Hoe zet je jezelf verpletterend op de kaart?

@bikkel:
De eerste zin is maar al te waar. De rest is poep.

Naast de oscilloscoop is ook de sarcasmemeter een onmisbaar meetinstrument op synthforum.

Maar true die eerste zin is in principe ook nog wel van toepassing op de werkelijkheid.

Ik ben ervan overtuigd dat iemand met veel inzet, toewijding, talent en er dosis geluk wel ergens kan geraken.
Of je beroemd en rijk gaat worden is iets anders :). Diegene die ik ken die professioneel bezig zijn met muziek hebben allemaal nog een 2e job om rond te komen maar zijn wel gelukkig.

De huidige muziekbranche zit volgens mij momenteel zo in elkaar dat je centen moet verdienen met optredens of dj'en. Het producen is dan het opbouwen van je naam in een scene die je dan verder naar buiten brengt op het podium of dj booth.
Er zijn tegenwoordig zo veel dj's dat je ook moet producen om je te onderscheiden. Dj'en kan met de huidige normen en technologie echt wel iedereen.

@Steve303,

Goede aanvulling, dank daarvoor. En ook de anderen.

Er schoten me nog wat dingen te binnen. Een platenmaatschappij tekent tegenwoordig zelden acts zonder fanbase, las ik ook. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. En daarom is marketing denk ik juist wel belangrijk, om een fanbase op te bouwen. Dat kan prima online, via YouTube, social media en misschien gratis tracks verspreiden via Soundcloud.

Ik denk dat je de kracht van een coole act ook niet moet onderschatten. "Kijk als John de Mol naar je weblog," heb ik vanuit mijn vanuit mijn vakgebied altijd onthouden. Misschien geldt dat voor muziek ook wel? Niet om jezelf in een hokje te stoppen, maar om voor jezelf helder te krijgen welk 'verhaal' je op welke manier je wilt uitdragen.

Ik denk maar even hardop hoor :mega:

Een artiest is iemand die dingen doet die iedereen wel wil doen maar niet durft. Een goed begin is na je eerste gig je hotelkamer kort en klein te slaan, verslaafd te worden aan heroïne en met bizarre kleding rondlopen. Het enige wat je niet moet doen is een mening hebben, tenzij je het echt met van dat geitenwollen jaren 70 geneuzel eens bent zoals Russel Grant en Bono. Dan is het veilig. Niet in opstand komen tegen iets anders dan al de afgelopen 50 jaar bijna op de zelfde manier wordt gedaan anders worden ze bang ban je. Een beetje rebellie is wel leuk maar het moet wel volgens de voorgekauwde en platgetreden paden verlopen.

helemaal mee eens. ->ben ik zo goed bezig<-

een kennis zei ooit eens tegen mij, mannen en vrouwen vallen op mensen die weten te overleven na dat ze bijna dood zijn. bijvoorbeeld als je veel te veel drinkt of verslaaft bent. Waarschijnlijk is dat een oerroep voor veel mensen om dat soort figure te volgen (de enige overlevende van zijn soort worden) . mss is dat ook wel de reden dat mensen gaan roken zodat andere kunnen zien dan ze niet gelijk dood vallen.

lijkt me wel een logische reden eigenlijk. als je dat pad zou volgen zou er idd maar een paar mensen de ware masjiach kunnen zijn. Ik heb het gevoel dat het niet de juiste weg is, maar wie ben ik.

ik meen daar in op dat mensen die andere volgen in vele gevallen zwakkere mensen zijn. zoiets als het getal tussen positief en negatief. daar bestaat alles uit dus dat is ook niet raar.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat je iets anders (intens leven, on the edge) nastreeft, daaraan bijna tenonder gaat en als je dan het leed een positieve draai weet te geven lacht het succes je toe. Het leven als artiest is eigenlijk tweede keus... Dat lijkt me niet onaannemelijk. En bijna alle succesvolle artiesten hebben zo'n verhaal. Althans, in de populaire muziek.

Dan kun je dus nog zoveel aan marketing en branding besteden, maar zonder zo'n voorgeschiedenis blijft de basis te zwak.

De kunst is denk ik de kijker op je gericht zien te krijgen en dan met goede liedjes de aandacht vast blijven houden. Met alléén aandacht trekken of alléén goede liedjes zal het een stuk moeilijker zijn om te blijven groeien.

Ik vind Ghost een mooi recent voorbeeld: de aandacht trekken met een satanische anti-paus poppenkast met een stel demonen om hem heen en daarbij hele sterke, goed in het gehoor liggende nummers ten gehore brengen. En ineens is er na járen weer eens een metal band die steeds grotere zalen weet te vullen en er inmiddels zelfs met mainstream awards vandoor gaat. Ik denk als ze net als de andere 99% van de metal bands voor lang haar, zwarte shirts en spijkerjasjes waren gegaan nog niet half zo ver waren gekomen.

720x405-GhostMain.jpeg

Probeer enkele goeie nummers te maken die niet alleen jij maar ook anderen wat gaaf vinden.
Speel jezelf een hele zomer lang en liefst nog langer in de kijker in jeugdcentra, dorppodia e.a.
Schuim internet af en neem contact met organisatoren van elk dorpsfeest dat je maar kan vinden.
Begin aan de basis en zorg dat men je (her)kent.
Ga de boer op en bouw een stevige basis op.
Wees vernieuwend maar niet teveel ineens.
Mensen zijn gewoontedieren en hebben het niet zo met radicale omwentelingen.
Timmer aan de weg, het komt niet op 1 dag, 1 maand, 1 jaar maar het is een evolutief proces dat je constant moet onderhouden.
Onderweg zal je interessante mensen en kansen tegenkomen.
Aan jou dan om Beun de haas eruit te filteren en met mensen te werken waar beiden een long term constructieve relatie kunnen opbouwen.
Ondertussen onderhou je je (a)sociale media.

Cheers,
Exo. :mega:

Ook belangrijk is om op je eerste album geen 7 wereldhits te scoren, want dan wordt het moeilijk om later te bevestigen. Daar is het volgens mij fout gegaan in mijn carrière. ;)

Er was eergisteren wederom een geniale uitzending op Canvas over de weg van Soulwax. Die hebben het ook niet voor niks gekregen.. inderdaad, kei hard werken.

Vanuit Nederland is het helaas maar klote om op Canvas uitzending gemist te kijken. Lukt niet namelijk.

http://www.canvas.be/video/soulwax-xl

Voor de Belgen onder ons. En mensen met een Belgische proxy :)

Toch is het vreemd dat het nu zo werkt. Iemand die goed in het bouwen van auto's is, is niet automatisch ook een goeie coureur. Ondanks dat de bouwer vast wel auto kan rijden.
Het zijn in mijn ogen 2 compleet verschillende disciplines, en iedereen heeft wel een voorkeur voor het een of de ander.

Toch is het vreemd dat het nu zo werkt. Iemand die goed in het bouwen van auto's is, is niet automatisch ook een goeie coureur. Ondanks dat de bouwer vast wel auto kan rijden.
Het zijn in mijn ogen 2 compleet verschillende disciplines, en iedereen heeft wel een voorkeur voor het een of de ander.

Vreemd wel, maar je kunt er tegenwoordig niet omheen dat je multi skilled moet zijn om het
uberhaubt een beetje te overleven in deze wereld.

Dat je als artiest meer moet kunnen dan alleen leuke liedjes maken dus. En dat ligt dan meer op
het sociale vlak dan het muzikale vlak.
Mis je die skills, of wil ze niet leren, dan moet je denk ik wel beseffen dat je niet hoog komt.

Mis je die skills, of wil ze niet leren, dan moet je denk ik wel beseffen dat je niet hoog komt.

Of je wordt één van de vier mensen die 80% van alle hits in de top 40 schrijven.

Vreemd wel, maar je kunt er tegenwoordig niet omheen dat je multi skilled moet zijn om het
uberhaubt een beetje te overleven in deze wereld.

Dat je als artiest meer moet kunnen dan alleen leuke liedjes maken dus. En dat ligt dan meer op
het sociale vlak dan het muzikale vlak.

Ik denk altijd zo, als de muziek goed is dan heeft het geen marketing nodig. Het komt vanzelf bovendrijven. Dus dan kom je weg met alleen maar liedjes maken.

Pop heeft een imago nodig want de muziek trekt 9 kansen van de 10 op geen zak. Dat is gewoon product, hap, slik, weg, repeat.

Toch is dat niet helemaal waar. Ik ken voorbeelden van bands die echt heel goed zijn, een trouwe fanschare hebben die ze desnoods internationaal achterna reizen maar die nooit verder komen dan het zaaltjes circuit gewoon omdat ze niet in de mainstream door weten te breken. Dat is geen gebrek aan kwaliteit.

Toch is dat niet helemaal waar. Ik ken voorbeelden van bands die echt heel goed zijn, een trouwe fanschare hebben die ze desnoods internationaal achterna reizen maar die nooit verder komen dan het zaaltjes circuit gewoon omdat ze niet in de mainstream door weten te breken. Dat is geen gebrek aan kwaliteit.

Dan kan het best zijn dat dat soort muziek gewoon niet zo commercieel is waarschijnlijk. De muziekgeschiedenis zit vol met ondergewaardeerde bands. Vind dat best leuk, meer voor mezelf. :D

Ja, dat is ook wel zo. Ik zie een band die ik gaaf vind ook liever in een zaaltje om de hoek met 100 man publiek en een entree van 5 euro in plaats van dat ik 70 euro kan betalen om in de ArenA een stipje in de verte te bewonderen. Maar je gunt ze toch meer.

Ja, dat is ook wel zo. Ik zie een band die ik gaaf vind ook liever in een zaaltje om de hoek met 100 man publiek en een entree van 5 euro in plaats van dat ik 70 euro kan betalen om in de ArenA een stipje in de verte te bewonderen. Maar je gunt ze toch meer.

Dit idd. Is toch veel persoonlijker? Die connectie met een band, de feedback die je mekander geeft met lichaamstaal. Synchrone hersengolven and what not.

lijkt mij prima

Back