Interface en studio boxen, advies?

synthkey

Stamgast
Na jaren een wat aangekloot te hebben met een oude bandrecorder i.c.m een paar T-Boxen en wat synthesizers, heb ik besloten de overstap maken naar een DAW met interface + studio boxen.

Wat zouden jullie mij kunnen aanbevelen?

Budget Low / Medium / High, moet prioriteiten stellen en afwegingen maken maar een goede afluistering / interface lijkt me minstens zo belangrijk als een mooie synth toch?

Boxen: Nieuw of oud 2e hands kwaliteit uit de vroege jaren?

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van deze apparaten?

:)

Budget Low / Medium / High, moet prioriteiten stellen en afwegingen maken maar een goede afluistering / interface lijkt me minstens zo belangrijk als een mooie synth toch?
Ja, maar zoals je het nu hier neer zet heeft niemand er iets aan.

Als je een student van 20 bent is een plugin van 100 euro duur. Als je goed verdient is een Modal 008 wellicht nog een beetje prijzig. "Budget" zonder een aantal euro's betekent niks omdat het voor iedereen anders is.

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van deze apparaten?
Begin met het monitor(speakers) te noemen ipv boxen, dat zoekt makkelijker ;)

Kijk hoeveel je wil kopen en hoeveel je tegelijk wil op kunnen nemen. Al je geld in een dozijn synths steken en dan maar een audio-interface met 2 inputs kopen schiet ook niet op.

Wat is je budget uitgedrukt in een bedrag aan euro's?
Wat heb je al staan, en is het voldoende? Een netbook die door de rest van het gezin wordt gebruikt is niet echt de eerste kandidaat om een DAW op te zetten.
Wat denk je zelf nodig te hebben? (wij vertellen je wel hoe zinnig dat lijstje is)
Welke artiesten bewonder je, heb je al een vooropgezet idee van hoe je wil gaan opnemen?
Waar kijk je naar en heb je iets van "nou, dat vind ik helemaal niet interessant?" (wij vertellen je wel hoe correct je vooroordelen zijn)
Hoe gevoelig ben je voor de interface? Kun je vooruit met alleen maar een muis, of moeten er persé knopjes op zitten?
Hoe wil je groeien? Kun je over 5 jaar meer geld er in steken of niet?

Wat is je budget uitgedrukt in een bedrag aan euro's?
Een paar honderd euro , zo'n 400 a 500 euro

Wat denk je zelf nodig te hebben? (wij vertellen je wel hoe zinnig dat lijstje is)

Momenteel ben ik bezig om oude tape recordings van sequencer partijen om te zetten, en hier dingen bij in te spelen om te gebruiken met mijn band voor live sequencing en promotie doeleinden (demo opnames maken). Wij spelen voornamelijk muziek die dateert van de jaren 70 t/m 90.
Om te beginnen denk ik een interface van minimaal 4 i/o nodig te hebben, het mixen doe ik in de DAW zelf. Ik heb al een roland fa 08 staan die ook inputs heeft, maar die gebruik ik voornamelijk bij optredens. Ik zou verder niet weten wat voor monitoring ik nodig ben, hier heb ik nog niet veel ervaring mee. Er is mij verteld dat oude monitors uit de vroegere jaren soms wel beter zijn als de nieuwere, en betaalbaarder.

Ik denk dat ik de monitors en interface 2e hands ga kopen.

Welke artiesten bewonder je, heb je al een vooropgezet idee van hoe je wil gaan opnemen?
Waar kijk je naar en heb je iets van "nou, dat vind ik helemaal niet interessant?" (wij vertellen je wel hoe correct je vooroordelen zijn)

Harde muziek zoals Metal, Hardcore, Dubstep, Techno enz, dat vind ik totaal niet interessant.
Interessanter vind ik, de vette producties uit de jaren zeventig en tachtig, maar ook de jazz recordings uit de jaren zestig.

Hoe gevoelig ben je voor de interface? Kun je vooruit met alleen maar een muis, of moeten er persé knopjes op zitten?
Hoe bedoel je dit? Mixers met ingebouwde interface t.o.v kale audio interfaces?

Hoe wil je groeien? Kun je over 5 jaar meer geld er in steken of niet?
Als het digitaal werken goed bevalt wil zeker gaan uitbreiden.

de edit button werkt niet bij mij.
- Als ik op martplaats kijk zie ik USB2 en USB3 interfaces. Maakt dit veel verschil?
Ik ben op zoek naar een USB interface (geen firewire).

4-500 euro voor een interface en speakers is laag. Als je tweedehands overweegt krijg je dan wel nog dingen die goed genoeg zijn. ADAM maakt een paar interessante low budget monitoren (artist serie) en een budget USB interface met 2 in/out en MIDI kost je zo;n 100 - 200 euro

de edit button werkt niet bij mij.
- Als ik op martplaats kijk zie ik USB2 en USB3 interfaces. Maakt dit veel verschil?
Ik ben op zoek naar een USB interface (geen firewire).

USB3 werkt alleen vaak goed vanaf windows 8, dus als je met w7 werkt kan je soms problemen ondervinden (heeft iets te maken met iets in w8 wat w7 niet heeft). Ik moet mijn balance interface op een usb 2 port zetten ivm w7.

2e Handsmonitoren zijn altijd een risico.
Je weet immers nooit wat de vorige eigenaar ermee uitgehaald heeft.
Die uit de jaren 70-80 hebben dan ook nog eens hun leeftijd mee.
Zijn die speakers dan nog los te verkrijgen? Recone kits? Nieuwe rubbers voor de ophanging?

Cheers,
Exo. :mega:

Afgezien van dat je idd goed moet luisteren, maar dat moet je in de winkel ook, zie je misbruik er meestal wel vanaf. ouder dan 20 jaar zou ik idd niet doen, liefst iets van de laatste 10 jaar.

Ik neem aan dat er dan ook nog een versterker bij moet komen?

NEe, met dat budget kan je beter actieve speakers nemen. M-audio is misschien ook interessant. Ik ben zelf fan van PMC, maar da's duurder.

Back