu ga doen... eerst de lessen doornemen op pianonanny.com
2. daarna een akoorden boekje kopen
3. en daarna langs het muziekcentrum.. sjekken wat pianoles kost..
4. daarna langs de bank om mn banksaldo te bekijken

Wat ik dus wil is bjvoorbeeld zo'n piano partij kunnen spelen als Moony's 'Dove'. Of van die Chicago house piano melodie
die-die-duu-duu-duu--du-die-duu....

:)

Re: Re: Re: muziekles???

Re: Re: Re: muziekles???

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Rustig, Raymond, rustig... Denk wat de dokter gezegd heeft ;-)
Uitdaging: wie durft het kleuterliedje 'Dikkertje Dap' van akkoorden te voorzien (te harmoniseren)? Het is geen gemakkelijke! Grondtoon A majeur.

Wat de dokter gezegd heeft: just put some more adrenaline in your life. Heb jij wat met Dikkertje Dap? De grondtoon A majeur? Wat is daar moeilijker aan dan in Fis mineur? Als je akkoordenschema's gebruikt met die Romeinse aanduidingen dan doet de grondtoon er niet toe, dacht ik zo. Maar om het *op te leuken* kan je daarna de boel versieren met de toonsoort die je wilt en akkoorden van andere toonsoorten. Kijk maar eens op: www.members.aol.com/chordmaps/

Als ik tijd heb zal ik daar eens naar kijken. Wie weet wat er uit komt. Denk er wel aan, dat Dikkertje Dap copyrighted is. Dus......

Trouwens, Raymond, ik zou je wel eens willen ontmoeten. We zitten beide in Den Haag.

Effies nog niet. Verdistraat is niet ver van de Nieuwendamlaan, maar ik moet nog vier pianostukken maken.
Ik heb in het weekend Prokofiev bestudeerd. De pianosonates.... en dus tot zover de prehistorische harmonieleer en akkoordenschema's. Het zit er wel, maar is moeilijk te vinden en niet altijd lekker in het gehoorliggend. Luisterend naar deze werken en nieuwere stukken zou ik zeggen dat tegenwoordig *alles mag*.

Dus op dat ontmoeten kom ik nog terug.

Groetjes, Raymond

PS. Ik heb geen idee wat het verschil is tussen keyboard-lessen en pianolessen. Alleen met een keyboard kan je een koptelefoon opzetten zodat de buren, de kat, je huisgenoten, de goudvissen en die hond-drie-straten-verderop niet in de stress raken.

Die Gotta Have HOUSE melodie is:

c d# g- f g# c- g a# d

De sequence kan je zelf wel vinden,,, het leuke van die melodietje is dat ie precies laat horen waar die zwarte toetsen voor zijn :)

Het verschil tussen keyboard les en piano zijn voornamelijk de voetpendalen, voor de rest maakt het geen fuk uit.
Die piano nanny is niet echt perfect als inleiding, ik zou me er niet teveel op stukbijten als het niet wil lukken.

Origineel geplaatst door Furious5
Gee.. thanks voor de reacties ppls..

Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen pianoles en keybaordles?

Ik dacht altijd dat piano meer de hardcore stuff was.. moeilijker, jong mee beginnen ivm met straffe handen. De piano is een klassiek instrument, serieuzer
Keyboards is meer voor de gewone man.. dat is les op een wat lager niveau, makkelijker te leren dus...

Tja, of dit klopt weet ik niet maar dat is het idee dat ik heb... Ik dacht altijd dat een keyboard gemaakt is om lekker live te kunnen spelen in je ééntje, en dat je dan automatisch begeleid word en je keyboard dus fonkie de andere tracks vrolijk meespeelde (tot de coole bossanova en conga beats aan toe).

Hmmm....

1.wat ik nu ga doen... eerst de lessen doornemen op pianonanny.com
2. daarna een akoorden boekje kopen
3. en daarna langs het muziekcentrum.. sjekken wat pianoles kost..
4. daarna langs de bank om mn banksaldo te bekijken

Wat ik dus wil is bjvoorbeeld zo'n piano partij kunnen spelen als Moony's 'Dove'. Of van die Chicago house piano melodie
die-die-duu-duu-duu--du-die-duu....

:)

Back