Raar probleem JD990

RetrowX

Stamgast
Hoi!

Ik zit met het volgende probleem: de knoppen van mijn JD990 doen het soms niet goed. Het lijkt alsof ze plakken aan de binnenkant oid, dan moet ik er hard op duwen en komen ze een beetje los en "klikken"ze weer. Sommige klikken helemaal niet maar reageren wel als ik er hard op duw.

Nu is het zo dat dit per dag verschilt. Vandaag doen alle knoppen het gek genoeg alsof er niets mee aan de hand is... Alles klikt en reageert perfect.

Weet iemand wat het probleem hier is?

Alvast bedankt!

Natuurlijk niet, dat zou een beetje raar zijn vind je niet. Ik kan dat nu wel natuurkundig gaan weerleggen maar dat kan je zelf ook wel denk ik.

Maar 'my 2 cents' heb je al en eerlijk gezegt denk ik niet dat ik er ver vandaan zit.

Het lijkt alsof ze plakken aan de binnenkant oid, dan moet ik er hard op duwen en komen ze een beetje los en "klikken"ze weer. Sommige klikken helemaal niet maar reageren wel als ik er hard op duw.

Batterij probleem :? alsof een verse batterij je knoppen losser maakt en weer laat klikken ?

Dat kan natuurlijk niet.

Nu is het zo dat dit per dag verschilt. Vandaag doen alle knoppen het gek genoeg alsof er niets mee aan de hand is... Alles klikt en reageert perfect.

Misschien is er een verband met de luchtdruk.. barometer in de gaten houden.
http://home.hccnet.nl/v.d.horn/verwachting_luchtdruk/

Daarnaast misschien factoren als temperatuur en de relatieve luchtvochtigheid (die ook weer verband houdt met de luchtdruk)..
Beetje vage klacht idd. voor de rest hou ik me mond maar, geen ideeën verder.. :)

Laatst gewijzigd:
Denk idd dat de schakelaars van binnen vuil zijn. Mischien zijn ze te vervangen of open te maken en schoon te maken.

Hmmm ik dacht idd ook al dat het mssn aan temperatuur of vochtigheid ligt. RSB ik ben een totale leek op dit gebied, ik wist niet dat nicotine aanslag de ene dag wel merkbaar was en de andere dag niet - als je die natuurkundige verklaring wel hebt ben ik er stiekem toch benieuwd naar :)

Nicotine aanslag is sowiezo een aanslag op de electronica, rook komt overal.
Daarom staat bij advertenties altijd : in een rookvrije ruimte/studio gestaan.
Vochtige kelder/garage/schuur doen al ook geen goed voor je electronische apperatuur.
Wat RSB al zei, batterij kan het probleem niet zijn, nicotine kan maar stof lijkt me toch eerder de boosdoender.
Gelukkig heeft mijn JD-990 nog de dans ontprongen ;)

Tactile switches van apparatuur uit die jaren beginnen behoorlijk op hun einde te raken. Een en ander is afhankelijk van de omstandigheden waarin het gebruikt is en de intensiviteit. Omdat veel van die tactile switches onderligend verzilverde contacten hebben, corroderen die. Vooral als het weinig gebruikt wordt.
Masseer de switches eens flink: veelvuldig op drukken met een beetje zijdelingse beweging.
Als het allemaal niet werkt, dan kijken of je nieuwe kan kopen en erin (laten) zetten.

Het rare is gewoon dat ze het vandaag weer doen alsof er niks mee aan de hand is; ik heb de verwarming goed aangehad in mn kamer en die staat vaker uit, ik zou bijna zeggen dat dat het verband is oid maar ik kan dat niet echt verklaren :/ . Als ze morgen weer opeens allemaal niet klikken zal ik ze eens masseren.

schoonmaken en veel bespelen, eventueel vervangen als je de kans hebt
is vuil en vet waarschijnlijk/ rook

Duidelijk, wat klote dan... Ik ga maar eens uitvogelen of ik hem schoon kan krijgen, ben erg blij ermee dus wil hem graag nog ff een paar jaar gebruiken.

Gekocht van een forumlid voor een stevige prijs, die heeft dit dan wel even vriendelijk verzwegen... Achja.

Bedankt voor jullie hulp!!

Laatst gewijzigd:
Ik zat tijdens aankoop (heb 500 piek er voor betaald inc vintage kaart) in het buitenland en heb hem dus laten verzenden, ook een leer momentje geweest nu. Ergens natuurlijk ook aan mezelf te wijten.

Ook al betwijfel ik of ik als leek ter plekke had gemerkt dat die nicotine aanslag er in zat als hij de verwarming in zijn kamer aan had, tenzij die hele kamer overduidelijk een asbak was. Er zit ook geen sigarettenlucht aan de unit verder, wat ik wel had met een mixer een tijd geleden.

Heeft iemand aanraders voor schoonmaakproducten trouwens?

Ik had in een van mijn JD990's trouwens ook last van een van de knopjes die niet meer die 'klik' had toen ik het testte voor de verkoop. Hij werkte verder wel..
Waarschijnlijk is het ook meer iets van slijtage waardoor het veroorzaakt wordt?

Qua schoonmaken vrees ik dat je weinig zal kunnen doen.. het zijn tactile switches die je het beste in zijn geheel kan vervangen.
Het rubbertje in de switch eruit halen is niet zozeer het probleem maar het er weer in krijgen is monnikenwerk zeg maar :D

Verzwegen, je mocht er niet aanzitten tijdens de aankoop?

Maak er maar een grapje van, ik heb het meegemaakt :?
De beste man wou hem zelf demonstreren en vertelde doodleuk dat hij er meer verstand van had dan ik.
Ik vertrouwde de zaak meteen niet en ben met lege handen naar huis gegaan

Heb er 500 piek er voor betaald inc vintage kaart.
Heeft iemand aanraders voor schoonmaakproducten trouwens?

Je bedoelt 500 euro, of heb je hem al 15 jaar :?
Voorzichtig de kmopjes loshalen en met een wattenstaafje gedrenkt in isopropyl alcohol de boel schoonmaken, je kunt het proberen, andere oplossing heb ik zo ook niet.

Back