CV signal opsplitsen

CV Buffer

CV Buffer

@richard2000:

*Beter proberen te uitleggen doet*

Je plaats een feedbackweerstand tussen 'uit' en '- in'. Je neemt het signaal van de '- in' als uitgang. De aangesloten impedantie van het/de ontvange CV kanaal/kanalen vormen tesamen met die feedbackweerstand de regellus. Zodoende veranderd de versterking rechtevenredig met de ohmse belasting. De feedbackweerstand maak je 470 Ohm.

De elegantie ervan is ook dat bijvoorbeeld een bepaalde capaciteit op de ontvangende modules wordt gecompenseerd.

Wel is het zo dat, als de belasting te hoog wordt, de versterking het niet kan bijbenen door de beprekte hoogte van de voedingsspanning. Uit gaande van een +/- 15V PSU is de maximale uitgangsspanning +/- 13V8. Voor een -10...+10 CV sturing betekend dit dat de maximale ohmse belasting van ongeveer 1K2
1K2 bij 10V = 8.3 mA. Dit kan de OpAmp zonder problemen leveren en je zal heel wat CV ingangen moeten aansturen wil je aan deze grens komen.

Attachments

• compensated buffer.jpg
    compensated buffer.jpg
    31,5 KB · Bekeken: 78
Laatst gewijzigd:
@richard2000:

*Beter proberen te uitleggen doet*

Je plaats een feedbackweerstand tussen 'uit' en '- in'. Je neemt het signaal van de '- in' als uitgang. De aangesloten impedantie van het/de ontvange CV kanaal/kanalen vormen tesamen met die feedbackweerstand de regellus. Zodoende veranderd de versterking rechtevenredig met de ohmse belasting. De feedbackweerstand maak je 470 Ohm.

De elegantie ervan is ook dat bijvoorbeeld een bepaalde capaciteit op de ontvangende modules wordt gecompenseerd.

Wel is het zo dat, als de belasting te hoog wordt, de versterking het niet kan bijbenen door de beprekte hoogte van de voedingsspanning. Uit gaande van een +/- 15V PSU is de maximale uitgangsspanning +/- 13V8. Voor een -10...+10 CV sturing betekend dit dat de maximale ohmse belasting van ongeveer 1K2
1K2 bij 10V = 8.3 mA. Dit kan de OpAmp zonder problemen leveren en je zal heel wat CV ingangen moeten aansturen wil je aan deze grens komen.

Op die fiets, zeg dat dan :) je combineert 2 weerstandjes naar 1, is idd handy, kom je idd weinig tegen.

Ik denk dat ontwerpers liever niet een opamp ingang direct aan een connectie met de buitenwereld willen leggen, en dat dan liever met een regellusje doen, zoals in de microbrut..

Damme'd...dit is precies het niveau electronica wat ik aan zou moeten kunnen, maar ik krijg het net ff niet voor elkaar die regellus goed te snappen...
Thanx for sharing marcmarc! Ik ga de komende tijd eens goed over breinbreken :)

Dat action ding kan prima werken als de buffering sterk genoeg is. Volgens etaion zou het wel snor kunnen zitten. Geen probleem meer dusch. En het scheelt solderen.

In de tussentijd is David allang weer moddervette techno met beide 101'sen aan het maken (hoop ik)...

Geen idee, anderhalve euro ofzo? Ligt hier nog steeds in de schappen.

Wat? 1,5 EUR!?
Dan is het ding natuurlijk passief en blijft het probleem van meedere CV inputs er op aansluiten i.c.m. de serieweerstand van de CV output bestaan. Wat overigens voor de meeste toepassingen helemaal niet zo'n probleem hoeft te zijn.

zo lekkere thread geworden dit hèhè ,GHETTO kabels gemaakt vandaag en het werkt!,, tenminste op mijn gehoor klinkt het allemaal prima yippie !

Attachments

• ghettokabel.jpg
    ghettokabel.jpg
    88,1 KB · Bekeken: 75
Als je in een huurhuis woont is het wel raadzaam eerst de verhuurder op de hoogte te brengen alvorens je met de centrale verwarming gaat klooien.

Er bestaan t-stukken maar verder heb ik er ok niet veel verstand van:

attachment.php

Attachments

• Correcte-montage-van-een-ontluchter-in-cv-installatie.jpg
    Correcte-montage-van-een-ontluchter-in-cv-installatie.jpg
    18,8 KB · Bekeken: 77
Back