Demo video maken

ano150122

Gedeactiveerd account
Ik wil graag wat demo videos maken en ik vraag me af wat de beste manier is om ( in dit geval) een demo video te maken van een hardware synth.

Gebruik ik een webcam en dan de directe audio input voor mijn geluidskaart voor de synth ?

Kan ik dit gelijktijdig opnemen in windows moviemaker bijvoorbeeld ?

Tot nu toe krijg ik het geluid niet sync met het beeld. ( ik neem beeld op met mijn smartphone en het geluid neem ik op in wavelab, maar dat krijg ik dus niet strak)...

Dus een webcam en via de usb-geluidskaart tegelijk opnemen in windows moviemaker zou dan de oplossing zijn ?

of is er iemand die betere manieren weet.
Dan hoor ik het namelijk erg graag, ik wil wat demo's van de Dominion 1 maken.

Alle tips zijn welkom, vooral goede.

Tja, ook voor video geldt dat er gradaties zijn in kwaliteit, net als met audio spul..
Dus wil je een profi video, dan moet je denken aan een bovengemiddelde camera, met een goeie lens/objectief. Daarnaast moet je je synth goed uitlichten, en dus een leuke set lampen/paraplu's e.d. is dan ook goed te hebben. Anyway, het maakt dus erg uit wat jij wil bereiken qua kwaliteit. Maar dat het een wereld van verschil is dat kan ik je al garanderen...

Ik heb een redelijke camera, maar ook met smartphone-opnames heb ik nooit problemen met het geluid later uit te lijnen met een betere direct-uit-de-DAW bounce van de performance. Meeste video editors kun je de audio frame-voor-frame schuiven tot het klopt. Kost wat oefening, maar werkt prima.

Ik doe dat soort gein met een zoom Q3HD.. heb je 1 filetje met je muziek (zit line-in op, dus DIRECT uit je machines) en je video.. welke je dan in reaper gewoon kan bewerken alsof het audio is.. kan je normalizen en je plugins en trimmen whatever.
en daarna zo youtube op..

Meeste video editors kun je de audio frame-voor-frame schuiven tot het klopt. Kost wat oefening, maar werkt prima.

En om het makkelijker te maken een clapper board-achtig iets opnemen. Oftewel iets dat een kort geluid geeft dat ook zichtbaar is in de video. Dat maakt het uitlijnen echt heel makkelijk (en dat is waarom ze het in de filmwereld al 100 jaar zo doen).

HEe te gek zoveel reacties :) bedankt voor het meedenken en de tips .. ik ga eens stoeien !

Brz : Dat is wel handig, ik kan het niet voor mijn smartphone gebruiken, maar ik kan natuurlijk mijn oude sony handycam uit de kast halen ...

Arv: Ik wil gewoon de synth van boven in beeld brengen zodat de knoppen en tekst op de synth zichtbaar is, en de audio moet zo goed mogelijk zijn. Het beeld hoeft niet helemaal top te zijn wat mij betreft, als maar zichtbaar is aan wat voor knop ik draai. Als het maar synchroon loopt :) Met lampen etc... paraplu's dat ga ik wel doen als ik meer dan 100000 hits heb denk ik :D

Etaoin: Ja dat is inderdaad een goeie... Ik zal mijn kids eens aan het werk zetten :)

Ik weet niet of deze kennis up-to-date is met voor dit soort prpjecten, maar voor het geval je er iets aan hebt:

Heb je al gedacht aan de sample frequentie van de audio?
44.1khz is gangbaar, maar voor video moet je 48khz gebruiken.

Ik weet niet of deze kennis up-to-date is met voor dit soort prpjecten, maar voor het geval je er iets aan hebt:

Heb je al gedacht aan de sample frequentie van de audio?
44.1khz is gangbaar, maar voor video moet je 48khz gebruiken.

Die heb ik meer gehoord.. en inderdaad positieve resultaten..

Om conversie slagen en sync problemen voor te zijn gebruik ik er dus speciaal recordertje voor..
werkt prima,. juist in verband met nabewerking en gekkigheidjes.. Alle nabewerking-software die ik gebruik maakt gebruik van zelfde formaat (quicktime in dit geval). dus je kan het gewoon doorschuiven tot je vind dat je klaar bent met pielen.. Geen idee hoeveel demo's je wil maken, en hoeveel tijd je bezig wil zijn met handmatig betstandjes bij elkaar plakken, of dat je gewoon je dingetje wil schieten, knippen en uploaden.

persoonlijk was ik dat syncen dus al harstikke zat na 40 filmpjes.. en heb er nu toch echt 100den gemaakt, omdat het zo fijn doorwerkt. (en nee, lang niet alles komt op het internet..)

ik neem beeld op met mijn smartphone

OK, je smartphone in je ene hand en ... dan heb je nog maar 1 hand over om je demo te doen? :D
Je moet al een strakke hand hebben om geen bewegingen te maken met je smartphone terwijl je met je andere hand de Dominion bedient. Het is niet erg prettig om te kijken naar een video waarbij de cameraman voortdurend de camera beweegt. Ik wordt dan al gauw zeeziek :r Maar er bestaan smartphone houders die je op een statief(je) kan plaatsen zodat je handenvrij kan filmen.

De ene smartphone is de andere niet. Er zijn smartphones die mooie videobeelden kunnen maken. Als je tevreden bent met de videokwaliteit van jouw smartphone, dan hoef je enkel nog een statiefje/houder te zoeken (of zelf wat ineen knutselen).

Maar bij een demo van een instrument moet het geluid wel goed (beter nog: uitstekend) zijn.
Weinig smartphones die dit klaarkrijgen (tenzij je een bv. een iPhone en passende audio interface gebruikt)
Maar ook heel wat (video)camera's leveren met de ingebouwde microfoon(s) geen goede kwaliteit voor een geluidsdemo. Sommige camera's hebben dan wel een microfoonaansluiting maar dan is het maar de vraag of je nog wat kan regelen aan het ingangsniveau en .... of je dit kan monitoren met bv. een aparte hoofdtelefoon. En ingebouwde microfoons nemen ook de 'ambience' van de ruimte op. Vaak klinkt het 'blikkerig'.

Ik zou het geluid sowieso apart opnemen en later synchroniseren. Ik gebruik zelf een portable recorder (Zoom H4n) maar een geluidskaart is ook prima. Op die manier heb je volledige controle over het geluid en dat is bij een geluidsdemo's toch echt het belangrijkste.

Het synchroniseren van de beelden met het geluid is eenvoudiger dan het lijkt. Gewoon bij het begin van de opname even in je handen klappen, in beeld uiteraard, zodat je later dit beeld kan opzoeken en de audio daarop kan 'uitlijnen'. Een beetje video editor programma heeft hiervoor de nodige functies aan boord.

Verder zou ik wat video's van anderen bekijken met een opstelling die je zelf ook wil gebruiken. Waarschijnlijk het instrument beeldvullend (of toch bijna) waarbij de camera 'over je schouders' heen kijkt of van bovenaf.

En vergeet ook niet je belichting. Je hoeft geen dure videolampen te hebben. Gewoon het instrument voldoende verlichten met bv een bouwlamp waarbij je, indien nodig, het licht 'zachter en diffuser' maakt door er een lichtdoorlatend materiaal voor te hangen (doek, papier,...)

En los van de techniek, eerst nadenken wat je gaat doen, zoveel mogelijk info in zo kort mogelijke tijd, en dus zo VLOT mogelijk schieten/monteren.
Er zijn al genoeg saaaaaaaie filmpjes te vinden.

Hee jullie ook bedankt voor het meedenken !

Ik heb met een selfie-stick ( waarvan ik altijd heel hard riep dat dat het laatste voorwerp zou zijn wat ik ooit zou kopen) een geimproviseerd statief gemaakt. dus zo ver was ik al.. :)

Maar ik dacht dat het makkelijker zou zijn als ik een webcam en de directe audio input gebruik ( zodat ik geluid en beeld direct kan opnemen, en het dus ook gelijk sync is.) Maar ik weet dus niet of dat kan. lijkt me wel toch ?

Ik heb me laten vertellen dat wat ik wil prima kan in windows movie maker, maar daarin krijg ik dus de beide files niet strak. Dus ik vraag me af of ik gewoon nadere software zou moeten gebruiken ( zo ja welke dan)

Ik vind het trouwens geen punt om de losse files zelf samen te voegen, maar dan moet het wel lukken :)

Ik ga nu maar eerst een nieuwe poging wagen met de phone en tegelijk de audio in wavelab ( en nu dus met de audio op 48 kHz ) kijken of dat lukt. Misschien is dat wel het enige probleem ..

Hopende jullie spoedig een mooie demo te kunnen laten zien,
Man-T.

Oh ja, als iemand per ongeluk nog goede alternatieven weet voor windows movie maker hoor ik het graag !

Kan dat ook niet in ableton?

Als je regelmatig video's gaat maken loont het zeker de moeite om wat tijd te investeren.

Lightworks is een degelijk gratis videomontage-pakket. Je kan het downloaden voor Windows, OSX en Linux. Met de gratis versie geraak je al een heel eind.

http://www.lwks.com/

Volg wat tutorials op de site en je kan op 1 avond basic monteren !

Voor het syncen van beeld en losse audio is de "Clapper-methode" nog steeds de beste.
https://www.youtube.com/watch?v=SxN-EgHU7G4
https://www.youtube.com/watch?v=HCgwQLCehlo

ik neem op met video camera, telefoon en fototoestel, afhankelijk van wat ik wil opnemen. Het is het best om de audio in je DAW op te nemen (of in audicity als je gratis wilt).
Wat je daarna doet is inderdaad het video spoor samenvoegen met het audiospoor. Wat ik doe is vier keer een noot hard aanslaan op het keyboard. In de video editor hoor en zie ik dan de spikes in het audiospoor van de video waar ik aansla. De vier noten in het apart opgenomen audiospoor zet ik dan exact eronder.

(met een clapper wil dit niet, want je direct opgenomen audiospoor van je synths bevat uiteraard de clapper sound niet, dus dat valt niet samen te voegen, tenzij je met een microfoon werkt om je synths op te nemen, maar ja, dan ben je nog verder van huis kwa kwaliteit).

Ik gebruik zelf ook sony vegas en wat je dan doet is de video en audiosporen even selecteren en dan de functie Group - new kiezen. Vanaf dat moment is je apart opgenomen audiospoor gelocked aan je video spoor, wat weer makkelijk is met editten aangezien het dan een onderdeel is geworden van je videospoor. Als je dan het oorspronkelijke audiospoor van de video mute, dan heb je een foutloos gesyncte perfect opgenomen audiospoor onder je video.

Het is heel simpel te doen, als je eenmaal weet hoe dit moet dan heb je dit in maximaal 5 seconden gedaan, zo simpel is het.

Laatst gewijzigd:
Back