ELKA EK22 voice probleem?

rkzr

Stamgast
Ik heb een uitdaging met mijn ELKA, bij het testen van de voices stuiite ik op één die niet helemaal naar behoren werkte. Ik heb uitgezocht welke het was, de voice vervangen met een andere chip, nog steeds hetzelfde probleem. De boards netjes schoongemaakt, nog steeds hetzelfde probleem.

Iemand enig idee wat het kan zijn? In de WAV hoor je het euvel.

Attachments

• Elka EK22 tone.wav
    4,4 MB · Bekeken: 93
Ik had de desbetreffende voicechip vervangen met een vervangend exemplaar, maar met hetzelfde resultaat. En ja het euvel zit m in iedere preset.

Ah, Cem3396. Een volledige voice.
Heb je de condensatorenvan het filter al nagemeten?
Het gebeurt niet zo snel dat dit soort condesatoren kapot zijn maar ik heb het recentelijk twee keer mee gemaakt.

Voorbeeld.
Jupiter 6: de 4 condensatoren die de VCF frequentie mede bepalen in een enkele voice. Niks aan de zien maar op een gegeven moment moest het dat wel zijn en ja hoor, na meten met een capaciteitsmeter bleken er twee kortsluiting te veroorzaken.
Het type hoge kwaliteitscondensatoren die gebruikt waren bleken aan hetzelfde euvel te lijden als tantaal condensatoren: die kunnen kortsluiten.

SQ80:
Daar bleek uiteindelijk de uitgangselco ervan niets meer te doen.

Als je geen capaciteitsmeter hebt, dan zou je gewoon die 4 condensatoren in het filter kunnen vervangen. Het liefst kies je voor hetzelfde type dat ook bij de nadere voices gebruikt zijn.
En let op de tolerantie. Bij sommige synth's zijn ze geselecteerd of zijn het +/- 2 of 5% types.

Ik heb nog niets nagemeten...maar daar gaat verandering in komen. Ik had ook nog van een Elka reparateur gehoord dat de platte kabels van de CPU board naar de voices board het kunnen zijn maar die heb ik ook gechecked/onderling gewisseld en dan veranderde ook niets.

In ieder geval bedankt voor je - uitgebreide - info.

Back