Liedjes schrijven

@Space Echo

Zo zie ik het ook, en volgens mij velen in deze draad. Dat "schrijf" aspect he? Das nou net dat waar ik tegenaan hik.

@the doc

Ik snap je, het zit nu even vastgepind in mn hoofd, moet het even loslaten. Let it gooooooooo. :)

ik behoor dan toch echt niet tot diegene die moeite heeft met schrijven van muziek , ook niet met liedjes, jaren en jaren lange ervaring, niks scholing, gewoon keihard werken en nog eens werken, oefenen en oefenen, want dat is muziek leren schrijven,componeren, arrangeren, tenminste, als je wat verder wilt komen

maar hier op dit forum door al het geruis tips en hulp aan bieden werkt voor mij zo frustrerend en op mn zenuwen dat ik dat niet meer ga doen!

ik kan je enige lessen aanbieden als je wilt, ik woon ergens in provincie Utrecht, en kan je zeker op weg helpen om de meest belangrijke kanten aan het schrijven van muziek op toegankelijk niveau uit te leggen met wat oefeningen
Ik heb ook veel ervaring met les geven, oa ook op de HKU afdeling muziek technologie

Prive bericht me maar als je wilt

en nu ga ik verder rusten!!!

Een Idee uit werken naar een song.
Dat is dan toch het schrijf proces.?
Dit is wellicht wel het moeilijkste gedeelte vh proces, het vastleggen van het arrangement.

Dat is geen uitwerking van: "Wat EQ ik, wat pan ik, hoe krijg ik die mix lekker."
dit laatste kunnen best wel een hoop mensen vrij aardig.

Het 1e onderdeel is waar de meeste mensen spaak lopen.
tsja, dat is een kwestie van definitie, mijn definitie van producing hoort het arrangement ook bij. En zo moeilijk hoeft dat niet te zijn als je weet in welke stijl je een song wilt maken, dan hou je je gewoon aan de conventies van die stijl en dan ligt het arrangement al behoorlijk voor de hand. Ik geloof niet zo in de werkwijze van; ik ga zitten, ik begin te spelen met een intro, een verse, een refrein, een verse 2, een refrein en een outro. Zo zou ik zelf geen lied kunnen schrijven. Ik zie het meer als het maken van een refrein waaruit je de rest van de song afleid door de gekozen muziekstijl te volgen, vaak ligt daar de progressie al in vast en de manier van opbouw inclusief uplifters, downlifters en drops. EQ, en mixing is meer de laastste mastering fase, maar daar zit nog een hoop voor wat door een producer gedaan wordt.

Maar goed, dat is mijn werkwijze, als iemand anders het anders doet dan is dat prima natuurlijk, zolang het je het resultaat geeft waarnaar je zelf op zoek bent is elke werkwijze goed natuurlijk.

Geloof dat alles al wel gezegd is :)

Aankleding maakt het verschil... maar dat was al wel duidelijk.. ieder heeft toch ook weer zijn eigen stijlhokje..
Voorbeeldje (weinig compositie dikke track, vind ik!! :))

Weinig kleding kan iets ook heel spannend maken.. (......) pas daar blijkt of de compositie en melodie werken.
hieronder dus 'n John Legend song maar dan anders uitgevoerd.

Het kan helpen om je aan een werkwijze vast te houden/ akkoordenleer en dat soort dingen, maar inspiratie kun je niet uit een boekje halen en een goed idee moet je de tijd geven om te groeien.

Verder vind ik het wel een interessant fenomeen hoe melodieën ontstaan en hoe ze bij het bedenken de enige en beste keuze lijken te zijn.. maar dan vaak, gedecoreerd door weer een heel ander arrangement/compositie toch weer sterker uit de verf komen.
Ben wel benieuwd hoe het ontstaan daarvan bij jullie begint. Eerst de melodie of eerst een akkoordenreeks/compositie, voor mij is het dat laatste :)

Geloof dat alles al wel gezegd is :)

Aankleding maakt het verschil... maar dat was al wel duidelijk.. ieder heeft toch ook weer zijn eigen stijlhokje..
Voorbeeldje (weinig compositie dikke track, vind ik!! :))

Dit is toch de trademark van rap muziek, een beat een hook en veel zang/rap.
Afgrijselijk nummer vind ik dit en toch stiekem mee zingen :D guilty pleasure wellicht
of destijds te veel gehoord op een of andere zender. hilversum 2 waarschijnelijk want hilversum 3 bestond nog niet..... :P

edit: schaam mij dood want wat een kut nummer, stoer doene ritus hipper die hap hop.

Laatst gewijzigd:
on topic ;)

Ik heb regelmatig dat ik een "compleet" nummer in mijn hoofd heb zitten die ik dan soms weer kwijtraakt en ineens opduikt. Dit betreft dan het instrumentale, qua tekst probeer ik een onderwerp uit te schrijven. Teksten boeien mij niet zo maar vind het wel leuk om te zingen.

wanneer ik dan een nummer wil uitwerken maak ik zo snel mogelijk een hele kale versie
die ik dan meer uitbreid naar verloop van tijd...of niet;) maar dan heb ik het idee vast gelegd.
En maak het af als ik daar zin in heb of anders niet. Het houd mij van de straat en heb niets met vissen, voetbal, drank, drux en of duiven melken.

Ik heb dan ook geen aspiratie om ooit iets uit te brengen of te tonen maar is puur voor de lol.
En ken mij beperkingen.

Tip: ken u beperkingen.

En ga er echt voor, Laat je ook niet lijden door wat je hoort van artiesten die je graag mag en denken "Jezus hoe doen ze dat.. gaat mij nooit lukken. Hun of hen zijn ook ooit begonnen vanuit huis of oefenhok.

Zoals ooit een vrolijke danser zij "Vooral doorgaan"

Ben wel benieuwd hoe het ontstaan daarvan bij jullie begint. Eerst de melodie of eerst een akkoordenreeks/compositie, voor mij is het dat laatste :)

Als ik aan de piano componeer, begin ik ook meestal vanuit een akkoordenreeks.
Maar meestal componeer ik niet met een instrument, maar maak ik geluiden, ritmes en melodieën met de mond, soms zijn het zanglijnen en soms instrumentklanken.
Ook vraag ik soms een klant om mij gewoon een woord of zin te geven; dan komt ze met iets als "De zon schijnt vandaag", die ik dan afmaak met zoiets als "...maar de ramen van mijn ziel blijven gesloten....etc."
Op dat moment merk ik dat die zin zelf al zich in een bepaalde melodie wilt manifeseren.
Er zijn een heleboel manieren om dit gegeven verder te manipuleren in een beppaalde richting; het moment waarop je de bijhorende akkoorden gaat zoeken, het ritmisch patroon die je eronder zet en of je dit doet vóórdat de akkoorden vastliggen......besluiten of het nummer opgewekt danwel neerslachtig moet worden........, etc.
Soms bouwt het zelfs op naar een zo een goed refrein, dat ik het hele initiële couplet, met tekst en al, scrap voor iets beters dat uit dat refrein weer voortvloeit.

Dus meestal hoor ik de hele compositie, met arrangement en al, zelf de productie voor het grootste deel al in mijn hoofd, voordat ik zelfs maar één noot heb gespeeld (maar dit is ook maar iets van de laatste 20 jaar of zo).

Veel reacties.. kan niet iedereen beantwoorden..

Misschien deze van der Mantie:
"vooral doorgaan" Ik zie die vent nog zo voor me.. :D haha

Het is waar natuurlijk: de volhouder wint. Niet opgeven en vastbijten in je idee.. Ik ken het...
Nu de praktijk vaak toch je op de proef stelt: je gaat wat anders doen als het niet zo wil lukken..
Ik neem aan dat je dan dus wél moet doorgaan, en niet zeiken..

Ik neem alle suggesties van iedereen die hier heeft gereageerd, mee. dank dus..

@Jompo: Oke.. interessant. :) Ben nog niet zo heel lang met zanglijnen schrijven bezig maar ik merk bij mijzelf wel dat het ontstaan ervan makkelijker gaat met iets aanstekelijks. Een schema met of zonder groove.
Voor mij begint het dan ook meestal met een melodie en soms ook woordjes die ik er in gedachten bij hoor. Daarop probeer ik dan wat voort te borduren en vaak ontstaat er daardoor een onderwerp..
Ik zou het mezelf ook makkelijker kunnen maken door gewoon een onderwerp qua tekst uit te kiezen maar ik vind het juist zo leuk om het met jammen spontaan te laten ontstaan..
Ook wordt ik weleens wakker uit een droom en probeer ik daar wat mee qua tekst. En ook redelijk vaak wakker geworden met een muziekstuk..

Het horen van begeleiding in gedachten herken ik ook wel. Heb op mijn telefoon al 'n aantal dingen opgenomen in situaties dat ik niet thuis was..
Dan doe ik 'n melodie qua zanglijn met wat 'eh ja wartaal :D' en een poging tot een baslijn, Sommige van die opnames roepen dan ook vaak weer het arrangement wat ik erbij hoorde op.. mits het niet te lang geleden is. :)

@Arv: Ik ben wel van mening dat bepaalde tools ook kunnen helpen bij het arrangeren. Bijvoorbeeld 'n QY700 van Yamaha, daar kun je zelf patterns mee maken.. (soort begeleiding)
Je stopt er dan een akkoord in, gespeeld op een midiklavier en de begeleiding (die andere midi apparatuur aanstuurt) past zich dan daarop aan.
Ook gebruik ik de RM1x en RS7000 van Yamaha (die laatste had jij toch ook?). Flink wat dingen inspelen als een soort block en dan met het afspelen tot verassende combinaties komen in volgorde komen.
Ableton in combi met een Launchpad of Push is wat dat betreft ook een erg fijne tool.. :)

Wellicht ben ik een vreselijke baarbaar... Maar ik weet me van de meeste nummers nauwelijks de tekst te herinnneren..
Ik ben altijd meer gefocused op de muziek en melodie die gezongen wordt.
Als de performance en de personality van de zanger(es) mij aanspreekt, ben ik meer geneigd om me op de tekst te concentreren.
En dan weet ik vaak wel nog waar het liedje over gaat.. :-)

Laatst gewijzigd:
@ Der Mantie: Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat muziek van je.. :) Heb je 'n soundcloud oid?

@MacGyverGear,

Ja, de RS7000 is best een goeie crea bea tool. Heb het jarenlang gebruikt. Echter ben ik de laatste jaren meer
en meer naar Daw/Logic verschoven, ook omdat het makkelijker in een song is te gieten op een scherm.
Neemt niet weg dat het voor de ideetjes gewoon prima werkt..

Die QY dingen ken ik niet zo, maar ik kan me voorstellen hoe dat zou moeten werken.
Had vroeger een PSS570 keyboardje met chord begeleiding, zoiets? :)

Back