Hey Leuk topic
Ik hoorde laatst van iemand, die mijn soundcloud had beluisterd, dat vocalen in tracks een meerwaarde hebben, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Neem bv iemand als Todd Terje. Die maakt instrumentale muziek... maar er is wel het element aanwezig wat de aandacht erbij houdt, en hij doet heel veel met melodie.
Ik analyseer zelf eigenlijk nooit echt waarom iets prettig in het gehoor ligt. Maar heb wel eens het idee dat herhaling van een deel van de melodie (in een iets andere ligging soms ook) daar ook in meespelen.
Ook herhaling van de ritme structuur in een melodie zijn redelijk bepalend, in zoverre dat er door de herhaling na het beluisteren iets is dat blijft hangen. Eigenlijk de kracht van een 'goed' refrein (wat zich sowieso al kenmerkt door veel herhaling.)
De chemie van harmonie en melodie hoeft ook niet altijd de figuurlijke boventoon te voeren Een groove of spanning kun je prima opbouwen zonder melodie. Soms zijn dissonanten juist heel sfeerbepalend, denk maar aan filmscores bv.
Maar voor alles geld natuurlijk de juiste balans vinden tussen al deze zaken die je het gevoel geven dat er een mooi verhaal aan je voorbij is gegaan.
Ik denk wel dat het kunstje van het componeren iets is waar je steeds beter in kunt worden, net zoals dat geld voor produceren/ mixen.
Wel vind ik dat een melodie/ akkoordenreeks, gebracht door een goed geluid meer impact kan hebben...en natuurlijk is het dus prettig om bij het componeren een goed klinkende tool/instrument (synth / VST plug-in oid) te hebben die het veraangenaamd om naar te luisteren
Uiteindelijk hoef je je niet vast te houden aan een bepaalde structuur, maar een track met een aantal meerdere, herhalende thema's kan dus wel bepalend zijn in het aspect waarom sommige composities langer in je kop blijven hangen, (op een positieve manier dan

)
Het is en blijft wel zaak van proberen om passende thema's te verzinnen. Zo had ik afgelopen weekend nog iets bedacht voor in een track wat echt niet paste. Juist omdat je er zelf teveel/ te lang in zit.. hoor je het niet meer even duidelijk en blijf je maar doormodderen.. soort tunnevisie omdat je het gewoon niet meer helder kan observeren.
Soms is in de spreekwoordelijke ijskast dan een oplossing maar er zijn op het forum altijd wel mensen met een luisterend oor.