Goedkope jaren 80 synths en hedendaagse vergelijkbare apparaatjes

pistolenedje

Stamgast
Sinds een paar jaar ben ik compleet verslaafd aan mijn korg poly800 die ik voor een mooi bedragje op de kop heb getikt.. toffe synth, zeker in combinatie met wat externe effecten / filters. Best wel coole instel mogelijkheden (zou de poly800 mkII ook wel eens willen proberen)..

Welke synths zijn een beetje vergelijkbaar in prijs / geluid?

En zijn er ook nieuwe synths die een beetje in deze categorie passen?

Dit deels uit liefde voor de poly800 en deels uit armoede (want ik heb gewoon geen geld voor die hele dure units ;P )

Kom maar op met de tips!

Zelf had ik al aan de yamaha dx100 gedacht... Komt die een beetje overeen?

P61 :P

Die Suzuki was toch een soort modulevorm omgebouwde poly800 ofzo? Volgens mij wel wat zeldzamer...

Mijn eerste synth was een reversed keys poly800. Denk dat ik hem nu leuker had gevonden dan toen. Heb later een tweede (kapotte) poly800 gratis meegekregen om die van mij te repareren (complete printplaat omgeruild). Die tweede hem ik omgebouwd tot een synthwekker, de reversed keys geruild tegen een halfgare polysix. Die weer van de hand gedaan voor 85,- ofzo. Mogelijk ook de poly61 daarbij gekregen. Kan me iig niet meer herinneren hoe ik daar ooit aan ben gekomen.

Ff gegoegelt, wist dat er wel iets mee was. Zat er maar half naast, weer wat geleerd vandaag:

Siel DK Famliy vs. Korg Poly-800 Family

Introduction

Suzuki SX-500
We recently acquired a Suzuki SX-500. If you’re wondering what this has to do with Siel DK or Korg Poly-800 synth families, the SX-500 is a rebadged Siel EX-80 (the expander for the DK-80). For a little background, both the DK family (DK-70, DK-80, EX-80) and the Poly800 family (Poly-800, Poly-800II, EX-800) have similar styling, parameters, and unusual architecture, sharing a single filter between all voices (two filters in the case of the DK-80), so the amplifier feeds the filter (vs. the typical VCF->VCA architecture). FWIW, these DK synths are not siblings to the DK-600 and DK-700, which are related to the Siel Opera 6.

Superficial Comparison

Korg EX-800
The Korg EX-800 and Siel EX-80 (Suzuki SX-500) share a lot closer resemblance than just model numbers. They are both table top units of about the same size (although the EX-800 is metal vs. plastic), with similar buttons, knobs, and parameters displayed in the top half of the face. Both can be rack mounted with optional rack ear kits, although they would take a lot of rack space (5-6U plus cable clearance). Carrying the similarities further, both the Poly-800 and the DK-70 have strap pegs to be warn guitar style (keytar) and can run off batteries (6 C’s or 8 AA’s, respectively). However, the DK-70 removable neck has a pitch ribbon and three control buttons (mod depth and assignable), while the Poly800 has the familiar Korg joystick (pitch bend, filter/pitch mod). Additionally, the DK family has a cartridge interface to store more programs and there is no bitimbral equivalent to the DK-80 in the Korg family.

Sound Source

As mentioned in the introduction, both families share a similar architecture, including additive square waves (4 harmonics) and single/dual oscillator modes. However, the DK family offers a saw waveform, while the Poly800 family can weight the square harmonics volumes in a saw pattern. The DK family can also weight the square harmonics in any pattern, since each square wave harmonic volume is variable (vs. on/off in the Poly800 family). Noise can also bypass the filter in the DK family.

Modulation

Both families share similar envelopes, featuring dedicated ADBSSR volume envelopes for each oscillator and the filter (shared by the noise VCA). However, the DK family has dedicated pitch and filter frequency LFOs (vs. shared). The DK family LFOs also feature initial and sustain levels (IAS envelope vs. Poly800 LFO delay) and selectable triggering. The DK family filter LFO waveform can be a triangle or square (pitch and Poly-800 LFO waveform is a triangle). Neither family offers VCA LFO modulation (tremolo).

Performance Control

Unlike the Poly-800 family, the DK family supports velocity (routed to amps and filter) and the sustain pedal can be assigned to the volume envelopes individually. The DK family dual track sequencer is real-time, while the Poly800 family single track sequencer is step-time.

The Guts (Components)

To find out how deep the similarities go between the Poly-800 and DK families, the circuit Components were also investigated. Both use 8 bit microprocessors and BBD style chorus, but so do most synths of that era. For filters, the DK family uses the SSM2045, while the Poly-800 family uses their usual NJM2069. However, the DK family does share processors (TMS700 family) with the Elka EK family (not a big surprise, since the Italian synth manufacturers seem to collaborate on synth technology). The DK family tends to use dedicated components for the signal and control path (polyphonic, noise, and oscillator generator ICs), while the Poly-800 family uses discrete components and software for the same functions.

Conclusion

While the similarities are significant, so are the differences. The Poly-800 family was very popular, due to their low price, while the DK family never became as common. A wild guess would be the DK family was a me-too product, since the Poly-800 was released a couple years before the DK-70, DK-80, and EX-80 arrived. The DK family have some significant advantages over the Poly-800, but before you go buy your own Siel Moog Slayer, note if it includes the external (brick) power supply, since the power supplies are uncommon (16VAC with 5 pin 90° DIN power connector, see pic). If you’re interested in how different they sound, we plan to sample our Poly-800 programs on the SX-500 in the near future.

BTW, you may notice the white switch above the filter cutoff parameter on the EX-800 pictured. That mod selects the two or four pole filter. Since the SSM2045 also has both two and four pole filter outputs, we’ll probably eventually mod the SX-500 too.

http://synthark.com/siel-dk-famliy-vs-korg-poly-800-family/

Geen idee wat vergelijking betreft, maar ik ben zelf wel gecharmeerd van de Siel Orchestra II.
Nauwelijks een synth te noemen met zijn pre sets en sumiere schuifjes, maar het karakter van de synth is goed. En goedkoop. Vond de mijne bij het grofvuil.

Siel DK-70 en EX-80/Suzuki SX-500 8~

Cheers,
Exo. :mega:

hebter 2 van dit rijtje geha de suzuki was de poly tegenhanger [hoedat zit hebben ze nogmeer synths ,
honda ook misschien
de sx had wel ssm s as in polysix cheap / leuk , durty ssm,2056 env/ filter ?

siel is alles wel leuk van de 6voice ggehad verkocht met dead battery toen pierke;], zouk wel graag nu nog hebben
dikke ssm polysix bak , qa chips , met meerdere denk software ofso envelopes en 2
lkfo,s

de dk700 hebk nog pareltjuh is nie meer ,, denk dk600 kiwi inside'
:doei:
:engel:

Ik ben absoluut nog steeds in love met mijn DW6000 van Korg en Kawai K3... Zitten beiden volgens mij nog ver onder de 300.. veel betere keuze als de Poly 800 die parafonisch is,

Ze hebben niet zoveel zoveel functisch als cross/ring modulation maar wel een mooie en warme klank ondanks de digitale gesampelde golfvormen..
Het begingeluid in de track (pad) hieronder had ik de DW6000 en K3 gelayerd. Geen fx erop verder.. zo klinken ze gewoon :)

https://soundcloud.com/macgyvergear/80s-esque-wip

Ik ben absoluut nog steeds in love met mijn DW6000 van Korg en Kawai K3... Zitten beiden volgens mij nog ver onder de 300.. veel betere keuze als de Poly 800 die parafonisch is,

Ze hebben niet zoveel zoveel functisch als cross/ring modulation maar wel een mooie en warme klank ondanks de digitale gesampelde golfvormen..
Het begingeluid in de track (pad) hieronder had ik de DW6000 en K3 gelayerd. Geen fx erop verder.. zo klinken ze gewoon :)

https://soundcloud.com/macgyvergear/80s-esque-wip

Heel nice dat stukje muziek.

Pak dan een DX27, de DX100 is nog steeds duur. Maar FM is wel heel andere koek.

Roland U serie, MT32. E-mu Proteus 1, ook leuke budgetbakjes.

Korg 707 is ook fijn. Volgens mij zelfde chip als een kleinere DX, met wat extra schuifjes.

-C-

Sinds een paar jaar ben ik compleet verslaafd aan mijn korg poly800 welke synths zijn een beetje vergelijkbaar in prijs / geluid?

Een digitale DX van welk type dan ook is totaal niet te vergelijken met een analoge Korg poly 800.
Denk eerder aan een Roland Juno 106 of Teisco SX-240 als vergelijkings matriaal :eureka:
Eerlijk gezegt snap ik je motivatie niet dat je meerdere synth wilt hebben die min of meer hetzelfde doen :?
Kun je inderdaad beter voor een Yamaha uit de DX serie gaan en hou er rekening mee dat de DX-100 minikeys heeft, kun je beter voor de DX-27 gaan.

Korg 707 is ook fijn.

Totaal andere prijsklasse waarom topicstarter vraagt :?

Ik wil een extra synth met een vergelijkbaar geluid als backup (maar dan liever niet letterlijk dezelfde, dat vind ik dan ook weer zonde).

Mini keys van de dx100 vind ik totaal geen probleem. Zie dat die dingen tegenwoordig voor best nog wat eurotjes weggaan.. weer zo'n hype zeker? :(

Verder ga ik alle tips uitchecken op youtube. Ben erg benieuwd naar sommige modellen. :okdan:

Elka EK-22 zit ook wel in die range.

Siel DK80 / EX 80 ook, maar die zijn niet zo goed gebouwd is mijn indruk. De rubberen drukknoppen willen nog wel 'ns slecht reageren of zelfs falen. En op mijn versie vond ik het filter wat nasaal, en de oscs gaven altijd een soort hoge toon die vooral in de hogere noten goed hoorbaar werd.

Crumar Bit serie zit ook wel een beetje in die Poly800 range, naar mijn idee. Klinkt wel een stuk voller dan een DK80, is eerder een aanvulling dan een vervanging.

DW6000 of 8000 inderdaad.

DX100 komt niet overeen met een poly-800, maar is wel een leuke aanvulling. Zefde geld voor de CZ101 en (in mindere mate) de Korg 707. Zitten allemaal in het FM kamp als het op geluid klank aankomt. CZ101 zou ik trouwens afraden, alle CZ's zijn hetzelfde en alleen de vormfactor geeft de CZ101 charme. De andere CZ's hebben meer praktische functionaliteit die de CZ101 ontbeert.

Als leeftijd niets uitmaakt, zou je ook kunnen kijken naar een eerste of tweede generatie Nord Rack. Volgens mij kosten die ook geen donder meer, maar het zijn wel erg leuke werkpaardjes.

Ik heb zelf jarenlang gespeeld met een Casio CZ-3000. Ik zou hem zeker niet in de FM-hoek plaatsen. De klank en de programmering komt meer overeen met analoog, met mogelijkheid tot ringmodulator.
De werking is wel anders dan analoog, omdat er geen filters in zitten, maar ter vervanging DCW's die de golfvormen veranderen. De klanken die ik er mee maakte hadden voornamelijk een analoog karakter.
Ik vind de CZ-serie dus prima in het straatje van de Poly-800 passen, ookal is het niet hetzelfde. Je kunt er wel veel gelijkende dingen mee doen.

Back