Liedjes schrijven

Ik zag knock square eens een complete accapella gebruiken van - huiver - rihanna die ie als houvast nam en later verwijderde.
Mss moet ik zoiets ook eens proberen, maar niet met pitched bitches want stenen kloten...

Heb je geprobeerd om i.p.v. de hulp melodie in te spelen, deze meteen zingend te verzinnen, al is het met nepwoorden?
De klank v/d stem, klinker/medeklinker, intonatie v/d stem, zelfs ademhaling/zuch, zal de uiteindelijke tekst zeker ten goede komen en kan zelfs inspireren tot nòg betere zanglijnen.

nooit geprobeerd, ga ik zeker proberen :okdan:

ik hou me ook niet meer zo bezig met dat systeem van trappen benoemen
Al die II V I jazz progressies komen werkelijk mijn strot uit!
vreemd, speel je dan niet samen met anderen?

Als muzikanten onder elkaar spreek je toch de gangbare taal met elkaar, II V I progressie is voor iedere 'geschoolde' muzikant direct duidelijk en je kunt direct met elkaar een song spelen, ongeacht of je dan ooit met die personen gespeeld hebt of niet.

Je gaat als je met mensen spreekt toch ook niet ineens allerlei letters en woorden door elkaar gooien, dan begrijpt niemand elkaar meer.

Het lijkt me simpelweg verstandig , voornamelijk ook voor de begrijpbaarheid naar mensen toe dat iemand gewoon de gangbare termen onder muzikanten gebruikt. Zeker als je het hebt over song structuren, melodielijnen (toonladders), en progressies. Als iemand die termen dan niet kent, dan kun je dat uitleggen of verwijzen naar een pagina op internet, maar dan heeft die persoon er in ieder geval iets aan.

vreemd, speel je dan niet samen met anderen?

Als muzikanten onder elkaar spreek je toch de gangbare taal met elkaar, II V I progressie is voor iedere 'geschoolde' muzikant direct duidelijk en je kunt direct met elkaar een song spelen, ongeacht of je dan ooit met die personen gespeeld hebt of niet.

Je gaat als je met mensen spreekt toch ook niet ineens allerlei letters en woorden door elkaar gooien, dan begrijpt niemand elkaar meer.

Het lijkt me simpelweg verstandig , voornamelijk ook voor de begrijpbaarheid naar mensen toe dat iemand gewoon de gangbare termen onder muzikanten gebruikt. Zeker als je het hebt over song structuren, melodielijnen (toonladders), en progressies. Als iemand die termen dan niet kent, dan kun je dat uitleggen of verwijzen naar een pagina op internet, maar dan heeft die persoon er in ieder geval iets aan.

die hele jazz wereld van II V I tjes is niets voor mij, ik heb er flink aan mogen proeven en een van de laatste keren dat ik jazz speelde op een jamsessie was met een keiharde distortion op mijn gitaar, ik kon dat verdomde ingewikkelde schema op die snelheid totaal niet volgen en deed maar wat op mn gevoel.........en......
IK kreeg een lange harde staande ovatie !!!! *D

ik moet niks hebben van gladde conventionele commerciële saaie uitgekauwde muziek
Een van mijn grootste helden in de muziekwereld is Frank Zappa!

eh...............en Frank Zappa, die vind ik ook wel aardig, en een ander die veel invloed op me heeft gehad is Frank Zappa
En verder Frank Zappa.....die vind ik ook geweldig! (ik zit maar wat te grappen)

in mij zit een soort gelijk mens als Frank Zappa, mijn allereerste instrument was een fietswiel! ik maakte daar opnames van door er met van alles op te tikken en te slaan
Zappa-kenners weten waar ik naar verwijs! :-)

maar ik luister al jaren niet meer naar mijn fav muzikanten zoals Zappa, omdat ik alle invloeden wil uitsluiten, ik ben zelf gek genoeg om te doen wat ik wil,en straks gaan mensen nog beweren dat ik slechts een Zappa-Cloon imitator ben.....

ik hou van intellectuele creatieve en originele dingen in het leven, als ik , zo als jij schetst, me moest gedragen als een zg geschoolde muzikant dan ga ik nog liever meteen dood,
die wereld vind ik namelijk ontzettend saai, stroef en dwingend! beetje kill en levensloos ook...
al hoeft muziek voor mij niet absurd te zijn, ik ben ook groot fan van bijvoorbeeld Rush, Pat Metheny, enz, maar al deze muzikanten hebben een ding met mij gemeen: ze zijn totaal zichzelf en origineel, dat hoor ik, proef ik en daar hou ik van!

maar andere muzikanten zoeken juist weer de beschermde wereld op van conventies en normaal, daar is niks mis mee natuurlijk. twee verschillende werelden die beide bestaansrecht hebben.

en als je Frank Zappa een beetje kent, dan ken je mij nu ook een beetje want
humor en muziek zal de wereld redden!! halleloeja! :halleluja

@quifster:

ps: als ik straks dan eindelijk mijn eigen droomband bij elkaar heb gesprokkeld, dan krijgen ze geen I V II schemaas maar vellen vol noten voor hun neus. en als je niet goed kan lezen dan heb ik niks aan je,
ook niet als je niet kan improviseren, maar ik wil geen enkele Charlie parker-lick horen, dan lig je eruit!

ik wil dat je op je kop gaat staan, aan een smeltende ijslollie denkt en dat dan in muziek uitdrukt! 8>

Wat een verhitte draad is het geworden! Hehe, ga zo door.

ja gewoon die gitaar
dingetjes opnemen
ik bedenk de meeste dingen op mn spaans akoestische gitaar ook
akkoordschemaatjes, groove, melodietjes..
knalle

Dit!

Tot nu toe te lui geweest om die kant van liedjes maken te proberen..
Hoe bedoel je eigenlijk 'opnemen'. Audio? Of muziekschrift..

Heb je geprobeerd om i.p.v. de hulp melodie in te spelen, deze meteen zingend te verzinnen, al is het met nepwoorden?
De klank v/d stem, klinker/medeklinker, intonatie v/d stem, zelfs ademhaling/zuch, zal de uiteindelijke tekst zeker ten goede komen en kan zelfs inspireren tot nòg betere zanglijnen.

Goeie tip.
Maar bedoel je dat je dan altijd een mike in de buurt moet hebben die je even kunt inschakelen
als je een ideetje hebt?

ach ja, Arv, als je iets wilt leren moet je gewoon vooral veel klooien, spelen, experimenteren en niet zo theoretisch nadenken
dat is zonde van je tijd omdat je muzikale ontwikkeling daar niet door groeit!

wat voor muziek geldt geld ook voor bijvoorbeeld de schilderkunst: je moet klodderen met verf op je doek, niet lezen in een boek hoe je moet klodderen met verf op je doek

dat laatste heet: paint-by-numbers

@ Arf Goeie tip.
Maar bedoel je dat je dan altijd een mike in de buurt moet hebben die je even kunt inschakelen
als je een ideetje hebt?

Jep. Doe dat ook. Als er plots iets door m'n hoofd spookt ga ik aan m'n piano zitten en zet de record functie van m'n Ipod op.
Ideetjes opnemen voordat ik ze vergeet. Deze kunnen dan achteraf steeds uitgewerkt worden.

Cheers,
Exo. :mega:

ja, dat gaf ik ook al als tip!

Beethoven deed het ook en ik denk alle creatievelingen

het gouden idee 'bedenk' je meestal namelijk niet maar 'overkomt' je en dan moet je er als de kippen bij zijn om het op een of andere manier vast te leggen !
papier pen recordertje

Damn, ja eye opener hier..
Jullie hebben gelijk. Opslaan zodra je iets leuks hebt, anders is het weg!
Kan de ipad er wel voor inschakelen...

Damn, ja eye opener hier..
Jullie hebben gelijk. Opslaan zodra je iets leuks hebt, anders is het weg!
Kan de ipad er wel voor inschakelen...

dat lijkt me echt helemaal niets, ik zit overduidelijk in het andere kamp :D

dan ben je 1 van die miljoenen muzikanten straks met 1000+ ideetjes en 0 uitgewerkt, en je hebt dan nog niets geleerd.

Mijn mening is echt dat je alleen maar dingen klunt leren door gestructueerd projecten aan te pakken. Dat helemaal vrij er op los leven klinkt hartstikke leuk, maar daar leer je simpelweg niets van. Stel je wilt een bepaalde melodielijn leren spelen, of simpelweg vrij leren soleren en melodieen kunnen ontwikkelen, dan kun je veel beter een bekende melodie pakken die je nu niet kunt spelen, die vertragen en dan net zolang oefenen totdat je deze op volled snelheid kunt spelen. Dan ben je gestructueerd bezig en als je dat eenmaal gelukt is dan heb je zo ontzettend veel geleerd, zowel kwa techniek, performance en melodie opbouw dat je dit ongemerkt kunt gebruiken in je nieuwe songs.

Andere kamp dus duidelijk :D

mijn ervaring is dat je zodra je op een idee komt en het wilt vastleggen,
je met oogkleppen op en verstand op nul het idee moet vasthouden door het
te blijven zingen/fluiten/herhalen,

zodra je te veel afgeleid bent (hijskraan valt om in je straat) ben je zo het idee vergeten
en kwijt! (en ik zeker met mijn chaotisch brein)

dus wel handig als je het snel kan archiveren via een handige snelle methode!

dan ben je 1 van die miljoenen muzikanten straks met 1000+ ideetjes en 0 uitgewerkt, en je hebt dan nog niets geleerd.

Mijn mening is echt dat je alleen maar dingen klunt leren door gestructueerd projecten aan te pakken. Dat helemaal vrij er op los leven klinkt hartstikke leuk, maar daar leer je simpelweg niets van. Stel je wilt een bepaalde melodielijn leren spelen, of simpelweg vrij leren soleren en melodieen kunnen ontwikkelen, dan kun je veel beter een bekende melodie pakken die je nu niet kunt spelen, die vertragen en dan net zolang oefenen totdat je deze op volled snelheid kunt spelen. Dan ben je gestructueerd bezig en als je dat eenmaal gelukt is dan heb je zo ontzettend veel geleerd, zowel kwa techniek, performance en melodie opbouw dat je dit ongemerkt kunt gebruiken in je nieuwe songs.

je vergist je denk ik over de functie van ideetjes vastleggen
het gaat niet om iets leren of iets afwerken maar heel simpel om het feit dat een mens zo nu en dan op mooie vondsten komt, vaak ook uit het niets zonder er naar op zoek te zijn, en die zijn voor elke artiest en kunstenmaker goud waard!

Een 'hook' van een nummer, een bijzondere melodie met akkoorden ,een ritme, een tekstje of ene paar woorden,
met die kleine vondsten heb je vaak een kiemcel voor een totaal stuk

ik denk dat een merendeel van alle bekende muziek en teksten ook zo is ontstaan

Woody Allen maakt ook zo zn films!

Ben ik volledig met je eens Quif. Doch net zoals bij Mars moet ik het ideetje asap op een of andere manier weten vast te leggen of het is even snel weer weg als het kwam ;).
Zit ik dan in beide kampen? LOL :D.

Cheers,
Exo. :mega:

gaan we hier nu ook al mensen in kampen plaatsen? :biertje:

Mwah, ja dat is toch al 15 jaar zo dus tja. :D
Opnemen van stem is weer een probeersel, wie weet komt er iets leuks uit.

Ik snap wat je bedoelt hoor, maar ik ben gewoon geen toetsenist. Kan wat dingen spelen qua
akkoorden, maar that's it. :)
Dus dingen meezingen of neuriën zijn misschien goed om het proces te versnellen.. En voor de ideeën.

Ben ik volledig met je eens Quif. Doch net zoals bij Mars moet ik het ideetje asap op een of andere manier weten vast te leggen of het is even snel weer weg als het kwam ;).
Zit ik dan in beide kampen? LOL :D.
:

als je het ideetje afmaakt tot een song wel :D

Ik snap wat je bedoelt hoor, maar ik ben gewoon geen toetsenist. Kan wat dingen spelen qua akkoorden, maar that's it. :)
dat is precies de reden om dingen gestructureerd aan te pakken, dan boek je veel sneller resultaat en je skills zullen met sprongen vooruitgaan.

Dus eigenlijk is het een keuze. Vrij aan blijven rotzooien of gestructureerd toewerken naar de skills om complete tracks te maken zoals je ze hoort in je favoriete voorbeelden.

Beiden kan, met beiden is niets mis, kun je je jaren mee vermaken.

Back