muziekles???

Origineel geplaatst door Wout Blommers
We leven helaas te veel in een 'verantwoordelijkheid-afschuif' cultuur.Wout

Ik zeg we leven we in een eigen schuld dikkebult cultuur en jij zegt we leven in een Verantwoordlijksheids afschuif cultuur.

Vreemde vergelijkingen krijgen we dan.
Dus dat bijvoorbeeld de derdewereld arm is is hun eigen schuld of dat de derde wereld arm is is onze verantwoordelijkheid.
Het is me tot nu toe niet opgevallen dat het westen maar enige verantwoordelijkheid heeft getoont over de derde wereld.
Help, we hadden het over muziek.
Maar volgens mij leven we in een maatschappij die beide doet.
Laten we het er maar op houden dat het wel leuk klonk mijn stelling.

Origineel geplaatst door Exzit
Laten we het er maar op houden dat het wel leuk klonk mijn stelling.

Natuurlijk, want ik mis de drank die bij dit soort gedachtenwisselingen hoort :-)

Wout

Natuurlijk, want ik mis de drank die bij dit soort gedachtenwisselingen hoort :-) Wout

Drink jij ook al? Voor of na de muziek? Of ga je drinken vanwege de muziek?

Raymond

Origineel geplaatst door Raymond
Drink jij ook al? Voor of na de muziek? Of ga je drinken vanwege de muziek?

Met mate en smaak. Net terug van een goed diner en de tweede avond van het Festival in de Branding. Gister het ASKO ensemble en een aantal electronische werken, vandaag Gottfried Raes (huppelde weer naakt over het podium) en het Residentie Orkerst met een aantal theatrale stukken (o.a. Ives en Skriabin met licht!). Morgen Varèse, Stockhausen, Boulez en Xenakis en dansen voor de jonkies na :-)
Toppers: 'Pulse' (live electronica) van Wouter Snoei en 'Alexei Larionov, een requiem' van Merlijn Twaalfhoven. (Groot Orkerst-verspreidt door de zaal, dubbel koor en acteurs) Er was bijna een minuut absolute stilte na het slotakkoord en zelfs het Haagse publiek sprong op...

Tijd om naar bed te gaan :gaap:

Wout

Met mate en smaak. Net terug van een goed diner en dansen voor de jonkies na :-)
Toppers: 'Pulse' (live electronica) van Wouter Snoei en 'Alexei Larionov, een requiem' van Merlijn Twaalfhoven. (Groot Orkerst-verspreidt door de zaal, dubbel koor en acteurs) Er was bijna een minuut absolute stilte na het slotakkoord en zelfs het Haagse publiek sprong op...Tijd om naar bed te gaan :gaap:Wout

Kijk, zo moet muziek zijn. Lekker eten, met mate een drankje, heerlijk ontspannen luisteren. Opgewonden raken over bepaalde muzikale aspecten en geroerd zijn door de algehele sfeer en stemming. Dat Hagenaars opspringen is een unicum. Zaten er ook ambtenaren in de zaal? Die bleven dus zitten.

Maar wat heeft dit te maken met muziekles? Alles, want muziek maak je voor het publiek en voor jezelf. Als het publiek het mooi vindt of in de toekomst mooi gaat vinden, dan ben je goed bezig geweest. Dat alles bereik je met een goede ondergrond... dus (ik ben allang vergeten hoe deze thread begon en door wie) als diegene dit leest die twijfelt tussen pianoles en keyboardles.... het zijn de toonladders die het doen. Zelfs bij Stockhausen!

De legende gaat dat Franz Liszt de krant op zijn muziekstandaard had en al lezend de toonladders oefende. Want na verloop van tijd ken je die wel uit je hoofd. Hij studeerde toonladders, intervallen, akkoordenschema's en alles wat darbij kwam kijken totdat zijn vingers en zijn hoofd het automatisch aankonden.

Sommige mensen moeten jarenlang oefenen om bepaalde "banen" in hun hoofd - van kijken tot motoriek - tot stand te brengen, anderen doen dat sneller. Maar het komt allemaal neer op oefenen, oefenen, oefenen .... ad infinitum.
Dat neemt niet weg, dat je tussendoor best aardige stukken en dan nog zeer goed, kunt vertolken. Het is net als talen leren, zonder praktijkoefeningen "zakt" het weg. Ik heb daar ervaring mee. Vanwege een fysieke beperking (netjes gezegd dat ik niet zo goed meer kan spelen n.a.v. ouderdomsverschijnselen) zakken ook bepaalde vaardigheden weg. Piano/Keyboard-spelen kent een aantal zintuiglijke aspecten. Kijken, interpreteren, vertalen naar spierbewegingen, omzetten in daadwerkelijke spieractie, voelen van de stand van de vingers, polsen en ellebogen......

Valt er iets weg door bijv. artrose of gescheurde pezen, dan mis je op de duur het "gevoel" van spelen.
Dus blijf oefenen, kerel en vooral.... heb plezier in alle kleine succesjes.

Raymond

Origineel geplaatst door Raymond

Valt er iets weg door bijv. artrose of gescheurde pezen, dan mis je op de duur het "gevoel" van spelen.
Dus blijf oefenen, kerel en vooral.... heb plezier in alle kleine succesjes.

Raymond

Was het niet Robert Shuman die zijn pezen van zijn hand onherstelbaar verrekte door een door hem zelf uitgevonden apparaat? Omdat die gefrustreert was dat de oefeningen die hij deed niet het gewenste resultaat had.
Die man was een beetje doorgeslagen.
Maar inderdaad oefenen en uitproberen daar leer je van spelen. Bij ene zal het wat makkelijker afgaan dan de andere. Maar niet alleen spelen is genoeg je zal toch ook iets van talent moeten hebben lijkt me.

Was het niet Robert Shuman die zijn pezen van zijn hand onherstelbaar verrekte door een door hem zelf uitgevonden apparaat? Omdat die gefrustreert was dat de oefeningen die hij deed niet het gewenste resultaat had.
Die man was een beetje doorgeslagen.
Maar inderdaad oefenen en uitproberen daar leer je van spelen. Bij ene zal het wat makkelijker afgaan dan de andere. Maar niet alleen spelen is genoeg je zal toch ook iets van talent moeten hebben lijkt me.

Ja Schumann had een te kleine "span", m.a.w. hij kon niet voldoende toetsen omspannen met zijn handen en probeerde met wiggen tussen zijn vingers het zaakje een beetje op te rekken. Het werd dus verrekken.
Grote handen is ook niet alles. Rachmaninoff had echte kolenschoppen en als ik mij goed herinner ook later last van artrose (of zoiets). Die bouwvakkershanden van Rachmaninoff zorgden er wel voor dat zijn pianostukken nu duivels moeilijk zijn, maar zij gaven hem zelf de nodige moeilijkheden bij de veel meer voorkomende kleine omspanningen.

Want hoe vouw je je vingers op bij die Inventionen van Bach?
Dus alles heeft zijn voor en tegen.
Daniel Wayenberg heeft kleinige stompies en past zijn repertoire er op aan. Ik heb zelf ook kleinige handen met wel een grote omspanning tussen duim en pink, maar mijn pink is relatief kort t.o.v. die van Vlad. Ashkenazy of anderen.

Kan jou het eigenlijk schelen? Pak Satie of Errol Garner en speel, desnoods met twee vingers. Er zijn ook concerten geschreven voor de linkerhand (voor pianisten die de rechterhand kwijt waren geraakt). Oplossingen te over. Zolang gij maar leut het.

Raymond
(trouwens de meeste opera-aria's klinken nog steeds het beste in de douche).

Was het niet Robert Shuman die zijn pezen van zijn hand onherstelbaar verrekte door een door hem zelf uitgevonden apparaat?

Het Gemeentemuseum Den Haag heeft een aantal van zulke heerlijke hulpmiddelen, of liever martelwerktuigen. Kleine machientjes, waarop de hand geplaatst kan worden en de vingers met kleine riempjes aan stangetjes worden verbonden. Vervolgens draait de leraar aan een wieltje, steeds sneller en de vingertjes ratelen op en neer. ;{ Allemaal 19de/begin 2oste eeuws.

Wout

Het Gemeentemuseum Den Haag heeft een aantal van zulke heerlijke hulpmiddelen, of liever martelwerktuigen. Kleine machientjes, waarop de hand geplaatst kan worden en de vingers met kleine riempjes aan stangetjes worden verbonden. Vervolgens draait de leraar aan een wieltje, steeds sneller en de vingertjes ratelen op en neer. ;{ Allemaal 19de/begin 2oste eeuws.

Wout

Geef mij dan maar de ouderwetse tik met de linieaal op je handen als je iets verkeerd aansloeg.

Back