Ik snap wel wat je zegt en waarom je het zegt, maar ik ben het er niet mee eens. Ik vind dat het enorm belangrijk is om je te houden aan de 'conventies' binnen het genre wat je wil maken. Tenzij je alleen muziek voor jezelf maakt natuurlijk, dan is het free for all en kun je doen wat je wil.
Maar het is een feit dat muziekstijlen opgebouwd zijn volgens herkenbare structuren waardoor luisteraars het herkennen als een song in die specifieke stijl. Hier horen ook bepaalde verwachtingspatronen bij door de luisteraar omdat ze die stijl zo goed kennen.
Een simpel voorbeeld, stel je maakt een blues song, dan is het het meest eenvoudig om een I IV V progressie of 1 van de varianten om die progressie te doen. Je song structuur ligt dan in principe al vast en de luisteraar zal het als een blues track herkennen. Dat is megahandig want dan hoef je alleen de structuur nog maar in te kleuren met je eigen ideeen, dus tempo, ritme, flow, songtekst pace, etc. Dat zal altijd goed uitpakken, want je blijft in die stijl template. Dus ook al weet je vooraf hoe de akkoorden progressie uitpakt en waar het intro, verse, refrein en outro zich bevinden kun je toch miljoenen invullingen daaraan geven.
Zou je nou een blues song maken met de structuur van een trance song of een jazz song, dan herkent de luisteraar het simpelweg niet meer als een blues song. Dus vrijheden moet je in mijn optiek alleen nemen op het gebied van invulling van de structuur.
Dit geldt eigenlijk voor alle stijlen, als je naar een ambient track in de deep space ambient stijl luistert dan verwacht je als luisteraar echt niet dat er een melodie komt in de eerste 4 a 5 minuten, sterker nog, de structuur bij die stijl bepaald dat er vooral aandacht besteedt moet worden aan de movements in de sounds.
Zo heb je eigenlijk voor elke stijl wel wat richtlijnen, of je nou R&B, dance, jazz of latin speelt, alles heeft zijn eigen kenmerken. Zolang je die volgt zal de luisteraar altijd je muziek kunnen plaatsen. Dat betekent overigens niet dat je dan geen vrijheid meer hebt, de complete invulling van het nummer kun je helemaal vrij doen, zolang de kenmerkende stijl elementen maar terugkomen.
Natuurlijk kun je ook compleet maling hebben aan elke conventie, dan ben je een artistiek muzikant, Het publiek zal het vermoedelijk niets aan vinden, maar ach zolang je er zelf lol in hebt