Microbrute vs. Bass Station II

gomezz

Nieuwkomer
Ik kom er moeilijk uit...

Pro's and cons? Waar liggen de beperkingen bij beide synths?

thx!

Luister ze beide. Klinken net weer wat anders. Beide zijn een goede value for money keuze.
Ik zou zelf voor de BS2 gaan. Grote Cutoff knob, Backlit wheels, 2 OSC's en grotere toetsen.
Maar heb zelf al een Minibrute. Het filter van de Brutes is erg lekker smerig en vintage zacht indien met zorg behandeld.

Heb zelf de BSII. De arp en seq er in is tof. Je kan er vrij simpel toffe geluiden mee maken. Vooral bass, lead, en keys achtige sounds. En de patches opslaan natuurlijk. Nog niet met de editor gewerkt, maar dat is dus ook mogelijk. En ook goed te gebruiken als midi controller. Alle knobs zenden cc's uit.

De brutes spreken me qua geluid niet zo aan. Kijk eens wat demo's op Youtube en vergelijk zelf de geluiden.

Edit: Haha, ik was even vergeten dat ik m'n BSII als profielplaatje heb nu. :D

Ook wel belangrijk: bass station heeft geheugens. Dat is wel prettig, maar daardoor staan de knoppen vaak niet in de positie van het geluid dat je hoort. Bovendien is de bediening wat indirecter doordat sommige knoppen meerdere functies hebben.

Qua sound is de bass station wel een stuk veelzijdiger denk ik, en heeft de microbrute meer een eigen karakter. Net wat je wilt.

Ik zou voor de bass station 2 gaan! Grotere toetsen dan dat micro gedoe. Mogelijkheid om geluiden op te slaan en veelzijdiger qua klank dan een microbrute (in mijns inzien). Tevens alles midi aanstuurbaar.
De BS2 zit heel goed in elkaar qua functies en alles is vlot bereikbaar (geen menu duiken). Tenzij je natuurljk CV als voorwaarde stelt dan valt de BS2 af.
Het had volgens mij trouwens een betere vergelijking geweest om de minibrute met de bass station 2 te gaan vergelijken.

Denk dat alles intussen gezegd is...
BS2 is veelzijdiger, patch geheugen en betere midi ondersteuning
MicroBrute heeft meer karakter (als je van het filter houdt), CV en kinder-keys

Voor mij neemt de display van de bass station een beetje van het analoge gevoel weg. Als je aan het filter draait en je ziet dat metertje steeds veranderen heb ik toch een soort van onplezierig gevoel bij . Omdat het ineens weer stapjes worden zeg maar... nou ja gevoelsdingetje...

Bass station heeft wel meer filtertypes dacht i k.

Voor mij neemt de display van de bass station een beetje van het analoge gevoel weg. Als je aan het filter draait en je ziet dat metertje steeds veranderen heb ik toch een soort van onplezierig gevoel bij . Omdat het ineens weer stapjes worden zeg maar... nou ja gevoelsdingetje...

Bass station heeft wel meer filtertypes dacht i k.

Ik snap je punt, maar under the hood is de Microbrute net zo digitaal als de BS2.

Microbrute is een erg leuk synthje voor de prijs, maar de BS2 wint het als het om veelzijdigheid gaat.

De BS2 gaat momenteel voor 333 euries over de toonbank bij Key Music. En dat is echt een idioot lage prijs voor een monosynth met deze mogelijkheden. Hij komt qua sound af en toe aardig in de buurt van een SH-101 of een SH-2, maar heeft toch weer zijn eigen 'sound'. Qua mogelijkheden overtreft hij deze beide synths. Ik heb zowel de microbrute als de BS2, maar als tussen ze zou moeten kiezen, dan zou de keuze binnen 1 seconde gemaakt zijn ;)

Ik snap je punt, maar under the hood is de Microbrute net zo digitaal als de BS2.

Dat is niet correct. De brutes zijn bijna fully discreet analoog.
Oftewel enkel midi2CV, ARP/SEQ sync en LFO sync zijn digitaal
Brutes hebben een echte VCO VCF ADSR en VCA.
In die zin de puurdere analoge van de twee.

I'm not sure maar volgens mij zijn de ADSR's van de BS2 niet analoog.
Dat is overigens bijna altijd zo bij analoge synths met een uitgebreide midi implementatie.
ADSR, LFO, ARP, & SEQ zijn dan vaak digitaal en de VCO, VCF & VCA digitaal aangetuurde analoge bouwstenen.

Toch zou ik voor de BS2 kiezen. Gewoonweg super veel value for money. €330,- nieuw. Tsja..

Dat is overigens bijna altijd zo bij analoge synths met een uitgebreide midi implementatie.
ADSR, LFO, ARP, & SEQ zijn dan vaak digitaal en de VCO, VCF & VCA digitaal aangetuurde analoge bouwstenen.

Toch zou ik voor de BS2 kiezen. Gewoonweg super veel value for money. €330,- nieuw. Tsja..

Klopt, en dat ervaar je ook echt.
De Brute voelt en klinkt echt analoog en de BS komt (een beetje) digitaal over (my opinion).

Ander punt: De bouwkwaliteit van de Brute is een stuk minder (tenminste de Minibrute), ik heb de synth 2x terug moeten sturen omdat er toetsen slap aanvoelde.

Na het vergelijken van de brute naast mijn erebus viel de brute echt in het niets, wat klonk dat ding dun...

Eerste Batch Minibrutes hadden Quality Control issues.
Had ik ook bij de mijne. Losse keys en andere issues.
Die zijn al heel lang geleden verholpen in de productiestraat dus no worries!

OK I stand corrected. Het feit dat je via USB een aantal settings kan veranderen zal me in de war hebben gebracht.

Voor zover ik weet is de BS2 DCO en volledig digitaal aangestuurd. Maar ik moet zeggen dat je daar weinig van merkt als het om het bedienen van de synth gaat. De filter is voelt staploos aan, evenals de andere controls. Kan een kwestie zijn van goede interpolatie, of misschien hebben de relevante controls een hogere resolutie.

In ieder geval vindt ik beide synths een aanwinst. Ze bieden een andere sectie uit het geluidenspectrum, dus voor mij was het eigenlijk al gelijk duidelijk dat ik ze allebei wilde hebben ;)

Ik heb met allebei best veel gespeeld en geflirt met de gedachte tot aanschaf over te gaan, maar uiteindelijk vond ik eigenlijk geen van beide interessant genoeg om aan de collectie toe te voegen. Leuke betaalbare bakjes, maar qua klank en mogelijkheden niets bijzonders IMO, je komt bij allebei toch steeds weer op dezelfde beperkte sweetspots uit heb ik het idee.

Dat heb ik dus totaal niet. Het zijn uiteraard niet de meest uitgebreide monosynths maar wat betreft sweetspots en klankmogelijkheden steekt de BS2 voor mij echt torenhoog boven de Mini/Microbrute uit.

De BS2 is een verrassend veelzijdig ding met zeker geen beperkte sweetspots. En de BS2 heeft sinewave golfvormen voor beide oscillatoren en de subosc, altijd cool en iets wat je niet perse op veel moderne bakken terug ziet! :okdan:

Gelukkig is er tegenwoordig weer voor ieder wat wils te koop (behalve Champ dan, die is nooit tevreden. :P).

Laatst gewijzigd:
Iedereen leest over mijn post heen, maar ik herhaal het even want ik vind het wel een wezenlijk verschil.
De minibrute heeft geen mogelijkheid om de oscillatoren te (de)tunen tov elkaar, de BS2 wél.

De minibrute heeft geen mogelijkheid om de oscillatoren te (de)tunen tov elkaar, de BS2 wél.

Hij heeft dan ook maar 1 oscillator...
Ik heb zelf een miniB gehad en nu een microBrute. De sequencer op de micro vind ik leuker dan op de mini. Verder ben ik niet erg onder de indruk van de klank, ik vind em weinig subtiel, wat schreeuwerig en gaat mij snel vervelen.
Wat wel erg leuk is aan de microBrute is de cv-kant. Is ideaal om te combineren met wat ander modular spul. Daarom staat ie er ook nog bij mij. De basstation ken ik niet, vooral ook even gaan luisteren.

Hij heeft dan ook maar 1 oscillator...
Ik heb zelf een miniB gehad en nu een microBrute. De sequencer op de micro vind ik leuker dan op de mini. Verder ben ik niet erg onder de indruk van de klank, ik vind em weinig subtiel, wat schreeuwerig en gaat mij snel vervelen.
Wat wel erg leuk is aan de microBrute is de cv-kant. Is ideaal om te combineren met wat ander modular spul. Daarom staat ie er ook nog bij mij. De basstation ken ik niet, vooral ook even gaan luisteren.

Je hebt gelijk.. :stupid

Back