MarsMusica
Composer/Musician
ik ben nu toch wel heel erg benieuwd naar muziek van jou, Quifster! heb je ergens iets staan op internet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ik ben nu toch wel heel erg benieuwd naar muziek van jou, Quifster! heb je ergens iets staan op internet?
dat is precies de reden om dingen gestructureerd aan te pakken, dan boek je veel sneller resultaat en je skills zullen met sprongen vooruitgaan.
Dus eigenlijk is het een keuze. Vrij aan blijven rotzooien of gestructureerd toewerken naar de skills om complete tracks te maken zoals je ze hoort in je favoriete voorbeelden.
Beiden kan, met beiden is niets mis, kun je je jaren mee vermaken.
Je doelt dan op speeltechniek of op de theorie en akkoord progressies enzo?
jawel, maar daar gaat deze thread niet over, dus dat is off topic hier.
door wat je schrijft ben ik enorm benieuwd hoe je al die kennis en theorie die je hier in dit topic over muziek schrijven, componeren en alles uitwerkt tot eigen muziek

ok, bedankt!
en welke zou je als liedje willen aanmerken?
Goeie tip.
Maar bedoel je dat je dan altijd een mike in de buurt moet hebben die je even kunt inschakelen
als je een ideetje hebt?

dat lijkt me echt helemaal niets, ik zit overduidelijk in het andere kamp
dan ben je 1 van die miljoenen muzikanten straks met 1000+ ideetjes en 0 uitgewerkt, en je hebt dan nog niets geleerd.
Mijn mening is echt dat je alleen maar dingen klunt leren door gestructueerd projecten aan te pakken. Dat helemaal vrij er op los leven klinkt hartstikke leuk, maar daar leer je simpelweg niets van. Stel je wilt een bepaalde melodielijn leren spelen, of simpelweg vrij leren soleren en melodieen kunnen ontwikkelen, dan kun je veel beter een bekende melodie pakken die je nu niet kunt spelen, die vertragen en dan net zolang oefenen totdat je deze op volled snelheid kunt spelen. Dan ben je gestructueerd bezig en als je dat eenmaal gelukt is dan heb je zo ontzettend veel geleerd, zowel kwa techniek, performance en melodie opbouw dat je dit ongemerkt kunt gebruiken in je nieuwe songs.
Andere kamp dus duidelijk![]()
Iedereen heeft een ander idee bij muziekjes maken zo blijkt.
Even voor de goeie orde, ik zeg dus niet dat ik geen ideeen heb of dat er dingen niet lukken. Het is meer dat ik zoek naar
"the perfect way" in het maken van een liedje. Dus een ding met echt goeie kop en staart, waar alles klopt.
De inspiratie en de vertaling ervan in een muziekstuk is niet per se mijn grote struikelblok, maar de overgangen en de
de sfeer bepalers (akkoorden) en korte breaks enzo, dat wil niet altijd lukken om het tot 1 song te gieten.
Jaren terug (10) leek ik me daar minder druk om te maken en als ik terug luister merk ik dat die dingen niet onaardig waren.
Het lijkt wel of door de jaren heen, ik onderbewust veel kritischer ben geworden ofzo? Raar fenomeen.
@Quif,
Ja en nee.. De theorie van liedjes is natuurlijk bekend, maar het gaat me om dat bepaalde proces,
waar je dus echt ervoor gaat zitten om een (zeg, 3 minuten) liedje te bedenken die in die 3 minuten ook
daadwerkelijk een verhaaltje verteld met begin en eind. Tis altijd knap vind ik, ook bij veel commerciële
tracks, hoe ze het voor elkaar krijgen..
.