Welke synth(s) heb jij helemaal niks mee..

Tja, de muren (en de buren) zullen het er maar mee moeten doen. :D

Wat een dikke bak zeg, dit is de synth die dus ik altijd miste kom ik nu achter, je kan er ook lekkere vage chords mee maken, alle 3 de oscs op een andere pitch tot je een akkoord hebt, (ouwe truuk natuurlijk) wat ruis er bij, output feedback, beetje lfo (ik heb een reissue) en dan pingelen maar terwijl je met het filter speelt, instant deep house en spacy van alles. Klinkt erg muziekaal. En bassen woohohooo..! Bassen yeah! En en en.. gewoon wow! :halleluja

Maar dit is erg offtopic, excuus. Okay, de Behringer D, daar heb ik dus helemaal niets mee!

Hehehe... het enthousiasme druipt ervan af. Gefeliciteerd met je aanschaf!

:okdan:

Samplers die niet kunnen samplen.
Samplers die niet kunnen pitchen (chromatisch bespelen).

Dat valt met de JX-03 nog wel mee toch?

Hmm, nee, ik vind die ook te klein. De enige Boutiques die ik prettig vind in de bediening zijn de TB-03 en A-01, maar de TB-03 is natuurlijk gebaseerd op een apparaat dat van zichzelf al een kleine footprint had zodat er niet ingekrompen hoefde te worden en de A-01 is een heel nieuw ding.

Soft synths zoals Spectrasonics Omnisphere,
en Korg MS-2000.
Ze klinken te 'ingeblikt' naar mijn mening.
Teveel gehypt vind ik.

Daarentegen vind ik Omnisphere dus absoluut super, zowel qua geluid als qua mogelijkheden. Als ik 1 synth, software of hardware, zou moeten kiezen om mee te nemen naar een onbewoond eiland, zou het Omnisphere zijn.

De Omnisphere 2 staat bij mij bijna bovenaan het "must-have" lijstje. En de Korg MS-2000 is voor mij danwel niet "first choice", maar ik vind deze nog steeds een van de beste klinkende digitale synth's. En voor (nog) vrij weinig te koop.

De Boutique's heb ik (tot nu toe) allemaal overgeslagen. Veel te klein allemaal en ze klinken goed (maar niet top vind ik). De keuze voor een TB-03 kan ik wel begrijpen, hoewel ik een Bass Bot TT-303 V1 (*) - die ik zelf heb - een betere keuze vind. De A-01 ken ik niet, ik zal eens gaan kijken wat dat is.

* De V2 lijkt (helaas) minder goed te zijn, maar dan ga ik af op de verhalen die er rond gaan.

De Prophet's van Dave Smith heb ik weinig tot niets mee, maar dat heeft puur met mijn smaak / muziek keuze te maken.

Ja, en die staat dus sinds vandaag ook in m’n hok. 8) Ik heb dus helemaal niks met mensen die altijd en eeuwig maar vast blijven houden aan een mening ook al slaat die helemaal nergens op. :D
En de Minimoog is er bij mij dus uitgegaan ... :D
[maar niet omdat ik deze niet goed vond / reden: ruimte vrij maken in de studio]
En ik ben dus nu de Behringer Model D clone aan het overwegen. :D Lekker compact (en niet duur) en voor mij goed genoeg (denk ik). :okdan:

Vast blijven houden aan je mening vind ik op zich wel een goede eigenschap, maar uiteraard niet tegen beter weten in. Zo heb ik laatst een Odyssey gekocht, terwijl ik altijd gezegd had dit 3x niets te vinden. :)

Oh dan had er vast wel een ander instrumentarium de hoofdrol gespeeld om de dunne kille eighties sound te creëren hoor. Want het was die sound die hip was, de DX7 overstijgend.

precies die synths die dat karakteristieke, kille jaren 80 geluid produceren daar heb ik nou niets mee.

Ik ben dan nu echt benieuwd met welke synths jij de juno 6/60 vergelijkt. Of beter gezegd, welke synths die jij hebt die de Juno 6/60 weg blaast en koud doet lijken???

De 106 imho ook helemaal niet te vergelijken met de 6/60
Alle opvolgers die ik heb kunnen veel warmer en/of rauwer klinken dan de Juno's: DX7/M1/DW8000/D50.
Als je een Juno zonder chorus speelt is ie gort droog, niet raar voor een fixed volume 1 oscillator synth. Bijna alsof ik een chiptune bak heb. Ook hebben alle geluiden een behoorlijk scherp/schel/nasaal hoog randje. Dat wil je niet altijd. En om nou altijd de chorus aan te zetten.... Soms wordt je moe van dat effect. In de bass (eerste 2 octaven) is het allemaal wel te doen. Daar wordt het wel wat ronder. En mocht ik toch Juno sound willen, de DW 8000 kan dat ook als het moet.

Alle opvolgers die ik heb kunnen veel warmer en/of rauwer klinken dan de Juno's: DX7/M1/DW8000/D50.
Als je een Juno zonder chorus speelt is ie gort droog, niet raar voor een fixed volume 1 oscillator synth. Bijna alsof ik een chiptune bak heb. Ook hebben alle geluiden een behoorlijk scherp/schel/nasaal hoog randje. Dat wil je niet altijd. En om nou altijd de chorus aan te zetten.... Soms wordt je moe van dat effect. In de bass (eerste 2 octaven) is het allemaal wel te doen. Daar wordt het wel wat ronder. En mocht ik toch Juno sound willen, de DW 8000 kan dat ook als het moet.

Wow, ik heb een D50 en een DX7 gehad naast mijn Juno-6, die werden (voor mij persoonlijk) echt helemaal de kamer uit geblazen door de Juno-6. De chorus staat bij mij ook vaker uit dan aan op de j6. Naja, over smaak valt niet te twisten maar ik denk dat maar weinig mensen de zelfde beleving hebben als jij als je alle boven genoemde synths naast elkaar zou zetten.

Je kan Oberheims OB’s , Prophets 5, Juno’s, PolySixen en DX7’s natuurlijk ook voor heel andere muziek dan die typische jaren 80 herrie gebruiken, maar als je niet oplet dan heb je al snel dat herkenbare 80’s geluid. Maar dat ligt niet helemaal en alleen aan die synths.

Wow, ik heb een D50 en een DX7 gehad naast mijn Juno-6, die werden (voor mij persoonlijk) echt helemaal de kamer uit geblazen door de Juno-6. De chorus staat bij mij ook vaker uit dan aan op de j6. Naja, over smaak valt niet te twisten maar ik denk dat maar weinig mensen de zelfde beleving hebben als jij als je alle boven genoemde synths naast elkaar zou zetten.

Ik weet niet waarom een synth iets uit de kamer moet blazen, maar goed, dat een Juno overheersend kan klinken in een mix zal best. Dat is ook niet moeilijk met die scherpe bovenrand. Ook zoek ik niet de gemiddelde smaak, liever niet zelfs. Maar term warm bij synths, daar verstaat volgens mij ook iedereen iets anders onder. Ik zou het vangen onder niet te veel hoge harmonischen, niet te clean, meerdere oscillatoren in detune, zwoel. Iets wat bijna onmogelijk is met een een-oscillator synth. De DX7 heeft er 96, de M1 32, de d50 32, de DW8000 16. Bij de M1 en DW kun je ze bovendien allemaal stapelen op een toets. Alleen hebben de presets van die digibakken hun beeld zo verpest, maar daar prik je zo doorheen.

Je kan Oberheims OB’s , Prophets 5, Juno’s, PolySixen en DX7’s natuurlijk ook voor heel andere muziek dan die typische jaren 80 herrie gebruiken, maar als je niet oplet dan heb je al snel dat herkenbare 80’s geluid. Maar dat ligt niet helemaal en alleen aan die synths.
Ik was tiener in de jaren '80. Dan is tien jaar lang de pre-sets van de DX7 heel, heel, heel erg lang. Een stuk van je leven lang. En iedere dag uit de radio diezelfde DX7 muziek waar ik niets mee had. ALLES in de Top 40 klonk hetzelfde. Nu weet ik dat dit waarschijnlijk komt doordat het zelf maken van een unieke sound op FM synths - en de DX7 in het bijzonder - zeer lastig tot onmogelijk was/is. Vandaar dat ik het eens ben met de mensen die niets hebben met de DX7's van deze wereld. Maar ik zeg niet dat ik nooit van gedachte verander. De "ring modulatie" bel-achtige geluiden krijg je gewoon niet of nauwelijks uit een analoge synth. Zoals jij zegt ligt het niet aan die synths dat de meeste muziek die met ze wordt gemaakt ruk klinkt.

In een ander topic vraagt iemand zich af hoe je op een synth speelt die geen pre-sets heeft. Uit de antwoorden kun je afleiden waarom een analoge synth en jaren '70 muziek anders klinkt dan die uit de jaren '80: je moet op een dergelijke synth creatief zijn want vanuit de fabriek staan alle potmetertjes op nul. Ik ging mij dus pas interesseren toen ik schijt kreeg aan "mijn" generatie en eigenwijs louter muziek ging luisteren van voor de jaren '80. Mijn vrienden deden dat ook. Tien keer beter!

En toen kwam (House en) Techno. Je zou denken dat ik en mijn vrienden schijt zouden hebben aan die drum-computer muziek die voornamelijk gemaakt werd op synths en drumcomputers uit de jaren '80 en dan nog de goedkope ook. Neen. Wij waren er gek op. Waarom? Omdat men de gebruiksaanwijzing weggooide en creatief moest zijn.

Maar om een lang verhaal kort te maken: ik krijg nog steeds horror flashbacks van de DX7 en de walgelijke Fairlight (tot ik de soundtrack van 'Full Metal Jacket' hoorde). Ha ha. Daar heb ik dan dus nix mee. Zegt niets over die machines, maar alles over mij. ;)

En iedere dag uit de radio diezelfde DX7 muziek waar ik niets mee had. ALLES in de Top 40 klonk hetzelfde.

Het was dubbel pech in die tijd; want niet alleen deden digitale synths hun intrede maar ook digitale studio's en dat was minstens even erg.
Als je nu terug luistert dan hoor je hoe slecht veel van die produkties klonken en inderdaad ook op elkaar leken, het was toen hip helaas.
En toch was het niet echt nodig want artiesten van grote naam zoals Steely Dan en Abba die toch echt het beste en nieuwste wilden en konden betalen hebben nooit zo plastic geklonken als al die top 40 bandjes maar grote namen zoals Gino Vanelli, Genesis en Toto klonken in die tijd ook behoorlijk "eighties" en dat terwijl Jeff Porcaro bij Toto speelde maar ook bij Steely Dan het nodige werk heeft verricht.
Schijnbaar was dat toch de sound die ze zochten?
Ik kijk er nu op terug als een noodzakelijke periode die nodig was om verdere ontwikkeling in het digitale spectrum mogelijk te maken.
Zonder deze ontwikkeling hadden we nu niet allerlei zaken voor redelijke bedragen gehad.

Iblove 80s, precies tegenover gesteld. Nu klinkt alles hetzelfdr. Clean, steriel, alles perfect getuned, auotune en valhalla shimmer :-p. Ik heb over het algemeen meer met digitaal dan analoog, maar ben wel erg te spreken over de boutiques juist. Juno 106 echte vind ik ook erg lekker. Menu diven vind ik kut, maar Blofeld mag blijven. Heb een zwak voor Waldorf. Moogs vind ik voor de baslijn leuk, verder niets. De low pass filter is wel lekker, verder vind ik het gewoon too much en te dik.

Op den duur vind ik teveel synths ook gewoon..teveel. ik heb ook niets met kickstarterprojecten vaak,de sh101, 808, 909, 303...d50 dan weer juist wel. Blijf verder heel erg fan van Roland. Ook al. Vind ik het bedrijf (service, strategie en vernieuwingen...mwah).

Het was dubbel pech in die tijd; want niet alleen deden digitale synths hun intrede maar ook digitale studio's en dat was minstens even erg.
Als je nu terug luistert dan hoor je hoe slecht veel van die produkties klonken en inderdaad ook op elkaar leken, het was toen hip helaas.
En toch was het niet echt nodig want artiesten van grote naam zoals Steely Dan en Abba die toch echt het beste en nieuwste wilden en konden betalen hebben nooit zo plastic geklonken als al die top 40 bandjes maar grote namen zoals Gino Vanelli, Genesis en Toto klonken in die tijd ook behoorlijk "eighties" en dat terwijl Jeff Porcaro bij Toto speelde maar ook bij Steely Dan het nodige werk heeft verricht.
Schijnbaar was dat toch de sound die ze zochten?
Ik kijk er nu op terug als een noodzakelijke periode die nodig was om verdere ontwikkeling in het digitale spectrum mogelijk te maken.
Zonder deze ontwikkeling hadden we nu niet allerlei zaken voor redelijke bedragen gehad.

Het was inderdaad veel meer een keuze dan een beperking dat veel eighties digitale opnames zo eighties digitaal klonken. Het kon toen gerust ook warm en groot klinken met digitale eighties technologie, maar enkel op bestelling. :) Zoals The Joshua Tree die ik hier eerder aanhaalde.

Een DX7 blijft natuurlijk altijd wat van dat killere FM te hebben buiten het basgebied.

Zo heb ik helemaal niks met Rhodes wat is rohdes anyway?
Ik heb nog nooit een Rodhes gezien, een hrodes
Maar i wil er wel 1 4 schuur!
:W

Ik de categorie "zou er wel iets mee willen hebben'
RHODES :luv:

Iblove 80s, precies tegenover gesteld. Nu klinkt alles hetzelfdr. Clean, steriel, alles perfect getuned, auotune en valhalla shimmer :-p. Ik heb over het algemeen meer met digitaal dan analoog, maar ben wel erg te spreken over de boutiques juist. Juno 106 echte vind ik ook erg lekker. Menu diven vind ik kut, maar Blofeld mag blijven. Heb een zwak voor Waldorf. Moogs vind ik voor de baslijn leuk, verder niets. De low pass filter is wel lekker, verder vind ik het gewoon too much en te dik.
Ik vind Moogs gewoon goed klinkende analoge mono synths. Maar... Ik háááát die typische moog solo's! (niet dat je die niet op eender welke andere synth kan spelen)
Dit soort dingen: :Z

Back