Hoe zet je jezelf verpletterend op de kaart?

Hoe zet je jezelf verpletterend op de kaart?
De vraag is: waarom zou je dat willen?

Wil je zo graag tafelheer spelen in TV-magazines, deelnemen aan spelshows, symfonieorkesten dirigeren, met mede-BN-ers rondrennen over een tropisch eiland, pubers met problemen bijstaan, opdraven in evangelische paasprogramma's, enzovoort, enzovoort?

Of wil je liever...?

Laatst gewijzigd:

Wil je zo graag tafelheer spelen in TV-magazines, deelnemen aan spelshows, symfonieorkesten dirigeren, met mede-BN-ers strijden in een tropisch land, pubers met problemen bijstaan, opdraven in evangelische paasprogramma's, enzovoort, enzovoort?

Of wil je liever...?

ik weet dat er wekelijks internationaal opererende bands/acts optreden in nederland die de piep kleine, lineaire televisie wereld die je nu beschrijft compleet overslaan.

Euh, om jezelf te verkopen? Dat is hier geloof ik een beetje vloeken in de kerk, maar ik doe het toch :P

Als ik mag kiezen maak ik lekker de hele dag muziek. Dat lukt me niet want ik verdien er geen cent mee, maar het doel heiligt de middelen. Als er met een slimme strategie deuren open gaan, waarom ik dat dan laten? Is dat niet ethisch? Te commercieel? Nou en! Hoe ver je daarin gaat bepaal je zelf en je hoeft jezelf totaal niet te verloochenen.

Sinds cabaretier Peter Pannekoek bij DWDD te zien is zitten zijn zalen altijd vol. Slim toch?

Nog wat: ik heb ooit jeugdheld Andy Partridge van XTC geïnterviewd. Hij maakt geniale muziek, maar is gefrustreerd tot op het bot. De platenmaatschappij heeft hem uitgeknepen en het wurgcontract is hij nooit te boven gekomen. Tegenwoordig kun je heel veel doen zonder platenmaatschappij, als je het slim aanpakt. Dat doet hij nou ook, maar het blijft eeuwig zonde.

P.S. Acteur Frank Lammers verdient met zijn verschrikkelijke Jumbo-reclames meer dan met twintig films. Dat geeft hem de tijd en rust om nieuwe projecten te beginnen. Ik geef hem groot gelijk :mega:

Laatst gewijzigd:
Van mij mag je hoor, alleen dat schnabbelcircuit vind ik (als kijker) nogal deprimerend. Ik kijk wel graag naar Peter Pannekoek maar volgens de recensies is hij die volle zalen nog niet waard. En Andy Partridge was ook mijn jeugdheld, ik haakte af toen het steeds meer de Beatles-kant opging.

NB. Als je al zo oud bent als ik vermoed, zou ik nu wel opschieten!

Laatst gewijzigd:
Op zich staat het idee van dagelijks cocaine snuiven van meisjesborsten en daarna wegspoelen met hele dure champagne me wel aan, maar hoe vertel ik het mijn vrouw?

Ik ben ervan overtuigd dat iemand met veel inzet, toewijding, talent en er dosis geluk wel ergens kan geraken.
Of je beroemd en rijk gaat worden is iets anders :). Diegene die ik ken die professioneel bezig zijn met muziek hebben allemaal nog een 2e job om rond te komen maar zijn wel gelukkig.

De huidige muziekbranche zit volgens mij momenteel zo in elkaar dat je centen moet verdienen met optredens of dj'en. Het producen is dan het opbouwen van je naam in een scene die je dan verder naar buiten brengt op het podium of dj booth.
Er zijn tegenwoordig zo veel dj's dat je ook moet producen om je te onderscheiden. Dj'en kan met de huidige normen en technologie echt wel iedereen.

Dus hoe zet je jezelf verpletterend op de kaart naar mijn idee?

1. Je wilt jezelf op de kaart zetten, dus moet je bekend worden. Je moet gaan maken wat een grote massa aanspreekt. No fans>No succes
2. Leer omgaan met kritiek, en leer je mond houden. De grote artiesten en DJ's hoor je niet snel negatief praten. Dat heeft een reden: Positiviteit levert geld op.
3. Focus 100% op je doel en ga voor je doel. Vind de perfecte weg naar succes. Geen enkele bekende artiest is er gekomen door achterover te hangen en te wachten. Ze hebben meestal honderden of duizenden fouten gemaakt voor ze kwamen waar ze zijn.
4. Durf. Durf gewoon je droom te volgen
5. Leer omgaan met tegenslagen. Als je eenmaal succes hebt, is het leren omgaan met succes dezelfde denkwijze van wat je geleerd hebt met tegenslagen.
6. WERK. HARD.

Maar serieus: Wil je de top bereiken. Werk er dan voor.

Dit zal wel een hoop kritiek opleveren, maar zoals het topic zegt: Hoe zet je jezelf op de kaart? Volgens mij zo dus.

@Synergist: :dubbel::dubbel::dubbel:
Boiend verslag.
Als je een leuke meid bent met lef kan je in een door mannen gedomineerde wereld ver komen. Maar dit even buiten beschouwing gelaten, worden er in het verslag interessante observaties gemaakt aangaande commercie en hoe succesvolle producties voor de massa zich verhouden tot wat je als artiest werkelijk zou willen als je je hart volgt.
Maar ja, het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

Tja, dat verhaal bewijst dat succes afhangt van hoe goed je je rol speelt. Maar ook de originele/oprechte artiesten spelen een rol. Wat dacht je, dat Jacques Brel alle optredens even intens beleefde? Welnee. Het gaat erom het publiek dat te laten geloven.

En als toeschouwer weet je dat ook wel, maar je bent tevreden als het maar oprecht overkomt.

Hahaha. Mooi bericht. [SPOILER ALERT]

"Ik zat al in de clubscene, een vriend van me had alle connecties, heb snel wat geleerd, mn plaat was gewoon niet goed genoeg, en ik kwam er achter dat ik wel heel hard moest werken om echt aan de top te komen, en dat ik dat op mijn manier van werken niet aan kon omdat ik dan in zou storten. Daarom ben ik voordat de wereld ook zag dat ik faalde, gestopt"

Top verhaal. Bottomline: Je moet dus keihard werken en je droom najagen om de top te bereiken.

@Synergist: :dubbel::dubbel::dubbel:
Boiend verslag.
Als je een leuke meid bent met lef kan je in een door mannen gedomineerde wereld ver komen. Maar dit even buiten beschouwing gelaten, worden er in het verslag interessante observaties gemaakt aangaande commercie en hoe succesvolle producties voor de massa zich verhouden tot wat je als artiest werkelijk zou willen als je je hart volgt.
Maar ja, het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

Ik denk dat het feit dat ze vrouw is niet echt van belang was. Niet om populair te worden bij dj's en producers in ieder geval. Ik merk zelf vaak dan men er van uit gaat dat ik niets weet en als je doorgaans de reacties leest op vrouwelijke producers of dj's zegt de meerderheid dat ze waarschijnlijk alleen maar op play drukt en verder mooi staat te zijn..

Het publiek is een ander verhaal, maar wat dit experiment goed duidelijk maakt is dat het publiek het niet uit maakt wie er op het podium staat, zolang er maar muziek aan staat die ze kennen en leuk vinden.

Bij het lezen van dit stuk werd mij voornamelijk duidelijk dat ik nog niet dood gevonden zou willen worden in deze commerciële scene :D

Back