Reparatie LED backlight LCD Motu 828 MKII

MoostMartijn

Ingeburgerd
Sinds kort heb ik een tweede Motu 828 MKII tweedehand aangeschaft met een kapotte LCD backlight LED. Deze zou ik graag willen vervangen.

Ik ben al verschillende topics en documenten tegenkomen waarin duidelijk wordt uitgelegd hoe ik deze kan vervangen. Gelukkig ben ik een beetje handig en kan ik dit waarschijnlijk gewoon zelf.
Echter ben ik wel een leek op het gebied van wat ik nodig heb om dit te repareren.

Ik ben niet in het bezit van LED's en heb geen soldeerbout, deze wil ik dus gaan aanschaffen:
- Soldeerbout 30W? 60W?
- Welke LED heb ik nodig om in de MOTU 828 MKII te plaatsen? (en waar ik deze in kleine hoeveelheid online kan kopen)

Ik hoop dat iemand mij dit kan vertellen...

er zit geen gewone "LED" in.. is vermoedelijk een LCD scherm met ingebouwde LED backlight, deze kan je waarschijnlijk makkelijk vinden via ebay.
maarr... het kan zeer goed zijn dat deze display vastgesoldeerd is.
als je geen ervaring hebt met solderen ga je best niet prullen in een motu, een display desolderen is geen lachertje.
ga naar een ervaren technicus hiervoor, of doe eerst de nodige ervaring op (maar dat kan lang duren)

stap 1 is om de boel eens uit elkaar te halen en te kijken. mss is de backlight niet kapot, maar wel het circuit die de backlight aanstuurt.

Het gaat om deze LED.

LED.png

Het schijnt een 3mm high brightness LED te zijn heb ik inmiddels kunnen vinden.
Ik neem aan dat twee puntjes los solderen en een nieuwe LED bevestigen niet zo'n probleem hoeft te zijn.

Nou kan ik alleen deze LED's nergens vinden... (in Nederlandse online winkels) Heeft iemand tips waar ik deze alsnog kan bestellen?

Het gaat om deze LED.

LED.png

Het schijnt een 3mm high brightness LED te zijn heb ik inmiddels kunnen vinden.
Ik neem aan dat twee puntjes los solderen en een nieuwe LED bevestigen niet zo'n probleem hoeft te zijn.

Nou kan ik alleen deze LED's nergens vinden... (in Nederlandse online winkels) Heeft iemand tips waar ik deze alsnog kan bestellen?

Hey Martijn , heb je deze site volledig gelezen?

http://www.niek.be/2015/07/17/how-to-fix-the-display-backlight-of-the-motu-828-mkii/

De foto die jij post is van iemand die er gewoon een led tussen gesoldeerd heeft zonder stroom begrenzingsweerstand. Dat zal wel eventjes werken maar hoe lang?

Het originele gebruikt een soort van metalen bruggetje met hierop een smd weerstand en led. Die Niek beschrijft hoe hij dit aangepakt heeft (Rode led van 1,4V en een weerstand van 68 ohm)... en die methode lijkt me net iets beter

Het hoeft geen smd te zijn maar ik zou toch een(rode) led kiezen met vf van 1.4V en een 68 Ohm weerstand ...

Hey Martijn , heb je deze site volledig gelezen?

http://www.niek.be/2015/07/17/how-to-fix-the-display-backlight-of-the-motu-828-mkii/

De foto die jij post is van iemand die er gewoon een led tussen gesoldeerd heeft zonder stroom begrenzingsweerstand. Dat zal wel eventjes werken maar hoe lang?

Het originele gebruikt een soort van metalen bruggetje met hierop een smd weerstand en led. Die Niek beschrijft hoe hij dit aangepakt heeft (Rode led van 1,4V en een weerstand van 68 ohm)... en die methode lijkt me net iets beter

Het hoeft geen smd te zijn maar ik zou toch een(rode) led kiezen met vf van 1.4V en een 68 Ohm weerstand ...

Ja, die heb ik inderdaad ook gelezen, alleen dacht ik voor de makkelijke optie te gaan. Heb ook op verschillende fora gelezen dat het inderdaad niet de beste optie is.

Ik denk helaas dat de werkwijze in jouw link mij niet helemaal gaat lukken zonder enige ervaring. Misschien toch maar naar de electra boer brengen..

Overigens is de originele LED groen. Waarom er specifiek op een rode aangestuurd wordt is me niet helemaal duidelijk. Ik heb in de mijne een nieuwe groene gezet. Hoeft inderdaad geen smd te zijn, maar 5mm is onhandig. Ik heb er een 3mm LED in zitten nu.

Maar uiteraard maakt de kleur geen moer uit (anders dan dat er mogelijk een iets andere weerstand voor moet).

De maximale stroom die door de meeste LED's mag lopen is 40 mA.
Hieruit volgt:
R = (V-VL)/40
R = is de voorschakelweerstand in Kilo Ohm.
V = is de aangelegde spanning op de R+LED.
VL = is de drempelspanning van de LED.

De drempel verschilt per kleur. Rood heeft de laagste (1,3V), gevolgd door Orange, Geel, Groen, Blauw en tenslotte Wit.

Bij een drempelspanning van 1,4 Volt waarover hier gesproken wordt en een aangelegde spanning van +5 Volt, mag de weerstand niet lager dan 90 ohm zijn (40 mA). Omdat 20 mA vaak voldoende is, kan de weerstand 180 Ohm zijn.
Tegenwoordig zijn er LED's die bij 5 mA al de maan kunnen bijlichten. Dan zou een weerstand van 680 Ohm kunnen volstaan.

Kenners weten waat dit over gaat ;-)
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=196569

Back