Noem een goed nummer met een Yamaha DX7

MeneerJansen

Ouwe rot
In het topic "Met welke synth heb je niks mee?" noemde ik de Yamaha DX7. Maar ik vind wel dat dit vnl. komt door het oncreative gebruik ervan in de jaren '80. Iedere dag die kl*te muziek op de radio in de Top 40 met dat ding.

Toen dacht ik aan mijn onderschrift ("Noem 1 goed nummer waar geen Minimoog in voorkomt") en toen opende ik dit topic. Dus: kunnen jullie mij van mijn DX7 trauma afhelpen door en goed nummer te noemen waar er één prominent in zit? :)

Volgens mij was de DX7 de favoriete synthesizer van Brian Eno. Dus alles vanaf 1983 of zo van Brian Eno zit er vol mee.

Iedere dag die kl*te muziek op de radio in de Top 40 met dat ding.

Ah. Collega's. Al een paar jaar afgeschaft. Een jaar lang doorgebracht in een klein hok met radio stampenhouse. Kreeg het niet voor elkaar om het uit te laten zetten. Geen fuck kunnen doen het hele jaar. Alleen maar de alles overheersende jodelie jeppa jeppa blanke mannen maken bonkende nephouse zonder fantasie de hele dag.

Nu een kabbelend mixje van Paul du Lac op de achtergrond terwijl ik lekker doorwerk (ok ok behalve de SF breek nu)

ook het zwitserse duo diethelm & famulari konden er wel een mooie invulling mee geven in de combinatie een mooie warme acc gitaar en de uiterst kille dx7...
hebben 2 albums uit gebracht...

In combi wordt het al gauw een heel ander verhaal...lead sound van de DX-7 II

Front 242 natuurlijk.

Zoek wat Italo Disco vanaf '83 tot '88 ofzo, dat kazige is toch net de troef van zo'n ding? De stuiterbasjes <3

zit er vol van:

Man toch wat strak die stuiterbasjes, probeer dat maar eens met moderne sequencers of daws.

Met andere woorden: op welk nummer stond de DX7 niet op een EP preset. :)

Zoals in dat draadje ook vernoemd: de Ghostbusters soundtrack gebruikt ook in de instrumentale delen DX7 op minder cliché manieren.

Hier wordt de DX7 ietwat weggeblazen door een lichtjes belachelijk goed zingende Freddy, maar hij vervult zijn rol als orchestraal orgeltje goed. Het dunnere van de DX7 geeft hier ook meteen ruim plaats voor de stem.

Hmmmmm. Bedankt voor de links allemaal. Ik begin voorzichtig van mijn DX7 trauma af te komen. Vooral de link naar Youtube voor Diethelm & Famularis spreekt mij aan. Beetje jaren '70 prog rock achtig met jazz improvisatie achtige stukken erin. Heeft wat weg van oude Yes, oude Genesis en Kayak. Hou ik wel van. Het hangt er dus maar helemaal van af hoe je een instrument gebruikt en je moet 'm niet als een gimmick op de voorgrond zetten.

Eno en vroege Roxy Music spreekt mij persoonlijk erg aan. Iemand een tip voor een goed album (of 'Best Of') van Eno voor me? Ik kan me het stuk nog zo goed herinneren van 'The Old Grey Wistle Test' op de BBC waar Eno in Roxy Music zit te pielen op zijn Synthi A (of moet ik zeggen VCS3?).

(Howard Jones was een van de weinigen die ik rond 1983 wel trok al vind ik zijn muziek wel erg 1983 nu).

Compilatie / best of:
- Brian Eno ‎– I: Instrumental (3 × CD, 1993)
- Brian Eno ‎– II: Vocal (3 × CD, 1993)

Maar daar wordt meestal (helaas) veel geld voor gevraagd.

Zijn beste albums volgens velen (hoewel dit altijd een kwestie van smaak blijft):
1. Another Green World (1975)
2. Here Come The Warm Jets (1973)
3. Before And After Science (1977)

Momenteel 3 voor €25 (bij bol.com)

En "Apollo - Atmospheres & Soundtracks" (uit 1983) is ook een heel goed album van Eno. Veel spacy / onaardse geluiden ....van de DX-7. Het instrument waar Eno in 1983 heel graag op zat te pielen. Hij had er meerdere. In de film Trainspotting is veel muziek van dit album te horen. Met dit album kom je definitief van je DX-7 trauma af ... ;) De DX-7 is niet makkelijk te programmeren, maar je kunt er heel bijzondere - veelal metaalachtige / kille - geluiden meemaken.
Bekende nummers van dit album zijn Silver Morning en Deep Blue Day

Silver Morning

Deep Blue Day

Ik ben zelf geen groot Eno kenner, maar een vriend wist me er 'alles' van te vertellen.

Dit topic doet me een beetje aan (ex-?)synthforumlid Bass denken. Die zit nu nog steeds op Gearslutz te preken dat je met een DAW en plugins enkel moderne 13-in-een-dozijn platgecomprimeerde commerciële "EDM" kan maken. :dubbel:

Ik was n tijd terug in de soundbanks uit de link van Yoozer aan het graven toen ik het blokgolf-achtige basgeluid tegenkwam uit het stuk hieronder (komt na de E-mu Shakuhachi sample)..
Heb me in de tijd dat het album uit was wel ns afgevraagd waarmee het gedaan zou kunnen zijn.. toen ik het geluid tegenkwam in die soundbank herkende ik m meteen.. vet geluid :D

Als ik die YouTube voorbeelden van Eno beluister krijg ik spontaan een trauma .

Bekende nummers van dit album zijn Silver Morning en Deep Blue Day
Jemig, ik moet m'n beeld van Brian Eno radicaal bijstellen, de melancholieke country van Deep Blue Day past daar nl. helemaal niet in. Ik zag hem als een minimale geluidskunstenaar... Nou ja, lelijk is het niet. 8~

Jemig, ik moet m'n beeld van Brian Eno radicaal bijstellen, de melancholieke country van Deep Blue Day past daar nl. helemaal niet in. Ik zag hem als een minimale geluidskunstenaar... Nou ja, lelijk is het niet. 8~

Dan heb je de gezellige inhaker "Lilac" not niet gehoord

Ik was n tijd terug in de soundbanks uit de link van Yoozer aan het graven toen ik het blokgolf-achtige basgeluid tegenkwam uit het stuk hieronder (komt na de E-mu Shakuhachi sample)..
Heb me in de tijd dat het album uit was wel ns afgevraagd waarmee het gedaan zou kunnen zijn.. toen ik het geluid tegenkwam in die soundbank herkende ik m meteen.. vet geluid :D
Ik kende "Ride Across the River" niet, maar het klopt denk ik wel dat die bas van een DX-7 komt. Een vet geluid staat de DX-7 wel bekend om, maar dat verandert niets aan de sound die vrij kil is. Zelf zou ik de DX-7 nooit zo gebruiken zoals ze dat in de 80's deden, tenzij je uiteraard die sound van toen graag wil hebben.

Jemig, ik moet m'n beeld van Brian Eno radicaal bijstellen....
Ik zou daar even voorzichtig mee zijn, want zijn oeuvre is erg breed. Je moet denk ik even iets meer van 'm horen. Ik ken Eno zijn werken niet erg goed, maar hij is denk ik steeds op zoek geweest naar iets nieuw. De compilatie / best of albums die ik eerder in dit draadje noemde geven waarschijnlijk wel een goed beeld van wat hij allemaal aan muziek gemaakt heeft.

Ja, het valt natuurlijk te waarderen dat hij zich telkens vernieuwt. Maar het is wel even wennen als je alleen deze kent (excuses, ik wil dit topic verder niet vervuilen met off-topic berichten maar een tekst-link naar YouTube resulteert automatisch in een filmpje).

Laatst gewijzigd:
Back