hoe een audio spoor goed op grid krijgen in cubase

synthkey

Stamgast
N.a.v mijn eerdere topics ben ik al een stuk verder gekomen in het digitaliseren met grid van analoge tape recordings.
Eerst heb ik de kickdrum in cubase geladen, deze heb ik door een vsti gehaald die de pulsen omzet naar midi. Toen had ik dus een midi spoor, dat heb ik in pro tools geladen.
Toen met beat detective de grid rechtgetrokken, vervolgens weer in cubase geladen.
Nu heb ik dus precies de goede tempo changes in cubase.

Wat ik nu alleen nog moet weten is hoe ik het beste dat 'sjabloon' op de eerste tel krijg van de kick drum, zodat alles retestrak is.

Nu is het wat gokwerk, maar als hier een plugin voor is die de puls voor mij detecteert en het automatisch op de eerste tel zet (zowel, cubase als protools mag), dan is het klaar.

Het resultaat zit in de bijlage, ik moet dus puur de kick vanaf tel 1 precies op de eerste tel krijgen. Zoals in de bijlage was het wat gokwerk en ik krijg het niet helemaal precies strak (wat wel mijn doel is, het moet immers live gebruikt worden tijdens gigs en dan wil ik alles zo strak mogelijk kunnen timen).

Zou iemand me dit willen uitleggen of hier een tutorial voor weten?
Zoals het nu staat:

c2952fde445d34bc393f963e6d5c2f59.png

Attachments

• drums met koe.mp3
    5,4 MB · Bekeken: 123
Hoe kom ik er achter met hoeveel latency KTdrumtrigger de midi noten heeft vertraagd? Zodat ik het verschil kan terugzetten, en de begin noot precies strak op het grid staat.

idd, ik moet cubase is opstarten om zeker te zijn, maar die latency compensatie info staat in de "vst plugins information" window
Maar hmmm, het is niet simpel om iets perfect 100% in het grid te krijgen...
En als het dan perfect in't grid zit, dan wil dat niet zeggen dat het goed klinkt....

En ja, ik gebruik op bijna elke track de voxengo sound delay,,

Hallo
Ik begrijp niet helemaal wat de bedoeling is.
Je wilt oude analoge opnames in cubase zetten, en dan moet het tempo, en dus het grid
in sync zijn?

Hallo
Ik begrijp niet helemaal wat de bedoeling is.
Je wilt oude analoge opnames in cubase zetten, en dan moet het tempo, en dus het grid
in sync zijn?

Het tempo en grid heb ik al in sync. Alleen moet ik het 'sjabloon' nu nog goed op de waveform krijgen van de eerste tel van de kick drum

Zo'n functie als beat detective zal wel op een of andere manier kijken naar
duidelijke pieken in het signaal en alles detecteren boven een bepaalde threshold

je hebt nu de attack van de bassdrum precies OP de tel staan maar ik heb het idee dat
de piek op de tel moet staan, dus daar waar de wave-uitslag van de kick op zn hardst is (ongeveer)

Dus de audio-file moet wat eerder klinken , dwz opgeschoven worden naar links

je hebt nu de attack van de bassdrum precies OP de tel staan maar ik heb het idee dat de piek op de tel moet staan, dus daar waar de wave-uitslag van de kick op zn hardst is (ongeveer)
dat lijkt me afhankelijk van het kick type. Alleen als de attack phase groter is dan 12ms zou dit noodzakelijk zijn. In dat geval zet je de marker precies gelijk met het begin van de decay phase in de kick. Overigens hebben niet veel kicks zo'n lange attack (ze zijn er overigens wel).

Laatst gewijzigd:
ja, dat wou ik net nog toevoegen, het hangt ook van de klank zelf af maar het is dan ook iets wat je via trail & Error en je oren moet aanpassen

nu staat de kick waarschijnlijk niet op de een qua klank als je naar het plaatje kijkt

elk geval is anders en hangt ook van de feel af

nu staat de kick waarschijnlijk niet op de een qua klank als je naar het plaatje kijkt
als het nog steeds dezelfde kick is als die hij gebruikt in 1 van de andere threads met dezelfde vraag, dan heb je helemaal gelijk, die kick is verkeerd geknipt waardoor die net buiten de tel valt. Maar goed, dat antwoord was al gegeven in 1 van de andere threads.

als ik het goed begrijp is dit een lange audio file van een kick-partij

niet een verkeerd geknipte kick

en is de bedoeling dat de gehele file netjes op het grid komt te staan,

als ik het goed begrijp is dit een lange audio file van een kick-partij

niet een verkeerd geknipte kick

en is de bedoeling dat de gehele file netjes op het grid komt te staan,

de kick is niet geknipt, maar de grid volgt de kick een dmv tempo map.
alleen moet ik nu dus alleen nog de audio files goed op de 1e tel krijgen zodat alles strak is.... als ik die 1e tel aan het begin goed heb is gelijk alles strak door die tempo map

de kick is niet geknipt, maar de grid volgt de kick een dmv tempo map.
alleen moet ik nu dus alleen nog de audio files goed op de 1e tel krijgen zodat alles strak is.... als ik die 1e tel aan het begin goed heb is gelijk alles strak door die tempo map

ja ,dat zeg ik toch ook!?! :o:
het was een reactie op wat quifster zei, die begint over knippen van kicks

maar het is heel simpel:

schuif gewoon die eerste kick net zolang totdat je het bevredigend vind klinken, ik snap het probleem niet zo

wat je wel kan helpen is de eerste tel van je grid een maat op te schuiven, dan heb je speling om de audio-files naar voren en achter te plaatsen

ja ,dat zeg ik toch ook!?! :o:
het was een reactie op wat quifster zei, die begint over knippen van kicks

maar het is heel simpel:

schuif gewoon die eerste kick net zolang totdat je het bevredigend vind klinken, ik snap het probleem niet zo

ik heb er niet echt op gereageerd omdat ik er al genoeg over heb gezegd in de andere threads, maar het probleem hier ligt in het feit dat de audio is geanalyseerd met een verkeerd geknipt begin van de audio, waardoor de lengte van de file in combinatie met de transient detectie een kleine offset geeft van het daadwerkelijke tempo berekening. Dat is simpelweg waarom hij een klein beetje in de problemen komt.

Standaard kun je dit enorm simpel oplossen in cubase via hitpoint detectie and audio quantise, die video demos heb ik gepost hoe dit moet in de andere threads.

ah zo! dat is het 'probleem'
daar zijn inderdaad allerlei oplossingen voor en ik zou dat gewoon met de hand doen

zolang je weet op welke tel die eerste kick (eerste geluidssample) moet komen, en dat geldt voor alle audiofiles en je weet die tel op de grid te vinden, is er toch niks aan de hand? gewoon in je sequenser toevoegen, op juiste plek zetten en een beetje verschuiven totdat ie goed zit
en zoals ik al zei eerder: een maat extra aan het begin toevoegen als je de audio eerder dan tel 1 moet starten

je kan ook de laatste kick van de audio file checken of ie goed staat, helaas kunnen er toch foutjes insluipen
ik heb genoeg mislukte pogingen gehad waarbij, na ondanks heel precies werken, toch heel langzaam alles off-sync ging lopen
maar ik zet meestal eerst de audiofile in de sequenser en voer handmatig de tellen in Digital Performer, wel een werk maar het lukt me altijd aardig

Back