Roland SYSTEM-1m plugout modus

Elbee

Stamgast
Ik ben al een paar dagen aan het stoeien met een Roland SYSTEM-1m. Maar ik krijg het ding niet aan de praat met de System 1 VST die daarmee zou moeten kunnen praten.:(

Juiste drivers geïnstalleerd (Windows 64 bits omgeving) , midi komt Cubase binnen, ziet er allemaal gezond uit. Maar de VST lijkt de unit commando's niet te ontvangen.

Dit is de melding van de VST als ik daar in de settings de midi poort van de unit kies.
"Either the plugout Synthesizer is not connected, or is connected incorrectly. Check de connection."

De connectie is de USB verbinding. Die lijkt in orde te zijn maar wat me opvalt is dat ik de hardware unit niet in plugout modus kan krijgen door op de knop"plug out" te drukken.

Nog ff op een ander Windows systeem met Ableton geprobeerd en ook met een andere plugout VST (SH-101) van Roland maar allemaal hetzelfde resultaat. Bij die SH-101 kan je ook op een plugout knop drukken, krijg ik weer die melding...:frons:
Voor de volledigheid de unit ook een firmware upgrade gegeven naar 1.21 maar dat hielp ook niet.

Voor wie er eentje in gebruik heeft: Kan iemand me misschien vertellen of en op welk moment de plugout knop van de unit op zou moeten lichten als je er op drukt?

Ik heb een MAC en dit werkt nu prima bij mij. Ik had drie issues voordat het werkte: Ten eerste moest ik de juiste driver installeren. ik had een system 1, maar blijkbaar heeft de sustem 1m een andere driver nodig. Daarnaast moest ik in Ableton de midi in en uitgangen van de system 1m activeren (track en remote, zowel in als out). Als laatste moet je in de VST nog aangeven met welke controller je de VST gaat bedienen (onder de knop setting als ik mij niet vergis). Aangezien ik eerst een system 1 had bleef hij daarop staan en werkt de system 1m niet.

Nog even jouw vraag: de plug-out knop op de hardware is pas bruikbaar als je vanuit de VST de plug-out knop hebt ingedrukt en een geslaagde upload actie hebt gedaan. Dan kan je daarmee switchen. Wat mij ook al is opgevallen: als je een niet geregeistreerde VST gebruikt, dan kan je hem soms wel uploaden via plug-out, maar na een power cycle blijft hij niet "hangen"in de hardware.

Wat ik echter nog niet begriijp is waarom alle CV in en uitgangen disabled zijn als ik de plug-out activeer. Het kan wellicht komen door het feit dat ik de VST's niet geupdated heb. Dat moet ik nog proberen.

Ik heb dat inderdaad gelezen dat niet geregistreerde synths weer weg zijn na een power of. Maar voorlopig is de uitdaging bij mij om hem er naar toe te kunnen sturen. Als ik jou handelingen in Ableton naspeel gaat het goed tot aan het kiezen van de midi poort in de settings van de synth zelf. Daar blijf ik die melding krijgen, welke poort combi ik ook kies (er zijn twee poorten, eentje heeft CTRL op het einde)
Het rare is dat de midi cc data van de hardware wel binnenkomt, ik kan sliders bewegen.:?

Wat ik echter nog niet begriijp is waarom alle CV in en uitgangen disabled zijn als ik de plug-out activeer.

Heb je hem dan wel in de MONO stand staan?

Als ik even mag inhaken,

Zijn de patchconnectors ook echt te gebruiken met analoog modulaire gear? Of anders gezegd kan je de oscs, filters en amp van de system 1m moduleren met analoge modulaire lfo's of envelopes? En andersom kan je met de lfo en envelopes van de system 1m een analoge modulaire osc, filter of amp moduleren?

Lijkt me best interessant om een instapje te maken in modulair als dit mogelijk is, hoef ik ook geen midi to cv/gate aan te schaffen. Zat al eens te denken aan de system 1 met keys maar deze 1m bied voor mij meerwaarde als hij echt met analoog modulair te integreren is. Keys heb ik genoeg.

Mocht dit niet kunnen dan is dit systeem wel meteen heel gesloten en karig en zie ik het nut van de patchconnectors ook niet in als je toch niet buten de system 1m kunt connecten.

Ja, dat kan.
Dat is ook de reden dat ik hem heb aangeschaft. Ik vond de System-1 al een interessant apparaat, maar met teveel nadelen voor mij om tot aanschaf over te gaan (o.a. keyboard, polyfonie). Daarnaast overwoog ik al een paar jaar om de stap naar modulair te maken.
De System-1m was voor mij de perfecte ingang naar een modulair systeem.

Op dit moment bestaat dit systeem bij mij slechts uit een System-1m en een een demora, maar in combinatie met de Doepfer Dark Energy en Dark Time heb ik daar al veel plezier mee gehad.
Ik wil straks met de System-500 modules de basis gaan neerzetten en dan gaan uitbreiden.
Het leuke van de System-1m vind ik dat je toch meteen aan de gang kunt en je een compleet instrument hebt. Bovendien heb je ook twee instrumenten in je rack zitten met het Plugout systeem.

Als ik even mag inhaken,

Zijn de patchconnectors ook echt te gebruiken met analoog modulaire gear? Of anders gezegd kan je de oscs, filters en amp van de system 1m moduleren met analoge modulaire lfo's of envelopes? En andersom kan je met de lfo en envelopes van de system 1m een analoge modulaire osc, filter of amp moduleren?

Lijkt me best interessant om een instapje te maken in modulair als dit mogelijk is, hoef ik ook geen midi to cv/gate aan te schaffen. Zat al eens te denken aan de system 1 met keys maar deze 1m bied voor mij meerwaarde als hij echt met analoog modulair te integreren is. Keys heb ik genoeg.

Mocht dit niet kunnen dan is dit systeem wel meteen heel gesloten en karig en zie ik het nut van de patchconnectors ook niet in als je toch niet buten de system 1m kunt connecten.

Het is inderdaad prima te combineren met andere modules. Dit kan zelfs twee kanten op, zij het beperkt tot de basale bouwstenen. Het enige wat niet tegelijkertijd werkt is de cv/gate ingang tegelijk met de midi/usb ingang. Het is dan of/of.

Ik heb ondertussen Roland Benelux support de vragen ook maar even gesteld. Dat plugout systeem is voor mij toch een selling point van dat ding. Moet het wel werken natuurlijk.:erm:

Back