Advies graag.... Naast softsynths ook hardware?

Dave_Jay

Nieuwkomer
Ik zit er stevig over na te denken om naast mijn pc met fl en een zooi softsynths enzo een midi apparaat aan te gaan schaffen omdat ik verder wil komen met produceren. Nu is mij verteld in een muziekzaak dat ik dan het beste een mc 505 / mc 307 kan aanschaffen omdat ik techno maak ( en ze zijn voor mij betaalbaar). Heeft de verkoper gelijk? Iemand nog andere suggesties misschien?

Cheers

dat is heel erg afhankelijk van wat je met je hardware wil doen.

de mc apparaten zijn erg leuk als je verder niets hebt. het zijn zgn grooveboxen, alles-in-een apparaten. en, ondanks dat die machines erg goed zijn, ze combineren van alles wat en blinken daardoor niet uit in bepaalde dingen. vooral de geluiden kunnen na een tijdje toch een beetje gaan vervelen.

als jij de hardware compleet los van je computer wilt gebruiken, dan is een mc-apparaat van roland, of bijvoorbeeld de yamaha rm1x, een goede start. als je naar hardware wil gaan voor de sequencing, maar je wil je computer voor geluiden blijven gebruiken, dan geld hetzelfde.

maar als je hoofdzakelijk op zoek bent naar een uitbreiding van je huidige setup, dan zou ik eerder kiezen voor een goede geluidsmodule, zoals de roland sh-32 of de jv- serie modules. daarbij heb je namelijk veel meer mogelijkheden in het maken van nieuwe geluiden naast de presets.

duik anders een keer een paar winkels in en speel met alles wat ze hebben staan. dan merk je vanzelf wat je fijn vind :)

Wat bedoel je precies met een midi apparaat ?
Masterkeyboard?
Die mc gevallen zijn alleen maar grooveboxjes met een zooi standaard geluidjes.

er komt erg veel uit hoor, meer als alleen wat standaard geluidjes. MC-307 is ook de kern van mijn setup (was ook mijn eerste apparaat), samen met sampler. Zeik t beestje niet af omdat het de naam groovebox draagt want je krijgt er erg veel lekkers uit.

Origineel geplaatst door Pjotr G
er komt erg veel uit hoor, meer als alleen wat standaard geluidjes. MC-307 is ook de kern van mijn setup (was ook mijn eerste apparaat), samen met sampler. Zeik t beestje niet af omdat het de naam groovebox draagt want je krijgt er erg veel lekkers uit.

Sorry meneer :D
Je hebt wel gelijk maar het ligt er gewoon maar net aan waarvoor en hoe je het gebruikt. ik ben gewoon niet z'on fan van die dingen ik wil mijn eigen sound :)

En ten tweede ik vind die dingen irritant werken. Omdat je in play mode niks kan editten. MOet je helemaal moeilijk doen met codes in midi etc. Werkt gewoon niet lekker.

Maar er zijn veel fans van die boxjes bijvoorbeeld G-spott.
Die staat live alleen maar beetje dom aan die cuttof te draaien.
STOER HOOR :P

Laatst gewijzigd:
Een groovebox is een zeer goed apparaat om mee te beginnen dat is een feit. Het enigste nadeel is dat er geen volledig toetsen bord op zit.

Wat mischien voor jou een goed apparaat zou zijn is een Roland jx305. Dit is een groovebox maar dan met een 5 octaafs toetsen bord er aan. En die heeft volgens mij ook alle geluiden uit de mc505.

het is onzin dat je een hardware bak nodig hebt om verder te komen met je muziek....... je moet gewoon harder je best doen, er meer tijd in steken..het is een veelgemaakte fout dat je betere muziek kan maken met hardware...

wat mist je precies in je huidige PC plus software setup? heb je een masterkeyboard om je softsynths mee te triggeren? heb je een soft-sampler? welke sequencer gebruik je?

Olaf

Ja dat klopt, laidback luke ( of luke slater) heeft onlangs al zijn hardware van de hand gedaan om verder te gaan met software (vertelde een wederzijdse kennis mij).

Ik gebruik FL 3.4
PRO-52
Junglist
FM-7
Orange vocoder
WaveLab
Halion
en veel "normale" vst plugins

Het nadeel vindt ik dat je in FL wel veel effecten hebt maar die kun je niet halverwege een sample veranderen, dat kan aleen per sample. Stel een pattern ziet er zo uit :

* * * * * * *
- - - - - - - - - - - - - - - -

Waarbij de * een sample is, als ik het effect wil veranderen kan ik dat pas bij de volgende * doen bijv.

Bovendie ben ik van mening dat de tracks gemaakt met fruityloops nogal dof klinken wat ik niet op kan lossen met bijv. een EQ in FL/ Wavelab......Luister anders es naar wat tracks van mij op http://www.stationmp3.com/flop en oordeel zelf....

K.. had je nou een masterkeyboard of niet?

je hebt dus eigenlijk alles om een goeie techno track mee te maken....maar een master midi keyboard als bv de oxygen8 is wel handy om te hebben..

dat je track dof klink ligt meestal meer aan of je gebruikte sounds/effecten of aan je geluidskaart/monitoring....

Olaf

Origineel geplaatst door Redstudio
K.. had je nou een masterkeyboard of niet?

Nope...doe dus alles op me pc'tje

En bovendien sta ik niet graag met mijn hightower op een stage:p

Laatst gewijzigd:
Conclussie: Je hebt een masterkeyboardje nodig zoals olafmol ook al heeft gezegd als je verder alles op de comp wilt blijven doen.

dan zou ik eens bij www.midiman.de kijken naar de oxygen8, het is echt wel heel handig om baslijnen, melodieen etc in te kunnen spelen vanaf een keyboardje, en ook om parameters in realtime te kunnen veranderen..

Olaf

Tsja het blijft moeilijk om te bepalen wat je in je studio wilt zetten.

Denk dat in elke studio je toch wel dit moet hebben:
-Geluidsbronnen (synths,modules,computer,Microfoon)
-Opname (DAT,HD rec,computer)
-Keyboard (Synth,masterkeyboard,midi keyboard)
-Mixer(DJ mixer,Analoge,Digitale,studiomixer)
-Monitoring(Koptel,Speakers,Genelecs ;) )
-FX,Compressie,EQ,etc

En als dit lijstje compleet is voor jezelf proberen uit te maken wat anders/beter kan of wat meer kan.

Ik zie ook niet in hoe een MC505 je verder zou helpen. Dat is een rompler met een beperkte sequencer. Een sequencer heb je al op je PC, en qua geluid voegt dat ding niet echt veel toe aan de software synths en samplers die je nu al hebt.

Die oxygen 8 vind ik wel een goede tip. Toetsen en draaiknoppen heb je nog niet, en daar heb je zeker wat aan.

Als je op zoek bent naar meer flexibiliteit met effecten enzo moet je misschien es naar andere software kijken. Hierbij wil ik natuuuuurlijk niet zeggen dat FLoops slecht is maar probeer ook es Cubase, Logic of Sonar. Je kan de meeste plugins daar ook gebruiken en als je overgaat naar hardware dan bieden die pakketten daar veel betere ondersteuning voor.

Ik zie in in dit soort discussies vraag de opmerking komen "om mee te beginnen". Ik zei dit een tijdje geleden in een muziek zaak en toen kwam de verkoper met een opmerking waar ik eigenlijk nog nooit zo over had naagedacht, hij zei: ja beginnen maar hoelang zie je dat voor je?
Als je iets minder duurs/kwalitatiefs koop is dat in het begin heel erg leuk en je krijgt snel acceptabele resultaten, maar als je dan een tijdje bezig bent dan groei je met je creativiteit naar nivo 4 en je hardware zit nog op 3 dus: zet de troep aan de kant en koop wat nieuws. Ja dat is erg zonde want nu heb je een app staan wat best wat heeft gekost en je doet er weinig meer mee erg zonde dus.
Ok het is misschien een verkoop praatje maar vond er toch wel iets in zitten. b.v. zo'n MC303 is leuk als je hem voor €200 kan kopen want je loopt snel tegen de limitaties aan. Ik had dat al na een week en ik ben echt een beginnner.

Maar je moet ergens beginnen zeg ik altijd.

Greetzzz

Ik zie echt allerlei verschillende antwoorden. Je heb ook niet echt duidelijk gezegd wat je wilt.

Wil je iets dat kan sequencen? Of wil je dat op de computer blijven doen? Wil je iets dat geluid maakt? Wat voor geluiden voor wat voor muziek? Wil je zelf geluiden maken of wil je een bak met veel standaardgeluiden? Heb je een voorkeur voor digitaal of analoog?

Origineel geplaatst door unit-23
Ik zie in in dit soort discussies vraag de opmerking komen "om mee te beginnen". Ik zei dit een tijdje geleden in een muziek zaak en toen kwam de verkoper met een opmerking waar ik eigenlijk nog nooit zo over had naagedacht, hij zei: ja beginnen maar hoelang zie je dat voor je?
Als je iets minder duurs/kwalitatiefs koop is dat in het begin heel erg leuk en je krijgt snel acceptabele resultaten, maar als je dan een tijdje bezig bent dan groei je met je creativiteit naar nivo 4 en je hardware zit nog op 3 dus: zet de troep aan de kant en koop wat nieuws.

mm..zit wat in, maar ik vermoed dat meer dan de helft van alle mensen die zich met (electronische) muziek gaat bezighouden er behoorlijk snel achterkomt dat het toch nix voor ze is....dan is het weer zonde als je geinvesteerd hebt in een duur apparaat...en de meeste apparaten blijven echt wel nuttig om erbij te hebben..ken niet zo snel iets wat echt overbodig wordt als je ze maar creatief inzet...

mijn tip is om altijd met iets te beginnen als software, bv fruityloops...dan kan je leren hoe je een arrangement, geluiden etc in mekaar moet zetten en merk je ook snel genoeg of je dat leuk vind of niet....vandaar kan je verder werken..

vind het dus een beetje onverantwoord van de verkoper in kwestie (musichouse? ;) ) om je gelijk een high-end bak proberen te verkopen als je nog nooit iets hebt geprobeerd...begin eerst maar eens met iets kleins als bv fruityloops, acid, rm1x of mc303 en kijk dan of het iets voor je is..

maaaaaarrrrrrrrr..dat is weer een hele andere discussie geloof ik ;)

Olaf

Back