Soundfonts en Geludskaarten

Raymond

Stamgast
AUB ontketen geen oorlog, want we zitten niet te wachten op een merkenslag.

Ik wil alleen weten of bij het gebruik van soundfonts bepaalde geluidskaarten verplicht zijn.
Soundfonts waren ooit een ontwikkeling van Creative, dacht ik gelezen te hebben. Is dan een
SB Live of anders van SB verplicht als je soundfonts gebruikt? Kan ik dat ook met een Audiophile 2496?

Kan iemand mij een hint geven waar ik meer kan lezen over het gebruik van soundfonts? Hoe ik dat doe, als ik het doe.
Ik word helemaal geschuffeld als dit soort dingen Google.

Raymond

Corrigeer me gerust als ik het fout heb, want het is alweer even geleden dat ik met SB werkte.
Enige jaren geleden was creative de enige die met soundfonts werkte, een soort geluidsbanken die je in je SB kon laden. Dit inladen moest je doen met 'n speciaal stukje software dat je bij je kaartje kreeg. Dit progje liet zien hoeveel MB er nog vrij was op je kaart, en je kon schuiven met je fonts (wissen, laden, enz.).
Het werkte gewoon goed, nadeel was alleen dat je (toen) die soundfonts nergens anders in kon laden als in je SB.
Ik kan me haast niet voorstellen dat je met kaarten van andere merken nu ook met soundfonts kan werken. Er zijn zoveel formaten, en soundfonts zijn zeker niet beter als andere formaten. Het werkte wel erg makkelijk ! (plusje voor creative!)

Volgens mij is het een Creative ding.

Volgens mij is het een Creative ding.

Hoi,

Ik denk dat het een Creative ding is. Althans dat heb ik altijd begrepen. Er zijn overigens wel geluidskaarten op de markt die onder de vleugels van Creative gemaakt zijn onder een andere naam. Maar ja dan is het nog steeds Creative. Ik heb zelf een Soundblaster Audigy 2 en ik moet zeggen dat ik die fonts nauwelijks gebruik. In het begin wel gedaan.

Groeten Astro.

Ik had vroeger een gravis ultrasound, die werkte er ook mee, maar gravis doet geen geluiskaarten meer...

Maar allerlei softsamplers ondersteunen toch ook 't Soundfont formaat?
Dan ben je meteen van allerlei geheugen issues verlost (was toch ooit iets van max 32 mb ofzo?).
En 't werkt tenminste met alle kaarten!

AWE32 en AWE64

AWE32 en AWE64

Origineel geplaatst door gemmetje
Dit inladen moest je doen met 'n speciaal stukje software dat je bij je kaartje kreeg. Dit progje liet zien hoeveel MB er nog vrij was op je kaart, en je kon schuiven met je fonts (wissen, laden, enz.).

De AWE-kaarten hadden standaard slechts 1 of 2 Mb, met een geheugen-uitbreidingsoptie.
Voor de 32 kon je standaard simms gebruiken, voor de 64 moest je een speciale
module aanschaffen die je op de AWE kon prikken.
De latere Creative-kaarten maakten gebruik van het interne geheugen vd pc als ik
me goed herinner.:peukie:

En for the record: Soundfonts zijn niet een 'vinding' van Creative, maar van EMU (maar da's tegenwoordig helaas hetzelfde). Soundfonts zijn samples parameters in 1 bestand. Het formaat is redelijk open en kan in principe door iedereen worden gesupport. Waarom het niet echt van de grond is gekomen is mij een raadsel, gezien het best goed in elkaar steekt.

Origineel geplaatst door MSXUser
En for the record: Soundfonts zijn niet een 'vinding' van Creative, maar van EMU (maar da's tegenwoordig helaas hetzelfde). Soundfonts zijn samples parameters in 1 bestand. Het formaat is redelijk open en kan in principe door iedereen worden gesupport. Waarom het niet echt van de grond is gekomen is mij een raadsel, gezien het best goed in elkaar steekt.

Ik denk doordat die soundfont editor (hoe heet dat ding nog maar weer) behoorlijk ongebruiksvriendelijk werkte.

Daarna kreeg het, omdat jan en alle man vanalles op het net slingerde, iig wat mij betreft een goedkope-niet-hoge-kwaliteit naam.

Origineel geplaatst door MSXUser

Oh? Ik dacht toch echt dat SF door Creative was ontwikkeld. Vervolgens zijn zij vervolgens samen gegaan met E-MU.

Daarna werd de E-MU APS (Audio Production Studio) uitgebracht, wat een soort van Pro SB kaart is. Deze werkte ook met SF en de drivers konden zelfs (gehacked) voor de SB gebruikt worden.

Ik geloof dat de SB 512 zelfs al SF ondersteunde. Slechts een halve MB maar goed.

Origineel geplaatst door Almeros
Ik denk doordat die soundfont editor (hoe heet dat ding nog maar weer) behoorlijk ongebruiksvriendelijk werkte.

Daarna kreeg het, omdat jan en alle man vanalles op het net slingerde, iig wat mij betreft een goedkope-niet-hoge-kwaliteit naam.

Vienna? Super makkelijk IMHO. Gebruik het nog steeds. Ik werk vaak met soundfonts. Wil zelfs proberen later met de pc te samplen en naar akai formaat te converten en inteladen in me sampler of me emu...

maar volgens mij werkten ook wat terratecs ermee nu. Vind soundfonts iig super :)

ik heb een onboard kut geluidskaart en ik kan soundfonts afspelen, die dingen kun je in flstudio gewoon in je sequencer laden, fruityloops 3.5 werkt het ook wel mee alleen kun je ze daar niet opslaan omdat het soundfonts ding een demo is

Origineel geplaatst door Kikker
ik heb een onboard kut geluidskaart en ik kan soundfonts afspelen, die dingen kun je in flstudio gewoon in je sequencer laden, fruityloops 3.5 werkt het ook wel mee alleen kun je ze daar niet opslaan omdat het soundfonts ding een demo is

Dat dit gekwoot is wil niet zeggen dat ik antwoord geef op zijn bericht. Maar het komt wel in de richting van het volgende:

als ik het goed begrijp kan je eigenlijk met iedere soundkaart soundfonts gebruiken (hoe zou ik nog niet weten, maar daar kom ik dan wel achter). Het ligt dus of aan de soundkaart met een chipje geheugen erop waarin die soundfont dan komt of je kan gewoon een programma aanschaffen waar die soundfonts gebruikt worden als een soortement plugins.

Over dat editen van soundfonts wil ik helemaal niet nadenken. Ik begin er niet aan.
Of Terratec ook soundfonts aankan, kan ik nergens vinden in de google. Hoewel er duizenden antwoorden komen, maar ik heb geen zin om die allemaal door te spitten.

Geef eens een idee in welke richting ik het moet zoeken: ik wil dus alleen een sequencer hebben waar ik VST instruments kan gebruiken en daarnaast dan ook eventueel soundfonts. Begrijp-ie? Nee, ok. Ik maak van composities MIDI files, die gaan nu nog naar Cubasis 4.0 met VST The Grand of naar de Roland Soundcanvas 3.0. Welk alternatief is er om hetzelfde te doen maar dan nu met soundfonts om eindelijk die trompet een beetje te laten klinken zoals het hoort.

Of moet ik met dit soort vage vragen naar een leverancier, die mij natuurlijk met een brok in het riet stuurt na betaling van enkele flappen?

Raymond

ik download mijn soundfonts gewoon van internet, sleep ze naar de sequencer in fruity en klaar, volgens mij heeft mijn geluidskaart daar niks mee te maken...
er bestaan geloof ik wel weer geluidskaarten waar standaard een zooi soundfonts op staan...

Origineel geplaatst door Slipperman
Vienna? Super makkelijk IMHO. Gebruik het nog steeds. Ik werk vaak met soundfonts. Wil zelfs proberen later met de pc te samplen en naar akai formaat te converten en inteladen in me sampler of me emu...

maar volgens mij werkten ook wat terratecs ermee nu. Vind soundfonts iig super :)

Vienna juist! ;) Misschien dat ik hem onhandig vond omdat ik toendertijd met trackers werkte... Maar ik geloof dat ik hem nog steeds niet intuitief zou vinden werken...

Maargoed...wie zou er nou nog SF's in het geluidskaartgeheugen gaan dumpen als het ook veel flexibeler en in sneller normaal werkgeheugen verwerkt kan worden tegenwoordig met een leuke softsampler...

Verder: Soundfont, AKAI, WAV, etc. wat maakt het uit welk formaat... als de sound(s) maar goed zijn!

Waarom soundfonts.

Waarom soundfonts.

Juist ^^^^^^

Ik zou zelf geen soundfonts gebruiken als je een beetje snelle pc hebt.
Er zijn zoveel betere en vooral leukere manieren om met geluid te werken en zelf geluiden te maken.

Maar Oke als je geen top PC hebt is het best een oplossing.

Groeten Astro.

Re: Waarom soundfonts.

Re: Waarom soundfonts.

Origineel geplaatst door astronaut
Juist ^^^^^^

Ik zou zelf geen soundfonts gebruiken als je een beetje snelle pc hebt.
Er zijn zoveel betere en vooral leukere manieren om met geluid te werken en zelf geluiden te maken.

Maar Oke als je geen top PC hebt is het best een oplossing.

Groeten Astro.

als je gewoon een goede imitatie van een bestaand instrument nodig hebt vind ik ze perfect, klinken soms echt goed en kost nauwelijks geheugen

Back