Fanless geluidarme audio PC DAW

Fanless PC

Fanless PC

Hey,

Dank voor jullie reply’s

• PC in een andere ruimte zetten is voor mij geen passende oplossing
  • Een Mac heeft ook ventilatoren en produceert dus ook geluid
  • Tijdrovende zelfbouw heb ik momenteel niet zo een zin in, wil muziek maken 8). Heb wel eens gehoord dat je ook niet zomaar alles kan samenbouwen en daar toch wel wat knowhow bij komt kijken?
Heb net eens een PC samengesteld op de website van www.quietpc.com.
Een 6-core i7 kan je niet kiezen. 4-core i7 is maximum.
Inderdaad 6700 type i7 zoals MacGyverGear al aangaf vanwege de lage vermogenopname.
Ik vraag me af wat er gebeurt op warme zomerdagen bij een buitentemperatuur van 35°C.
Krijgen de heatsinks van zo een pc het dan ook nog getrokken?
Lijkt me logisch dat je hem zo moet opstellen dat de lucht er omheen er goed aan kan.

@ Karstieman en MacGyverGear; Hebben jullie zomaar wat samengebouwd of is daar heel wat studiewerk aan vooraf gegaan. Moet je op compatibiliteitsproblemen letten… ?

Gelukkig heb ik mijn studio niet aan de straatzijde. Dus voorbijrijdende auto’s heb ik niet zo een last van. De PC is echt wel het probleem.

Aan de zelfbouwers hier. Hebben jullie al eens met een smartphone app jullie dB(A) niveau’s gemeten op 1 meter afstand?
Dat zou een echte indicatie geven, in zoverre die app’s natuurlijk betrouwbare waardes geven.
Ben ik wel benieuwd naar.
Ik heb bij mij 30 dB(A) gemeten op 1 meter afstand tijdens zware belasting van de CPU. Dat is dan al een ‘silent’ PC.

@ Karstieman; Naar het geluid van jouw zelfgebouwde PC ben ik zeer benieuwd.

@ Smartbits; Jij bent tot nu toe dan de enige die hier gepasseerd is met een 'zo goed als' fanloze PC. Jouw PC maakt dus echt helemaal geen geluid? Ooit problemen gehad op warme dagen? Nog bijzondere zaken waar je op moet letten bij zulk een PC?

100% stil is hij niet, er zitten toch nog wel wat dingen in die geluid maken. Ik heb toen gekozen voor een stille kast (Cooler Master Silencio 550), maar daar zitten alsnog twee fans in dus is niet geheel passief. Daarnaast ook nog een CPU cooler en audio harde schijf die welliswaar erg weinig geluid maken, maar niet compleet stil zijn. Als bootdisk heb ik wel een SSD genomen (Crucial m4), maar voor audio leek me dat niet de beste keus, vandaar dat ik daarvoor een Seagate Barracuda 7200 rpm schijf heb genomen (ST3000DM001, 3TB).

Waar ik (of eigenlijk de firma die ik 'm in elkaar liet zetten) tegen aan liep was dat de kast (met aan de binnenkant geluiddempend schuim) niet breed genoeg was voor de CPU cooler die ik in eerste instantie had gekozen (be quiet! Dark Rock 2). Uiteindelijk gekozen voor een iets lagere (Noctua NH-U12S) zodat het in ieder geval paste, maar zelfs daarvoor is het schuim van het deurtje af gemoeten, anders paste het niet.

Het uiteindelijke resultaat is niet 100% stil, maar je hoort 'm nauwelijks dus prima werkbaar. Ik maak regelmatig opnames met een behoorlijk gevoelige mic (Neuman TLM103) en dan hoor je niks van de PC terug. Wat je wel eens leest over een hoge piep bij fanless voedingen heb ik geen last van, die Seasonic voeding is wat dat betreft top. Ook geen last gehad met warme zomerdagen, misschien als het 40 graden is dat er dan problemen zouden kunnen zijn maar dat heb ik niet getest. Als het die temperatuur is dan is mijn ruimte niet meer fijn om te werken en ga ik liever buiten aan een zwembad liggen... 8)

Mijn systeem is een beetje ontstaan uit wat er verkrijgbaar was. Geheugen had ik nog liggen en heb op MP toen een board gekocht.
Had al wel een bepaald processortype in gedachten maar het moederboard (dat waar het een beetje mee begint) heb ik meer geselecteerd op voldoende PCI en PCI-e aansluitingen. :)
Als je op de website van de fabrikant kijkt kun je precies zien wat compatibel is qua geheugen en processor, dat is eigenlijk het voornaamste. Maar enige ervaring met hoe het een beetje werkt qua aansluitingen is wel belangrijk.

Je kunt ook eerst wat op YT gaan rondkijken mocht je toch de gok willen wagen maar ik geloof dat het type cooler van Nofan wel iets anders is qua montage dan doorsnee.

Je oude schijf kun je ook nog gewoon in je nieuwe PC meenemen trouwens, maar die ga je dan wel horen. Beter stop je er alleen SSD / M.2 in.
Dat nieuwere type processor met minder warmte ontwikkeling is overigens wel het de 6700t. De normale presteert iets beter maar neemt het dubbele vermogen op.
Volgens de fabrikant zou het grote type cooler voldoende zijn voor een processor tot 95watt.. mits je gaat overclocken natuurlijk.
Bij bepaalde types geheugen met grote koelvinnen kan het wel een probleem zijn. Heb weleens vaker bij een processorkoeling wat ribben moeten wegslijpen omdat het niet paste maar dat gaat bij dit type cooler geen optie zijn.

Heb mijn systeem nooit gemeten qua geluid omdat ie in een andere kamer staat. Maar de videokaart en voeding zijn de zaken die herrie maken bij mij.

Laatst gewijzigd:
@Topicstarter: Ik zal vanavond het geluid eens meten. Ik heb een db meter, dus dan weet je 't.

Ik werk zelf in de ICT, dus het zelfbouwen is mij niet vreemd.
Als je geen idee hebt wat je doet, lijkt het mij een slecht plan om zelf maar wat samen te stellen.
Er zijn componenten die toch beter/minder met elkaar samen werken.
Verder vereist (goed) zelfbouwen toch wel wat kennis.

Wat ik hoorde over de voeding, dat die geluid maakt --> hoeft niet.
Ik heb gekozen voor een mega stille voeding: Seasonic G-series 550 watt PCGH Edition. Kost wat, maar levert altijd genoeg power en is vrijwel stil.

Oh ja, fanless betekent niet altijd stil !!!
Soms is de zoem/brom van stille onderdelen afkomt harder dan het draaien van een goede, grote fan !

Geen concrete oplossing, wel wat tips:

Je zoekt 0 dB, dus geen fans. Dat wordt voor een CPU lastig.

Indien je geen gebruik maakt van een mainboard met onboard video: er zijn best veel goede videokaarten welke passief gekoeld zijn. Dit doe ik nu al heel lang (speel geen dikke 3D games) en bevalt prima.

Kies een goede en stille voeding. Op tweakers is veel te vinden hierover.

Kies je memory met zorg: kocht ik alles bijna passief, behalve de CPU, krijg ik op mijn 16 GB memory een hele dikke fan unit (5 jaar terug)...

Voor je CPU: er zijn passieve coolers op de markt, of hele grote koperen koelers met een stille fan. Kies daarvoor geen extreem heftige CPU die je ook nog gaat overklokken. Zo'n cooler scheelt echt heel erg veel kabaal! Begin niet aan waterkoeling, dan zit je met een pomp over het algemeen die je dan gaat horen.

Sommige, goedkope kasten resoneren met van alles en nog wat.

Ipv harddisks kun je aan de slag met SSDs. Wil je toch een harddisk: ik heb hem in zo'n houder / cooler. Twee voordelen: je hoort hem niet meer (helemaal opgesloten in aluminium en hij blijft veel koeler dan normaal.

Wil je toch een goede airflow hanteren in de kast, koop dan bijv. de stillere fans van Papst, evt. laat je die op 7 V lopen (de molex pluggen hebben 12, 5 en 0 V, normaal staat iets aangesloten op 0+5 of 0+12, trek je de pinnen eruit en sluit je de fan aan op 5+12 dan heb je 7V en draait hij minder snel en is dus stiller).

Macbook Pro:) Zeer stil:)

Die optie werd/wordt hier categorisch weggewuifd. Beetje jammer want ze zijn gewoon stil.
Ik was vroeger ook enorm gefocussed op stille computers maar sinds ik een macpro kocht in 2009
heb ik er werkelijkwaar nog geen seconde meer aan gedacht.

Conclusie: duur ja, maar dan heb je geen zorgen meer, en hoef je niet je hele ziel en zaligheid te leggen in het
construeren van een "stille pc" EN je kunt je tijd nu besteden aan waar het om gaat: muziek maken.

Trouwens een samengestelde stille pc kan ook flink in de papieren lopen..

Dacht dat het niet ging over wel of geen Mac fan zijn, maar het feit van toch nog fans in de behuizing hebben. :)

Ben wel benieuwd wat de resultaten van Karstieman zijn.. nieuwere, stille vans hoor je ook idd bijna niet.. zeker als je het wat langzamer laat draaien.

@ Karstieman: Wat denk jij van die Nofan PC? Zou dat echt uit de gevaren zone blijven bij een graadje of 30 omgevingstemperatuur zonder coolers?

Attachments

• pYHRZpMG6v3p6uIL.medium.jpeg
    pYHRZpMG6v3p6uIL.medium.jpeg
    66,1 KB · Bekeken: 154
Conclusie: duur ja, maar dan heb je geen zorgen meer, en hoef je niet je hele ziel en zaligheid te leggen in het
construeren van een "stille pc" EN je kunt je tijd nu besteden aan waar het om gaat: muziek maken.

Die van mij (begin 2013 gekocht), incl. Windows Home Premium, was 1260 euro. Inderdaad niet goedkoop, maar ik heb destijds ook naar Mac gekeken en dat was toch nog wel behoorlijk wat meer voor vergelijkbare specs. Ik heb niet echt mijn "ziel en zaligheid" in het construeren hoeven leggen, gewoon wat research wat ik bij elk apparaat/module wat ik koop doe. Het scheelt dat ik de PC's die ik gebruik voor muziek dedicated hou, ik zie dat puur als instrument daarvoor. Met mijn synths en gitaar kan ik ook het internet niet op of Photoshoppen, dus dat doe ik met deze machine ook niet. Mijn oude XP DAW is ook nog supersnel om die reden en is al 16 jaar oud. Alleen die was allesbehalve stil...

Maar misschien maak ik de volgende keer wel de beslissing om voor Mac te gaan, hangt ervan af wat er over 12 jaar het beste is. :D

Ehm.. hele stille, inderdaad, en hele goeie heatpipes, maar wel degelijk fans.

Correct. En zo ook de Macbook Air. Ik dacht eerlijk waar dat ik een laptop zonder fan had gekocht,
was helemaal blij. Totdat ik iets zwaars draaide en dacht 'waar komt die ruis vandaan'? Gelukkig
draai ik zelden rare dingen op dat ding dus geen last.

Vermoedelijk moeten we nog lange tijd wachten alvoor de electronische componenten zo efficient zijn
geworden dat ze nagenoeg geen warmte produceren. Ik ben er van overtuigd dat die generatie er aan komt
alleen heeft het wel een revolutionaire nieuwe technologie nodig...

Die optie werd/wordt hier categorisch weggewuifd. Beetje jammer want ze zijn gewoon stil.
Ik was vroeger ook enorm gefocussed op stille computers maar sinds ik een macpro kocht in 2009
heb ik er werkelijkwaar nog geen seconde meer aan gedacht.

Spot on! Same here! Koop een macbook pro and be done with it! :)

Dag allemaal,

Dank voor de reacties.
Intussen ben ik uit mijn droom.
Gisteren had ik een mail gestuurd naar Quietpc.com.

Ik deel hier even enkele van de vragen die ik stelde :

• How is the performance of the fanless pc on hot summer days with outside temperatures of 35°C?
  • Do I need an emergency fan for such conditions?
  • Has to be taken care that the PC is placed in an open space where air can move freely?

Het antwoord :

The space where your current PC sits would not be good for a fanless system. On a fanless system the heat rises and escapes the PC, if the vent at the top of the PC is covered it will not be able to escape as easy. A fanless system can do anything that a fanned system can do but if you are wanting to push the system on a regular basis for music production I would highly recommend a fanned system where all the components are always going to have fresh air keeping them cool.

The Haswell Extreme and Xeon processors will be better for professional music production, especially if you are using multiple audio channels and VSTs at the same time. However we cannot build a fanless system with these processors but we can do very quiet.

Duidelijk dus.

Back