Liedjes schrijven

ik ben nu toch wel heel erg benieuwd naar muziek van jou, Quifster! heb je ergens iets staan op internet?

ik ben nu toch wel heel erg benieuwd naar muziek van jou, Quifster! heb je ergens iets staan op internet?

jawel, maar daar gaat deze thread niet over, dus dat is off topic hier.

dat is precies de reden om dingen gestructureerd aan te pakken, dan boek je veel sneller resultaat en je skills zullen met sprongen vooruitgaan.

Dus eigenlijk is het een keuze. Vrij aan blijven rotzooien of gestructureerd toewerken naar de skills om complete tracks te maken zoals je ze hoort in je favoriete voorbeelden.

Beiden kan, met beiden is niets mis, kun je je jaren mee vermaken.

Je doelt dan op speeltechniek of op de theorie en akkoord progressies enzo?

Je doelt dan op speeltechniek of op de theorie en akkoord progressies enzo?

eigenlijk op alle 3, hoewel het wel drie verschillende paden zijn die je dan moet bewandelen. Is overigens helemaal niet moeilijk hoor, je moet er alleen tijd instoppen en misschien wat tips krijgen wat een logisch pad is om te gaan volgen kwa tutorials en oefeningen.

jawel, maar daar gaat deze thread niet over, dus dat is off topic hier.

off topic? wat een onzin!

door wat je schrijft ben ik enorm benieuwd hoe je al die kennis en theorie die je hier in dit topic over muziek schrijven, componeren en alles uitwerkt tot eigen muziek

je weet er duidelijk wat van en voorbeelden daarvan zou juist leuke illustratie zijn daarvan en dus ook on-topic natuurlijk

bij een goed informatief boek horen ook leuke illustraties, in dit geval audio voorbeelden

ik wil ook wel mee doen met een paar liedjes van me

ok, bedankt!

en welke zou je als liedje willen aanmerken?

Ik had ooit een leuke, verhelderende tekst:

"Ik zal naar je komen toegelopen,
Ik zal naar je komen toegelopen,
want als het gevoel goed is ga ik heel de nacht lopen
Ik zal naar je komen toegelopen!".

Een of andere Amerikaan heeft het gejat en er zelf wat mee gemaakt... :frons:

Cheers,
Exo. :mega:

ok, bedankt!

en welke zou je als liedje willen aanmerken?

grappenmaker, zo voor de hand liggend, ga new day rising maar luisteren

ok, Quifster (die naam is trouwens voer voor dylsecti!)

ik heb geluisterd, het is wat lastig vind ik om heel duidelijk lied-structuren terug te vinden omdat wat ik tot nu toe hoorde het zeer traag opbouwende en langeg sfeer muziek is,
ik hoor verder wel mooie opbouw maar wat ik al zei: lastig om zo even aan te geven: hier couplet hier refrein
dat is in dit soort muziek ook minder nadrukkelijk aanwezig en van belang denk ik ,als het verhaal en de sfeer maar lekker loopt
bij rechttoe recht aan korte popmuziek deuntjes moet je echt toe de point zijn met structuur en is het veel meer van belang wanneer, hoe lang en wat

dat is wat mij als eerste te binnen schiet

Goeie tip.
Maar bedoel je dat je dan altijd een mike in de buurt moet hebben die je even kunt inschakelen
als je een ideetje hebt?

Ik bedoelde meer dat je het bedenken van zanglijnen beter met de mond doet i.p.v. op een instrument; natuurlijk kun je naderhand, om het te onhouden, het op een instrument uitspelen en/of opnemen.
Zelf schrijf ik het in notenschrift uit of maak ik een visualisatie van de notenschrift, maar meestal onthou ik het wel als ik er een tijdje mee bezig ben geweest.

Zeker wanneer je speeltechnisch niet sterk bent, is het zowiezo aan te raden om het creatieve proces gewoon zonder instrument te doen (met de mond een lekkere drumritme verzinnen, bijv.), zodat je creativiteit niet door je gebrek aan speeltechniek belemmerd wordt. De muziek moet eerst in jouw hoofd ontstaan.

Al ben ik genoodzaakt om met verschillende projecten tegelijk bezig te zijn, werk ik wel gericht aan een nummer en ben ik niet bang om plotselinge ideetjes mis te lopen, of zo.
Met de vele jaren ontwikkel je verschillende manieren om de creativiteit 'af te dwingen' of anders jezelf in de juiste 'mood' te brengen waardoor je ontvankelijk bent voor de muze, wanneer het toepasselijk is.

Andere mensen zullen wellicht anders werken, aangezien iedereen anders is en in verschillende situaties verkeert. :)

dat lijkt me echt helemaal niets, ik zit overduidelijk in het andere kamp :D

dan ben je 1 van die miljoenen muzikanten straks met 1000+ ideetjes en 0 uitgewerkt, en je hebt dan nog niets geleerd.

Mijn mening is echt dat je alleen maar dingen klunt leren door gestructueerd projecten aan te pakken. Dat helemaal vrij er op los leven klinkt hartstikke leuk, maar daar leer je simpelweg niets van. Stel je wilt een bepaalde melodielijn leren spelen, of simpelweg vrij leren soleren en melodieen kunnen ontwikkelen, dan kun je veel beter een bekende melodie pakken die je nu niet kunt spelen, die vertragen en dan net zolang oefenen totdat je deze op volled snelheid kunt spelen. Dan ben je gestructueerd bezig en als je dat eenmaal gelukt is dan heb je zo ontzettend veel geleerd, zowel kwa techniek, performance en melodie opbouw dat je dit ongemerkt kunt gebruiken in je nieuwe songs.

Andere kamp dus duidelijk :D

Ik neig toch ook wel heel sterk deze richting op hoor. Voor het bouwen van goede zinnen in het Frans, is het toch wel lekker als je de grammatica een beetje beheerst.

Wat Mars zegt, paint by numbers, ja, dat klopt dan ook wel een beetje. Als je wilt leren schilderen, is dat een heel aardig begin. Je leert over kleurgebruik en compositie. Je leert over wat een kwast met verf en een doek doet. Ik denk dat je daar later van kan profiteren als je eenmaal zover bent om landschappen te schilderen of nog later, abstracte werken.

Als ik met muziek bezg ben, heb ik trouwens wel altijd Cubase meedraaien. Het is me in het verleden namelijk te vaak gebeurd dat ik iets moois had en het kwijt raakte. Dus voor het vastleggen van ideetjes is dat wel een aardige optie. Is het niets, dan gooi ik het weg.

ik moet ook wel heel hard lachen om dit forum eigenlijk.........

Iedereen heeft een ander idee bij muziekjes maken zo blijkt.

Even voor de goeie orde, ik zeg dus niet dat ik geen ideeen heb of dat er dingen niet lukken. Het is meer dat ik zoek naar
"the perfect way" in het maken van een liedje. Dus een ding met echt goeie kop en staart, waar alles klopt.
De inspiratie en de vertaling ervan in een muziekstuk is niet per se mijn grote struikelblok, maar de overgangen en de
de sfeer bepalers (akkoorden) en korte breaks enzo, dat wil niet altijd lukken om het tot 1 song te gieten.

Jaren terug (10) leek ik me daar minder druk om te maken en als ik terug luister merk ik dat die dingen niet onaardig waren.
Het lijkt wel of door de jaren heen, ik onderbewust veel kritischer ben geworden ofzo? Raar fenomeen.

Iedereen heeft een ander idee bij muziekjes maken zo blijkt.

Even voor de goeie orde, ik zeg dus niet dat ik geen ideeen heb of dat er dingen niet lukken. Het is meer dat ik zoek naar
"the perfect way" in het maken van een liedje. Dus een ding met echt goeie kop en staart, waar alles klopt.
De inspiratie en de vertaling ervan in een muziekstuk is niet per se mijn grote struikelblok, maar de overgangen en de
de sfeer bepalers (akkoorden) en korte breaks enzo, dat wil niet altijd lukken om het tot 1 song te gieten.

Jaren terug (10) leek ik me daar minder druk om te maken en als ik terug luister merk ik dat die dingen niet onaardig waren.
Het lijkt wel of door de jaren heen, ik onderbewust veel kritischer ben geworden ofzo? Raar fenomeen.

Ik vermoedde al zoiets, dus dan ben je vooral op zoek naar productie tips. Of te wel, hoe werk ik ideetjes uit tot complete songs?

Ik zie namelijk uitwerking als een producer feature. Het idee zelf is meer de muzikant kant van het muziek maken. De producing factor van de song bepaalt hoe dat idee naar voren gaat komen kwa luisterbeleving.

Je kunt namelijk best hetzelfde idee op 1000-en manieren vormgeven waardoor het compleet verschillende muziekstijlen worden, dat bepaal je in het proces tijdens de uitwerking.

@Quif,

Ja en nee.. De theorie van liedjes is natuurlijk bekend, maar het gaat me om dat bepaalde proces,
waar je dus echt ervoor gaat zitten om een (zeg, 3 minuten) liedje te bedenken die in die 3 minuten ook
daadwerkelijk een verhaaltje verteld met begin en eind. Tis altijd knap vind ik, ook bij veel commerciële
tracks, hoe ze het voor elkaar krijgen..

Een Idee uit werken naar een song.
Dat is dan toch het schrijf proces.?
Dit is wellicht wel het moeilijkste gedeelte vh proces, het vastleggen van het arrangement.

Dat is geen uitwerking van: "Wat EQ ik, wat pan ik, hoe krijg ik die mix lekker."
dit laatste kunnen best wel een hoop mensen vrij aardig.

Het 1e onderdeel is waar de meeste mensen spaak lopen.

Komt ook nog eens bij dat als je een goeie song schrijft het echt niet meer zo heel veel uitmaakt of je hem helemaal dik mixed zodat het allemaal af en mooi klinkt.
Want een goeie song, tja.......die komt "binnen" bij de luisteraar.
En dat komt vooral door het muziekstuk zelf, en niet of het goed / vet / dik / lekker klinkt.

maw: een top song die ruk klinkt : is nog steeds een goeie track.
een ruk song die top klinkt : das een gepolijste drol.

@Quif,

Ja en nee.. De theorie van liedjes is natuurlijk bekend, maar het gaat me om dat bepaalde proces,
waar je dus echt ervoor gaat zitten om een (zeg, 3 minuten) liedje te bedenken die in die 3 minuten ook
daadwerkelijk een verhaaltje verteld met begin en eind. Tis altijd knap vind ik, ook bij veel commerciële
tracks, hoe ze het voor elkaar krijgen..

Misschien moet je dat deel wat minder als proces zien. Ja, men spreekt wel eens van "een creatief proces", maar is het dat dan ook? Misschien alleen als je volgens een formule werkt, a la Stock, Aitken & Waterman. Maar dan kun je je ook afvragen hoe creatief dat is. Volgens mij is het een kwestie van niet denken, maar gewoon doen. En hoe vaker je zoiets doet, hoe gemakkelijker het wordt. Een beetje als een antwoord krijgen op de vraag wat de zin van het leven is. Je moet gewoon gaan leven en ervaringen opdoen om dat te gaan snappen ;).

@Space Echo

Zo zie ik het ook, en volgens mij velen in deze draad. Dat "schrijf" aspect he? Das nou net dat waar ik tegenaan hik.

@the doc

Ik snap je, het zit nu even vastgepind in mn hoofd, moet het even loslaten. Let it gooooooooo. :)

Back