David Bowie, vernieuwende icoon is overleden

Vader die droomt van woodstock aan te doen en lelijk behang met grote bloemen. Wat lps vd beatles.
Fotos van ma voor ik geboren werd met lang haar en hotpants. Pa met lang haar en drumstel, in een hobby ccr cover groepje. Meer merk of weet ik niet, geboren in 73. Bowie llerde ik pas kennen omdat in de Joepie iemand stond die van jackson niks moet weten. Later stroomde bowie de woonkamer binnen via videoclips zoals let s dance, absolute beginners en little china girl. This is not america. 2 kleuren ogen? O jee, homo ook? Een vd eerste artiesten die gay bleken. Pas toen katasteoof zong "alle grote artiesten zijn allemaal homofiel" werd ik minder naief. Bowie speelde in de auto op cassette vd opgenomen lps zoals hits 84 enz. Pas in de mid 90's kocht ik greatest hits. O ja, ik,herinner me plots tonight, met tante tina. Mega hit. En de hetze om major tom heb ik nooit echt waardeert, beetje flauwe plaat.
Maar deed bowie ook geen mick jagger? Haha jagger noemde we als kind, als die clip opkwam "rotte bakkes"
Ah memories

Ik begrijp niet wat je bedoelt. De flower power was late sixties.

Ik wilde aangeven dat ik de Flower Power niet in mijn leven heb meegemaakt, dat verteld hebbende wil ik mijn mening etaleren met betrekking tot de Flower Power-periode.

Is ook wat, begrijpelijk lezen...

Ik denk dat hij bedoelde dat toen David Bowie begon er al heel wat aan het bewegen was in muziek land en dat het niet alleen maar Motown en Beatles was enzo.

O jee, homo ook? Een vd eerste artiesten die gay bleken.
Ah memories

Ah marketing. 't-Is van alle tijden...
In a 1983 interview with Rolling Stone, Bowie said his public declaration of bisexuality was "the biggest mistake I ever made" and "I was always a closet heterosexual." On other occasions, he said his interest in homosexual and bisexual culture had been more a product of the times and the situation in which he found himself than his own feelings; as described by Buckley, he said he had been driven more by "a compulsion to flout moral codes than a real biological and psychological state of being."

Deze briljante muzikant was altijd vernieuwend en verassend, helaas na zijn album "let's dance" uit 83 was de koek op, nog creatief genoeg maar wist geen hits meer te scoren!
Op muzikaal vlak heeft hij vaak buiten de convensionele manier gewerkt met eigen verzonnen akkoorden die overigens goed bleken te werken.
David we zullen je missen maar je muziek zal altijd onder ons blijven, ashes to ashes =(

Bowie begon pas in 83 echt hits te scoren. Daarvoor was ie een cult-ster, steeds iets groter, maar jean genie, rebel rebel waren bescheiden hitjes, fame en golden years deden iets meer, maar pas na sound and vision en met heroes ging het een beetje lopen, ook de bijbehorende lp-verkoop.

en dan nog. de hits zeiden vooral iets over het publiek (dat kocht.) Bowie was zoveel meer.

Last edited by a moderator:
Bericht door een moderator:
Weer open met de aanname dat we de nodige respect voor elkaar kunnen aanhouden...

Laatst gewijzigd:
Hier in 1977, enkel op synths :luv:.

Sense Of Doubt

Cheers,
Exo. :mega:

wat een geniaal album is dat toch die Low

hier is een andere versie van Sense of Doubt waar die op een andere synth (EMS? nee toch?? wat is dat voor ding) klooit ipv de ARP oddy.

doubtsynth.png

https://www.youtube.com/watch?v=ML4Q_7Z4pv0 maar dat kan ook voor de clip alleen zijn gewoon show misschien.

Binnenkort maar weer eens Christiane F wir kinder vom Bahnhof zoo kijken, echt een gezellige film voor de hele familie :D

Ja, die film heeft (in eerste instantie) mijn beeld van Bowie best beinvloed.
Maar goed. Low is erg goed, Heroes blijft m'n favoriet. Met de geniale titeltrack en V2 Schneider (incl. Kraftwerk referentie).
Interessant artikel over Heroes http://www.soundonsound.com/sos/oct04/articles/classictracks.htm

Senso of doubt is toch vooral Chamberlin (of Mellotron met Chamberlin tapes), RMI KC-II en (naar eigen zeggen op de hoes) Minimoog. Ik geloof dat ik op foto's nog een Solina String Ensemble voorbij zag komen trouwens.

Laatst gewijzigd:
Je kon in die tijd moeilijk een album opnemen zonder Solina, dus dat zal dan wel. :)

Heroes is nog altijd een favoriet van me, Low moet ik nog checken.

Senso of doubt

mooie verschrijving hier!

ik las (misschien over DB Is) dat de Synthi AKS ook veel gebruikt zou zijn op Low en Heroes. (Bowie heeft m veel later overgenomen voor wat toen heette een astronomisch bedrag - waarschijnlijk een sommetje waar wij hier ons hand niet voor omdraaien als het om een Synthi gaat - hij zou nu on display zijn in de tentoonstelling.)

Geen idee of het klopt en moeilijk na te gaan zonder plaatjes want over de muziek ligt meestal een mooie effectendeken.
Als het om Bowie en synths gaat, is Iggy Pops The Idiot ook niet te versmaden. Mass Production bv.

Vind de eerste lp's van bowie allemaal erg goed
Hunky dory, space oddity waren ook best al hits hoor
Vanaf inside/ outside begon ik af te haken

Eno heeft ook leuke dingen bij hem gedaan getuige z'n live album bv
Onderschat ook de sologitarist s bijdrage niet

nou space oddity was n hitje maar bowie zakte daarna toch echt weer weg in obscuriteit. changes en life on mars, de singletjes van ziggy stardust, starman en zo, deden het prima in engeland, maar hier of elders echt niet zo.
hunky dory is inderdaad een prachtplaat.

ik las (misschien over DB Is) dat de Synthi AKS ook veel gebruikt zou zijn op Low en Heroes.
Dat komt natuurlijk aan op de trademark 'treatments' die Eno al toepaste sinds z'n Roxy Music jaren. Bij Roxy Music gebruikte hij daar nog zo'n wonderbaarlijke custom desk-achtige synth bij (EMS toch ook?)
Het schijnt dat bij de Berlijnse opnames Eno inderdaad z'n Synthi A (of was 't een AKS?) mee had genomen en die o.a. gebruikte voor processing (gitaar o.a.).
Het zwaar geflangede 'chatter' drone effect dat je o.a. tijdens de track Heroes hoort schijnt inderdaad ook de Synthi te wezen - maar inderdaad, ik denk met veel effecten eroverheen.

(Bowie heeft m veel later overgenomen voor wat toen heette een astronomisch bedrag - waarschijnlijk een sommetje waar wij hier ons hand niet voor omdraaien als het om een Synthi gaat - hij zou nu on display zijn in de tentoonstelling.)
Klopt, staat op de tentoonstelling.
Had altijd begrepen dat de Synthi AKS (hetzelfde of een ander exemplaar?) een 'present' was. Ik lees 1999, da's dus inderdaad veel later.
Hier staat een goeie foto van de Synthi.. wie bouwt die patch even na? https://apolloapollodotcom.files.wo...synthesiser-1974-brian-eno-for-22heroes22.png

Die 'Sense of Doubt' synthesizer in Smackos' Youtube clip intrigeert me - ik kan 'm niet zo 1-2-3 plaatsen.
Later in de clip zie je 'm nog wat beter langskomen... het lijkt wel een soort van modular synth met keyboard?

attachment.php

[EDIT] Gevonden - het is een Steelphon S-900. Obscure bak zeg!

steelphon-s-900-622456.jpg

Attachments

• synth.jpg
    synth.jpg
    21,8 KB · Bekeken: 121
Laatst gewijzigd:
Klopt, staat op de tentoonstelling.
Had altijd begrepen dat de Synthi AKS (hetzelfde of een ander exemplaar?) een 'present' was. Ik lees 1999, da's dus inderdaad veel later.
Bij die op de tentoonstelling staat staat er in ieder geval bij dat hij 'm inderdaad van Eno gekregen heeft als cadeau. Met een begeleidende tekst:
This synth was used in the recording of Low, "Heroes" and Lodger.
It is a key element of their pioneering electronic soundscapes.
It was gifted to Bowie in 1999 with a letter from Brian Eno, which read
"Look after it. Patch it up in strange ways - it's surprising that it can still make noises that nothing else."
Ik heb er in ieder geval best wel een tijd naar staan kijken, was de eerste keer dat ik er 1 in het echt zag.

Leuke info, Smart!

Die 'Sense of Doubt' synthesizer in Smackos' Youtube clip intrigeert me - ik kan 'm niet zo 1-2-3 plaatsen.
Later in de clip zie je 'm nog wat beter langskomen... het lijkt wel een soort van modular synth met keyboard?

attachment.php

[EDIT] Gevonden - het is een Steelphon S-900. Obscure bak zeg!

steelphon-s-900-622456.jpg

ik heb er eentje gehad, het is een soort monofoon orgel, square based osclillators.
een geluid wat je erg snel zat bent.
:koffie:

Als we toch over 'synths' en 'Bowie' praten:
Op de 2e elpee Man who sold the world (1970) wordt nog regelmatig een moog ingezet, een tijd waarin dat ook weer niet al te vaak voorkwam. Zijn ook niet van die typisch ouwe, Emerson achtige moog synths klanken, maar bijvoorbeeld 'blokfluiten' (all the madmen als ik mij niet vergis). Goeie elpee hoor, lekker rauw.

Die 'synthsweep' naar dat orkestrale stukje van Space Oddity is de stylophone trouwens (wellicht algemeen bekend).

En natuurlijk heeft mijn grote synthheld Roger Powell nog met hem getoured (Stage).

Nu ja, ik spui ook maar wat, want ik weet het ook even niet meer.
Behalve dan dat ik Diamonds Dogs zo'n goeie plaat vind, en twee weken terug in Brixton toevallig op die mural stuitte.
Weinig artiesten die zo omvattend populair/aanvaard/charismatisch/erkend waren. Hoewel muzikaal niet vergelijkbaar, zo ongeveer de categorie Michael Jackson, Madonna, Paul McCartney, Mercury. Ik zal wellicht nog wat namen missen, maar veel kunnen dat er niet zijn. Jagger/Richards horen daar m.i. al niet op. Een dergelijke mega status zal niet snel meer ontstaan, het is nu allemaal veel meer versnipperd in de muziekbiz en de media is mijn indruk.

Hoe dan ook, lachen die Steelphon met zijn presets, trouwens nifty gegoogled !
Kennelijk een italiaanse synth: http://www.sequencer.de/blog/steelphon-synthesizer-s900/8525.

En natuurlijk heeft mijn grote synthheld Roger Powell nog met hem getoured (Stage).

Op het gevaar af een beetje off-topic te gaan, daar kwam ik nog wat interessants over tegen...
Roger Powell of Utopia played the keys/synths on Bowie's '78 tour using an ARP Odyssey mk I, RMI KC-II, ARP Solina string ensemble and 'Powell Probe' (a custom-built portable polyphonic keyboard controller that was controlling 6 Oberheim SEM modules, mainly used for live performance). For the latter part of the tour the Probe was replaced by a Prophet 5 rev 1. If I recall correctly Powell played the synths on the Lodger album as well, at least on a couple of tracks.
Dit is Roger met genoemde 'Powell Probe'...

Roger%20Powell%20042779-1-L.jpg

Back