"Paul Hardcastle - Rainforest" Snare sound

Siementenzer

ottootto
Hey allemaal,

Ik wil graag de snare uit Paul Hardcastle - Rain Forest namaken. Ik probeer zoooo dicht mogelijk bij het origineel te komen. Doormiddel van het namaken probeer ik meer te leren over zijn mix techniek. Ik heb al wat onderzoek gedaan (fora, youtube, goed luisteren, waveform bestuderen, etc), maar ik probeer nog meer informatie te verzamelen.

Ik weet dat hij zijn drums vaak uit de Linn Drum of tr808 haalde, alleen klinkt de drum in dit nummer toch net wat anders. Het klinkt als een tr808 maar als ik 'm bestudeer, dan zie ik dat hij omhoog gepitched lijkt. Als ik dat zelf probeer, dan gaat de snare heel dun klinken.

Wat zijn manieren om deze toch vol te laten klinken? (Analoge) Compressie, Distortion, saturation, layering, etc? Hoe paste hij dit toe? Of gebruikte hij sowieso al een andere snare?

Ik hoor ook dat hij gebruik maakt van een reverb (gated: phil collins stijl?). welke reverbs zijn geschikt hiervoor? Ik dacht zelf aan een Plate Reverb. Nog andere suggesties? Specifieke merken/types?

Overigens is alle informatie omtrent Paul Hardcastle (en 80's stijl van mixen) meer dan welkom!

bedankt alvast ;)

Om verwarring te voorkomen, ik bedoel deze versie:
https://www.youtube.com/watch?v=yKTAJkVFvCI

Hey allemaal,

Ik wil graag de snare uit Paul Hardcastle - Rain Forest namaken. Ik probeer zoooo dicht mogelijk bij het origineel te komen. Doormiddel van het namaken probeer ik meer te leren over zijn mix techniek. Ik heb al wat onderzoek gedaan (fora, youtube, goed luisteren, waveform bestuderen, etc), maar ik probeer nog meer informatie te verzamelen.

Ik weet dat hij zijn drums vaak uit de Linn Drum of tr808 haalde, alleen klinkt de drum in dit nummer toch net wat anders. Het klinkt als een tr808 maar als ik 'm bestudeer, dan zie ik dat hij omhoog gepitched lijkt. Als ik dat zelf probeer, dan gaat de snare heel dun klinken.

Wat zijn manieren om deze toch vol te laten klinken? (Analoge) Compressie, Distortion, saturation, layering, etc? Hoe paste hij dit toe? Of gebruikte hij sowieso al een andere snare?

Ik hoor ook dat hij gebruik maakt van een reverb (gated: phil collins stijl?). welke reverbs zijn geschikt hiervoor? Ik dacht zelf aan een Plate Reverb. Nog andere suggesties? Specifieke merken/types?

Overigens is alle informatie omtrent Paul Hardcastle (en 80's stijl van mixen) meer dan welkom!

bedankt alvast ;)

Om verwarring te voorkomen, ik bedoel deze versie:
https://www.youtube.com/watch?v=yKTAJkVFvCI

Je kan hem wellicht vinden op Soundcloud )ja daar zit hij gewoon in het wild) en hem de vraag stellen...... daar doet hij volgens mij niet echt heel moeilijk over.

ik denk dat er een 808 snare gemixt is met een sample snare uit een linndrum of soortgelijke drummachine en die sweep is denk ik met een SH-101 gemaakt.. of een Pearl Syncussion.

Je kan hem wellicht vinden op Soundcloud )ja daar zit hij gewoon in het wild) en hem de vraag stellen...... daar doet hij volgens mij niet echt heel moeilijk over.
Ah ik had Facebook al geprobeerd en ik had zelfs al op internet naar een email adres gezocht, maar ik was soundcloud helemaal vergeten. bedankt!

ik denk dat er een 808 snare gemixt is met een sample snare uit een linndrum of soortgelijke drummachine en die sweep is denk ik met een SH-101 gemaakt.. of een Pearl Syncussion.
Die sweep klinkt inderdaad als een SH101.

Bottom van een linndrum, hoog van een 808?

Welke soortgelijke drumcomputer zou jij dan zeggen? Oberheim DMX?

hele korte gated reverb zit er ook nog op.
kan ook nog zijn dat t deze drumknaagputer is.

maar volgens mij is het een 808 snare met gated reverb en verder flink ge-eq'd

In Rainforest lijkt het mij erg op de 808 snair. Misschien intern gepitst. Ik weet niet of dat kan bij de 808. Voor mijn gevoel heeft hij echt dat holle van de 808 snair.
Hoedanook, succes!

Ik hoor vooral een stevige compressor en een middy reverb. Te benaderen met de meeste analoge drumsynths, maar aangezien dat de vraag niet is help ik je daar niet mee (erg leuke vraagstelling trouwens).

Wel een baas die Hardcastle, blij dattie nog bezig is en nog niet het loodje heeft gelegd. :halleluja

Wordt nog lastig denk ik. Hij was (correct me if wrong) een groot Fairlight fan, dus had ie al lekkere samples en
vast en zeker layers van zn drummachines.. Maar 808 zowieso.

Is het geen 606 snare, die klinkt net even iet meer snappy dan de 808 :)
Aangezien er algemeen bekend is dat Paul Hardcastle veel gebruik maakte van zijn 808, ga ik ervan uit dat het een 808 is. Desalniettemin ga ik er toch even naar kijken. Bedankt voor de tip!

Wordt nog lastig denk ik. Hij was (correct me if wrong) een groot Fairlight fan, dus had ie al lekkere samples en
vast en zeker layers van zn drummachines.. Maar 808 zowieso.
Ik ben niet zo bekend met de Fairlight. Wat voor een samples zaten daar voornamelijk in? En was die niet 8bit??

Je kan ook de trigger gebruiken.
Dan is alleen de attack van je snare 'dikker"

Is ook echt een hip hop truc. Die dikke snares is ook vaak een 808 909 achtige kick onder een snare. Vroeg me altijd af hoe veel hip hop producers die snare zo 'dik' kregen.
Kick eronder. Zo simpel

Layer de tom met de snare en clap. Dat werd vaak gedaan in electro (Clear Cybotron, Afrika Bambaata).

Bottom van een linndrum, hoog van een 808?
Welke soortgelijke drumcomputer zou jij dan zeggen? Oberheim DMX?

Lastig te zeggen. Het werd in die tijd veel gedaan omdat die snare van een 808 een beetje 'snappy' is en door die sampled snare erbij te doen krijgt hij wat meer body.

Het kan ook nog een Sequential Circuits Drumtracks geweest zijn of een E-mu Drumulator.

Back