Okay Vink,
De basis is daar en de richting duidelijk.
De synths zijn wel stereo, maar dat is niet zo'n probleem.
Hier alvast de volgende suggesties voor na het weekend (we gaan inderdaad het arrangement onder de loep nemen):
-1. Dat echo-achtige partij vooralsnog muten/uitzetten.
-2. De instrumentatie moet beginnen gelijk met de zang (in maat 5); nu begint het halverwege maat 3.
We beginnen dus met 4 maten met alleen de drumritme (die is een mooi patroon en typeert het nummer).
-3. Na het eerste refrein; FEAR IS MY SUPREME COMMANDER", moet je de alle muziek (alles tegelijk), behalve de drums, 1 maat naar achter schuiven, zodat er 1 maat alleen de drums even speelt, waarna de muziek weer opstart (na het tweede refrein hoeft dit niet).
4. Aan het eind van het nummer, plak je, na de drums outro, nog twee maten met alleen de kickdrum uit diezelfde drumpatroon (dan eindigt het met een soort hartslag, overeenkomstig het thema "FEAR...").
5. Als je dit hebt, post dan de mix met alleen DRUMS, ZANG en BASSLINE.
Hierna pakken we de bassline aan wat betreft de juiste noten en timing, zodat het allemaal beter 'locked' ritmisch en harmonisch.
* Laat je even weten wat de midi nootresolutie (clocks per quarter note) is waar je in cubase mee werkt, zodat ik een manier kan bedenken om je te kunnen instrueren waar je straks de juiste noten moet plaatsen of verschuiven.
Voorbeeld: In een 192 C/QN systeem, betekenen de clocks 1, 192, 384 en 768 op de tel (afhankelijk van de tempo, natuurlijk).
Alvast een fijn weekend en tot volgende week.
nu komen we op een punt aan, jompo. dit proces bespreek ik ook met mijn buurman, al eens eerder gemeld. hij is een muzikant, werkt al 15 jaar met cubase, maar werkt ook nog veel analoog, en gebruikt het digitale domein voor de eindmiks
goed.
midi en ik.... ik let totaal niet op het midi tempo, ik houd geen metronoom aan, ik speel in, ik 'zing' in op gehoor.
de drumkomputers lopen lost van hun host, dát tempo staat vast... de drumkomputer start wél op de eerste tel... het tempo, meestal, zet ik in de drumkomputer 'korrekt'....
de rest, niet...
dat dit een probleem is, wanneer ik wat ik met midi inspeel, aanpassen wil, heb ik uitgebreid met mijn buurman, die die technieken wél beheerst, besproken en we kwamen erachter; ik heb mijn methode, ik doe alles handmatig, en het werkt. het geeft, soms, immense beperking en het is technisch achterlijk.
het hoort bij mijn werkwijze eigenlik, ik ben begonnen muziek te maken, alsof je met tapeloops muziek maakt, en dat dubliceer ik nu in een sequenzer, dat heeft wel de werkwijze veranderd, het tapeloop procedé is nog als basis aanwezig, maar het lagen van een track, werkt wel anders in qubase, er zijn meer mogelijkheden, ik kom iets dichter in de buurt van de normale praktijk van tracks opbouwen. iets dichter...
dit is louter ter informatie, ik blijf je suggesties volgen, maar maten, midi-tempo, etc. alles is immens vreemd ingespeeld...
je moet eens andere nummers luisteren, waar ik de drumtrack later gebouwd heb, en puur op gehoor enigszins laat samenvallen. geeft een vervreemdend effekt, gaat tegen alle muziektechnieken in. goed.
die werkwijze heb ik losgelaten, maar wie weet, pas ik m nog eens toe, wanneer het zo uitkomt.
een heel verhaal, maar midi en ik.... ik heb gestudeerd, mijn buurman mij les laten geven, maar het paste niet in mijn, huidige, werkwijze. ik zou het willen leren, maar merkte dat mijn eigen werkwijze ook kon werken... al zijn de meningen hier, daarover, weinig verdeelt, hahaha.
dus dat schuiven gaat op gehoor, ik zal je suggesties zo sekuur mogelijk opvolgen, en zal ook naar de maten kijken, of ze in ieder geval, identificeren....
ik laat cubase simpel altijd op 120 staan, al is wellicht "fear..." een afwijking, heb ik het tempo, omdat ik de drumtrack eerst met beat designer geprogrammeerd heb (niet de geluiden, het ritme), in cubase aangepast. wellicht is dat dan een andere situatie...
ik gebruik cubase op een geheel eigen wijze. het is niet, dat ik niet leren wil, want anders zou ik jou uitdaging nooit aangegaan zijn. ik leer ook elke keer zelf wat bij, al is dat bij de laatste 2 nummers, wat vreemd gegaan. goed.
vandaag ga ik nog niet aan de slag met je suggesties, morgen of overmorgen kan ik tijd hebben om het projekt aan te passen.
voor de duidelijk; ik kom niet in opstand! ik ga ook niet een diskussie voeren over produktietechnieken, en dat er muziekwetten zijn (waartegen je in opstand mag komen....).
daar draait het nu niet om, ik ben juist zeer benieuwd, hoe ik de 'standaard' produktietechnieken, zelf toepassen kan gaan.
dit heb ik al uitgebreid gemeld, ik wil mijn kennis uitbreiden.
iemand zei dit weekend tegen mij er zijn muziekwetten (of een soortgelijke termen), en zo bouw je muziek op. ik zei, die wetten zijn afspraken. dat meld ik nog even. om mijn koppigheid te demonstreren,
daarentegen gaf ik al aan, dat ik mijn buurman, uitgebreid, dagen.., ondervraagd heb over midi, midi-technieken, etc. juist, om dat het ook een oplossing kan geven, voor bepaalde problemen waar ik tegen aanloop én ik in cubase iets zou willen gebruiken, wat ik alleen gebruiken kan, wanneer ik die techniek, het netjes in de maat spelen, onder de knie krijg... en het midi tempo bepaal... zelfs die basis, het juiste midi tempo, gebruik ik niet... normaliter...
coil, foetus, etc. mijn muzikale referenties, hebben hun midi-kennis, hun produktie- en arrangementkennis onder knie...
postpunk-produktie, dat doe ik, haha.
goed, lang verhaal, om aan te geven, dat dit om een andere wijze een koncentratie van mij zal vergen, die ik als een uitdaging zie.
dus noten en maten verschuiven, hoe mij dat uit te leggen, terwijl alles overal staat, all over the place, nergens netjes... dat wordt een dingetje...
de gain-wijze, ik noem m om zo, ik zie daar het voordeel van in. dus ik leer én neem over, al zal ik uiteindelijk, dat wel op mijn eigen wijze gaan doen.
ik heb overigens géen maximizer, zo'n waves l2 b.v., plugin, meer. die werkt niet op mijn nieuwe DAW systeem. ik ben op zoek naar een free plugin maximizer, die op het laatst nodig zal zijn, lijkt me.
lang verhaal, maar dan weet je dat ik mijn best zal gaan doen, in mijn vreemde digitale domein....
ik blijf benieuwd naar wat het mij geven zal, jouw suggesties!
(en dat het vreemd is ingespeeld, had al lang gehoord natuurlijk...)
gegroet!
en dank!
(p.s. voor het verschuiven van de noten moet ik nog steeds de presets vinden, ben ik nog niet aan toegekomen.... en ik hoop dat ik ze terugvind... wanneer niet, is de enige wijze, de kanalen om te zetten naar audio, en dan audio te gaan verschuiven... maar goed, ik ga op zoek naar presets, ze moeten toch ergens opgeslagen zijn op een harde schijf hier ergens in de buurt...)