Hoe zijn jullie begonnen?

Dat klinkt goed zeg!Die alesis Fusion 8 HD.Ben er nu een paar dagen mee bezig.Niet dat ie beter klinkt dan anderen,maar de combinatie en mogelijkheden wel meer.Spijtig dat ie een HD drive heeft,dat gaat kapot vroeg of laat.Tijd voor reserves.

Ik ben op mijn 16de begonnen met een Roland SH-101. Vermits ik toen niets anders had (buiten een Commodore 64), heb ik die enkele maanden later weer verkocht (lachen maar).

Jaren later een Roland D-10, dan een Korg M3R erbij. Tezamen kon ik al "iets" doen. Dan weer tientallen jaren niets.. tot ik Apple GarageBand leerde gebruiken. Dat heeft er dan weer toe geleid om hardware synths te kopen. Korg RADIAS, Arturia Origin, Moog Sub 37, Korg Z1, Roland MC-909, en een paar dagen geleden een Yamaha AN1x.

Als ik vergelijk wat ik vandaag kan vgl met 20 jaar geleden, dan vind ik dat je minstens 3 toestellen moet kunnen combineren om door de (soms) saaiheid van 1-2 instrumenten door te breken. Drie instrumenten die tezamen klikken (synced of course), that's more than the sum of the parts. Ik denk dat dit ook uitlegt waarom groepen meestal met drums + gitaar + keys werken.

Dus mijn top tip: zorg dat je minstens 3 instrumenten hebt.. en laat ze tezamen werken.

Yamaha PSR6300, leren spelen EN beats proggen :okdan:

Radio 538 Music Maker toen ik 10 was zorgde ervoor dat ik hooked raakte aan muziek en geluids-ontwerp, mn eerste bak was een Electribe ES-MKII. Die heb k toen vrij snel weer verkocht voor zn grotere broer de ESX-1. Die beviel zo goed dat ik er inmiddels 2 heb staan icm een Octatrack :) Samplers samplers samplers!

Destijds begonnen met een yamaha cs1x nieuw in de winkel gekocht. Kort daarop een mint tr 606 weten te scoren en een six trak met 6 individuele outputs. Toen door gespaard en een tb 303 gekocht enz enz.

Mijn eerste setup was een roland w-30. een tascam portastudio en een roland mb-d1. Daarna een korg z1 er bij gekocht voor de volle nieuwprijs, achteraf had ik veel liever voor dat geld een heleboel oude bakkies met fx gehad, want voor een beginneling is de z1 echt overkill.

Laatst gewijzigd:
Ik ben begonnen met Cubase Audio XT, een Soundblaster geluidskaart en een Roland MC-303 (net als Mikemix). Daarna kwam een CS1x - die ik nog steeds heb - en nog heel veel meer. Nu heb ik een supersnelle pc en een midi-keyboardje en dat is alles.

Volgens mij moet je set-up geleidelijk groeien en is minder is vaak meer. Dan merk je vanzelf wat je mist en kun je gericht op zoek.

Een groot nadeel van softsynths tegenwoordig vind ik dat er zoveel presets in zitten. Als je niet uitkijkt blijf je zappen en maak je geen muziek meer. Op een CS1x heb ik vroeger complete nummers gemaakt in de General Midi-modus. Ik heb er zelfs ooit Future Music Magazine mee gehaald :)

Fastracker. Ben pas na jaren voor het eerst geld uit gaan geven aan apparatuur. Veel nieuw gekocht, spijt van. Nu bijna alles 2e hands, ik koop vaak iets om een tijdje uit te proberen en verkoop het later weer, in principe is dat gratis en soms winstgevend.

Oh ja octamed natuurlijk op de amiga, maar dat was niet serieus ;)

begonnen midden jaren 70, na het zien van een concert van de toen nog totaal onbekende tangerine dreams, er was geen 100 man op dat concert.
eerst met wat zelfbouw bij gebrek aan centen, een lunetta achtige synth, maar dan met ttl chips daarna een formant beginnen te bouwen.
eind jaren 70 m'n eerste echte synth gekocht, een arp axxe nieuw, de minimoog kon ik mij niet veroorloven, die had ik eigenlijk liever gehad.
begin jaren 80 watertandend naar de eerste polyfonen zitten gapen, jongens, was dat duur dus proberen zelf een te bouwen met cem chips die toen pas uit kwamen, niet verder geraakt dan een modulaire 2 voice.
en toen kwam daar de dx7 toen een heel nieuw geluid, die moest ik hebben, en ik had dan ook een van de eerste.
en daarna is het nooit meer opgehouden.

Ooit begonnen met een nieuwe Yamaha RM1X die ik gekregen had van mijn ouders. Het was een van de goedkopere all-in-one oplossingen.
Daarna vooral tracker software gebruikt, omdat dit sneller ging en beter klonk.
Eens ik geld verdiende ben ik zelf tweededehands toestellen beginnen kopen. Heel af en toe iets nieuws gekocht (max 400 euro).
Ondertussen al veel gekocht en terug verkocht. Als je een groot deel tweedehands doet, dan blijft het een betaalbare hobby.

In 2005 lid geworden van SF, voordat ik ook maar uberhaupt ooit een muzieknoot gemaakt had. Een muziekcomputer, geluidskaart en speakers gekocht, en mezelf "Producer" gaan noemen. Ow wat een mooie fout... Al snel bleek dat ik wel muzikaal was, alhoewel ik met een vinger piano kon spelen. Een vriend van me was producer, en ik draaide veel als dj. Dus ik zat de hele week bij hem, en vroeg eigenlijk de hele week alleen maar "waarom?". Daar super veel van geleerd.

Toen mn eerste eigen single gaan maken, en wat spullen bijgekocht. Nu inmiddels nog steeds aan het investeren, maar kan leven van het maken van mn muziek, en leuke spullen kopen die ik wil.

En nu met 2 handen piano spelen... hahaha.

Back