synth/sequencer met gate clock input

cult45

011110111000
Ik ben voor een drummer op zoek naar synths met sequencer die reageren op gate input. Voor zijn vorige experiment heeft hij mijn 101 geleend. Deze werd met een drum-trigger via een Alesis i/o en Kenton Pro-Solo naar gate omgezet die de sequencer van de 101 triggerde.

Het liefst zou ik direct van piezo/trigger naar gate gaan, maar de Alesis heeft wel (double trigger) sensitivity en threshhold instellingen om de conversie naar gate af te stellen.

Er zijn veel synths met sequencers die op midi-clock reageren. Maar ik kan geen synths vinden die op note input door hun sequence stappen. Uitzondering is de mopho, maar hij raakte ontzettend gefrustreerd van de labiele software editor.

suggesties?

Zal je moeten proberen,maar ik heb zo'n volca beats staan. Als ik daar een minijack kabel in de sync in stopt kan ik deze met nagenoeg iedere puls of gate een stap voorwaarts in de sequence "pushen" . Het aanraken van de tip met je vinger is al genoeg om de sequence een stap voorwaarts te triggeren. Ik ga er vanuit dat dit ook met de volca bass en keys het geval is. Weet niet of dit exact is wat je bedoelt.

Arduino, of Teensy, of ...

Trig in naar Midi out
Daar moeten we hier samen wel uit komen:)

Kan je ongestraft een drumtrigger in een arduino prikken denk je?
Direct in bijv. een SH-101 gaat niet werken toch? Of geeft de 101 5V op de input?

Trig in naar stepped midi-clock uit dan hé. Ik ben benieuwd of apparaten dat pikken; midiclock die heel lang stilstaat en sporadisch stapt. Er moet dan wel met de 96 ticks getoverd worden dan ook lijkt mij. voor iedere stap al 5 ticks en dan met een binnenkomende trigger de 6e tick geven die resulteert in een 16e noot.

analog solutions europa

interessant maar een beetje aan de dure kant.

Zal je moeten proberen,maar ik heb zo'n volca beats staan. Als ik daar een minijack kabel in de sync in stopt kan ik deze met nagenoeg iedere puls of gate een stap voorwaarts in de sequence "pushen" . Het aanraken van de tip met je vinger is al genoeg om de sequence een stap voorwaarts te triggeren. Ik ga er vanuit dat dit ook met de volca bass en keys het geval is. Weet niet of dit exact is wat je bedoelt.

interessant dit. Ik ga rondvragen bij bekenden met volcas. Als iemand op SF gate naar Volca sync input kan testen graag!

heb ik langs zien komen, maar we zoeken ene hardware oplossing.

Kan je ongestraft een drumtrigger in een arduino prikken denk je?
Direct in bijv. een SH-101 gaat niet werken toch? Of geeft de 101 5V op de input?

Trig in naar stepped midi-clock uit dan hé. Ik ben benieuwd of apparaten dat pikken; midiclock die heel lang stilstaat en sporadisch stapt. Er moet dan wel met de 96 ticks getoverd worden dan ook lijkt mij. voor iedere stap al 5 ticks en dan met een binnenkomende trigger de 6e tick geven die resulteert in een 16e noot.

interessant maar een beetje aan de dure kant.

Een Zener diode van 5.1V doet alwonderen.
Misschien een klein simpel versterkingscircuit (0 tot 5V) voor de piezo (kan iemand met dit helpen?)
Moet te doen zijn om een piezo naar meer dan 3V te krijgenwaarop de arduino reageert

De midi kant is naar wens/noodzaak te programmeren.

Trouwens ... een Anushri heeft een 101 achtige sequencer die reageert op gate

Een Zener diode van 5.1V doet alwonderen.
Misschien een klein simpel versterkingscircuit (0 tot 5V) voor de piezo (kan iemand met dit helpen?)
Moet te doen zijn om een piezo naar meer dan 3V te krijgenwaarop de arduino reageert

De midi kant is naar wens/noodzaak te programmeren.

Het lijkt erop dat je de piezo in een analog input van een Arduino kan steken en ook varierende waardes uit kan lezen:

https://www.arduino.cc/en/Tutorial/KnockSensor

Trouwens ... een Anushri heeft een 101 achtige sequencer die reageert op gate

hmmm..dit is hem bijna ja. Het enige wat ik aantref id at de Aushri 4, 8 op 24 ppqn verwacht. Dit ipv een enkele gate zoals de SH-101. Ik kwam echter wel een thread tegen waarin men zelf in de firmware aan het frutten was met support van de maker.

Korg MonoTribe
Roland JX-3P (polyfoon!)
Arturia MicroBrute

Modulair georienteerde sequencers natuurlijk zeker, maar dan heb je geen geluid natuurlijk.

Korg MonoTribe
Roland JX-3P (polyfoon!)
Arturia MicroBrute

Modulair georienteerde sequencers natuurlijk zeker, maar dan heb je geen geluid natuurlijk.

JX-3P gaat hem niet worden. Anders koopt ie wel een SH-101

De microbrute lijkt hem bijna, alleen zie ik nergens staan dat de sequencer ook stapt op de (enkele) gate-in.

De Monotribe heeft dezelfde sync-in als de Volcas? Dan gaan deze wellicht werken.

Heb je zelf deze synths en/of de sequencers werkend gezien, getriggerd door een enkele gate?

JX-3P gaat hem niet worden. Anders koopt ie wel een SH-101

De microbrute lijkt hem bijna, alleen zie ik nergens staan dat de sequencer ook stapt op de (enkele) gate-in.

De Monotribe heeft dezelfde sync-in als de Volcas? Dan gaan deze wellicht werken.

Heb je zelf deze synths en/of de sequencers werkend gezien, getriggerd door een enkele gate?

De eerste twee heb ik zelf, de MicroBrute staat met een TR-808 op een filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=tMh-k3ql13I

Maar ik zou even de forums/handleiding napluizen voor een bevestiging.

----

Nog wat nagelopen....ziet er inderdaad naar uit dat je hem op gate in step trigger kunt zetten.

Misschien dat de Bass Station II het ook kan?

Kun je niet gewoon met een trigger to midi converter aan de slag?

Roland TMC-6

De eerste twee heb ik zelf, de MicroBrute staat met een TR-808 op een filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=tMh-k3ql13I

Maar ik zou even de forums/handleiding napluizen voor een bevestiging.

----

Nog wat nagelopen....ziet er inderdaad naar uit dat je hem op gate in step trigger kunt zetten.

Misschien dat de Bass Station II het ook kan?

In die youtube clip loopt de microbrute inderdaad op de accent als ik het goed lees. Dan zijn we al een heel eind verder.

Nu nog drum trigger naar gate. Dit lijkt een geschikt circuit ervoor met 2 extra CV outputs:

http://musicfromouterspace.com/analogsynth_new/SOUNDLABMINISYNTH/drumtrigger/drumtrigger.html

microbrute is binnen en hij doet het!

Nu is het:

trigger
alesis i/o (trigger naar midi)
kenton pro-solo (midi naar gate)
microbrute

nou kijken of we de alesis en kenton kunnen vervangen et iets die rechstreeks van trigger naar gate gaat.

dank voor de input!

microbrute is binnen en hij doet het!

Nu is het:

trigger
alesis i/o (trigger naar midi)
kenton pro-solo (midi naar gate)
microbrute

nou kijken of we de alesis en kenton kunnen vervangen et iets die rechstreeks van trigger naar gate gaat.

dank voor de input!

Hoe is het gegaan?

nogsteeds de oude situatie met alesis+kenton, maar hij is erg tevreden. De microbrute lijkt beter te reageren op de gate signaal, minder dubbel of gemiste stappen als met de 101.

Back