Studio

Xypes

Stamgast
Beste

Ik wil nu eens eindelijk werk maken met heel mijn 'home studio' degelijk in orde te maken.
Nu heb ik hier wat vragen bij...

Ik heb een zeer krachtige desktop maar nog geen goede geluidskaart en momenteel gebruik ik gewoon
een dj mengpaneel met mijn studiomonitoren aangesloten en het mengpaneel op de geluid uit-poort van mijn desktop.

Vraag 1: Interne of externe geluidskaart?

Vraag 2: Ik kan vrijwel voor niets een mixer krijgen. Deze is de Soundcraft Spirit FX16!
Kan ik deze gewoon aansluiten via mijn pc? En ook gebruiken als geluidskaart?
Of moet hier nog een geluidskaart tussen (ik denk natuurlijk vanzelfsprekend van wel?)

Vraag 3: Is het dan de bedoeling dat, als ik deze mixer gebruik, ik mijn studiomonitoren op de mixer aansluit of op de interne/externe geluidskaart?

Vraag 4: Kan ik ook mijn keyboard etc. op deze mixer aansluiten en deze dan via mijn DAW gebruiken voor alles te spelen?

Ik wist niet goed waar ik alles precies moet plaatsen dus ik plaats het hier maar!

Mvg & alvast heel erg bedankt :halleluja
Yannick

Beste

Ik wil nu eens eindelijk werk maken met heel mijn 'home studio' degelijk in orde te maken.
Nu heb ik hier wat vragen bij...

Ik heb een zeer krachtige desktop maar nog geen goede geluidskaart en momenteel gebruik ik gewoon
een dj mengpaneel met mijn studiomonitoren aangesloten en het mengpaneel op de geluid uit-poort van mijn desktop.

Vraag 1: Interne of externe geluidskaart?

Vraag 2: Ik kan vrijwel voor niets een mixer krijgen. Deze is de Soundcraft Spirit FX16!
Kan ik deze gewoon aansluiten via mijn pc? En ook gebruiken als geluidskaart?
Of moet hier nog een geluidskaart tussen (ik denk natuurlijk vanzelfsprekend van wel?)

Vraag 3: Is het dan de bedoeling dat, als ik deze mixer gebruik, ik mijn studiomonitoren op de mixer aansluit of op de interne/externe geluidskaart?

Vraag 4: Kan ik ook mijn keyboard etc. op deze mixer aansluiten en deze dan via mijn DAW gebruiken voor alles te spelen?

Ik wist niet goed waar ik alles precies moet plaatsen dus ik plaats het hier maar!

Mvg & alvast heel erg bedankt :halleluja
Yannick
Je bent eigenlijk op zoek naar een personal coach in plaats van zelfredzaam te zijn. Je moet leren zelf dingen op te zoeken, vooral als je onder de 20 bent.

Kom kom.... Op dit fijne forum helpen we elkaar toch graag een handje?
Yannick zal wel nog genoeg zoekwerk hebben hoor ;).

Vraag 1: Ik zou voor een externe geluidskaart gaan. Degene die standaard in een computer zit is meestal goed genoeg van kwaliteit om z'n geluidjes af te spelen. Een externe geluidskaart biedt (al naargelang het model) meer Input/output mogelijkheden.

Vraag 2: Mooi tafeltje die FX16! Daar zit echter geen geluidskaart in.

Vraag 3: Je kan je studiomonitoren al naargelang aansluiten op je FX16 of op je externe geluidskaart.
Meestal is er bij de geluidskaart soft (light versie) meegeleverd waarin ook een mixer zit waarbij je de monitor uitgang kan routen naar een vaste uitgang op de kaart.

Vraag 4: Jep.

De FX16 heeft als ik niet verkeerd ben, 16 direct outs. Als je wil kan je met een 16 fysieke ingang kaart (of meerdere gekoppeld) alle 16 kanalen rechtstreeks in je DAW halen.

Je kan bv. volgende opstelling maken: Instrumenten (synths etc...) in je mixer, mixer uitgang(en) naar je DAW via de externe geluidskaart.
Opnemen en bewerken in je DAW en afspelen via de externe geluidskaart naar je versterkte monitors.
Je kan ook de monitoruitgang van je FX16 gebruiken en de audio-uitgang van je kaart laten terugkomen op de FX16 maar dan moet je wel uitkijken dat je dat signaal niet weer je DAW instuurt want bij opname krijg je een geluidslus dat je monitors (of toch de tweeters) wel eens naar de andere wereld kan helpen...

Cheers!
Exo. :mega:

Beste

Heel erg bedankt. Ik kwam er maar niet uit of ik een geluidskaart
Nodig had of niet.

Gr
Yannick

Ik werk ongeveer identiek als wat Exo voorstelt.
Echter heb ik geen Audio interface met 16 in maar enkel eentje met 4 in.
Ik gebruik hiervan slechts 2 ingangen. Wat ik wil opnemen doe ik via
een subgroep, wat met de Soundcraft volgens mij ook kan.
De bronnen (synths, mic's,...) die je wil recorden, route je via de sub en
koppel je los van de master. Easy en vlot werkbaar. De Sound kan je horen
als je de geluidskaart aasluit op je mengtafel maar opletten voor
"rondzingen" zoals Exo aanhaalt.

Succes met uw setup !

Allemaal niet makkelijk maar nu snap ik het teminste ;)
En de hardware die ik gebruik (synths etc) die doe ik gewoon via pc of doe ik deze dan via
mijn geluidskaart?

En wat voor geluidskaart raden jullie mij dan aan?
Zou er synthesizer(s), een drumcomputer, mss nog wat dingen aan willen koppelen (is wel toekomst maar bon)

Erg bedankt!

Jongens, zou ik dan niet beter een interne geluidskaart kopen?

Emu 1212m pci geluidskaart zoiets?
Kan ik hier dan via jack signaal naar de mixer sturen?
En mijn boxen op stereo/mono de mixer zetten?

En kan ik deze Emu 1212m pci geluidskaart ook uitbreiden naar meer kanalen dat ik ze alle 16 kan gebruiken? Want had dit ergens gelezen maar zou niet weten hoe ik dit dan zou moeten doen?
Want nu heb ik maar 4 jacks? Dus dan kan ik maar 4 kanalen gebruiken? Of ben ik hier fout?

Tja, dat kan maar ik heb wel wat m'n bedenkingen bij deze kaarten.
- Je bent 2 slots kwijt.
- Je hebt slechts 2 analoge inputs en 2 analoge outputs (= 4 jacks).
- Softupdates gaan slechts tot Windows Vista.
- Uitbreidingsmogelijkheden zie ik niet meteen.

Je kan bv. een externe kaart gebruiken van Motu, Focusrite om er maar een paar te noemen.
Zoek hier maar even op het forum, er zijn tal van topics van mensen zoals jij die op zoek zijn naar een gepaste kaart.
Een Focusrite Scarlet 6i6 bv. heeft 4 analoge ins en 4 analoge outs. Daar kan je zeker al mee weg.
Opnemen doe je dan per 4 mono of 2 stereo ingangen.
Wil je meer, dan heb je een grotere interface nodig.
Hier op de SF marktplaats vind je regelmatig mensen die hun geluidskaart aanbieden.
Er zijn zelfs 4 Motu's 192 HD te koop met 2 kaarten waarbij elk toestel je meteen 12 fysieke inputs geeft = 48 ins!
Kan je meteen nog 2 16 FX'en aanhangen :D.

Cheers,

Wel een beetje overdreven, maar dus beter een externe kopen dan een interne?
Want heb altijd meegekregen dat die interne beter waren?

Maar bon, hier ben ik dus heel wat mee! Geen vragen meer, bedankt mensen!

Dus eigenlijk als ik een AD/DA omzetter zou koppelen aan een interne/Externe geluidskaart, zou dit juist hetgene zijn dat de kwaliteit goed is! Dus eigenlijk maakt de geluidskaart niet zo veel uit?

En kan ik bv ook een geluidskaart nemen met een paar in/outputs en hier een AD/DA omzetter aan koppelen en hierop
mijn mixer aankoppelen? Zodat ik via mijn DAW de mixer kan bedienen?

En maakt het dan ook uit of die AD/DA jack of xlr is?

We komen er stilaan ;)

Thanks!

In feite is elke geluidskaart een AD/DA. Het zet je analoge inputs om naar digitaal om te bewerken in je DAW en zet je geluid uit je DAW om naar analoog zodat jij dat op je monitors kan horen ;).
De MOTU192 heeft meteen 12 inputs mic/line.
Behringer.... Een merk dat ik bewust vermijd. Begrijp me niet verkeerd, de lage prijs maakt de drempel laag om kennis te maken met tal van toestellen (geluidskaarten, effects, comp/lim ...) en dat is goed maar weet dat er reeds voor weinig meer beters bestaat ;).
Behringer is nu ook niet meteen waardevast voor wanneer je dat ooit opnieuw wil verkopen...

Cheers,

Back