Is dit de Yamaha DX7??

Mennomoog

Stamgast
'Ello! :D

Ik ben mezelf een beetje aan het oriënteren, even kijken of ik een Yamaha DX7'je wil gaan aanschaffen. Nu weet ik dat het een **** is om het ding te programmeren, maar kan leiden tot geweldige resultaten (zegt men). Ik hoop van wel, want de paar keren dat ik dat ding heb uitgeprobeerd vond ik het geluid erg kaal en "blikkerig".

Oh, kijk eens bij deze link: http://www.thedx7.co.uk/DX7_samples.htm
Daar heeft iemand een Sony HR-MP5 effectenbak over de DX7 gegooid en klinkt best goed! Ik weet weinig van effectenbakjes af, ik neem aan dat er wel betere te krijgen zijn. :D

Maar goed, terug naar mijn vraag. Ik hoorde laatst Phil Collins' Another Day In Paradise. Ik vraag mij af of dit de Yamaha DX7 is die je door het hele lied hoort. Ik weet dat ie het ding gebruikt heeft. Geluidsbestandje bij deze topic toegevoegd.

Oh, nu we het er toch over hebben ;) : "Take On Me" van A-ha, is dat ook de Yamaha DX7?

En Enya, the Celts. Daar hoor je de bekende tubular bell van de DX7. ;)

Origineel geplaatst door Orabidoo
'Ello! :D

Ik ben mezelf een beetje aan het oriënteren, even kijken of ik een Yamaha DX7'je wil gaan aanschaffen. Nu weet ik dat het een **** is om het ding te programmeren, maar kan leiden tot geweldige resultaten (zegt men). Ik hoop van wel, want de paar keren dat ik dat ding heb uitgeprobeerd vond ik het geluid erg kaal en "blikkerig".

Oh, kijk eens bij deze link: http://www.thedx7.co.uk/DX7_samples.htm
Daar heeft iemand een Sony HR-MP5 effectenbak over de DX7 gegooid en klinkt best goed! Ik weet weinig van effectenbakjes af, ik neem aan dat er wel betere te krijgen zijn. :D

Alles beter dan Behringer (/me knuffelt z'n 2 REV500's in de 01v en zijn nieuw verworven Digitech DSP-16) en het effect is soms best wel spectaculair. Ik moet m'n K1m er nog eens doorjagen.. maar effecten kunnen soms een geluid maken of breken. Een goede synth moet goed klinken zonder effecten en briljant met.

Maar goed, terug naar mijn vraag. Ik hoorde laatst Phil Collins' Another Day In Paradise. Ik vraag mij af of dit de Yamaha DX7 is die je door het hele lied hoort. Ik weet dat ie het ding gebruikt heeft. Geluidsbestandje bij deze topic toegevoegd.

Ik hoor vooral andere dingen zoals gitaren en een TR-808... dat 'blipje' kan van alles komen.

Oh, nu we het er toch over hebben ;) : "Take On Me" van A-ha, is dat ook de Yamaha DX7?

Da's volgens mij iets anders. een Oberheim of zo, kan me de clip niet meer herinneren.

En Enya, the Celts. Daar hoor je de bekende tubular bell van de DX7. ;)

Enya heeft nog meer geluiden gejat...van de D-50, bijvoorbeeld :)

Maar goed, terug naar je vraag. 1) Als je perse een DX-7 wil hebben, ga dan voor een versie 2 (ziet er naar mijn nooit-zo-bescheiden-mening ook beter uit). 2) Als je alleen de sounds van de DX-7 wil hebben, pik jezelf dan een DX-200 op. Alles wat de DX-7 kan en meer, en compacter. 3) Als je echt extreem wil doen - een volledig uitgebreide Nord Modular kan een DX-7 vrijwel exact nadoen (ik heb hier 'tig patches liggen) - volledig uitgebreid zodat je dan ook 16 voices poly hebt. Of ga anders voor de FS1r, al is die wel wat zeldzamer.

Download ook de trial versie van FM-7 eens voor de grap. Maakt 't programmeren stukken duidelijker en makkelijker.

Nou ja komt goed uit want ik heb een D50. :D

En inderdaad Yoozer, die mark 2 versie ziet er beter uit. :D

Origineel geplaatst door Orabidoo
Nou ja komt goed uit want ik heb een D50. :D

de D50 en prophet VS (later door wavestation vervangen. tony en phil gingen samen naar de winkel en kochten samen ieder hun eigen wavestation...) werden veel door phil gebruikt alsmede de dx7 voor wat strings en elec. piano's. verder nog in de early days de prophet 5 (in the air tonight...) en veel yamaha cp70 grand piano.

Bedankt! Ik kan dit natuurlijk alleen horen van een echte tony banks en phil collins fan!!! :okdan:

maar ik moet mijn wijsheden ook ergens vandaan halen ;) zal dan toch van hun zelf moeten komen anders weet ik het ook niet... En als ik eraan kan komen dan kan iedereen het eigenlijk maja moet je wel goed zoeken ;)

(wavestation verhaal bijvoorbeeld staat op de korg site zelf... zoek phil collins daar maar eens...)

Enya: the Celts: Tubular en cello strings zijn inderdaad van de DX7.

Take on me van Aha: maakte veel gebruik van de DX7

Phil: kan ik niets van zeggen :(

Een DX7 klinkt sowieso 'kaal', zonder effecten. Je moet minimum een lekkere chorus eroverheen zetten. De DX77II FD is volgens mij de beste keuze.

Wil je een stapje verder gaan, overweeg dan een SY77 of 99 (FM + rompler + sequencer + effecten + floppydrive).

Het programmeren van FM heeft inderdaad een slechte reputatie, maar eenmaal je het doorhebt, dan is het allemaal nogal vrij logisch en kan je er erg veel mee (maar niet alles ;) ).

Ik zou nooit m'n DX7 (model 1), noch m'n SY99'en wegdoen.

:doei:

Origineel geplaatst door Yoozer
Alles beter dan Behringer ....

:stupid

Dit is gebaseerd op twee dingetjes : 1) de cheape Behringer-kloon die ik hier heb staan (is een Chinese 'Virtualizer', zit wel precies 'tzelfde spul in) en 2) mijn ervaringen met een 'echte' Virtualizer en Modulizer. Mijn grootste punt van bezwaar is de reverb - in dit geval door de topicstarter benodigd om z'n droge geluidjes wat meer aanzien te geven, en die klinkt bij beide bovengenoemde modellen niet ruimtelijk maar plat, en niet levendig maar metaal-achtig en kunstmatig. Ik kwam hier zelf pas achter toen ik een betere reverb te horen kreeg over m'n eigen instrumenten.

Dit even ter toelichting zodat 't niet gaat lijken alsof ik een of ander schaap ben dat vrolijk meeblaat met de massa. Bovenstaande opinies zijn strikt persoonlijk, resultaten kunnen verschillen na eigen ervaringen.

Het ging hier trouwens specifiek over effectenbakjes. Dit wil niet zeggen dat de rest van hun assortiment ook zuigt.

Origineel geplaatst door Danny

Phil: kan ik niets van zeggen :(

ik weer wel en kan zeggen dat phil hem veel heeft gebruikt. Hij heeft er ook 2 gehad. Voor de serious tour. 1 op zijn Yamaha CP70 om zelf op te spelen (al is het soms over midi dat wel (yamaha cp70 heeft midi kit) ) en 1tje voor brad cole om op te pingelen...

genesis daarintegen heeft de dx7 niet enorm veel gebruikt voor geluiden. eerder als controller voor het gros vande nummers op de invisible touch tour... (Als FM synthese source gebruikten ze voornamenlijk de NED Synclavier)

iemand hier die het nummer that's just the way it is kent van phil? dat is allemaal DX7 op het orgel en de drums na (bass niet zeker maar die was ook synthetisch geloof ik) orgel is echte hammond al is die live vervangen door idd de DX7

overigens wie beetje into Tony Banks is moet eens wat materiaal uit eind jaren 80 downen (Quicksilver suite bijv.) dat is voornamenlijk DX7 met Emulator 2 en Synclavier

Origineel geplaatst door Slipperman
ik weer wel en kan zeggen dat phil hem veel heeft gebruikt. Hij heeft er ook 2 gehad. Voor de serious tour. 1 op zijn Yamaha CP70 om zelf op te spelen (al is het soms over midi dat wel (yamaha cp70 heeft midi kit) ) en 1tje voor brad cole om op te pingelen...

genesis daarintegen heeft de dx7 niet enorm veel gebruikt voor geluiden. eerder als controller voor het gros vande nummers op de invisible touch tour... (Als FM synthese source gebruikten ze voornamenlijk de NED Synclavier)

iemand hier die het nummer that's just the way it is kent van phil? dat is allemaal DX7 op het orgel en de drums na (bass niet zeker maar die was ook synthetisch geloof ik) orgel is echte hammond al is die live vervangen door idd de DX7

overigens wie beetje into Tony Banks is moet eens wat materiaal uit eind jaren 80 downen (Quicksilver suite bijv.) dat is voornamenlijk DX7 met Emulator 2 en Synclavier

Gelukkig dat er nog echte Phil-kenners op de wereld rondlopen :) Ieder z'n meug ;) en mijn kennis over onze Phil is kwasi nul. Dat wil echter niet zeggen dat ik hem niet goed vind, vooral z'n soundtrack van Tarzan vind ik wel knap :okdan: . Deze ken ik door en door. Daar heeft ons Marijke (3.5 jaar) vooral veel oorzaak aan :D

Ik hoor de mensen eigenlijk niet meer over de dx 5? (stuk minder gemaaKt)

of wat te denken van een DX-1....?

dx1.jpg

DX5: mooie synth en inderdaad niet zoveel verkocht, vermoedelijk omdat de DX7II heel dicht in de geburen komt en goedkoper was.

DX1: Supersynth, maar vééééél te duur. Hij is wel samen met de CS80 en de Ensoniqs één van de weinigen die polyfone aftertouch hebben.

DX5/1 zijn eigenlijk 2 DX7's in mekaar ... lekker.

[kwood] The DX-1, outdone by cheaper and more competitive DX synths is today, primarily reserved for those musicians big enough or wealthy enough to splurge on a real Vintage instrument with exquisite performance and interface features and sounds.
It is used to this day by Depeche Mode, Vince Clarke and Herbie Hancock.
[een kwood]

Origineel geplaatst door Slipperman
hmm de dx1 en dx5 zijn niet veel door artiesten gebruikt. DX1 volgens mij door niemand voor zover ik weet. Zeker niet live. IS gewoon TE zwaar mee te nemen.

Daar heb je toch roadies voor?

Back