Productiebegeleiding " Fear is My Supreme Commander"

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
beste jompo, ik had al dat uitklap, right-click venster, zitten besnuffelen. de term 'meter input' ontging mij, klinkt voor mij niet als pre-fader. in de dokumentatie staat, nu gevonden;

To check the level of the “unprocessed” signal coming into
the audio hardware, you need to switch the level meters to
“Meter Input”. In this mode, the input channel level meters
will show the level of the signal at the input of the bus, before
any adjustments such as input gain, EQ, effects, level
or pan

meter input geef dus het signaal aan ook vóor de input gain.

post-fader en post-panner, die termen snapte ik wél overigens... dan...

er is een steinberg topic over het ontbreken van een pre-fader optie... met input gain... dit is by design volgens cubase, en ook de nieuwere versies, is het zo, blijkbaar, gezien de ironische reakties op het forum. in dokumentatie van de latere cubase versies, staat dit verkeerd. in mijn dokumentatie staat het wel goed. wellicht dat cubase 8, of op welke versie zijn we nu, dit wél kan.. het ging over versie 7.5, dacht ik...

Laatst gewijzigd:
ik ben op zoek gegaan, via dat forum, na pre-fader, post-gain, inserts.. moest je aanmelden en zo.. en ineens bedacht ik me ik heb een oude voxengo span plugin... en ja, die reageert als een pre-fader... is voor spectrum-analyse, daar gebruikte ik m ook voor, en bedacht ineens die heeft ook een outputmeter, en ja, ik herhaal, meter-input blijft onveranderd, SPAN verandert mee met de gain-knop..... de meter van de SPAN is post-gain, en pre-fader....

voxengo SPAN, als pre-fader materiaal!

WE'VE GOT HIM

Laatst gewijzigd:
beste jompo,

met de Voxengo SPAN plugin (voor wie interesse heeft, het is een free-plugin, voxengo heeft meerdere gratis plugins. op dit moment gebruik ik nog een oudere versie, maar later ga kijken naar wat de nieuwe versie biedt, er is nu tevens een VST3 versie) is het goed gelukt, gemakkelijk, om alles om -18 db te laten peak, zo ongeveer.

het miksen (mixen...) op deze wijze is voor mij wennen, dus wellicht post ik m té snel, maar hij lijkt genoeg aan te geven van de richting.

ik kwam erachter dat de presets, de prophet v synth, zelf geprogrammeerd zijn, overigens, ze stonden al tijden op freeze.. ik moet de presets nog achterhalen. ik werk sinds kort op een nieuw DAW systeem en heb van de presets van de prophet géen kopieën gemaakt. wat ik wel vreemd vind, is dat cubase ze niet onthouden heeft, de instellingen, van de synths,
ik moet dat nog gaan uitzoeken, want in wezen moet cubase, de synth instellen, hij slaat dat toch op? wellicht na een freeze, doet ie dat niet meer. iets wat ik nog niet weet, en is voor later wederom. ze staan waarschijnlijk nog op een harde schijf, tussen de programmadata en haal de presets er daar van af. hot plug! luxe systeempje, nu...

waarom die opmerking, ik moet ook aan de prophet gaan sleutelen, maar bij een unfreeze, komt er een geheel ander geluid....
ik merk nu pas op, het zijn wat vreemde geluiden, vooral de pad, of leadlijn, hoe het ook zou willen noemen, die kan alleen hebben gemaakt... (de baslijn is redelijk normaal, dat wel). wanneer we ook aan het arrangement moeten gaan werken, moet ik wél de prophet nog kunnen bewerken...

goed...

ik heb je al 'opdrachten' uitgevoerd, zo goed als ik het nú kan.

na het weekend kan ik er aan verder werken. in de tussentijd, kan ik de berichten volgen, lezen, reageren...

gegroet!

Attachments

• TEST - Fear of Fear - 05 -23 oktober 2015.mp3
    8,2 MB · Bekeken: 110
Laatst gewijzigd:
Okay Vink,

De basis is daar en de richting duidelijk.
De synths zijn wel stereo, maar dat is niet zo'n probleem.

Hier alvast de volgende suggesties voor na het weekend (we gaan inderdaad het arrangement onder de loep nemen):
-1. Dat echo-achtige partij vooralsnog muten/uitzetten.
-2. De instrumentatie moet beginnen gelijk met de zang (in maat 5); nu begint het halverwege maat 3.
We beginnen dus met 4 maten met alleen de drumritme (die is een mooi patroon en typeert het nummer).
-3. Na het eerste refrein; FEAR IS MY SUPREME COMMANDER", moet je de alle muziek (alles tegelijk), behalve de drums, 1 maat naar achter schuiven, zodat er 1 maat alleen de drums even speelt, waarna de muziek weer opstart (na het tweede refrein hoeft dit niet).
4. Aan het eind van het nummer, plak je, na de drums outro, nog twee maten met alleen de kickdrum uit diezelfde drumpatroon (dan eindigt het met een soort hartslag, overeenkomstig het thema "FEAR...").
5. Als je dit hebt, post dan de mix met alleen DRUMS, ZANG en BASSLINE.

Hierna pakken we de bassline aan wat betreft de juiste noten en timing, zodat het allemaal beter 'locked' ritmisch en harmonisch.

* Laat je even weten wat de midi nootresolutie (clocks per quarter note) is waar je in cubase mee werkt, zodat ik een manier kan bedenken om je te kunnen instrueren waar je straks de juiste noten moet plaatsen of verschuiven.
Voorbeeld: In een 192 C/QN systeem, betekenen de clocks 1, 192, 384 en 768 op de tel (afhankelijk van de tempo, natuurlijk).

Alvast een fijn weekend en tot volgende week.

Beste Jompo,

Heb al één en ander van je geleerd. Maar ik kom nu toch een aantal punten tegen waarvan ik denk dat dat niet geheel voor mijn situatie van toepassing is.

Ik werk met een analoge mixer waarop ik de diverse instrumenten en affecten inprik. Jouw advies om alles in PFL mode, (in mijn geval channel op SOLO, knop "channel to PFL-mode" indrukken), op -18 dB in te stellen met de channel gain. Dit werkt erg goed. Op m'n spectrum analyzer ziet er goed uit qua niveau. Met hier en daar wat EQ kan ik alle pieken en excessen eruit halen en wat accenten aanbrengen waar nodig.
Vervolgens ga ik het multi-track in de pc recorden. Wat ik daar zie is dat de volumes van alle individuele instrumenten erg mager binnenkomen. Ik heb juist geleerd dat je alles bijna tot de max moet recorden om de signal to noise ratio zo groot mogelijk te houden.
In één van je eerste posts zei je dat de -18 dB nog gecompenseerd / gecorrigeerd wordt. Waar / wanneer gebeurt dit in de werkwijze? Ik heb het gevoel dat ik niet het complete bereik effectief benut.

Jrn

Beste Jompo,

Heb al één en ander van je geleerd. Maar ik kom nu toch een aantal punten tegen waarvan ik denk dat dat niet geheel voor mijn situatie van toepassing is.

Ik werk met een analoge mixer waarop ik de diverse instrumenten en affecten inprik. Jouw advies om alles in PFL mode, (in mijn geval channel op SOLO, knop "channel to PFL-mode" indrukken), op -18 dB in te stellen met de channel gain. Dit werkt erg goed. Op m'n spectrum analyzer ziet er goed uit qua niveau. Met hier en daar wat EQ kan ik alle pieken en excessen eruit halen en wat accenten aanbrengen waar nodig.
Vervolgens ga ik het multi-track in de pc recorden. Wat ik daar zie is dat de volumes van alle individuele instrumenten erg mager binnenkomen. Ik heb juist geleerd dat je alles bijna tot de max moet recorden om de signal to noise ratio zo groot mogelijk te houden.
In één van je eerste posts zei je dat de -18 dB nog gecompenseerd / gecorrigeerd wordt. Waar / wanneer gebeurt dit in de werkwijze? Ik heb het gevoel dat ik niet het complete bereik effectief benut.

Jrn

Hi Enzo.F,

-18dBFS is het niveau voor in een DAW op een digitale meter.
Op een analoge tafel stellen wij onze gain op '0'VU, wat overeenkomt met -18dBFS, in het digitale.
M.a.w., als je een '0' signaal op een analoge tafel (VU-/Peakmeter) doorstuurt naar een DAW, geeft ditzelfde signaal op de DAW meters -18dBFS aan ('0'VU in analoog komt overeen met -18dBFS in digitaal).

Dus op je analoge mixer moet je gain afregelen op '0'. Op de computer zal je dan rond de -18dBFS moeten binnenkomen. (Wat voor mengtafel heb jij?/heeft die eigen meters?).

Tijdens de mix fase zal jouw track zachter klinken dan commerciële releases; dit is normaal.
In de 'mastering fase' (als de mix af is) haal je de afgeronde mix door een plugin als de WAVES L2 ( er zijn ook andere, maar deze ken ik toevallig omdat ik de hardware versie gebruik) en stel je, al dan niet met een klein beetje limiting, de 'output ceiling' op -0,5dBFS en dan komt jouw mix tot net onder 0dBFS (in the ballpark met commerciële tracks).

*Let wel dat gainstaging betekent dat na elke bewerking (EQ, compressie, etc.), je de gain aanpast; dus een EQ boost -> gain terug, EQ cut -> gain bijdraaien.
Gainstaging = de optimale gain behouden door alle 'stages' van het opname/mixing proces.

Ik hoop dat ik jouw vraag hiermee heb beantwoord, zo niet hoor ik het graag.

Dank je! Ik ga er vandaag mee bezig. Ik heb vóór de channelinput een compressor en gebruik de EQ op de tafel. Dus als alles dat naar de interface gaat (via subs) op 0 uitgaat is dàt in orde?

Dank je! Ik ga er vandaag mee bezig. Ik heb vóór de channelinput een compressor en gebruik de EQ op de tafel. Dus als alles dat naar de interface gaat (via subs) op 0 uitgaat is dàt in orde?

Vóór channelinput de compressor of bedoel je via channel inserts? (als het zo werkt, wel geen probleem, hoor)
Dus op PFL je kanaalsignaal, ook nà EQ-ing, op '0' èn het signaal dat naar de interface gaat ook op '0', allemaal op de meters van de mengtafel, is zeker in orde. :okdan:
In de computer/DAW (diens meters) moet je dan levels van -18dBFS zien; zonodig de gain op de DAW's inputchannel bijregelen (zoals telkens bij elke nieuwe "stage" dat het signaal doorloopt; gainstaging weet je nog?).

Veel plezier straks:)

Thanks!! Wordt erg gewaardeerd, je hulp!
Jrn

Okay Vink,

De basis is daar en de richting duidelijk.
De synths zijn wel stereo, maar dat is niet zo'n probleem.

Hier alvast de volgende suggesties voor na het weekend (we gaan inderdaad het arrangement onder de loep nemen):
-1. Dat echo-achtige partij vooralsnog muten/uitzetten.
-2. De instrumentatie moet beginnen gelijk met de zang (in maat 5); nu begint het halverwege maat 3.
We beginnen dus met 4 maten met alleen de drumritme (die is een mooi patroon en typeert het nummer).
-3. Na het eerste refrein; FEAR IS MY SUPREME COMMANDER", moet je de alle muziek (alles tegelijk), behalve de drums, 1 maat naar achter schuiven, zodat er 1 maat alleen de drums even speelt, waarna de muziek weer opstart (na het tweede refrein hoeft dit niet).
4. Aan het eind van het nummer, plak je, na de drums outro, nog twee maten met alleen de kickdrum uit diezelfde drumpatroon (dan eindigt het met een soort hartslag, overeenkomstig het thema "FEAR...").
5. Als je dit hebt, post dan de mix met alleen DRUMS, ZANG en BASSLINE.

Hierna pakken we de bassline aan wat betreft de juiste noten en timing, zodat het allemaal beter 'locked' ritmisch en harmonisch.

* Laat je even weten wat de midi nootresolutie (clocks per quarter note) is waar je in cubase mee werkt, zodat ik een manier kan bedenken om je te kunnen instrueren waar je straks de juiste noten moet plaatsen of verschuiven.
Voorbeeld: In een 192 C/QN systeem, betekenen de clocks 1, 192, 384 en 768 op de tel (afhankelijk van de tempo, natuurlijk).

Alvast een fijn weekend en tot volgende week.

nu komen we op een punt aan, jompo. dit proces bespreek ik ook met mijn buurman, al eens eerder gemeld. hij is een muzikant, werkt al 15 jaar met cubase, maar werkt ook nog veel analoog, en gebruikt het digitale domein voor de eindmiks
goed.
midi en ik.... ik let totaal niet op het midi tempo, ik houd geen metronoom aan, ik speel in, ik 'zing' in op gehoor.
de drumkomputers lopen lost van hun host, dát tempo staat vast... de drumkomputer start wél op de eerste tel... het tempo, meestal, zet ik in de drumkomputer 'korrekt'....
de rest, niet...
dat dit een probleem is, wanneer ik wat ik met midi inspeel, aanpassen wil, heb ik uitgebreid met mijn buurman, die die technieken wél beheerst, besproken en we kwamen erachter; ik heb mijn methode, ik doe alles handmatig, en het werkt. het geeft, soms, immense beperking en het is technisch achterlijk.
het hoort bij mijn werkwijze eigenlik, ik ben begonnen muziek te maken, alsof je met tapeloops muziek maakt, en dat dubliceer ik nu in een sequenzer, dat heeft wel de werkwijze veranderd, het tapeloop procedé is nog als basis aanwezig, maar het lagen van een track, werkt wel anders in qubase, er zijn meer mogelijkheden, ik kom iets dichter in de buurt van de normale praktijk van tracks opbouwen. iets dichter...

dit is louter ter informatie, ik blijf je suggesties volgen, maar maten, midi-tempo, etc. alles is immens vreemd ingespeeld...

je moet eens andere nummers luisteren, waar ik de drumtrack later gebouwd heb, en puur op gehoor enigszins laat samenvallen. geeft een vervreemdend effekt, gaat tegen alle muziektechnieken in. goed.

die werkwijze heb ik losgelaten, maar wie weet, pas ik m nog eens toe, wanneer het zo uitkomt.

een heel verhaal, maar midi en ik.... ik heb gestudeerd, mijn buurman mij les laten geven, maar het paste niet in mijn, huidige, werkwijze. ik zou het willen leren, maar merkte dat mijn eigen werkwijze ook kon werken... al zijn de meningen hier, daarover, weinig verdeelt, hahaha.

dus dat schuiven gaat op gehoor, ik zal je suggesties zo sekuur mogelijk opvolgen, en zal ook naar de maten kijken, of ze in ieder geval, identificeren....

ik laat cubase simpel altijd op 120 staan, al is wellicht "fear..." een afwijking, heb ik het tempo, omdat ik de drumtrack eerst met beat designer geprogrammeerd heb (niet de geluiden, het ritme), in cubase aangepast. wellicht is dat dan een andere situatie...

ik gebruik cubase op een geheel eigen wijze. het is niet, dat ik niet leren wil, want anders zou ik jou uitdaging nooit aangegaan zijn. ik leer ook elke keer zelf wat bij, al is dat bij de laatste 2 nummers, wat vreemd gegaan. goed.

vandaag ga ik nog niet aan de slag met je suggesties, morgen of overmorgen kan ik tijd hebben om het projekt aan te passen.

voor de duidelijk; ik kom niet in opstand! ik ga ook niet een diskussie voeren over produktietechnieken, en dat er muziekwetten zijn (waartegen je in opstand mag komen....).
daar draait het nu niet om, ik ben juist zeer benieuwd, hoe ik de 'standaard' produktietechnieken, zelf toepassen kan gaan.

dit heb ik al uitgebreid gemeld, ik wil mijn kennis uitbreiden.

iemand zei dit weekend tegen mij er zijn muziekwetten (of een soortgelijke termen), en zo bouw je muziek op. ik zei, die wetten zijn afspraken. dat meld ik nog even. om mijn koppigheid te demonstreren,

daarentegen gaf ik al aan, dat ik mijn buurman, uitgebreid, dagen.., ondervraagd heb over midi, midi-technieken, etc. juist, om dat het ook een oplossing kan geven, voor bepaalde problemen waar ik tegen aanloop én ik in cubase iets zou willen gebruiken, wat ik alleen gebruiken kan, wanneer ik die techniek, het netjes in de maat spelen, onder de knie krijg... en het midi tempo bepaal... zelfs die basis, het juiste midi tempo, gebruik ik niet... normaliter...

coil, foetus, etc. mijn muzikale referenties, hebben hun midi-kennis, hun produktie- en arrangementkennis onder knie...

postpunk-produktie, dat doe ik, haha.

goed, lang verhaal, om aan te geven, dat dit om een andere wijze een koncentratie van mij zal vergen, die ik als een uitdaging zie.

dus noten en maten verschuiven, hoe mij dat uit te leggen, terwijl alles overal staat, all over the place, nergens netjes... dat wordt een dingetje...

de gain-wijze, ik noem m om zo, ik zie daar het voordeel van in. dus ik leer én neem over, al zal ik uiteindelijk, dat wel op mijn eigen wijze gaan doen.

ik heb overigens géen maximizer, zo'n waves l2 b.v., plugin, meer. die werkt niet op mijn nieuwe DAW systeem. ik ben op zoek naar een free plugin maximizer, die op het laatst nodig zal zijn, lijkt me.

lang verhaal, maar dan weet je dat ik mijn best zal gaan doen, in mijn vreemde digitale domein....

ik blijf benieuwd naar wat het mij geven zal, jouw suggesties!

(en dat het vreemd is ingespeeld, had al lang gehoord natuurlijk...)

gegroet!

en dank!

(p.s. voor het verschuiven van de noten moet ik nog steeds de presets vinden, ben ik nog niet aan toegekomen.... en ik hoop dat ik ze terugvind... wanneer niet, is de enige wijze, de kanalen om te zetten naar audio, en dan audio te gaan verschuiven... maar goed, ik ga op zoek naar presets, ze moeten toch ergens opgeslagen zijn op een harde schijf hier ergens in de buurt...)

Laatst gewijzigd:
Hi, hi, hi, Vink, :D

Ik begrijp het volkomen; vroeger vóór midi en de sequencers, kon men ook niet de tempo- en maatinformatie zien, nadat iets was opgenomen (sterker nog, behalve de levels en tijdcode, kon je helemaal niets zien; alleen luisteren).
Je gebruikt a.h.w cubase gewoon als een bandrecorder, zeg maar; zoals men vroeger ook deed. ;)

Mijn vraag over het midi gebeuren was alleen om een manier te vinden om bepaalde dingen te kunnen communiceren op afstand en met het geschreven woord.

Maar als je het geduld hebt met mij, dan komen we er wel uit. :)

De drumtrack en de zang lijken wel met elkaar gelijk te lopen, dus dat is alvast o.k.
Als het je lukt om de overige instrumentatie (op het gehoor) zo naar achteren te schuiven dat die gelijk begint met de zang, dan zijn we al een stuk opgeschoten.
*Als je niet de juiste presets (geluiden?) hebt, kunnen we voorlopig toch niet met andere (dummy) geluidenpresets werken, die je naderhand voor de goede kunt omwisselen?

In ieder geval, relax en tot over een paar dagen.

P.S.
Ja, dat maximizer verhaal komt inderdaad pas aan het eind aan bod.

cubase als een bandrecorder, ja is een goede omschrijving.

ik houd het kort, ik heb het te druk nu, om de volgende stappen netjes en sekuur uit te voeren.

het is een langlopend projekt... ik schrijf dit, louter, dat ik verder wil gaan, maar de drukte, ik herhaal, etc.

dus we gaan door, wellicht lukt het deze week nog, anders volgende week, die is zeker minder druk.

gegroet!

p.s. overigens heb ik de maximizer plugin weer gevonden. (overstap-perikelen...)
en 1 preset, teruggehaald, ergens diep verborgen, op de oude schijf. de echo achtige partij, zoals je die noemt. en ja, en het is weer typisch 'ik', zoals ik de synth geprogrameerd heb. hebben we meer vrijheid om die partij aan te pakken.

de andere synth partij, is een standaard preset, toch, blijkbaar, maar welke, welke welke. waarom cubase dat niet onthouden heeft blijft mij een raadsel. (ondanks de overstap naar een ander DAW systeem moeten synth instelllingen toch meegaan, zelfs de projekt-versies, zonder freeze, hebben de verkeerde geluiden. goed.)

ik ben dus wel bezig geweest, maar nog niet de stappen genomen, ik ga ze op de letter volgen!

tot later!

gegroet!

Jompo,

Eerder in dit draadje gaf je me wat tips, o.a. m.b.t. gainstaging. Hoe ga ik te werk als ik het signaal van een stereo bron wil levelen? Mono bronnen op de pfl, tot de "0" op de mastermeter. Doe ik dat ook met de L en R van stereo bronnen, per L of R-kanaal?? Of moet ik rekening houden met summing?

Thanks!

Jompo,

Eerder in dit draadje gaf je me wat tips, o.a. m.b.t. gainstaging. Hoe ga ik te werk als ik het signaal van een stereo bron wil levelen? Mono bronnen op de pfl, tot de "0" op de mastermeter. Doe ik dat ook met de L en R van stereo bronnen, per L of R-kanaal?? Of moet ik rekening houden met summing?

Thanks!

Hi Enzo.F,

Met een stereobron (één stereo input kanaal) doe je de gainsetting gewoon met L en R tegelijk op '0' met PFL.
In het ontwerp van de stereo input kanaal is al rekening gehouden met die interne summing.
Dan heb ik wel over een stereobron met beide L en R tegelijk spelende signalen.

Heb je nu een stereo input kanaal met L en R een ander signaal, die niet gelijktijdig spelen (bijv. een akoestische gitaar links en een electrische tegenpartij, qua ritme, rechts), dan stel je de gain afzonderlijk in voor het luidste signaal/kanaal op -6dB.
Dit laatste geldt ook voor een stereo input kanaal met signaal alleen op één kant klinkend, L danwel R (wel beide inputs aangesloten; meeste st. ins schakelen anders naar mono).
Aangezien de stereo input kanaal L en R gelijke niveaus verwacht, hou je bij signaal aanbod op slechts één kanaal dus wèl rekening met summing.

*
Je gainstaging is overigens als volgt gemakkelijk te controleren:
-1. Masterfader én kanaalfader beide op '0' positie (alle overige kanalen, FX returns, etc. uit).
-2. Nu je (stereo input) kanaal met PFL instellen op '0' VU.
-3. PFL uit, en nu zullen je master meters ook '0' VU aangeven (alle andere kanalen nog steeds uit).
-4. Met signaal op slechts één kant op een stereo input kanaal, nu PFL instellen op -6VU, dan PFL uit en zie je nu dat de mastermeters gewoon '0' zullen aangeven, maar dan alleen die ene kant.

Ik hoop dat de uitleg een beetje te volgen was. :)

Hi Enzo.F,

Met een stereobron (één stereo input kanaal) doe je de gainsetting gewoon met L en R tegelijk op '0' met PFL.
In het ontwerp van de stereo input kanaal is al rekening gehouden met die interne summing.
Dan heb ik wel over een stereobron met beide L en R tegelijk spelende signalen.

Heb je nu een stereo input kanaal met L en R een ander signaal, die niet gelijktijdig spelen (bijv. een akoestische gitaar links en een electrische tegenpartij, qua ritme, rechts), dan stel je de gain afzonderlijk in voor het luidste signaal/kanaal op -6dB.
Dit laatste geldt ook voor een stereo input kanaal met signaal alleen op één kant klinkend, L danwel R (wel beide inputs aangesloten; meeste st. ins schakelen anders naar mono).
Aangezien de stereo input kanaal L en R gelijke niveaus verwacht, hou je bij signaal aanbod op slechts één kanaal dus wèl rekening met summing.

*
Je gainstaging is overigens als volgt gemakkelijk te controleren:
-1. Masterfader én kanaalfader beide op '0' positie (alle overige kanalen, FX returns, etc. uit).
-2. Nu je (stereo input) kanaal met PFL instellen op '0' VU.
-3. PFL uit, en nu zullen je master meters ook '0' VU aangeven (alle andere kanalen nog steeds uit).
-4. Met signaal op slechts één kant op een stereo input kanaal, nu PFL instellen op -6VU, dan PFL uit en zie je nu dat de mastermeters gewoon '0' zullen aangeven, maar dan alleen die ene kant.

Ik hoop dat de uitleg een beetje te volgen was. :)

Ja, super! Enige verduidelijking die ik nog nodig heb is of je nu bovenstaande bericht uitgaat van één stereo input (channel) of dar dit ook geldt voor de situatie waarin je je bevindt als de gebruikte analoge mixer (mikser ;) ) alleen mono channels heeft (één links gepand, één rechts gepand).

Ja, super! Enige verduidelijking die ik nog nodig heb is of je nu bovenstaande bericht uitgaat van één stereo input (channel) of dar dit ook geldt voor de situatie waarin je je bevindt als de gebruikte analoge mixer (mikser ;) ) alleen mono channels heeft (één links gepand, één rechts gepand).

Bij twee mono input kanalen, die je één links en het andere rechts gepanned hebt, moet je voor elk individueel mono kanaal de gain gewoon op '0' afstellen, zoals je normaal zou doen.
Net als de fader, is de panning niet van invloed op de kanaal gainstructuur (PFL is pre-fader èn pre-panning).

MATCHING.
Ik vermoed dat jouw zorg is, hoe te zorgen dat de stereobalans van de stereo bron onverstoord blijft (aangezien er toch altijd kleine L/R niveauverschillen in het origineel zullen zitten).
In dit geval doe je eerst de normale gainstaging, zoals eerder beschreven; elk kanaal met PFL op '0'.
Hierna stuur je eenzelfde signaal (liefst een sinus of pink noise), om de beurt, door de kanalen en de PFL level van het ene kanaal aan de andere matchen (zal minime bijstelling zijn).

Deze laatste stap, de matching, kun je ook zonder PFL doen; beide faders gelijk, kanalen helemmaal L en R gepanned en eenzelfde mono signaal (sinus/noise) op beide kanalen zetten en de gain van één van de kanalen bijstellen, zodat de niveaus van L en R helemaal gelijk zijn.
Nu zijn beide kanalen gematched mèt goede gainstructuur.

Het zal wel vervelend zijn om na elke processing van de kanalen om telkens de gainstaging èn matching zo omslachtig te moeten doen, maar dat matching probleem heb je zowiezo bij het apart proberen te EQ-en/processen van de aparte L en R kanalen.

Ik snap het, dank je! Inderdaad een wat omslachtig proces, gainstaging als je gebruikmaakt van twee mono kanalen. Wat ik gemerkt heb is dat m'n klare Teknik DN60 een mooie weergave geeft als de gainstaging goed gedaan is.

Wat ik nog niet gezien heb is de -18 op de meters van m'n recordingsoftware bij analoge input op 0vu, op mijn computerinterface.

Wat ik nog niet gezien heb is de -18 op de meters van m'n recordingsoftware bij analoge input op 0vu, op mijn computerinterface.

Welke levels zie dan wel in jouw DAW?
Die overgang van analoge tafel naar de DAW is een volgende "stage" waar de correcte gain, zo nodig, geregeld dient te worden.
Weet je nog; gainstaging betekent de juiste gain instellen bij elke stage dat het signaal doorloopt.
Dus als de mixer (group) output op '0' VU niet meteen op -18dBFS binnenkomt in jouw computer, dan dien je de gain op het kanaal in de DAW adequaat in te stellen.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back