Liedjes schrijven

Dank voor de reacties!

@EnzoF:
Goeie tip, maar ik ken die paginas erg goed. Maw ik weet de 'theorie' en de songstructuren maar weet nog niet altijd precies
hoe die dan in de praktijk uit te voeren. Neem als voorbeeld bv 'Dont you want me baby" van the Human League. Het zit
bijna perfect in elkaar, als je de instrumental luistert, hoef je bijna niet eens zang! En het klopt allemaal, de overgangen, de
kleine toevoeginkjes, de strings. enz enz. Misschien leg ik de ladder wat hoog. :D

@McGyverGear, MarsMusica en Pablo:
Dank voor de tips en de heads up! Ik ga proberen jullie opmerkingen in de praktijk te brengen.

@Fjoesz
Check! Ik ben vrij aardig op de akoestische gitaar (Spaanse variant) en heb dus ook een berg aan akkoorden onder de knie.
Ik merk dat een beetje jammen met die akkoorden me wel ideeën geeft en bepaalde melodieën erbij gaat neuriën...
Misscchien moet ik niet zo zeuren en die dingen gewoon opnemen en later terugluisteren en aanpassen?
Electrisch gitaar, daar heb ik veel meer moeite mee, apart he..

en wat ook belangrijk is in je verhaal is de opbouw
clichee vorm voor een 3 minuten hit-song is:
intro
2x couplet
1x refrein
1x couplet
2x refrein
Bridge/solo/nieuw thema
refrein herhaling met fade out

De refreinen moeten boven alles uitstijgen door volume, klank, tekst, melodie, arrangement, enz

Attachments

• 3minuten-Hitsong.jpg
    3minuten-Hitsong.jpg
    28,3 KB · Bekeken: 120
@Mars,

Heb je gelijk in! Een simpele hitsong klinkt altijd denigrerend, maar het moet allemaal wel kloppen...
Das eigenlijk wel slim, zo een tekeningetje erbij. Is dat wat je vaak doet?

dat tekeningetjkje was om te laten zien hoe een gemiddelde
basis standaard popliedje in elkaar steekt en is wel iets waar je
rekening mee kan houden (en ook zeker goed om mee te oefenen) als je een liedje schrijft,

maar het zijn geen wetten, er zijn geen wetten in de muziek, je moet jezelf echt leren
de vrijheid te gunnen en te nemen, anders verstoor je het creatieve proces!
dit zeg ik vooral uit ervaring, ik heb vaak geprobeerd muziek te bedenken vanuit
keihard vooropgezette regels/planning, en dat werkt alles eerder tegen juist

stel dat je een geweldig refrein hebt bedacht en je moet er een af liedje van maken,
dan kan je op het rationele vlak van alles bedenken, zelfs helemaal invullen hoe het hele nummer zou moeten gaan, maar dan leg je jezelf zo veel beperkingen op dat je creativiteit wordt verstoord, als je goed naar je eigen 'innerlijke fantasie muziekoor' luistert, dan hoor je vaak vanzelf op een gegeven moment de rest van de muziek als je dat refrein speelt, ten minste, zo werkt het bij mij, ik krijg het vaak kado, zo uit de lucht!

'Don't you want me' van Human League heeft na een intro een paar coupletten en daarna komen er een brugje en daarna? NOG! een geheel ander soort brugje,,, en dan pas het refrein
dat is echt niet zo bedacht, rationeel (structuurwetten) gezien is het niet logisch, maar gevoelsmatig klopt het wel,omdat het nu eenmaal in het creatieve proces vanzelf is ontstaan (neem ik aan)
de vrijheid van het creatieve proces brengt ook juweeltjes van originele oplossingen, eigenzinnige wendingen en natuurlijk klinkende als vanzelf sprekende muziek

je zelf zondermeer vastklampen aan een structuur en regels zodat je alle toevalligheden en spontaniteit uitsluit, levert vaak onlogische onsamenhangende muziek op

ook goed voorbeeld van nogal vreemde structuur opbouw vind ik dit nummer:

Laatst gewijzigd:
Gewoon in de eerste 30 seconden je meest catchy onderdeel van je song proppen, en dan opbouwen.

Zelf vind ik liedjes zooooo 2014, maar goed. :dubbel:

Gewoon in de eerste 30 seconden je meest catchy onderdeel van je song proppen, en dan opbouwen.

dit klinkt meer als een gedeelte van een recept!

of zit ik verkeerd en is dit een culinair forum? :mexico:

er bestaat in principe maar een wet en dat is dat alles mogelijk is, als je al bij voorbaat gaat beginnen over bijvoorbeeld couplet en refrein dan ontneem je je zelf meteen al een hoop vrijheden die juist onmisbaar zijn voor het schrijven van een liedje (met of zonder tekst), genoeg liedjes zonder Refrein, of juist geen coupletten,,,
Ik snap wel wat je zegt en waarom je het zegt, maar ik ben het er niet mee eens. Ik vind dat het enorm belangrijk is om je te houden aan de 'conventies' binnen het genre wat je wil maken. Tenzij je alleen muziek voor jezelf maakt natuurlijk, dan is het free for all en kun je doen wat je wil.

Maar het is een feit dat muziekstijlen opgebouwd zijn volgens herkenbare structuren waardoor luisteraars het herkennen als een song in die specifieke stijl. Hier horen ook bepaalde verwachtingspatronen bij door de luisteraar omdat ze die stijl zo goed kennen.

Een simpel voorbeeld, stel je maakt een blues song, dan is het het meest eenvoudig om een I IV V progressie of 1 van de varianten om die progressie te doen. Je song structuur ligt dan in principe al vast en de luisteraar zal het als een blues track herkennen. Dat is megahandig want dan hoef je alleen de structuur nog maar in te kleuren met je eigen ideeen, dus tempo, ritme, flow, songtekst pace, etc. Dat zal altijd goed uitpakken, want je blijft in die stijl template. Dus ook al weet je vooraf hoe de akkoorden progressie uitpakt en waar het intro, verse, refrein en outro zich bevinden kun je toch miljoenen invullingen daaraan geven.

Zou je nou een blues song maken met de structuur van een trance song of een jazz song, dan herkent de luisteraar het simpelweg niet meer als een blues song. Dus vrijheden moet je in mijn optiek alleen nemen op het gebied van invulling van de structuur.

Dit geldt eigenlijk voor alle stijlen, als je naar een ambient track in de deep space ambient stijl luistert dan verwacht je als luisteraar echt niet dat er een melodie komt in de eerste 4 a 5 minuten, sterker nog, de structuur bij die stijl bepaald dat er vooral aandacht besteedt moet worden aan de movements in de sounds.

Zo heb je eigenlijk voor elke stijl wel wat richtlijnen, of je nou R&B, dance, jazz of latin speelt, alles heeft zijn eigen kenmerken. Zolang je die volgt zal de luisteraar altijd je muziek kunnen plaatsen. Dat betekent overigens niet dat je dan geen vrijheid meer hebt, de complete invulling van het nummer kun je helemaal vrij doen, zolang de kenmerkende stijl elementen maar terugkomen.

Natuurlijk kun je ook compleet maling hebben aan elke conventie, dan ben je een artistiek muzikant, Het publiek zal het vermoedelijk niets aan vinden, maar ach zolang je er zelf lol in hebt :D

Mijn tacktiek: gewoon keihard pikken. En er dan een eigen draai aan geven.

Ik ben slecht in arrangeren en ik bestudeer gewoon liedjes die ik goed vind. Wat gebeurt er, waarom werkt het en wanneer voegen ze elementen toe of halen ze partijen weg. Daar baseer ik mijn eigen liedjes losjes op en zo word ik er steeds beter in.

Of het nou om pop of dance gaat, vaak blijken er standaarden te zijn en ik ik heb niet de ambitie en de tijd om het wiel opnieuw uit te vinden :D

Ik ben eigenlijk altijd wel met stem en liedjes maken bezig. Maar het schrijven gaat lang niet altijd volgens hetzelfde patroon. Soms start je vanuit een tekstueel idee en vorm je de sfeer middels instrumenten er omheen. Maar meestal werk ik toch vanuit de muziek. Instrumentale stukken meenemen in de auto en zanglijnen proberen. Zo is bv deze ontstaan; muziek is niet van mij, maar heb er net zo lang overheen zitten ad lib-en totdat ik een idee had waar het naar toe moest. Arrangement is niet standaard popliedje maar heeft wel couplet/refrein, kop/staart.

Het kan heel leerzaam zijn om andermans arrangementen te bestuderen en dat eens als template te gebruiken voor je eigen nummers. Maar ik vind het puzzelen ook wel leuk, "wat zou hier achter passen".

dit klinkt meer als een gedeelte van een recept!

of zit ik verkeerd en is dit een culinair forum? :mexico:

we leven in een DWDD-tijdperk. 30 seconden om de essentie van je nummer weer te geven is meer dan genoeg, de helft van je luisteraars zijn dan toch al afgehaakt... Lukt het je niet om de basis in 30 seconden te stoppen, dan terug naar de schrijftafel voor een schrap-sessie :okdan:

Zou je nou een blues song maken met de structuur van een trance song of een jazz song, dan herkent de luisteraar het simpelweg niet meer als een blues song.

"My baby left me, i'm feeling down and out, i'm poor as shit, drink too much and i got the blues..."

Maakt toch niet uit wat voor muziek je onder zo'n tekst zet? :dubbel:

"My baby left me, i'm feeling down and out, i'm poor as shit, drink too much and i got the blues..."

Maakt toch niet uit wat voor muziek je onder zo'n tekst zet? :dubbel:

hehe, niet als je toch al dronken bent :D

we leven in een DWDD-tijdperk. 30 seconden om de essentie van je nummer weer te geven is meer dan genoeg, de helft van je luisteraars zijn dan toch al afgehaakt... Lukt het je niet om de basis in 30 seconden te stoppen, dan terug naar de schrijftafel voor een schrap-sessie :okdan:
Als je mikt op het standaard poppubliek dan heb je waarschijnlijk gelijk, maar er zijn legio genres waar je dat niet hoeft te doen en je tijd kunt nemen om een goed verhaal te vertellen. Hangt dus van je beoogde doelgroep af.

Ik snap wel wat je zegt en waarom je het zegt, maar ik ben het er niet mee eens. Ik vind dat het enorm belangrijk is om je te houden aan de 'conventies' binnen het genre wat je wil maken. Tenzij je alleen muziek voor jezelf maakt natuurlijk, dan is het free for all en kun je doen wat je wil.

Maar het is een feit dat muziekstijlen opgebouwd zijn volgens herkenbare structuren waardoor luisteraars het herkennen als een song in die specifieke stijl. Hier horen ook bepaalde verwachtingspatronen bij door de luisteraar omdat ze die stijl zo goed kennen.

Een simpel voorbeeld, stel je maakt een blues song, dan is het het meest eenvoudig om een I IV V progressie of 1 van de varianten om die progressie te doen. Je song structuur ligt dan in principe al vast en de luisteraar zal het als een blues track herkennen. Dat is megahandig want dan hoef je alleen de structuur nog maar in te kleuren met je eigen ideeen, dus tempo, ritme, flow, songtekst pace, etc. Dat zal altijd goed uitpakken, want je blijft in die stijl template. Dus ook al weet je vooraf hoe de akkoorden progressie uitpakt en waar het intro, verse, refrein en outro zich bevinden kun je toch miljoenen invullingen daaraan geven.

Zou je nou een blues song maken met de structuur van een trance song of een jazz song, dan herkent de luisteraar het simpelweg niet meer als een blues song. Dus vrijheden moet je in mijn optiek alleen nemen op het gebied van invulling van de structuur.

Dit geldt eigenlijk voor alle stijlen, als je naar een ambient track in de deep space ambient stijl luistert dan verwacht je als luisteraar echt niet dat er een melodie komt in de eerste 4 a 5 minuten, sterker nog, de structuur bij die stijl bepaald dat er vooral aandacht besteedt moet worden aan de movements in de sounds.

Zo heb je eigenlijk voor elke stijl wel wat richtlijnen, of je nou R&B, dance, jazz of latin speelt, alles heeft zijn eigen kenmerken. Zolang je die volgt zal de luisteraar altijd je muziek kunnen plaatsen. Dat betekent overigens niet dat je dan geen vrijheid meer hebt, de complete invulling van het nummer kun je helemaal vrij doen, zolang de kenmerkende stijl elementen maar terugkomen.

Natuurlijk kun je ook compleet maling hebben aan elke conventie, dan ben je een artistiek muzikant, Het publiek zal het vermoedelijk niets aan vinden, maar ach zolang je er zelf lol in hebt :D

ga je niet een beetje heel erg ver?
tuurlijk is niet alles vrijheid maar dit is geen muziek-theoretisch filosofisch debat ofzo!!!!
en als je als reactie op mij met zoveel informatie komt aandragen dan is een weerwoord/reactie niet meer te doen :-D

ik probeer alleen iets te zeggen over liedjes schrijven, niet over genres en stijlen, maar dan nog is het natuurlijk grote onzin wat je zegt, en dat weet ik omdat ik zon beetje in alle stijlen muziek de weg weet, en alle conventies en clichés ken, maar ook weet dat ik totale vrijheid kan nemen om volledig mijn eigen ding te doen, en dat is nu juist zo leuk aan muziek en muzikant/componist zijn: de creatieve uiting!

alles is mogelijk maar blijkbaar niet in jouw wereld

en trouwens: blues is ontstaan als een improvisatie vorm waarin geen enkel regeltje of muzikaal wetje in zat, totale expressie,creativiteit en vrijheid
geen touw aan vast te knoppen, geenn I VI IIIXX akkoorden en blues schema

maar de hele wereld luistert er naar , koestert het en vind het mooi!

:mexico:

De indruk die ik van OP krijg is dat hij geen tips vraagt hoe je in obscure genres het best lang uitgesponnen liedjes maakt. Dus "het standaard poppubliek" (lees: 95% van je potentiele luisteraars) is hier volgens mij gewoon de doelgroep.

ga je niet een beetje heel erg ver?
tuurlijk is niet alles vrijheid maar dit is geen muziek-theoretisch filosofisch debat ofzo!!!!
en als je als reactie op mij met zoveel informatie komt aandragen dan is een weerwoord/reactie niet meer te doen :-D

ik probeer alleen iets te zeggen over liedjes schrijven, niet over genres en stijlen, maar dan nog is het natuurlijk grote onzin wat je zegt, en dat weet ik omdat ik zon beetje in alle stijlen muziek de weg weet, en alle conventies en clichés ken, maar ook weet dat ik totale vrijheid kan nemen om volledig mijn eigen ding te doen, en dat is nu juist zo leuk aan muziek en muzikant/componist zijn: de creatieve uiting!

alles is mogelijk maar blijkbaar niet in jouw wereld
heel eerlijk, ik snap je reactie totaal niet, ik geef gewoon een onderbouwde mening op een stelling van jou. Dat je dat nu zo persoonlijk opvat is niet mijn probleem natuurlijk. In ieder geval is het persoonlijk aanvallen iets waar ik niet veel respect voor heb van mensen op forums.

Dat jij extreem veel weet volgens jezelf zal mij een complete rotzorg zijn, ik heb veel liever dat je dat onderbouwt met waarom je dingen vindt, zeggen dat je iets weet is niet hetzelfde als dat je dingen ook uit kunt leggen en kunt onderbouwen.

mijn mening over jouw manier van reageren is in ieder geval duidelijk lijkt me.

De indruk die ik van OP krijg is dat hij geen tips vraagt hoe je in obscure genres het best lang uitgesponnen liedjes maakt. Dus "het standaard poppubliek" (lees: 95% van je potentiele luisteraars) is hier volgens mij gewoon de doelgroep.

heb ik het ergens over obscure genres of lang uitgesponnen liedjes maken??? vreemd waarom je dat zegt

ik weet dat ik in staat ben een liedje te schrijven door best wat ervaring in heel veel genres en daarom kan ik ook iemand helpen als ie tips nodig heeft, maar er bestaan geen tips voor mensen zonder fantasie of muzikaliteit en creativiteit hoe ze zo maar uit het niets geweldige standaard popsongs kunnen schrijven

als daar trucks voor bestonden dan schreef iedereen elke dag een hit en kon daarna de rest van de dag aan zijn cocktail lurken op het strand

muziek maken is best een kunst en kunde, je kan er wel heel lang op forums theoretisch over lullen maar dan heb je nog geen noot muziek, je moet doen,doen en nog eens doen

Dan is de taktiek van analyseren en nabouwen van structuren van songs die je goed vindt inderdaad een goed startpunt. Over het algemeen komt dat in grote lijnen wel overeen, daar is wel een zekere consensus over.. Maar zeker ook goed om te leren hoe er met verschillende laagjes geluid/melodie omgegaan wordt.

Back