Fear is My Supreme Commander

vink

atropos-krans-os
de meest diepteloze stad van dit kale land
heeft dit ding een introduktie nodig? de simpele tekst zegt al voldoende:

i push the flies as eyes on your breast
i push the flies as eyes on your breast
i push flies as fear as fear
FEAR IS MY SUPREME COMMANDER

Last edited by a moderator:
dank! ja, ik heb met mijn 2 laatste nummers flink zit te klooien met de mix, maar is de mix zoo slecht? of ik mix sowieso altijd vreemd, kan ook. (nee, bij de nummers daarvóor, was de mix, technisch gezien, dan beter in orde, nu heb ik vreemde stunts moeten uithalen. en wie weet hoor je het verschil niet, met de nummers, waar ik de mix wel stapsgewijs en overzichtelijk heb opgebouwd)
ik ben verre van een prof, heel erg ver, en ook geen'muzikant, dus doe alles op het gehoor. en zeker; ik moet nog veel leren.

dank voor je opmerking!

gegroet!

heb net een nieuw daw systeem, en ja het projekt opent zich, al plugins laden zich. ja, een compressor op de eindmix (en dubbele compressors op de zang volgens mij, die van de pre-amp, roland mmp-2 en van cubase).
dat je dat hoort, en ik zette de compressor uit op de eindmix, klinkt ie veel steviger, ik had er een reden voor, voor de zang.
meestal ben ik redelijk precies in de mix, maar bij de laatste 2 nummers, heb ik er een zooitje van gemaakt; was ik ongeduldig. té.

de ongeduld had zijn redenen, maar hier is het niet plek om deze uit te leggen.
goed. ik heb nu simpelweg de compressor uitgezet, en een V2 versie geupload.
ik merk dat de basismix waarschijnlijk ook niet orde is, ik moet weer terug, naar basissettingen, en dan de mix weer opbouwen. wellicht.

dank j. baars! je hebt me weer scherp gemaakt!

https://soundcloud.com/sada-exposada/fear-is-my-supreme-commander-v2

Inderdaad lekker vaag trackje. Ik neem aan dat je de vocals zelf hebt gedaan? Ik zou het wel prettig vinden om wat meer dynamiek in de track te horen. Geldt ook een beetje voor opbouw/structuur.

Wat is er met het slot van je track gebeurd joh? :D

de ongeduld had zijn redenen, maar hier is het niet plek om deze uit te leggen.
goed. ik heb nu simpelweg de compressor uitgezet, en een V2 versie geupload.
ik merk dat de basismix waarschijnlijk ook niet orde is, ik moet weer terug, naar basissettingen, en dan de mix weer opbouwen. wellicht.

dank j. baars! je hebt me weer scherp gemaakt!

https://soundcloud.com/sada-exposada/fear-is-my-supreme-commander-v2

klinkt een stuk beter...:okdan:

ik zou trouwens wel wat meer variatie in de songstuktuur aanbrengen...

:mega:

heren, ik reageer op jullie beiden. stem, instrumenten, 'produktie', alles zelf. de zogenaamde zolderkamerstudio...
dr van lansberg, ik neem aan dat je iets anders bedoelt dan de 'technische' dynamiek, maar het is nogal 'stampend', veel herhaling, ik streef meer naar roes, hypnotiserend, dan naar variatie.
al is het gebrek aan variatie ook een technische beperktheid van mijzelf.
toch alles wat ik maak, is op 'herhaling' gebaseerd, maar daarin moet ik nog veel leren, de dynamiek, of variatie kan ik op mijn eigen wijze verbeteren. jullie opmerkingen helpen me daarbij, dat ik daar beter op letten gaan, sommige 'songs' hebben wel meer variatie/dynamiek, en andere zijn juist nog beklemmender, 'mantra' achtig (ik kom niet op een andere term, terwijl spiritualiteit en ik zijn geen vrienden zijn). rituele songs, zo zou ik het doel willen noemen. te vage termen.
toch merk ik dat variatie, of dynamiek, en ik wil dat vanuit mijn eigen wijze, op- en uitbouwen de nummers zeker kan verbeteren. het is voor mij een lang leerproces, maar wel een zéer plezierige.

jullie opmerkingen, ik herhaal het, scherpen mij. dank!

en j. baars achteraf snap ik ook niet waarom de compressor op de eindmix stond, het verschil is zo merkbaar, en het was ook niet effekt wat ik wilde. ongeduld.

het probleem zat ook in een ander nummer, net er voor of daarna gemaakt, daar gaat compressor er ook uit, op de eindmix. ook onbegrijpelijk nu ik het verschil hoor.

dank, beiden, voor de opmerkingen, zeer behulpzaam, en je interesse!

(kleine terzijde ik al 3 jaar op synthforum veel geleerd, dit is de eerste keer dat iets post. ik moet maar beter gaan zoeken, maar berichten aanpassen, spelfouten, of de link in het begin bericht veranderen na de nieuwe versie zonder kompressie. ik kom er niet achter. terwijl ik toch een nerd moet zijn...ook snap ik niet dat de link van naar mijn soundcloud profiel niet otomatisch onder mijn berichten komt te staan... sorry, admins, off-topic...)

Het is niet mijn muzieksoort/genre, maar ik hoor er wel iets in.
Ik zou het leuk vinden om, samen met jou via het forum, deze track qua arrangement, productie en mix, stap voor stap naar zijn werkelijke potentie op- en uit te bouwen (jij bepaalt natuurlijk de richting, ik adviseer alleen maar).

Wellicht interessant voor andere leden om zo het complete productieproces te volgen (1 update per dag).
*(misschien dat Mcguyvergear ook een track van een forumlid kan adopteren en zoiets mee doen)

Mocht het idee jou aanspreken, hoor ik dat.

beste jompo,

het lijkt mij een uitdaging. dus zeker interesse. hoe ik dingen opbouw, doe ik op geheel eigen wijze, en ik ben, dat zal niemand ontkennen, eigenwijs. ik ben vooral benieuwd wat ik kan leren, hoe mijn eigen werkwijze uit te breiden valt.
een buurman is zelf een muzikant, in de werkelijke zin van het woord, hij helpt mij met de beoordeling van de eindmixen én soms, wanneer ik tegen een probleem aanloop tijdens de opbouw.

iedereen heeft een ander idee over een produktieproces, andere ideeën over arrangementen. ik heb die zeker...

daar staat tegenover, dat ik graag mijn (eigenwijze) proces uit breiden, technische en muzikaal, wil.

1 update per dag, is wellicht te veel voor mij, maar we kunnen de uitdaging aangaan.

zelf vind ik het ding op zich geslaagd, kan ik ooit beter, ja, bij ieder nummer, ga ik een stap vooruit.

o ja vergeet niet; ik kan géen noot spelen, ik doe alles op gehoor. ik heb wel veel gelezen over produktietechnieken, en heb vaak uitgebreide gesprekken over produktietechnieken, en opbouw van nummers met mijn buurman.

(géen noot, spelen, ik ken geen akkoorden, ja de powercord op de gitaar, ik zoek op gehoor. programmeer de soft-synths zelf (behalve bij de laatste nummers heb ik dat niet gedaan), de drums programmeer ik ook zelf. dat daarin geen variatie zit, is een technische beperking van mij, overigens.

in een bericht, hierboven, geef ik al iets van werkwijze, mijn proces aan. wat je ook al in de songs horen kunt. dat ik uit een bepaalde traditie kom, de jaren '80 hoor je zeker in terug, coil, foetus, einstürzende neubauten, nitzer ebb, DAF, etc. vooral coil en foetus herken je het sterkst, denk ik.

ik kan je niet beloven, dat ik de snelheid halen kan, die jij zou graag willen, ik herhaal, hee; als mijn muziek.

ik wil leren, ben benieuwd wát je me kunt leren, maar ik ben op meerdere wijzen beperkt helaas.

totaal op software gebaseerde studio, wél met een grote variatie aan midi-controllers, keyboards. creatieve x-fi elite pro (huh? ja! is een goed ding). roland MMP-2 pre-amp. Rode NT1-A. o! wel iets analoogs; een elektrische gitaar.

https://soundcloud.com/sada-exposada

Laatst gewijzigd:
dr van lansberg, ik neem aan dat je iets anders bedoelt dan de 'technische' dynamiek, maar het is nogal 'stampend', veel herhaling, ik streef meer naar roes, hypnotiserend, dan naar variatie.

Het een kan het ander wat beïnvloeden. In eerste instantie bedoel ik inderdaad de dynamiek in de compositie zelf. De delay op die synth smeert de boel behoorlijk dicht. Variatie hoeft voor mij ook niet altijd hoor, maar hier en daar wat contrast zou wel mogen. Contrast kun je bijvoorbeeld inbrengen door even wat met een filter te spelen of gedurende de track bepaalde sporen even opnieuw op te bouwen.

goeie tip, automatering van filters, of instelling in plugins. het was een stap die ik al wilde nemen. daarmee kun je het kontrast, zoals jij dat definieert, vergroten. het nummer interessant houden.

de delay smeert de boel behoorlijk dicht, dat klopt. ik vond het goed werken zelf. toch ga ik even kijken, of dat beter af te stellen valt.

normaal programmeer ik de synth(s), vanuit een kale startpositie, en heb ik veel meer inzicht in en overzicht van de werking. bij dit nummer, en 1 ander nummer heb ik voor een preset gekozen.

bij oudere nummers, had ik sowieso een hele vreemde werkwijze, programmeerde ik de drums later, dan wat ik met de synths had ingespeeld. zonder sync... wat bij mij niet werken gaat, aangezien, ik niet op metronoom wijze spelen kan...

ben overigens zeer aangenaam verrast dat iedereen hier de moeite neemt om serieus op mijn maffe tracks (en produktiewijze) te reageren.

dank!

Lijkt mij leuk!

Wees niet bezorgd dat ik jou in een richting ga proberen te duwen dat jij niet op wilt; mijn doel is alleen om beter eruit te halen wat al in jou en in de productie zit.
Iemand die wilt bijleren is niet eigenwijs, dus heb ik het gevoel dat je 'eigengereid' bedoelt (= de dingen op jouw manier willen doen), en daar is helemaal niets mis mee.
Alleen zul je wel bereid moeten zijn om suggesties, ook al begrijp je soms de bedoeling niet meteen, eerst serieus te proberen vóórdat je dingen gaat afwijzen.
Ik zal, daar waar mogelijk, mijn suggesties beargumenteren, al zijn bepaalde dingen, zeker met alleen woorden, soms moeilijk uit te leggen en moet je het resultaat horen om het te begrijpen. Maar als iemand dan weigert om de suggestie al uit te voeren, komen we er nooit achter.

Ik wil je dus zeker geen productieproces gaan opdringen, en zeker niet als het niet wilt.
Maar juist omdat ieder zo zijn werkwijze heeft, moeten we wel afspreken dat niet allerlei mensen vanaf de zijlijn, ongevraagd, van alles gaan lopen roepen, daar het alleen het proces zou verstoren.

1 update per dag was meer bedoeld als een maximum, om te garanderen dat je genoeg tijd zou hebben, dus meer tijd ertussen is zelfs nòg beter; jij bepaalt de tempo (wel een serieuze tempo).

Verder wil ik met de skills, waar je nu al over beschikt om deze productie te maken, gaan werken; ik ga je absoluut niet voor schut zetten of op eniger wijze inadequaat doen voelen.

Nou, laten we er iets leuks mee gaan doen!

1. Bewaar de huidige mix als referentie voor later om het resultaat mee te vergelijken.
2. Alle kanalen omlaag, panning in midden, alle EQ neutraal, alle plugins eraf, alle effecten uit.
3. Adequate gainsetting* op elk individueel kanaal.
4. Na stap 3, met alle panning nog in midden, een (mono) fadermix maken naar jouw inzicht qua balans, terwijl je probeert dat je mastermeters rond de -18dBFS pieken.**

* Regel de gain op elk kanaal zo dat het signaal piekt rond -18dBFS.
Normaal doe je dit met desbetreffend kanaal op PFL (Pre Fader Listening), maar mocht deze functie ontbreken, kun je de kanaalfader op de '0' positie zetten en de gain zó instellen dat de kanaalmeter -18dBFS markeert.

**Op héél laag volume kun je het best je balance mix maken.

Ik hoor wel wanneer je deze eerste versie klaar hebt.

Veel plezier alvast.

P.S.
Misschien handiger om een nieuwe thread te maken voor dit project?
Nu lijkt het alsof ik andere forumleden en hun adviezen probeer uit te sluiten en dat is niet mijn bedoeling.

Laatst gewijzigd:
jombo, maak er maar een nieuwe thread van.
ik weet niet wat je precies bedoelt met allle kanalen omlaag. en gain, gebruik ik nooit. dat zal al een leerproces zijn.

eigengereid, klinkt vriendelijker, inderdaad. ik ga alle suggestus uitproberen, zover ik ze begrijp. ik gebruik overigens cubase 5, en gebruik lang niet alle mogelijkheden, en ken ze ook niet. ik gebruik wat ik nodig denk te hebben. en dat kan, zeker met die gain, heel benieuwd, soms mogelijkheden uitsluiten, die wel noodzakelijk zijn.

tot nu toe, alle effecten, plugins, eq, óf uitgezet of verwijderd. is nu kaal, op de -18dBFS instelling..

ik mix altijd op maksimaal volume.... (ik gebruik als studiomonitors, overigens een klein setje, mission 7011 luidsprekers, op een technics su-810, en kan dat in de werkkamer afwisselen met een set bns ellesy two. weet niet of die info van belang is, maar ik heb geen echte studiomonitors.)

dat nooit ergens gelezen, ga ik uitproberen, laag volume

tot nu toe, alle effecten, plugins, eq, óf uitgezet of verwijderd. is nu kaal, op de -18dBFS instelling..

ik mix altijd op maksimaal volume.... (ik gebruik als studiomonitors, overigens een klein setje, mission 7011 luidsprekers, op een technics su-810, en kan dat in de werkkamer afwisselen met een set bns ellesy two. weet niet of die info van belang is, maar ik heb geen echte studiomonitors.)

dat nooit ergens gelezen, ga ik uitproberen, laag volume

Don't worry about studiomonitors.

Voor verschillende redenen is het gangbaar om op 83 à 85 dBSPL te mixen (je hoort de dingen beter èn raakt minder snel vermoeid).
Aangezien je waarschijnlijk geen SPL meter zult hebben liggen, probeer doorgaans te mixen met het volume zodanig dat je gemakkelijk, zonder je stem te hoeven verheffen, een gesprek met iemand zou kunnen voeren, mèt de muziek aan.

Op luide niveaus gaan alle instrumenten even hard klinken; je hoort de aanwezige niveauverschillen in jouw mix niet goed meer.

Voor het maken van een (initiële) balance mix, zet je het geluid zelfs nòg zachter, tot je bijna het niet meer hoort; nu hoor je meteen welke instrumenten er boven uit steken en dus te hard staan.
Natuurlijk is het even wennen en moet je ook leren hoe commerciële producties klinken op zulke lage niveaus.
Dit gebruik van referenties komen we later ook op terug.

Trouwens, misschien heb je het al gezien, maar ik heb de nieuwe thread gemaakt. :)

Dit is helemaal mijn ding, vink. Ik hoop dat jullie er de max uithalen, ik ben helemaal mee.
Dat hoor ik al na enkele tientallen seconden. O yes.

Back