Productiebegeleiding " Fear is My Supreme Commander"

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Jompo

Ouwe rot
Met mede forumlid Vink heb ik afgesproken om aan de hand van zijn recente productie " Fear is My Supreme Commander" een bepaalde productieproces te doorlopen en deze te documenteren. https://soundcloud.com/sada-exposada...e-commander-v2

Hierbij is de bedoeling om, zonder het origineel in een andere richting te sturen en met de aanwezige vaardigheden van Vink, proberen het maximale uit het nummer te halen, door effectief arrangeren, mix en productie.

Ik zal de suggesties doen, waarmee Vink aan de slag gaat en telkens een update van de de vordering/resultaat post.
Vink zal ten aller tijde de baas blijven over zijn creatie en mijn taak om zijn visie en wensen te respecteren en die geen geweld aan te doen.

Hier de eerste 'opdrachten':

1. Bewaar de huidige mix als referentie voor later om het resultaat mee te vergelijken.
2. Alle kanalen omlaag, panning in midden, alle EQ neutraal, alle plugins eraf, alle effecten uit.
3. Adequate gainsetting* op elk individueel kanaal.
4. Na stap 3, met alle panning nog in midden, een (mono) fadermix maken naar jouw inzicht qua balans, terwijl je probeert dat je mastermeters rond de
-18dBFS pieken.**

* Regel de gain op elk kanaal zo dat het signaal piekt rond -18dBFS.
Normaal doe je dit met desbetreffend kanaal op PFL (Pre Fader Listening), maar mocht deze functie ontbreken, kun je de kanaalfader op de '0' positie zetten en de gain zó instellen dat de kanaalmeter -18dBFS markeert.

**Op héél laag volume kun je het best je balance mix maken.

We zien vanzelf de versies verschijnen (Vink, neem je tijd en geniet ook van het proces en als er vragen zijn, hoor ik die graag :))

:okdan: top
ik ben benieuwd naar het eindresultaat :)

Hi Jompo, wat is jouw achtergrond eigenlijk? Ik lees geregeld berichten van je met deskundig advies. Je weet waar je het over hebt naar mijn idee. Ben je werkzaam in een studio ofzo?

en e-mail notifikaties gevonden;

ik vind dit zeer interessant. ik volg alle suggesties netjes op, en wanneer ik kommentaar, zal ik dit zeker melden. de prioriteit voor mij is simpel, ik wil produktie, en andere technieken, verbeteren.
ik had en heb een eigengereide werkwijze, zoals jij dat uitdrukt, jombo. ik kan ook koppig zijn en er zullen zeker verschillen van inzichten zijn in wat ik en jij van een produktie of arrangement vinden.

toch, dit is voor mij een zeer interessant leerproces, o ik ga herhalen. zelfs mijn schrijven benodig produktie-suggesties.

ook ben ik niet bang om domme vragen te stellen;

bij punt 2. wat bedoel met 'alle kanalen omlaag', de volumeregelaars omlaag??

aangezien ik nooit met gain binnen cubase heb gewerkt, uiteraard wél met de pre-amp, zal dat iets nieuws zijn voor mij. een vraag, wanneer eenmaal een track is opgenomen, waarom is het dan belangrijk om via de gain, het pieknivo te regelen?

tot nu gedaan, eq, plugins, effekten of uit of verwijderd.
nog geen simpele balansmix (ik schrijf normaal miks, maar dat is onleesbaar, ik vermijd x-en in woorden, eigenwijze!....) gemaakt, omdat ik dus

Alle kanalen omlaag

niet begrijp. gain instelling per kanaal op -18 dan is voor mij te volgen. dat deed ik zelf altijd met de volumeregelaars, of hoe heten ze...

ik hoop dat meer mensen aan deze thread hebben, dat ik niet de enige ben, haha...

leuke uitdaging, die ik met plezier wil aangaan.

mijn vakgebied is niet muziek, laat staan produktie. ik ken wat terminologie. ik ken wat basisinzichten. verder heb ik mijn eigen methode opgebouwd.... de vele technische artikelen die ik over produktie gelezen heb, heb ik ik 2 jaar geleden gelezen, dus veel info is weg, behalve de info over de technieken die ik nog wel gebruik. in de tussentijd poets ik nog wel wat kennis op, wanneer noodzakelijk.

Laatst gewijzigd:
(voor de MODS, waarom werkt de edit funktie niet goed bij mij, het geschreven bericht is niet zichtbaar in de edit boks. ik heb mijn browser, volledig dichtgetimmerd, maar zelfs met alle blokkers uit, werkt het niet. browser is firefox.

of is dit normaal gedrag?

off topic, maar navigeren door het forum, als aktieve deelnemer is geheel nieuw voor mij...)

:eureka:
Hi Jompo, wat is jouw achtergrond eigenlijk? Ik lees geregeld berichten van je met deskundig advies. Je weet waar je het over hebt naar mijn idee. Ben je werkzaam in een studio ofzo?

Thanks Furious5, zie hieronder :)

ja, interessante vraag furious 5! maak je zelf ook muziek, jombo, of zit je aan de produktiekant? bij voorbeeld, of beide... etc.

Inderdaad handig een korte introductie:

Ik ben van hius uit pianist en heb als zodanig, vele jaren geleden, heel veel opgetreden in de toendertijd zeer beweeglijke latin-caribische live circuit.
Hierna ben ik via, PA werk, meer en meer studiowerk gaan doen (in mijn militaire diensttijd een audio opleiding gevolgd) en ondertussen heb ik een klein productiemaatschappijtje van waaruit ik, hoofdzakelijk m.b.v. eigen studio, in opdracht zuidamerikaanse muziekproducties verzorg alsook, sinds een tijdje, akoestische adviezen voor de kleine/midden formaat studio.

Ik werk verder zelf oldskool 'out of the box' omdat het eenmaal zo gelopen is en ik voel mij er prettig bij, maar heb absoluut geen afkeer van digitaal.
Als producer heb ik heel erg veel geduld en heb niet de drang om mijn stempel op dingen te drukken; DE MUZIEK is de baas.
Hierdoor vindt men het (meestal) prettig om met mij te werken omdat ze nooit het gevoel hebben dat ze vervreemd raken van hun eigen muziek/project.

...er zullen zeker verschillen van inzichten zijn in wat ik en jij van een produktie of arrangement vinden.

Het is en blijft JOUW muziek en niet alleen zijn jouw inzichten zijn ook waardevol, die zijn waar het allemaal om draait. :)
...ook ben ik niet bang om domme vragen te stellen;

Er zijn geen domme vragen.
...bij punt 2. wat bedoel met 'alle kanalen omlaag', de volumeregelaars omlaag??

Met alle kanalen omlaag bedoelde ik inderdaad alle volumeregelaars (faders) omlaag.
...aangezien ik nooit met gain binnen cubase heb gewerkt, uiteraard wél met de pre-amp, zal dat iets nieuws zijn voor mij. een vraag, wanneer eenmaal een track is opgenomen, waarom is het dan belangrijk om via de gain, het ieknivo te regelen?

...Alle kanalen omlaag niet begrijp. gain instelling per kanaal op -18 dan is voor mij te volgen. dat deed ik zelf altijd met de volumeregelaars, of hoe heten ze...

Ook bij het miksen;) is het piekniveau afregelen belangrijk omdat alle apparatuur een maximum niveau aankan, voordat het de transienten van het signaal gaat aantasten, zowel per kanaal, naar de latere plugins en in de mixbuss.
Het nominale niveau zit 18 tot 24 dB onder voornoemd maximum, vandaar -18dBFS (tenminste).
* Straks na elke EQ bewerking, plugin, etc., dien je de gain weer bij te stellen, zodat deze 'headroom' op hetzelfde niveau blijft gedurende de hele procedure.
Voorbeeld:
Stel je hebt je pieken (PRE-FADER) netjes op -18dBFS en je doet een (extreme) EQ boost waardoor het signaal gaat vervormen, dan kun je wel de kanaalfader omlaag trekken, maar het signaal blijft toch vervormd klinken.
Maar zelfs bij minder extreme aantasting van de headroom, zullen al deze kleine beetjes het verschil maken in de transparantie van het eindresultaat. Dit is echter niet iets dat je meestal direct bij elke kanaal hoort; alleen als je een track met goede gainstaging legt naast diezelfde track zonder adequate gainstaging.

Trouwens, heeft Cubase een PFL functie?
ik hoop dat meer mensen aan deze thread hebben, dat ik niet de enige ben, haha...

Ongetwijfeld, en voor sommige gewoon interessant om te volgen; laat ons er iets leuks van maken.:)
leuke uitdaging, die ik met plezier wil aangaan.
.

Hetzelfde hier. :)

Ik ga deze draad volgen.

compliment voor zowel Vink als Jompo!! Dankzij jullie heb ik al weer iets geleerd vandaag!

beste jombo,

waarom ik vroeg naar wat je bedoelt met alle faders omlaag; dat interpreteer ik als zet alle faders op oneindig, en ga dan met de gain werken. maar wanneer de faders op oneindig dB, staan, kun je oneindig veel gain toepassen, blijft het volume 'dicht'.

bedoel je simpelweg: alle faders op 0dB

of cubase een PFL funktie heeft, ik meen me te herinneren daar ooit iets over te hebben gelezen, ik zou het moeten opzoeken, waar die funktie zit.

ik probeer nu, de faders op 0dB, met de gain alle kanalen op -18 te krijgen, nadeel; cubase, reset de piek wél als je de fader schuift, niet als je aan de gain draait. is een karweitje... wellicht kan het simpeler...

(voor de MODS, waarom werkt de edit funktie niet goed bij mij, het geschreven bericht is niet zichtbaar in de edit boks. ik heb mijn browser, volledig dichtgetimmerd, maar zelfs met alle blokkers uit, werkt het niet. browser is firefox.

Bericht door een moderator:
Gebruikersinstellingen -> Opties Wijzigen -> Diverse Opties -> Tekstverwerker Berichten -> Standaard Tekstverwerker selecteren

Je kunt voor contact met mods overigens het best even een PB naar een mod sturen, of een bericht rapporteren. We lezen niet alles en nu is het toeval dat ik je vraag zie staan :).

beste jombo,

waarom ik vroeg naar wat je bedoelt met alle faders omlaag; dat interpreteer ik als zet alle faders op oneindig, en ga dan met de gain werken. maar wanneer de faders op oneindig dB, staan, kun je oneindig veel gain toepassen, blijft het volume 'dicht'.

bedoel je simpelweg: alle faders op 0dB

of cubase een PFL funktie heeft, ik meen me te herinneren daar ooit iets over te hebben gelezen, ik zou het moeten opzoeken, waar die funktie zit.

ik probeer nu, de faders op 0dB, met de gain alle kanalen op -18 te krijgen, nadeel; cubase, reset de piek wél als je de fader schuift, niet als je aan de gain draait. is een karweitje... wellicht kan het simpeler...

Vink,

Ik bedoelde inderdaad alle faders naar oneindig, maar met in mijn achterhoofd dat je een PFL functie tot je beschikking had; my bad (PFL beluister je namelijk een kanaal onafhankelijk van de kanaalfaders).

Met je faders op de '0' positie kan ook, maar dan wordt het inderdaad een beetje lastig wanneer we straks gaan mixen.
Met een " Gain Trim Plugin" als insert op jouw kanalen kun je dit 'gain staging' aanpakken.
De volgende video van "The Recording Revolution" is, wat dit betreft, interessant voor jou: http://therecordingrevolution.com/2013/05/01/gain-staging-your-daw-with-trim-plugins-video/

jombo, nu zie ik pas wanneer er geen PFL, zet de fader op 0 db... dat je dat al aangaf.
PFL is wel aanwezig, maar vereist in een (voor mij) immense konfiguratie, van de zogenaamde de control room, die ik nooit gebruikt heb.

(dank MOD, ik moet nog leren, zal voortaan een PB sturen)

PFL is onwerkbaar, in mijn ogen, in cubase.

ik ga de video kijken, en zo'n gain trim plugin eens zoeken gaan.

handmatig, zonder PFL, en zonder dat het pieknvio wordt gereset, is het een tijdrovend karwei in cubase.

ik blijf het zeer interessant vinden, maar ben nu te veel bezig geweest, met technische zoektochten door cubase.

het lijkt wel alsof nu al gains rond de -18 aangekomen zijn, toch. het is waarschijnlijk ook wennen. en wellicht ook in cubase zeer onhandig.

wat is dat verrekte handig in protools... zo zou het moeten... ik heb gegoogelt, maar vind geen gain trim plugins voor cubase..

wat ik wel op een bepaald ben gaan toepassen, al is dat bij de laatste nummers niet gebeurd, is de output van instrumenten en pre-amps tot -10dB bij de opname te beperken... 'zachter' opnemen, niet zoals in het begin, voluit...

Laatst gewijzigd:
Voor het maken van de statische mix nu, is het okay zo; het moet inderdaad wel leuk bijven.

Straks gewoon jouw masterfader op de '0' positie en lekker jouw fader mix maken.

PFL is onwerkbaar, in mijn ogen, in cubase.

ik ga de video kijken, en zo'n gain trim plugin eens zoeken gaan.

handmatig, zonder PFL, en zonder dat het pieknvio wordt gereset, is het een tijdrovend karwei in cubase.

ik blijf het zeer interessant vinden, maar ben nu te veel bezig geweest, met technische zoektochten door cubase.

het lijkt wel alsof nu al gains rond de -18 aangekomen zijn, toch. het is waarschijnlijk ook wennen. en wellicht ook in cubase zeer onhandig.

Right click op willekeurige fader, scroll naar beneden -> "global meter settings" en selecteer "meter input" (i.p.v. "post fader" of "post panner").
Hier kun je ook meteen de peak hold op "fast release" zetten (geldt dan voor alle meters).
Nu kun je de levels zien die "pre fader" jouw kanalen ingaan (onafhankelijk van de meters).
Om het geluid te horen, zul je wellicht wel de faders moeten openschuiven, maar die hebben geen invloed op de levels op de meters.

Nu, om je gain in een kanaal te regelen:
Click op het 'e' icoontje bij dat kanaal -> opent een nieuw venster waar je met de "input gain" knop boven de fader de gain voor desbetreffende kanaal kunt regelen.

Na instellen van je gains, kun je desgewenst je metering terug zetten op "post panner".
Je zou het ook op "meter input" kunnen laten, zodat je ten aller tijde je gain structuur in de gaten kunt houden; namelijk voor het mixen zelf hoef je niet op de meters (m.u.v. de master meters) te kijken, maar luisteren.

Hopelijk lukt het hiermee beter, sneller en makkelijker om te gainstagen in PFL.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back