on the road: pc of notebook met mobiele disk

johanZero

Ingeburgerd
mijn vraag is: kan ik programma´s plus bestanden op een mobile drive installeren?

toelichting:
In de band speel ik nog op synths uit de jaren negentig.
die staan opgeslagen en er kan dus door de week niet bij.
nu overweeg, ik als oude knar, over te stappen op digitaal, d.w.z een controller-keyboard en een notebook of een mobiele pc.
ik heb nog geen flight pc case gezien maar als iemand die weet houd ik me aanbevolen.

mijn huidige notebook i7 met ssd drive is snel maar niet ruim bemeten met hard disk capaciteit.
Native Komplete, Reason, Ableton Live vreten opslag geheugen, zo ook mijn sample collectie.
ik heb mijn oude synths gesampled met samplerobot dus dat is ook fors en past allemaal niet op deze notebook.
mijn vraag is: kan ik programma´s plus bestanden op een mobile drive installeren?
dit geldt in het bijzonder voor Native Komplete. Het keyboard dat er bij hoort, de Native Instruments Komplete Kontrol ziet er wel mooi uit! iemand ervaring?

Zal je toch een snelle disk en bus moeten vinden als je geen latency wil horen.

Een klassieke harde schijf van 5400 rpm over een USB1/2 connectie zal niet echt lukken vrees ik...

Welke connectors heb je op je laptop? Of welk type laptop heb je?

Kun je niet beter proberen je oude synths na te bootsen in plugins ipv met samples te werken? Dat scheelt een enorme bak data.

Ik weet niet of het een mogelijkheid is bij deze notebook..

Maar je kan evt. een 2e hdd plaatsen met een hdd caddy ?

Volgends mij: kan je op zijn minst de sample-sets van je synths op een usb3 drive zetten.. en dan met je sampler-vst en een keyboard je ding doen..

Het zou best eens kunnen, dat je ook de programma's op die usb-drive kan zetten mits je de juiste folde aangeeft tijdens de installatie..
ik heb een hele tijd gewerkt op een aftandse laptop met een usb2 hdd voor de samples.. renoise had daar geen problemen mee.. laadtijd wilde wel eens oplopen.. maar eenmaal geladen werkte dat prima..

Welke nineties hardware synths heb je dan die je als het had gekund zou meenemen? En welke geluidskaart heb je?
Weet niet hoe het bij Dell zit maar kan je er geen grotere sed inzetten?

De interne SSD bij een Dell XPS zit meestal rechtstreeks op de PCIe en is nog 3x sneller dan op de SATA bus. Als geld geen probleem is, is het idd de beste optie om zo'n nieuwe Samsung SSD van 1TB ofzo op de PCIe bus te hangen.

Zit er toevallig ook geen Thunderbolt connector op? Sommige XPS laptops hebben dit en dit zou de tweede beste optie zijn.

Worst case scenario, koop je een SATA SSD van Samsung (850) en hangt die via USB3 aan je laptop. Wel effe opletten als je die USB bus shares via een hub...

De interne SSD bij een Dell XPS zit meestal rechtstreeks op de PCIe en is nog 3x sneller dan op de SATA bus. Als geld geen probleem is, is het idd de beste optie om zo'n nieuwe Samsung SSD van 1TB ofzo op de PCIe bus te hangen.

Zit er toevallig ook geen Thunderbolt connector op? Sommige XPS laptops hebben dit en dit zou de tweede beste optie zijn.

Worst case scenario, koop je een SATA SSD van Samsung (850) en hangt die via USB3 aan je laptop. Wel effe opletten als je die USB bus shares via een hub...

Gewoon je SSD vervangen door een 1TB exemplaar.
Als je een M.2 bus hebt dan daarvoor gaan anders idd een EVO850 er in.

Back