Piano VST's + Hauptwerk computerspecificaties.

Eisenga

Nieuwkomer
Ik ben nieuw op dit forum: Ik heb drie vragen:

Het gaat om Hauptwerk (dat virtuele kerkorgel programma dat ik overweeg aan te schaffen) en Piano VST's.

Ik moet daarvoor een aparte computer laten bouwen met speciale specificaties (die ik inmiddels ken).

Maar voordat ik dat doe zou ik mij ook graag willen verdiepen in pianosamples waarbij men professionele en peperdure vleugels (Steinway, Bosendorfer, Bechstein, Fazioli, etc) hebben opgenomen/ gesampled.

Dat soort programma's worden geloof ik VST's genoemd en voorbeelden zijn Pianoteq, Steinberg Grand, etc.

(Gaat mij uitsluitend om klassieke muziek. Dus geen elektronische geluidjes. etc. Alleen zo natuurgetrouwe imitatie van vleugels.

Dat soort programma;s heeft nl ook weer allerlei computerspecificaties nodig en ik wil voorkomen dat ik straks twee computers zou moeten komen, een voor Hauptwerk en een voor pianosampels. (Of zou het zo zijn dat Hauptwerk al zo hoge specificaties vereist dat men op een computer waar dat op kan draaien, altijd ook piano VST's kunnen draaien ?? Of is het misschien andersom: Dat PianoVST nog veel zwaardere computers vereisen dan Hauptwerk ?) )

Dus liever als het even kan een computer waar ik alle muziek mee kan doen en die alles aankan.

Als je niemand kent die enigszins thuis is in deze wereld en je in je eentje op internet rondkijkt, zie je al snel door de bomen het bos niet meer.

Daarom ben ik op zoek naar iemand die mij wat op weg zou kunnen helpen.

Vraag 1: Welke muziekzaak in het Noorden de Lands verkoopt pianosamples/ VST en weten daar veel van ?

Vraag 2: Welke VST vereist de zwaarste computerspecificaties, waar ik dan van uit kan gaan om een computer te laten bouwen waar ook Hauptwerk op kan draaien.

Vraag 3: is er een adres waar men zich speciaal heeft toegelegd op het bouwen van computers voor zee toepassing waar ik zo'n computer zou kunnen laten bouwen ?

Bij voorbaat dank voor eventuele tips, suggesties en adviezen !!

Groet ,
Bas

Vraag 1 kan ik niet beantwoorden. Geen idee.
Vraag 2/3 is gewoon simpel, huidige computers kunnen de piano's redelijk aan, maar meer is gewoon beter. i7 processor, veel intern geheugen (ik zeg 8gb of meer) en een GOEDE ASIO DRIVER op de geluidskaart. bezuinig vooral niet op de geluidskaart!

Als je de pc hebt gewoon demo's van de verschillende piano's downloaden en luisteren. elke heeft weer net een eigen klank. tussen bijv. IVory en theGrand zit best veel verschil. Pianoteq is geweldig. EWQL heeft mooie sets. Fazioli in kontakt.....

Vraag 1: Waarschijnlijk ben je beter uit met downloadversies; deze zijn vaak goedkoper, je weet zeker dat je de laatste versie krijgt en je kunt vaak gratis demo's downloaden. Google is je vriend als je gaat zoeken op piano vsts.

Maar voordat ik dat doe zou ik mij ook graag willen verdiepen in pianosamples waarbij men professionele en peperdure vleugels (Steinway, Bosendorfer, Bechstein, Fazioli, etc) hebben opgenomen/ gesampled.

Dat soort programma's worden geloof ik VST's genoemd en voorbeelden zijn Pianoteq, Steinberg Grand, etc.
Ja en nee. "VST" is een standaard voor plugins. Op Logic gebruik je bijv. geen VST maar AU, op ProTools RTAS of AAX.

De gangbare "neutrale" naam is een plugin.

Pianoteq werkt niet met samples maar met modelleren, dus die laat je computer zweten maar neemt amper ruimte op de schijf in.

De samples zelf worden vaak een library genoemd. Voor het afspelen is een losse plugin nodig. Soms zijn deze in 1 enkele plugin gebakken; m.a.w. je kunt dan wel de instellingen wijzigen maar bijv. niet zelf samples toevoegen van andere piano's.

Er is ook nog de optie voor Kontakt in combinatie met een 3rd party library; Kontakt wordt gemaakt door Native Instruments, maar de library die je er in stopt hoeft niet perse van Native Instruments te zijn.

Er zijn een hele hoop bedrijven die libraries maken voor verschillende prijzen; er wordt een hoop energie in gestopt. Wat je het beste kunt kiezen hangt af van je smaak.

Ik heb Kontakt, maar voorheen had de standaard-library die er bij kwam slechts een paar piano's en die vond ik niet lekker meer klinken. Ik heb er toen SoundIron "Emotional Piano" bij gekocht, die m.i. voor de toepassing heel wat mooier klinkt. Zo houd je de meeste keuzemogelijkheden zonder elke keer een compleet nieuwe plugin te hoeven kopen waar dan weer een eigen library in vastgebakken zit.

Vraag 1: Welke muziekzaak in het Noorden de Lands verkoopt pianosamples/ VST en weten daar veel van ?
Vrijwel alles is online te koop. Het is geen goede investering voor zo'n zaak om een kartonnen doos met een DVDtje te laten staan op het schap; da's uiteindelijk alleen maar duur als er volgend jaar weer een nieuwe versie uitkomt. Met een download-versie is niks mis; de meeste plugins werken zelfs helemaal niet meer als ze niet even online kunnen controleren of ze netjes zijn gekocht.

Om te kijken welke de beste is: ook weer internet, maar dan helpt het om specifieke producten te vergelijken. Er is dan wel het fenomeen dat iemand bijv. The Grand 3 kocht en daarna Synthogy probeerde en daar veel enthousiaster over was, en dus daarom The Grand 3 afkraakt, dus vertrouw niet blindelings op reviews maar luister naar demo's.

Kijk maar eens op http://8dio.com/instrument-category/piano/ of https://cinesamples.com/product/piano-in-blue - je ziet, er is nogal prijsverschil en bij beiden heb je Kontakt nodig, maar als het precies klinkt zoals je wilt is het dat waard. Of http://www.native-instruments.com/en/products/komplete/keys/una-corda/ of http://www.native-instruments.com/en/products/komplete/keys/the-giant/ - voor deze kun je ook met een gratis gestripte versie van Kontakt aan de slag.

Vraag 2: Welke VST vereist de zwaarste computerspecificaties, waar ik dan van uit kan gaan om een computer te laten bouwen waar ook Hauptwerk op kan draaien.
Hauptwerk is vziw ook gebaseerd op samples.

Vraag 3: is er een adres waar men zich speciaal heeft toegelegd op het bouwen van computers voor zee toepassing waar ik zo'n computer zou kunnen laten bouwen ?
Diverse computerzaken bieden dit als service aan - jij specificeert de onderdelen, zij zetten 't (met garantie) voor je in elkaar voor een kleine meerprijs.

Hallo mensen, ontzettend bedankt voor al jullie uitleg en tips !!
Daar ben ik erg mee geholpen.

Wat een geweldig medium zo'n forum.
Is voor mij eerste keer dat ik daar gebruik van maak.

Vandaar ook dat ik wat laat door had dat er reacties waren en zelf dus nu ook pas reageer.

Ik kan me er nu een stuk gerichter verder in gaan verdiepen.

Nogmaals hartelijk dank

Groet,

Bas

Back