Leuk artikel over de geschiedenis van FM synthese

Mee eens, hoewel...
A Yamaha DX7: the synth that changed music forever
Niet mee eens...

Interessante background.. thanx :mega:

De DXen hebben bij mij ook toch wel een diepe indruk na gelaten in de tijd dat ik er kennis mee mocht maken..
In muziekwinkels, bij mensen die em al in het bezit hadden.. of de folders ervan....
Ik wilde zo graag ontdekken hoe het werkte.. er hing iets magisch rond die hele bediening...
De Juno 106 bv, die toen ook nieuw te koop stond vond ik maar saai :D

Denk je niet dat de jaren '80 héél anders geklonken zouden hebben zonder al die FM e-pianootjes en bassen?

Het is een opmerking als: Toyota Prius, de hybride aangedreven auto die het personenvervoer volledig voorgoed veranderd heeft...

Is toch ook niet zo.

Het is wellicht een smaakje dat toegevoegd is, dus mijns inziens is een subtielere verwoording wel van toepassing...

Ik zag laatst een Mercedes en die ik niet hoorde aankomen.. da's toch best wel raar..

Het was niet alleen de FM maar ook het velocity sensitive klavier en breathcontrol... allemaal zaken die meehielpen aan een bijzonder expressief instrument..
De synthese op zich was gewoon redelijk vernieuwend.. en dichter in de buurt van bv akoestische instrumenten kon je op dat moment echt niet komen.
De D50 is min of meer het antwoord geweest op de DX7, maar alle markante geluidjes (anders dan met substractieve synthese mogelijk was) waren met behulp van samples gemaakt.. en dat in contrast met de DX7 waar je dmv van instellingen wijzigen het gevoel kreeg dat je naar een echte Marimba of een echte geplukte bas luisterde.. :)

Het is een opmerking als: Toyota Prius, de hybride aangedreven auto die het personenvervoer volledig voorgoed veranderd heeft...

Is toch ook niet zo.
FM heeft van alles veranderd. Een van die dingen was het en masse dumpen van analoog spul. Had dat niet plaatsgevonden, dan had het hele elektronische muzieklandschap er anders uitgezien.

Het is wellicht een smaakje dat toegevoegd is, dus mijns inziens is een subtielere verwoording wel van toepassing...
De industrie ging al toe naar machines met minder sliders en meer microprocessors, maar FM gooide de knuppel in het hoenderhok.

Of denk je dat de JX8P er toevallig zo uitzag?

Ja, leuk artikel. Grappig om eens de menselijke kant van het verhaal ook te lezen ipv alleen de droge feiten.

De industrie ging al toe naar machines met minder sliders en meer microprocessors, maar FM gooide de knuppel in het hoenderhok.

Of denk je dat de JX8P er toevallig zo uitzag?

Dàt precies is juist niet de verdienste van de FM, imho. De eerste experimenten met mass-use samplers vonden een paar jaar na 1968 plaats maar hadden, met Fairlight en E-mu's Emulator, op dat zelfde FM-doorbreekpunt, de eerste successen.

Ik blijf het afzwakken, dat FM de complete muziek voorgoed veranderde.

Back