Roland VS-1680, 1824, 200, 2400 of 2480?

Status
Please reply by conversation.
Mijn plan met het ding is een vaste "studio 2", zonder PC, alles gericht op focus op inspiratie/creativiteit. Experimentje eigenlijk ook. We zullen zien.

Ik heb jarenlang een VS2480 gebruikt, en heb voordat ik hem verkocht de HD gecloned. Gebruik nu de Reaper plugin om snel een RDAC>WAV conversion te doen als ik nog aan een track wil werken. Werkt nog steeds prima, je kan op die manier gewoon de VS interne IDE HD aansluiten op de PC met een IDE<>USB converter, verder geen gedoe met SCSI drives nodig. (Als je geen externe HD gebruikt met de VS vind ik die workflow eigenlijk gemakkelijker dan met VirDIS).

Is weer tijdje terug, moet die route weer even afstoffen....

Begrijp ik het goed dat je nu zonder any SCSI (en rebooting of hotswapping) kunt omdat je nu helemaal geen VS-apparaat meer in het verhaal hebt ? Alleen dus die ex-interne-IDE-HDD in VS-format nog, die je dan dus meteen via de Reaper plugin kunt lezen ?

groeten

Is weer tijdje terug, moet die route weer even afstoffen....

Begrijp ik het goed dat je nu zonder any SCSI (en rebooting of hotswapping) kunt omdat je nu helemaal geen VS-apparaat meer in het verhaal hebt ? Alleen dus die ex-interne-IDE-HDD in VS-format nog, die je dan dus meteen via de Reaper plugin kunt lezen ?

groeten

Inderdaad. Ik heb die drive gecloned, dus dat komt op hetzelfde neer. Ik vind het gemakkelijkst om het in Reaper te importeren met de plugin, maar je kan ook VSWaveExport gebruiken - http://www.thegoodlibrary.com/VSWaveExport.php
De plugin en VSWaveExport kunnen gewoon de VS IDE HDD uitlezen.

Mvg.

CoolRunning

Heb het 'destijds' met de reaper-plugin aan de praat gekregen, dat werkte goed - enige nadeel als ik me goed herinner was dat je vanuit de interne IDE HDD moest kopieren naar ext SCSI HDD, afkoppelen en aan PC koppelen (dus div rebooting, geen hotswapping). Heb die route via VSWE toen niet bekeken.

De plugin en VSWaveExport kunnen gewoon de VS IDE HDD uitlezen.
Da's dan alleen als 'ie niet nog in de VS-machine zit dacht ik begrepen te hebben.

Meest praktische tegenwoordig lijkt me een SD-card in de HDD-caddy (via adapter-kaartje). Dan kun je gewoon SD-card eruit plukken en daarmee richting PC. Dat werkt, en zo ook meteen vd trillingsgevoeligheid vd VSR-880 HDD af. Die tweede stap hier nog niet uitgeplozen, maar dat zou hetzelfde moeten kunnen werkend als jouw IDE-route.

De truc met het SD-kaartje werkt niet bij elke VS, en ik dacht dat je bij de grotere bakken met veel inputs ook in de problemen kwam qua schrijfsnelheid.

Ik gebruik vooralsnog gewoon HDD's, mijn VS komt de kamer toch niet uit.

VS2000 heeft USB poort. Daarvoor heb je wel de VS editor voor nodig, maar het werkt prima. Enfin, ik gebruik mn VS2000 enkel om wat te oefenen met de mastering plugins die erop zitten. Met name de VS8F-3 card met plugins is een leuke toevoeging. Tweedehands zijn de VS-en voor redelijk cheap te krijgen.

Kennen jullie deze site al: www.vsplanet.com ?

De truc met het SD-kaartje werkt niet bij elke VS, en ik dacht dat je bij de grotere bakken met veel inputs ook in de problemen kwam qua schrijfsnelheid.

Hmm, da's jammer, want werkt best elegant met SD.

Ik gebruik vooralsnog gewoon HDD's, mijn VS komt de kamer toch niet uit.

Dan inderdaad niet nodig, mooi. Op een houten podium was het helaas gegarandeerd... binnen een kwartier stopte de opname...

Nice! Maar die niet voor rechtstreeks file-transfer begrijp ik ?

Ja het kan wel, maar dan heb je wel de VS2000 Wave converter voor nodig. Die zet je WAV file om in een voor de VS leesbare extensie. Kan zowel van de VS als naar de VS. Dus in de kern niet direct, maar je hoeft er ook weer geen hele rare kunstgrepen voor uit te halen.

Ja het kan wel, maar dan heb je wel de VS2000 Wave converter voor nodig. Die zet je WAV file om in een voor de VS leesbare extensie. Kan zowel van de VS als naar de VS. Dus in de kern niet direct, maar je hoeft er ook weer geen hele rare kunstgrepen voor uit te halen.

Aha, paar extra stappen niet vervelend, zo lang er maar geen ompluggen & rebooten bij komt kijken.

Nou, voor de volledigheid: de 2480 bleek toch ver boven mijn budget te zijn (800 euro, is ie ongetwijfeld waard hoor, zo bedoel ik het niet), maar ik liep vervolgens tegen een nieuw in de doos Tascam DP24 aan. Natuurlijk, de specs zijn uitgedunder, maar het ding voldoet toch volledig aan mijn "eisen": 24 bit recording, MIDI clock out. En nog helemaal nieuw ook dus.

Ja, ik ben de geroemde FXs kwijt die de Rolands hebben (maar dat kan ook in post-productie), maar win weer qua file transfer naar Mac, gewoon via usb.
De interface lijkt me ook een stuk eenvoudiger dan bij de Rolands (hoewel ik die in grote lijnen nog wel weet van diverse VS880s die ik vroeger heb gehad).

Al met al een tevreden man voor 250 euro.

Wat ik ermee wil doen? Met in principe één synth en wat FX blokjes (DSI Pro2, Inifity Looper, TC Delay, wat dirt pedalen) Allesandro Cortini-achtige tracks maken, weg van de computer en alle andere afleidende gear. MIDI clock is nodig om synth, looper, delay etc. te kunnen syncen.

We zullen zien of het werkt! Bedankt voor alle meedenken/posten! SF is toch altijd weer de plek waar je terugkeert voor dit soort onderzoekjes!

SCD,

Fijn voor je dat je toch iets gevonden hebt.

Ik gebruik mijn 2480 dagelijks en hij hoeft ook niet weg en omdat deze best prijzig is geweest ga ik deze niet goedkoop wegdoen dan houd ik de 2480 liever zelf.

VS2000 heeft USB poort. Daarvoor heb je wel de VS editor voor nodig, maar het werkt prima. Enfin, ik gebruik mn VS2000 enkel om wat te oefenen met de mastering plugins die erop zitten. Met name de VS8F-3 card met plugins is een leuke toevoeging. Tweedehands zijn de VS-en voor redelijk cheap te krijgen.

Kennen jullie deze site al: www.vsplanet.com ?

Zo'n -3 kaart heb ik niet. Ik heb een stuk of 3 -2 kaarten erin zitten, dat zijn de gewone FX kaarten (niet plugin).

Is die -3 kaart met zijn mastering plugins goed te gebruiken?

Makkelijke vraag maar wrsch niet eenvoudig kort te beantwoorden, maar 'k ben zomaar eens benieuwd naar hoe met name die VS8F-2 kaarten zich verhouden tot 'hedendaagse' plugins ?

Qua gebruiksvriendelijkheid is de VS8F-3 prima te gebruiken. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe deze in vergelijking tot de hedendaagse plugins staan of t.o.v. hardware.

Ik omschreef het verkeerd - bedoelde bijv VS8F-2 qua klank t.o.v. plugins ?

(en 'k realizeer me dat dat een zeer algemene vraag is :) )

VSF8-3 kan ook 3rd party effects draaien. Niet goedkoop, maar wel erg goede keuzes... zoals de TC reverbs.

VSF8-2 heeft prima standaard FX. Reverbs zijn niet fantastisch, maar ook niet slecht. Leukste is dat de Space Chorus algoritmes er ook op staan, die klinken erg goed.

Mvg.

CoolRunning

VSF8-3 kan ook 3rd party effects draaien. Niet goedkoop, maar wel erg goede keuzes... zoals de TC reverbs.

VSF8-2 heeft prima standaard FX. Reverbs zijn niet fantastisch, maar ook niet slecht. Leukste is dat de Space Chorus algoritmes er ook op staan, die klinken erg goed.

Dank je voor de toelichting. Aha, kan me voorstellen dat de -3 zo 'met de tijd mee kan gaan', en de -2 mogelijk niet. Zelfde idee met FX-boards in zeg Akai samplers - handig, maar niet persé up to date.

Status
Please reply by conversation.
Back