Goedkope jaren 80 synths en hedendaagse vergelijkbare apparaatjes

Luister anders eens naar demo's van de CZ's. Ze hebben een heel ander karakter dan FM-synths.

Klein puntje wat betreft de CZ-101: het geheugen wordt gevoed door de batterijen waarmee de synth ook gevoed kan worden. Die batterijen gaan vrij snel leeg, waardoor de geheugens gewist worden. Maar als je een ram-cartridge in de CZ-101 steekt, houdt hij zijn interne geheugens vast en heb je de batterijen niet nodig.

Ik vind de CZ-3000 of hoger een stuk interessanter, omdat je dan een dubbele polyfonie hebt, split/dual en een lekkere ruizige chorus. De mooiste is de CZ-1.

en nog een plusje wbt de CZ-101; hij is ook 4 mono synths in 1

Dat zijn alle CZ's, maar dan met meer stemmen per part. De CZ1 is zelfs 16 stemmig, en heeft de mogelijkheid om een verschillend aantal stemmen aan verschillende parts toe te kennen :)

CZ's hebben inderdaad wel meer een eigen klank, maar ik vind ze persoonlijk toch wel dichter tegen de DX aan schurken dan tegen een poly800.

Klein puntje wat betreft de CZ-101: het geheugen wordt gevoed door de batterijen waarmee de synth ook gevoed kan worden. Die batterijen gaan vrij snel leeg, waardoor de geheugens gewist worden. Maar als je een ram-cartridge in de CZ-101 steekt, houdt hij zijn interne geheugens vast en heb je de batterijen niet nodig.

Artefacts heeft voor mij ooit een mod ontworpen die er voor zorgt dat het geheugen gevoed wordt met een interne batterij. Ik begreep dat hij die nu ook zo verkoopt.

Heel nice dat stukje muziek.

Thanx :mega:

Check ook eens de Volca's trouwens.. erg leuke synthjes voor weinig.. de Keys is ook parafonisch ook net als de poly 800 maar klinkt echt stukken organischer.

Een Kawai SX240 en Juno 106 zou ik nou niet bepaald een betaalbare synth meer noemen.. Die casio CZ101 is leuk maar beetje overprised.. voor dat geld koop je idd beter iets met grotere toetsen, de CZ1000 of 3000 bv.

Voor FM synths kun je ook kijken naar de DS8 van Korg, is een 707 maar dan met fx en gaat meestal ook voor interessante prijzen.
Elka EK44 is ook een leuke FM bak.

Op Roland gebied is er ook nog de Jx8p en @ Juno (1,2) Ook redelijk betaalbaar maar lastiger te proggen dan een Poly 800. Een Jx3p is wel weer goed te doen trouwens (ook Roland).
Voor deze drie synths zijn wel leuke programmers te koop trouwens.. de Kiwi en die kun je ook op een DW8000/6000 van Korg aansluiten :)

Er is toch ook een Poly-61m?

Wat de Juno-1 en 2 betreft: ze zijn goedkoper dan een 106 of 60, maar ik zou ze zeker niet goedkoop willen noemen.

Ik heb ooit een Oost-Duitse synth op een rommelmarkt opgepikt, die qua structuur erg op een Poly-800 lijkt: een Tiracon 6V.

%2524%2528KGrHqN%252C%2521hsE2RHzhUIWBNvW5FQmSw%257E%257E_12.JPG

https://www.youtube.com/watch?v=ob7AJEnMv38

Alleen werkte hij niet. Hij is naar een verzamelaar gegaan.

Poly-61 heeft geen midi idd. Er kan wel een diy P6Retro printje in, zelf etsen of op gaatjesprint. Is eigenlijk voor de Poly-Six, maar de scanmatrix van het keyboard is hetzelfde. De Poly-61M is zeer zeldzaam. De JX8P met controller heb ik te koop staan momenteel.

Back