Liedjes schrijven

Schoot me nog te binnen:

Luister analytisch naar liedjes in verschillende genres en maak evt. aantekeningen. Ik luister naar alles wat los en vastzit en leer daar dingen van.

Ik ben trouwens tekstschrijver en daar werk ik op dezelfde manier:

- Eerst bedenken wat ik allemaal wil zeggen
- Dan een structuur uitdenken
- Dan schrijven maar

Als ik houvast heb gaat het allemaal veel sneller en raak ik niet afgeleid. Laatst maakte ik een complete track in 1 dag en zo snel is het me nog nooit gelukt :okdan:

Schoot me nog te binnen:

Luister analytisch naar liedjes in verschillende genres en maak evt. aantekeningen. Ik luister naar alles wat los en vastzit en leer daar dingen van.

Ik ben trouwens tekstschrijver en daar werk ik op dezelfde manier:

- Eerst bedenken wat ik allemaal wil zeggen
- Dan een structuur uitdenken
- Dan schrijven maar

Als ik houvast heb gaat het allemaal veel sneller en raak ik niet afgeleid. Laatst maakte ik een complete track in 1 dag en zo snel is het me nog nooit gelukt :okdan:

klinkt goed,
wat ik me afvroeg, als ik teksten schrijf voor onze songs dan doe ik dat eigenlijk altijd op basis van een hulp melodie die ik eerst ingespeeld heb zodat ik de flow van de melodie weet. Daar bedenk ik dan de teksten op. Maar ik vind dat extreem lastig om zo te doen en ik heb eigenlijk ook het idee dat dat niet bepaald ten goede komt van de tekst flow.

Hoe schrijf jij de teksten? Op basis van de track, of doe je eerst een tekst en bedenkt daar de track omheen?

heel eerlijk, ik snap je reactie totaal niet, ik geef gewoon een onderbouwde mening op een stelling van jou. Dat je dat nu zo persoonlijk opvat is niet mijn probleem natuurlijk. In ieder geval is het persoonlijk aanvallen iets waar ik niet veel respect voor heb van mensen op forums.

Dat jij extreem veel weet volgens jezelf zal mij een complete rotzorg zijn, ik heb veel liever dat je dat onderbouwt met waarom je dingen vindt, zeggen dat je iets weet is niet hetzelfde als dat je dingen ook uit kunt leggen en kunt onderbouwen.

mijn mening over jouw manier van reageren is in ieder geval duidelijk lijkt me.

he? persoonlijk aanvallen? dan interpreteer je mijn reactie zelf denk ik verkeerd!
daar kan ik verder niets aan doen,
en ik zei al: ik ga niet mee doen met een ingewikkeld debat over muziek
dat doen muzikanten niet, die spelen liever!!! :mexico:

ik probeer alleen maar iemand de weg te wijzen naar het componeren van een liedje
door mijn eigen ervaringen te schrijven

klinkt goed,
wat ik me afvroeg, als ik teksten schrijf voor onze songs dan doe ik dat eigenlijk altijd op basis van een hulp melodie die ik eerst ingespeeld heb zodat ik de flow van de melodie weet. Daar bedenk ik dan de teksten op. Maar ik vind dat extreem lastig om zo te doen en ik heb eigenlijk ook het idee dat dat niet bepaald ten goede komt van de tekst flow.

Hoe schrijf jij de teksten? Op basis van de track, of doe je eerst een tekst en bedenkt daar de track omheen?

het is algemeen voor de meesten veel gemakkelijker om
A tekst op muziek te zetten
dan
B bij een bestaande melodie achteraf pas tekst te verzinnen

dat gaat toch weer over de creatieve vrijheid (hahaha!) die bij situatie hoort!

maar er zijn mensen die er blijkbaar minder moeite mee hebben (situatie twee)

klinkt goed,

Haha, ik begrijp het misverstand. Ik schrijf teksten voor bedrijven, maar zelden voor liedjes :D Daar ben ik heel slecht in, of gewoon veel te kritisch. Ik herken wel precies wat je zegt en ik heb in het verleden wel gewerkt met teksten van anderen, maar dat ligt allemaal heel gevoelig. Je mag bijna niets aanpassen want het is hun kindje :engel:

Een melodielijn is wel ongelooflijk belangrijk en de meeste liedjes onderscheiden zich qua akkoorden nauwelijks. Het is vaak de melodielijn die bepaalt of het verfrissend of dertien in een dozijn is.

Een mooi voorbeeld vind ik The Jayhawks. Die maken fantastische liedjes met de akkoorden C, F en G. Niet omdat ze niet moeilijker kunnen, maar omdat het volstaat. Hun 3-stemmige zanglijnen zijn dan alleen weer zo hemels :okdan:'

Zelf doe ik allebei, eerst de akkoorden of eerst de hoofdmelodie. Ik neurie ook wel eens wat op de fiets en dat neem ik dan thuis snel op met een memorecorder.

P.S. Ik hoorde van de week Phil Collings in de auto. Dat is totaal niet mijn muziek, maar het is wel heel pakkend. Dan speel ik thuis zijn zanglijn na om te begrijpen waarom dat zo is.

het is algemeen voor de meesten veel gemakkelijker om
A tekst op muziek te zetten
dan
B bij een bestaande melodie achteraf pas tekst te verzinnen

dat gaat toch weer over de creatieve vrijheid (hahaha!) die bij situatie hoort!

maar er zijn mensen die er blijkbaar minder moeite mee hebben (situatie twee)
Voor mij persoonlijk is optie B juist de makkelijkere, maar da's inderdaad voor iedereen anders. Optie B geeft je juist een kader waarbinnen je "moet" werken. Optie A geeft meer vrijheid, maar net als met bv teveel instrumenten hebben is het hebben van beperkingen soms juist fijner.

ja gewoon die gitaar
dingetjes opnemen
ik bedenk de meeste dingen op mn spaans akoestische gitaar ook
akkoordschemaatjes, groove, melodietjes..
knalle

ja gewoon die gitaar
dingetjes opnemen
ik bedenk de meeste dingen op mn spaans akoestische gitaar ook
akkoordschemaatjes, groove, melodietjes..
knalle

ja ,als je teveel bij dingen stil staat,dan eh......sta je stil

nog iets anders wat heel belangrijk is met componeren en liedjes,muziek ,enz
is dat je vooral productief bent en blijft

theoretisch kan je mijlen ver vooruitdenken maar de praktijk is een ander verhaal en
leeft zn eigen leven.
bedenk eerst eens een leuk refreintje, of twee, of 10 stuks
de volgende week een couplet, en schrijf een gedicht en probeer het op muziek te zetten

niet meteen denken aan een complete song

door kleine oefeningetjes te doen leer je vaak veel meer omdat het snel spontaan en wat minder belastend is en vaak levert het zonder dat je het merkt al ideeën op die je later ineens wel tot een compleet lied kan bewerken

veel liedjes schrijvers en componisten schrijven al hun kleine ideeën op in een boekje waar ze dan later weer uit kunnen putten
zo heb ik een map vol rare tekstjes en een map die heet: musical inventions

Een mooi voorbeeld vind ik The Jayhawks. Die maken fantastische liedjes met de akkoorden C, F en G. Niet omdat ze niet moeilijker kunnen, maar omdat het volstaat. Hun 3-stemmige zanglijnen zijn dan alleen weer zo hemels :okdan:'
ga ik zeker checken. 3 stemmige zanglijnen kan ik wel, maar ik val meestal wel terug op harmonisatie vanuit de klassieke muziek voor de 3 stemmige lijnen, tegenwoordig gaan ze daar wat vrijer mee om, zeker in R&B, ik vind dat geweldig, maar zelf kan ik die harmonisaties en tegenmelodieen in de andere stemmen absoluut niet bedenken.

Zelf doe ik allebei, eerst de akkoorden of eerst de hoofdmelodie.
Ja dat is ook mijn methode, of ik bedenk eerst de akkoord progressie en vervolgens een melodielijn daarover heen waarover ik later teksten schrijf (en dan de melodielijn weggooi uit de track). Maar af en toe maak ik ook wel eerst de melodielijn (wel altijd met een ondersteunende bas die de het akkoord blijft aangeven). Maar wat ik nog nooit gedaan heb is eerst een tekst geschreven en die als inspiratie voor een nummer laten dienen. Ik heb daar geen enkele inspiratie bij. Die komen van mij vanuit de akkoordprogressie of vanuit de melodielijn, maar niet vanuit de woorden zelf. Dat lijkt me wel gaaf als je zoiets wel kunt overigens.

IIIXX is geen romeinse becijfering maar een geavanceerd jazz-akkoord

Kan me niet voorstellen maar hit me, wat is het akkoord?

Kan me niet voorstellen maar hit me, wat is het akkoord?

zo iets bestaat natuurlijk niet!
maar nu we toch bezig zijn, wat dacht je van een C maj #9 #11/E ?

Prachtig. Maar de romeinse nummering klopt natuurlijk van geen kant.

Prachtig. Maar de romeinse nummering klopt natuurlijk van geen kant.

ik hou me ook niet meer zo bezig met dat systeem van trappen benoemen
Al die II V I jazz progressies komen werkelijk mijn strot uit!

geef mij maar een IIXVCXI akkoord! :o:

Maar wat ik nog nooit gedaan heb is eerst een tekst geschreven en die als inspiratie voor een nummer laten dienen. Ik heb daar geen enkele inspiratie bij. Die komen van mij vanuit de akkoordprogressie of vanuit de melodielijn, maar niet vanuit de woorden zelf. Dat lijkt me wel gaaf als je zoiets wel kunt overigens.

toch is dit vrij normale praktijk
bijvoorbeeld een stuk tekst of gedicht op muziek zetten

het zijn gewoon twee wegen die je kan (of soms moet ) bewandelen..moeilijkst is als de muziek of de tekst keihard vast ligt, dan heb je weinig vrijheid meer voor de tekst of de muziek

het is best een ramp te noemen om vast te zitten aan een melodie maar gelukkig is zowel tekst als muziek flexibel, op een lange noot kan je een woord of meerdere woorden zetten, maar andersom ook: meerdere tonen onder een woord of meerdere woorden. dit is logisch maar ook een uitkomst als je zit te passen en te meten

het is soms flink puzzelen!

als ik teksten schrijf voor onze songs dan doe ik dat eigenlijk altijd op basis van een hulp melodie die ik eerst ingespeeld heb zodat ik de flow van de melodie weet. Daar bedenk ik dan de teksten op. Maar ik vind dat extreem lastig om zo te doen en ik heb eigenlijk ook het idee dat dat niet bepaald ten goede komt van de tekst flow.

Heb je geprobeerd om i.p.v. de hulp melodie in te spelen, deze meteen zingend te verzinnen, al is het met nepwoorden?
De klank v/d stem, klinker/medeklinker, intonatie v/d stem, zelfs ademhaling/zuch, zal de uiteindelijke tekst zeker ten goede komen en kan zelfs inspireren tot nòg betere zanglijnen.

Back