Hoe zet je jezelf verpletterend op de kaart?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag forummers,

Er is tegenwoordig zo verschrikkelijk veel muziek beschikbaar via internet, dat opvallen heel moeilijk is. Met slimme marketing kun je daar vast iets aan doen, zoals het maken van een gelikte clip, of - ik noem een Daft Punk - het consequent verbergen van hoofd.

Nou zat ik te denken. Als je jezelf - of een fictieve act - opnieuw mag uitvinden en op de kaart mag zetten, hoe zou je dat aanpakken? Wel of geen SoundCloud? Net als Douwe Bob bij elk liedje van je album een goedkope videoclip maken? Anders?

edit Ik denk dat je eerst als dj aan de slag moet om jezelf op de kaart te zetten. daarna pas als producer.

Laatst gewijzigd:
Als je in de electronische dance hoek zit/wil zitten wel ja Dre. Maar andere muzieksoorten vragen vaak om een
andere aanpak..

Toen ik laatst een filmpje zag van fat boy slim was ik gefascineerd door zijn getto studio en zijn leuke persoonlijkheid, voorbeeld van iemand die met helemaal niks alles kan maken.

Met andere woorden, sommige mensen die zijn voor dit leven geboren en anderen die proberen keihard of minder keihard maar gaan er niet of met veel moeite komen.

Ik ben er een van de laatste catorogie, ik denk dat je niet te hard moet proberen maar vooral plezier hebben in wat je doet.

Ja is het haast zinloos om dance te produceren als je zelf niet draait? Vraag me dat wel eens af idd...

Mwah dat lijkt me onzin, veel van die jonge jochies van tegenwoordig zijn met produceren begonnen en meegenomen in de slipstream van een grote. Eenmaal een bekende en gevraagde naam zijn ze erbij gaan draaien omdat er vraag naar is.

Maar er zijn ook zat voorbeelden waar het andersom is.

Dank voor alle reacties tot zover :okdan:

De reden waarom ik de vraag stel heeft ook te maken met een radiointerview van de week. Een onderzoeker had 10 jaar lang Nederlandse bandjes en artiesten gevolgd en bekeken wat maakt of iemand slaagt of niet. Zo'n 2 a 3 procent was soort van doorgebroken, nog eens 10 a 15 producent lukte het met een baan ernaast en de rest was afgehaakt.

De belangrijkste factor volgens zijn onderzoek was de juiste contacten hebben. Je moet je dus in de kijker spelen bij de juiste mensen, en daar helpt branding en marketing denk ik wel bij. Met een goed verhaal val je veel eerder op.

Ik wil me de komende tijd concentreren op 2 genres en voor beiden een goed verhaal neerzetten, inclusief artwork, een goede naam en branding via de juiste kanalen. Je hebt er niets aan als je muziek is, maar het helpt wel mee denk ik. Net als de Mickey Mouse-oren van Deadmau5,

Fat boy slim heeft muziek studie gedaan. Bovendien was dat toen een gemakkelijkere tijd.
Ik volg eerder
Moby zijn tip: maak muziek voor je vrienden. Hij scoort ook gn hits meer zoals vroeger. Geeft zelfs gratis muziek aan filmstudenten.

Mijn strategie bestaat uit het spammen van Synthforum met mijn tracks en snippets, meedoen met de contest en bijdehand doen op de chat.

Kwestie van lange adem.

Wat Moby zijn tip betreft: als je het gemiddelde nummer dat uit mijn studio komt hoort, zou je eerder denken dat ik muziek maak voor mijn vijanden... ;)

Voor mij is het pure hobby en ik heb helemaal geen zin in het sociale circus om dan heel misschien toch eens bij de juiste persoon terecht te komen en vervolgens heel misschien ooit relevant door te breken. Natuurlijk zou ik graag kunnen leven van mijn muziek, maar ik acht de kans voor mij zo klein dat ik er dus nog niet eens de moeite voor wil doen.

Ik denk dat je tegenwoordig meer kans maakt in de solciale media hoek. Bv youtube. Daar heeft toch een behoorlijke groep een leuke zakcent met het maken van videos gegenereerd. Ook die groep is relatief klein natuurlijk, maar het ligt meer in de tijdsgeest enzo.
De jongeren kijken niet naar bands of luisteren muziek.. ze kijken naar yt channels en de followers, en haken dan aan...

De belangrijkste factor volgens zijn onderzoek was de juiste contacten hebben.

Je moet je dus in de kijker spelen bij de juiste mensen, en daar helpt branding en marketing denk ik wel bij. Met een goed verhaal val je veel eerder op.

Ik vraag me af of je conclusie juist is. Ik geloof wel dat het hebben van de juiste contacten relevant is. Ik geloof niet dat branding en marketing je aan de juiste contacten gaan helpen. Ik denk wel dat de juiste contacten je kunnen helpen met het realiseren van branding en marketing.

Uiteraard en geheel vanzelfsprekend, kan ik er volkomen naast zitten.

Goh tegenwoordig?

Kijk naar Die Antwoord. Bende rare gekken die met freaky shit je tv overvallen. Aandacht trekken, en dan sta je op de main stage binnen het jaar.

Alternatieve route is 20 jaar goede constante muziek uitbrengen, albums die staan als een dijk. Dan komen de hipsters erachter, die kunnen het eventueel niet meer houden, omdat het 14-jarige zusje van je maat het goed vind. Die gooit het op Facebook, haar 3500 vrienden vinden het goed, en voor je het weet ben je bekend. Vervolgens moeten we jouw gezeik 32 weken aanhoren op de radio.

*D

Hoe zet je jezelf verpletterend op de kaart?
Hou het simpel en dicht bij jezelf.
Zet niet te hoog in en vraag niet het onmogelijke van jezelf.
Vermijd situaties waar je eigenlijk niet in gelooft.
Branding en marketing zijn een vak apart.

@Liquidthrust: Je doet Die Antwoord wel flink tekort, zo makkelijk is het niet om "aandacht te trekken". Ik vind hun muziek, video's en presentatie behoorlijk geniaal in elkaar zitten.

Twee opties..

1. Je hebt talent
2. Je hebt al het andere waardoor je opvalt
3. Je doet iets vernieuwends (succes met deze, alles is reeds gedaan denk ik)

(Alle 3 is al jaren in handen van de broertjes Soulwax, dus lukt niet meer om in te halen)

Je komt i.i.g. als DJ aan de bak als je goed kont kan kussen. Of als je ook feestjes doet. Boek jij mij, dan boek ik jou. O en niet al te goed zijn werkt ook in het begin. Niemand laat je draaien op zijn feestje als iedereen na jou set weg loopt omdat de rest de teringzooi niet op de dansvloer houdt :D

Dewaeles zijn ook nog broertjes en zoontjes van Zaki. Tv en radio persoon.
Ze werken ook keihard...

Een artiest is iemand die dingen doet die iedereen wel wil doen maar niet durft. Een goed begin is na je eerste gig je hotelkamer kort en klein te slaan, verslaafd te worden aan heroïne en met bizarre kleding rondlopen. Het enige wat je niet moet doen is een mening hebben, tenzij je het echt met van dat geitenwollen jaren 70 geneuzel eens bent zoals Russel Grant en Bono. Dan is het veilig. Niet in opstand komen tegen iets anders dan al de afgelopen 50 jaar bijna op de zelfde manier wordt gedaan anders worden ze bang ban je. Een beetje rebellie is wel leuk maar het moet wel volgens de voorgekauwde en platgetreden paden verlopen.

Maar dingen inclusief jezelf kapot maken terwijl je eclectisch gekleed bent is een goed begin. Bij voorkeur voor de 27 beginnen, hoewel Iggy Pop bewezen heeft dat er leven na de 27 bestaat.

dewaeles zijn gewoon fakkin geniaal muzikaal
ook de enige concerten waarbij het qua energie niet inkakt als ze als dj's los gaan tussen de bandsetjes door hehe.

Back