Liedjes schrijven

Arv

Robot
Ik vroeg me af wie hier op het forum koning zijn in het schrijven van liedjes/pop/songs enz.
Deze vraag zal vast wel eens gesteld zijn (maar geen zin in zoeken nu).
Dus, of er mensen zijn die me wat tips kunnen geven zoals hoe te beginnen en hoe je de ideeën
en dingetjes kunt bewaren voor de volgende keer dat je er weer mee verder gaat.

Niet dat ik nooit liedjes heb gemaakt (verre van, heb een berg aan materiaal), echter mist het bijna altijd
net even dat kleine beetje om er een mooi, goed opgebouwde song van te maken.

Ik vermoed dat ik niet de enige ben hierin. ;)

Anyway, brandt los!

Heb je wat te vertellen? Ofmoet t gewoon gevuld zijn met nietsbetekenend geluid. Of dat nu met een stem of niet verteld wordt.
Ik merk datmuziek die ik aanvaard soms geen tekst heeft die iets betekent, of het is onzin. Of je bent t totaal niet eens met de tekst. Maakt dikwijls weinig uit.
Verder merk ik dat less more is, dus ik,ga proberen het zo less te maken als mogelijk, zonder een kale loop te maken.
Doen hier op tforum mensen iets met hun eigen stem? Ik heb t nog maar zelfden gehoord. Pablo natuurlijk, maar verder?

Pablo natuurlijk, maar verder?

Wat dacht je van MacGyverGear? :)

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=185932

Ik vroeg me af wie hier op het forum koning zijn in het schrijven van liedjes/pop/songs enz.
Deze vraag zal vast wel eens gesteld zijn (maar geen zin in zoeken nu).
Dus, of er mensen zijn die me wat tips kunnen geven zoals hoe te beginnen en hoe je de ideeën
en dingetjes kunt bewaren voor de volgende keer dat je er weer mee verder gaat.

Niet dat ik nooit liedjes heb gemaakt (verre van, heb een berg aan materiaal), echter mist het bijna altijd
net even dat kleine beetje om er een mooi, goed opgebouwde song van te maken.

Ik vermoed dat ik niet de enige ben hierin. ;)

Anyway, brandt los!

Arv, gaat het om liedjes, als in singer/songwriter-achtige dingen, of om het maken van tracks? Ik maak daar zelf toch wel een onderscheid in. Het eerste is voor mij meer componeren, het tweede meer produceren. En ik denk dat die twee werkwijzen van elkaar verschillen.

Arv, gaat het om liedjes, als in singer/songwriter-achtige dingen, of om het maken van tracks? Ik maak daar zelf toch wel een onderscheid in. Het eerste is voor mij meer componeren, het tweede meer produceren. En ik denk dat die twee werkwijzen van elkaar verschillen.

yep helemaal mee eens :)

Heb je wat te vertellen? Ofmoet t gewoon gevuld zijn met nietsbetekenend geluid. Of dat nu met een stem of niet verteld wordt.
Ik merk datmuziek die ik aanvaard soms geen tekst heeft die iets betekent, of het is onzin. Of je bent t totaal niet eens met de tekst. Maakt dikwijls weinig uit.
Verder merk ik dat less more is, dus ik,ga proberen het zo less te maken als mogelijk, zonder een kale loop te maken.
Doen hier op tforum mensen iets met hun eigen stem? Ik heb t nog maar zelfden gehoord. Pablo natuurlijk, maar verder?

Nou ja, alles mag wat mij betreft. Mijn doel is zeg maar een goeie song structuur, dus een liedje
dat je echt wil uitluisteren en niet na 3 minuten denkt "nu weet ik het wel".

Less is more gaat vaak op. Maar ik hoor ook vaak liedjes waar je van weet dat er een berg aan
werk achter zit. Soms lijkt het simpel maar dan is er best veel denkwerk aan vooraf gegaan.

Wat dacht je van MacGyverGear? :)

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=185932

Goeie! McGyver doet precies wat ik bedoel. Klinkt goed! (over het hoofd gezien deze!)

Ik zie het onderscheid niet zo hoor, componeren en produceren gaan hand in hand. Voor een
goeie productie moet de compositie ook goed zijn anders wordt het niks. :D

Ik vermoed dat mensen die er wat handiger in zijn ook meer zelfvertrouwen opbouwen,
die ik behoorlijk mis nu.

Google'es op klassieke songstructures. Dan kom je dingen tegen als intro, break, brug, chorus, outro, noem maar op.

Als je dergelijke degelijke elementen hebt die catchy klinken, heb je de ingrediënten, denk ik.

Bel eens met John Ewbank, Eric van Tijn of Henny Huisman...

Hey Leuk topic :D

Ik hoorde laatst van iemand, die mijn soundcloud had beluisterd, dat vocalen in tracks een meerwaarde hebben, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Neem bv iemand als Todd Terje. Die maakt instrumentale muziek... maar er is wel het element aanwezig wat de aandacht erbij houdt, en hij doet heel veel met melodie.
Ik analyseer zelf eigenlijk nooit echt waarom iets prettig in het gehoor ligt. Maar heb wel eens het idee dat herhaling van een deel van de melodie (in een iets andere ligging soms ook) daar ook in meespelen.
Ook herhaling van de ritme structuur in een melodie zijn redelijk bepalend, in zoverre dat er door de herhaling na het beluisteren iets is dat blijft hangen. Eigenlijk de kracht van een 'goed' refrein (wat zich sowieso al kenmerkt door veel herhaling.)

De chemie van harmonie en melodie hoeft ook niet altijd de figuurlijke boventoon te voeren Een groove of spanning kun je prima opbouwen zonder melodie. Soms zijn dissonanten juist heel sfeerbepalend, denk maar aan filmscores bv.
Maar voor alles geld natuurlijk de juiste balans vinden tussen al deze zaken die je het gevoel geven dat er een mooi verhaal aan je voorbij is gegaan. :)

Ik denk wel dat het kunstje van het componeren iets is waar je steeds beter in kunt worden, net zoals dat geld voor produceren/ mixen.

Wel vind ik dat een melodie/ akkoordenreeks, gebracht door een goed geluid meer impact kan hebben...en natuurlijk is het dus prettig om bij het componeren een goed klinkende tool/instrument (synth / VST plug-in oid) te hebben die het veraangenaamd om naar te luisteren :)

Uiteindelijk hoef je je niet vast te houden aan een bepaalde structuur, maar een track met een aantal meerdere, herhalende thema's kan dus wel bepalend zijn in het aspect waarom sommige composities langer in je kop blijven hangen, (op een positieve manier dan :D)

Het is en blijft wel zaak van proberen om passende thema's te verzinnen. Zo had ik afgelopen weekend nog iets bedacht voor in een track wat echt niet paste. Juist omdat je er zelf teveel/ te lang in zit.. hoor je het niet meer even duidelijk en blijf je maar doormodderen.. soort tunnevisie omdat je het gewoon niet meer helder kan observeren.
Soms is in de spreekwoordelijke ijskast dan een oplossing maar er zijn op het forum altijd wel mensen met een luisterend oor. :)

Er zijn meerdere mensen die hier liedjes schrijven-zang toevoegen, idd MacGyverGuy heeft zijn leuke bijdrages :)

Ik ben verre van het "perfect schrijven". Maar ik heb voor mezelf voorgenomen dat ik een tijdje letterlijk WEG van de computer ben voor songwriting, ouderwets pen en schrift te pakken en gelijk een statement schrijf over een onderwerp naar keuze. Daarna een tekst schrijven in een "verhaal" mode (geen verses, maar wel een gedachte die altijd later in intro-verse-chorus kan omgezet worden) die een beeld van de situatie tekent, die naar de statement toe leidt.

Een tip van mij: besteed aandacht aan woorden keuze, ritme en gevoel; ga niet (gelijk, wel later) te veel aandacht aan besteden over details of moeilijke akkoorden of afwisselingen die jij niet kunt uitvoeren. Muziek in ons hoofd is prachtig maar moet ook uitvoerbaar zijn in welke vorm dan ook. Én mensen, luisteraars, houden heel erg van "persoonlijk aangesproken voelen".

De bovenstaande, als je echt binnen popsongs-songwriting wilt ontdekken. Voor andere vormen van kunst (rock-opera bijvoorbeeld) heb je een andere vorm van songwriting die meer als een journey uitgevoerd wordt.

Succes!

Toevoeging op bovenstaande:

Omdat het topic "liedjes schrijven" heet en ik dacht, meer singer-songwriter gerelateerd in de zin van een pop-rock song zal ik toch het proces onderscheiden:

Preproductie:
1) Schrijven
2) Zingen, instrumenten bespelen, arrangeren
3) Opnemen
4) Ruwe mix

Productie:
1) Herschrijven waar nodig
2) Her-bespelen, etc waar nodig
3) Opnemen en second mix

Postproductie:
Als het nummer klaar is, worden de mix en mastermix verfijnd. Tijdens de pre-productie kan ook natuurlijk omdat er enige balans helpt om te kijken waar je naartoe gaat, dus een template met mix-settings is handig.

Tot slot: een song is m.i. eigenlijk nooit klaar, we laten de nummers op een gegeven opname-moment los. Het kán altijd beter maar eens is het vastgesteld, is een momentopname die (behalve als je elke 10 jaar een nieuwe versie maakt om het nummer "up to date" te houden) binnen een context en tijdperk past zoals het is.

ik denk dat ik nu wel na jaren musiceren en componeren in staat ben vrij goed in staat ben liedjes te schrijven, met kop en staart en alle mogelijke toeters en bellen die er maar mogelijk zijn maar als ik er iets over zou moeten zeggen hoe een en ander in de vork steekt dan kan ik er wel een paar boeken over schrijven, oeverloos gemierel-nukkel over hoe het niet moet en wel moet, wel niet,zo en niet zo,enz

het is niet zo maar een leuk kunstje en als je het wilt leren, dan moet je er vooral onmiddellijk met volle overgave en plezier aan beginnen:
praktijk gaat het om, oefenen, experimenteren, vallen en opstaan, en er bestaat in principe maar een wet en dat is dat alles mogelijk is, als je al bij voorbaat gaat beginnen over bijvoorbeeld couplet en refrein dan ontneem je je zelf meteen al een hoop vrijheden die juist onmisbaar zijn voor het schrijven van een liedje (met of zonder tekst), genoeg liedjes zonder Refrein, of juist geen coupletten,,,

de enige wet die er wel bestaat is dat je iemand en vooral in eerste instantie jezelf (want dat doet een componist in feite: hij schrijft muziek voor zich zelf zoals hij/zij het liefst het zou horen) en eventueel een ander van A naar B brengt als een film in geluid, vanaf de eerste noot tot de laatste moet er een soort verhaal zijn in de tijd, en dat is alles

denk ik dan :mexico:

ik denk dat ik nu wel na jaren musiceren en componeren in staat ben vrij goed in staat ben liedjes te schrijven, met kop en staart en alle mogelijke toeters en bellen die er maar mogelijk zijn maar als ik er iets over zou moeten zeggen hoe een en ander in de vork steekt dan kan ik er wel een paar boeken over schrijven, oeverloos gemierel-nukkel over hoe het niet moet en wel moet, wel niet,zo en niet zo,enz

het is niet zo maar een leuk kunstje en als je het wilt leren, dan moet je er vooral onmiddellijk met volle overgave en plezier aan beginnen:
praktijk gaat het om, oefenen, experimenteren, vallen en opstaan, en er bestaat in principe maar een wet en dat is dat alles mogelijk is, als je al bij voorbaat gaat beginnen over bijvoorbeeld couplet en refrein dan ontneem je je zelf meteen al een hoop vrijheden die juist onmisbaar zijn voor het schrijven van een liedje (met of zonder tekst), genoeg liedjes zonder Refrein, of juist geen coupletten,,,

de enige wet die er wel bestaat is dat je iemand en vooral in eerste instantie jezelf (want dat doet een componist in feite: hij schrijft muziek voor zich zelf zoals hij/zij het liefst het zou horen) en eventueel een ander van A naar B brengt als een film in geluid, vanaf de eerste noot tot de laatste moet er een soort verhaal zijn in de tijd, en dat is alles

denk ik dan :mexico:

De "craft" bevat dit proces. Experimenteren met geluid en zoeken naar hoe de componist wil klinken is een proces van veel trial en error (maar ook plezier en displezier). Maar je stelt en concreet doel en maakt een keuze. Daarvoor is er geen recept nodig, wel gereedschap dat je kunt gebruiken. De ervaring van elke schrijver-componist is weer anders.

Ik spreek ook dit een beetje voor mijzelf: als alles mogelijk is, wordt nooit iets concreets of iets dat jou als muzikant onderscheidt. Dát geluid, ritme, woord of toonsoort die niet uit het boek komt maar uit je ziel, maakt een nummer "rond". En jawel, het komt niet vanzelf. Je ontdekt het en je werkt daar aan je sound ééns je deze goed kent om beter van te worden.

@Pablo:

ik zeg ook niet dat alles mogelijk is dus verdrink er maar lekker in! :-)

ik bedoel: pin je niet vast aan theorieën over bestaande liedjes structuren enzo

al is het wel leerzaam om jezelf zo nu en dan te dwingen binnen een raamwerk te componieren

er bestaat in principe maar een wet en dat is dat alles mogelijk is, als je al bij voorbaat gaat beginnen over bijvoorbeeld couplet en refrein dan ontneem je je zelf meteen al een hoop vrijheden die juist onmisbaar zijn voor het schrijven van een liedje (met of zonder tekst), genoeg liedjes zonder Refrein, of juist geen coupletten,,,

Hoewel ik het voor een groot deel met je eens ben, althans ik denk te begrijpen waar je naartoe wilt, denk ik gelijktijdig dat er wel een soort wetmatigheid bestaat voor structuur. Als TS zichzelf (en ons) de vraag stelt hoe je een liedje schrijft, kan ik me voorstellen dat je met een basis wilt beginnen. Het uitwijden naar songs zonder structuur of wetmatigheden kan volgens mij gemakkelijker worden als je de basis beheerst.

Daarmee is alsnog de vraag van TS natuurlijk niet beantwoord, hoe schrijf je een liedje... Als ik het wist Arv, had ik je graag geholpen :).

wat ik vind van gitaar of triangel:

liedjes (en alle muziek) schrijf je in je hoofd , creeren is volgens mij: verbeelden!
daar heb je geen instrument bij nodig zolang je verbeeld

of het nu een schilderij is of een heavy metal-smartlap

Hoewel ik het voor een groot deel met je eens ben, althans ik denk te begrijpen waar je naartoe wilt, denk ik gelijktijdig dat er wel een soort wetmatigheid bestaat voor structuur. Als TS zichzelf (en ons) de vraag stelt hoe je een liedje schrijft, kan ik me voorstellen dat je met een basis wilt beginnen. Het uitwijden naar songs zonder structuur of wetmatigheden kan volgens mij gemakkelijker worden als je de basis beheerst.

Daarmee is alsnog de vraag van TS natuurlijk niet beantwoord, hoe schrijf je een liedje... Als ik het wist Arv, had ik je graag geholpen :).

ik snap je wel ,maar de kracht van een lied, song, muziek, zit hem in het verhaal in de tijd, niet in de structuur
dat is belangrijker om te leren dan wat dat ook, die structuur komt wel en is een stuk gemakkelijker dan het lijkt,

Back